Δημόσιος και εποπτικός έλεγχος του Συνεργατισμού
Θα ανέμενε κάποιος ότι το κυβερνών κόμμα και η διοίκηση της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας θα ήταν εκ των πιο φανατικών υποστηρικτών του δημόσιου ελέγχου της.
Θα ήταν μια ευκαιρία να αποδείξουν ότι τα όσα φημολογούνται τα τελευταία χρόνια για αναξιοκρατικές προσλήψεις και προβληματική διαχείριση περιουσιακών στοιχείων είναι κακεντρέχειες, που δεν έχουν ίχνος αληθείας.
Αντί αυτού, ο πρόεδρος του κυβερνώντος κόμματος επέλεξε λίγες μέρες πριν την έναρξη της ετήσιας διαδικασίας δημόσιου ελέγχου της ΣΚΤ να καταθέσει πρόταση νόμου για εξαίρεσή της από τον δημόσιο έλεγχο.
Προηγήθηκαν δημόσιες συζητήσεις κατά τις οποίες η διοίκηση της ΣΚΤ προσπάθησε να αμφισβητήσει τη νομιμότητα του ελέγχου του συνεργατισμού από την ελεγκτική υπηρεσία.
Όταν ο Αβέρωφ Νεοφύτου διαπίστωσε ότι ο δημόσιος έλεγχος της ΣΚΤ ήταν καθόλα νόμιμος, έκανε αυτό που συνηθίζει να κάνει όταν διαισθάνεται ότι κινδυνεύει να χάσει το παιχνίδι – προσπάθησε να αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού.
Ο νόμος του 2002 δίνει στον ελεγκτή το δικαίωμα να ζητά και να λαμβάνει στοιχεία από όλους τους κρατικούς οργανισμούς, πλην της Κεντρικής Τράπεζας.
Ο κ. Νεοφύτου προτείνει να προστεθεί (πέραν της ΚΤ) και η ΣΚΤ στους οργανισμούς που δεν μπορεί να ελέγξει η ελεγκτική υπηρεσία.
Το βασικό επιχείρημα τόσο του κ. Νεοφύτου όσο και της διοίκησης του Συνεργατισμού είναι ότι η ΣΚΤ ελέγχεται ήδη από τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό (ΕΕΜ) της ΕΚΤ και την ΚΤ και δεν χρειάζεται πρόσθετο έλεγχο. Στο αιτιολογικό της πρότασης νόμου, σημειώνει ότι σε περίπτωση που παραμείνει το υφιστάμενο καθεστώς «θέτει τη ΣΚΤ σε άνιση μεταχείριση σε σχέση με τις εμπορικές/επιχειρηματικές αποφάσεις της σε σχέση με άλλα πιστωτικά ιδρύματα στην Κύπρο». Τονίζει παράλληλα ότι πιθανή συνέχιση του καθεστώτος παραβιάζει πρόνοιες του μνημονίου που ορίζουν ότι η ΣΚΤ πρέπει «να αφεθεί να λαμβάνει μόνη της τις επιχειρηματικές αποφάσεις της χωρίς οποιαδήποτε παρέμβαση».
Εποπτικός και δημόσιος έλεγχος
Το επιχείρημα στηρίζεται στη λανθασμένη εξομοίωση του εποπτικού και του δημόσιου ελέγχου.
Οι δύο μορφές ελέγχου έχουν σημαντικές διαφορές, στους στόχους, τον ορίζοντα και τα εργαλεία που χρησιμοποιούν.
- Ο εποπτικός έλεγχος στις τράπεζες επιχειρεί να προστατέψει τους καταθέτες και τους μετόχους μειοψηφίας από διοικήσεις που μπορεί να λαμβάνουν υπερβολικά ρίσκα με τα χρήματά τους. Ο δημόσιος έλεγχος έχει στόχο να συμβάλει στην αποτελεσματική και αποδοτική διαχείριση δημοσίων πόρων και στην προστασία των φορολογουμένων από στρεβλές πρακτικές όσων ασκούν διοίκηση.
- Ο ορίζοντας των δύο μορφών ελέγχου, επίσης διαφέρει. Ο εποπτικός έλεγχος στις τράπεζες πολλές φορές προσμετρά και υπολογίζει μελλοντικούς κινδύνους, και προσπαθεί να αναγκάσει τις τράπεζες να θωρακιστούν έναντι αυτών. Για παράδειγμα, τα τελευταία χρόνια οι ευρωπαίοι επόπτες καλούν τις τράπεζες να θωρακιστούν έναντι θεωρητικών κινδύνων σε αρνητικά σενάρια τριετίας. Ο δημόσιος έλεγχος ασχολείται με διοικητικές πρακτικές του παρελθόντος (της υπό εξέταση περιόδου), ιδίως με αυτές που αναδεικνύουν προβλήματα στη δημόσια διακυβέρνηση.
- Τα εργαλεία που χρησιμοποιούν οι τραπεζικοί επόπτες και οι δημόσιοι ελεγκτές επίσης διαφέρουν. Πολλές (αν όχι τις περισσότερες) φορές η εποπτεία γίνεται με πάσα μυστικότητα, με την επίκληση της διαφύλαξης της σταθερότητας του χρηματοοικονομικού συστήματος. Τα αποτελέσματα που κατά καιρούς δημοσιοποιούνται είναι πολύ τεχνικά και σύνθετα για να γίνουν κατανοητά από μη ειδικούς, περιλαμβανομένων και των καταθετών των τραπεζών. Αντίθετα, το βασικό εργαλείο άσκησης του δημόσιου ελέγχου είναι η δημοσιότητα που δίνεται στα ευρήματα του. Ο δημόσιος έλεγχος καθιστά τον ελεγχόμενο υπόλογο στην κοινή γνώμη για τις πράξεις ή παραλείψεις του. Σε αντίθεση με τον εγχώριο και των ευρωπαϊκό επόπτη των εγχώριων τραπεζών, ο γενικός ελεγκτής καταγράφει στην ετήσια του έκθεση με λεπτομέρεια τα όποια προβλήματα στη διαχείριση του κάθε οργανισμού που ελέγχει, με στόχο να καταστήσει τους φορολογούμενους κοινωνούς του τρόπου διαχείρισης των χρημάτων του.
- Η ΣΚΤ, που έλαβε κρατική στήριξη €1,5 δισ. το 2013, προσέλαβε το 2014 και το 2015 εξήντα άτομα χωρίς να εξαντλήσει τη δυνατότητα κάλυψης του κενού με υφιστάμενο προσωπικό και χωρίς, σε κάποιες περιπτώσεις, να πληρούνται τα κριτήρια πρόσληψης για ορισμένους από τους προσληφθέντες.
- Σε μια περίπτωση υπάρχουν ενδείξεις ότι ο προσληφθείς δεν είχε τα ακαδημαϊκά πτυχία που ανέφερε στο βιογραφικό του.
- Σε άλλες περιπτώσεις προσλήφθηκαν άτομα που δεν υπέβαλαν καν αίτηση.
- Ενώ η ΣΚΤ προσέλαβε συμβούλους για να αξιολογήσουν υποψηφίους, δεν κάλεσε σε συνέντευξη τα άτομα με βάση τις υποδείξεις των συμβούλων.
- Ο πρώην ΓΔ παραιτήθηκε για λόγους διακυβέρνησης της ΣΚΤ.
- Η προκήρυξη της θέσης του νέου ΓΔ έγινε μόνο στην ιστοσελίδα της ΣΚΤ και δόθηκε προθεσμία μίας βδομάδας για υποβολή αιτήσεων. Η προκήρυξη μιας τόσο σημαντικής για τον τραπεζικό τομέα θέσης, δεν προκηρύχθηκε ούτε στον εγχώριο, ούτε στον ξένο Τύπο.
- Ο νέος ΓΔ επιλέχθηκε χωρίς να αξιολογηθούν σε βάθος από τον εξωτερικό οίκο οι επτά από τους οκτώ υποψηφίους. Ο μόνος που αξιολογήθηκε ήταν αυτός που προσλήφθηκε. Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση, «ο τρόπος που ενήργησε η Επιτροπεία καταστρατηγεί την αρχή της διαφάνειας και αναιρεί τη διαδικασία που η ίδια έχει καθορίσει».