Χρ. Ερωτοκρίτου: Οι εκκρεμότητες της Επιτροπής Οικονομικών
Το νομοσχέδιο που ρυθμίζει το νέο επαγγελματικό σχέδιο συνταξιοδοτικών ωφελημάτων στην κρατική υπηρεσία, στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και στις αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης, καθώς και το νομοσχέδιο επιβολής μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ 5% στα ακίνητα, είναι οι σημαντικότερες εκκρεμότητες της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, η οποία θα συνεχίσει την εξέταση τους με την επαναλειτουργία των εργασιών του Κοινοβουλίου στις αρχές Σεπτεμβρίου.
Σε συνέντευξή της στη StockWatch η πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών Χριστιάνα Ερωτοκρίτου δήλωσε ότι το νομοσχέδιο που αφορά το συνταξιοδοτικό είναι προτεραιότητα για την Επιτροπή με την έναρξη των εργασιών της, εφόσον αφορά και επηρεάζει χιλιάδες εργαζόμενους στο δημόσιο τομέα.
Ψηλά στην ατζέντα της επιτροπής σύμφωνα με την πρόεδρό της βρίσκεται και το νομοσχέδιο που ρυθμίζει την επιβολή του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στην αγορά πρώτης κατοικίας, καθώς χρίζει άμεσης νομοθετικής ρύθμισης, μετά και τις προειδοποιητικές επιστολές που έλαβε η Δημοκρατία από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Αναφορικά με τις σημαντικότερες «επιτυχίες» της επιτροπής Οικονομικών κατά την τελευταία σύνοδο της Βουλής, η κ. Ερωτοκρίτου θέτει στην κορυφή της λίστας τα προαπαιτούμενα του εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που έχριζαν νομοθετικής ρύθμισης.
Πιο συγκεκριμένα τα νομοσχέδια που ρυθμίζουν το πλαίσιο λειτουργίας των εταιρειών διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων πιστώσεων και τα νομοσχέδια που διευκολύνουν τις επενδύσεις.
Όσον αφορά το πολυσυζητημένο νομοσχέδιο της μεταρρύθμισης της δημόσιας υπηρεσίας, το οποίο ήταν επίσης στα προαπαιτούμενα του σχεδίου Ανάκαμψης για την εκταμίευση της πρώτης δόσης, ύψους €85 εκατ., η πρόεδρος της επιτροπής Οικονομικών στη συνέντευξη που ακολουθεί αφήνει σαφείς αιχμές για τη ρύθμιση που επιτεύχθηκε.
Η κ. Ερωτοκρίτου μιλά επίσης για την πρόταση του ΔΗΚΟ για επιβολή μηδενικού συντελεστή ΦΠΑ στην αναπροσαρμογή της τιμής των καυσίμων που είναι ενσωματωμένη στους τελικούς λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος της ΑΗΚ, μέχρι το τέλος του 2022 και τις ενέργειες που θα πρέπει να γίνουν από τη Βουλή των Αντιπροσώπων και την κυβέρνηση, για στήριξη των νοικοκυριών και επιχειρήσεων που πλήττονται από το κύμα ακρίβειας.
Προχωρεί επίσης σε εκτίμηση της υφιστάμενης οικονομικής κατάστασης, δίδοντας το μήνυμα ότι η κυπριακή οικονομία έχει αντοχές και μπορεί να προσαρμοστεί σε νέα δύσκολα δεδομένα και συνθήκες.
Η συνέντευξη
Ερ.: Ποια είναι τα σημαντικότερα νομοσχέδια, κανονισμοί και προτάσεις νόμου που εξέτασε η επιτροπή Οικονομικών, τα οποία ψηφίστηκαν σε νόμους κατά τη βουλευτική περίοδο που ξεκίνησε 16 Σεπτεμβρίου 2021 και ολοκληρώθηκε στις 14 Ιουλίου;
Απ.: Αν και θεωρώ το κάθε νομοσχέδιο σημαντικό εφόσον επηρεάζει και ρυθμίζει συγκεκριμένους τομείς της οικονομίας, εάν έπρεπε να ιεραρχήσω κάποια, θα άρχιζα με το πακέτο των νομοσχεδίων που αφορούσαν προαπαιτούμενα για το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Τα όποια νομοσχέδια εξετάστηκαν ενδελεχώς αμέσως μετά την κατάθεση τους από την Επιτροπή Οικονομικών, οδηγήθηκαν στην Ολομέλεια και υπερψηφίστηκαν.
Αυτή τη στιγμή, ουδεμία εκκρεμότητα υπάρχει ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών που να αφορά απαιτήσεις του ΣΑΑ.
Εξίσου σημαντικά θα χαρακτήριζα τα νομοσχέδια που αφορούσαν τη διασυνοριακή τιμολόγηση, εφόσον αυξάνουν την ανταγωνιστικότητα και ελκυστικότητα της Κύπρου ως επιχειρηματικός κόμβος.
Οι συμπληρωματικοί προϋπολογισμοί είχαν επίσης κυρίαρχη θέση στις εργασίες της Επιτροπής αυτή τη χρονιά, αφενός μεν για την αντιμετώπιση της πανδημίας, αφετέρου δε για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία.
Θα ήθελα να μπορώ να χαρακτηρίσω και το νομοσχέδιο που αφορούσε τη μεταρρύθμιση της Δημόσιας Υπηρεσίας σημαντικό, όμως δεν ήταν τέτοια τελικά η εμβέλεια του.
Ερ.: Ποιος νόμος που πέρασε θεωρείται τη μεγαλύτερη επιτυχία της επιτροπής και ποια είναι τα νομοσχέδια ή προτάσεις νόμους που σας δυσκόλεψαν κατά τη συζήτησή τους και πιθανόν να έμειναν πίσω για να τα ξαναδείτε από Σεπτέμβριο;
Απ.: Το Νομοσχέδιο που αφορά το συνταξιοδοτικό είναι προτεραιότητα για την Επιτροπή με την έναρξη των εργασιών της εφόσον αφορά και επηρεάζει χιλιάδες εργαζόμενους στο δημόσιο τομέα.
Η ρύθμιση που επίσης πρέπει να γίνει μετά από τις προειδοποιητικές επιστολές που έλαβε η Δημοκρατία για την επιβολή του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στην αγορά πρώτης κατοικίας θα είναι ψηλά στην ατζέντα της Επιτροπής.
Το Νομοσχέδιο που αφορά την αγοραπωλησία πιστωτικών διευκολύνσεων το οποίο συζητήθηκε και υπερψηφίστηκε κατά την τελευταία ολομέλεια της Βουλής.
Πέραν από διάφορα σχόλια που ακούστηκαν κατά καιρούς, λανθασμένα κατά την άποψη μου, το συγκεκριμένο νομοσχέδιο βάζει επιτέλους τις Εταιρείες Διαχείρισης Πιστώσεων κάτω από την εποπτεία της Κεντρικής Τράπεζας, ρυθμίζει δε δικαιώματα και υποχρεώσεις τους με εξαντλητικό τρόπο, σε κάποια άρθρα μάλιστα με πιο αυστηρά κριτήρια και διαδικασίες από τα αντίστοιχα που αφορούν τραπεζικά ιδρύματα.
Ήταν έντονες οι συζητήσεις για αυτό το νομοσχέδιο και πρέπει να πω ότι με τη συμβολή όλων των μελών της Επιτροπής το τελικό κείμενο είχε μεγάλες διαφοροποιήσεις προς τη σωστή κατεύθυνση σε σχέση με το αρχικό που κατατέθηκε από την κυβέρνηση.
Θεωρώ επίσης πολύ εποικοδομητική και χρήσιμη τη στάση όλων των μελών της Επιτροπής από όλα τα κόμματα για τα θέματα που αφορούσαν το μειωμένο ΦΠΑ στο ρεύμα καθώς και τις διαβουλεύσεις για τον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ στην πρώτη κατοικία.
Οι συζητήσεις στην Επιτροπή Οικονομικών ήταν ο λόγος που ξεκίνησε και τελικά επιτεύχθηκε ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ στο ηλεκτρικό ρεύμα, ενώ η βελτίωση των όρων που αφορούν το ΦΠΑ στην πρώτη κατοικία επίσης οφείλεται στην απαίτηση της Επιτροπής Οικονομικών για περαιτέρω διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ερ.: Πως είδατε τη συνεργασία των κοινοβουλευτικών κομμάτων σε σχέση και με άλλες χρονιές;
Απ.: Όσο και αν φαίνεται παράδοξο, η συνεργασία των κομμάτων και των συναδέλφων στην Επιτροπή Οικονομικών είναι αγαστή. Τα μέλη της Επιτροπής αντιλαμβάνονται πλήρως την ευθύνη που έχουν αλλά και την υποχρέωση για κοινοβουλευτικό έλεγχο προς όφελος του τόπου, του λαού και του μέλλοντος της Κύπρου, και με αυτό τον τρόπο λειτουργούμε.
Άλλωστε δεν θα μπορούσε να παραχθεί τόσο έργο, σε τόσο στενά χρονικά περιθώρια εάν δεν υπήρχε αυτή η συνεργασία.
Ερ.: Ποιες πιστεύετε θα είναι οι επιπτώσεις στην οικονομία από την υιοθέτηση των προτάσεων νόμου του ΔΗΚΟ και ΑΚΕΛ που ψηφίστηκαν από την Ολομέλεια της Βουλής για κατάργηση του ΦΠΑ επί του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα πετρελαιοειδή και για την επιβολή μηδενικού συντελεστή ΦΠΑ στην αναπροσαρμογή της τιμής των καυσίμων που είναι ενσωματωμένη στους τελικούς λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος της ΑΗΚ, μέχρι το τέλος του 2022;
Απ.: Η πρόταση Νόμου του ΔΗΚΟ που αφορά το ηλεκτρικό ρεύμα είναι κοστολογημένη στα €44 εκατ., ποσό το οποίο βρίσκεται εντός των δημοσιονομικών δυνατοτήτων του κράτους. Δεν θα εξαφανίσει το πρόβλημα βεβαίως αλλά θα προσφέρει μια προσωρινή ανακούφιση στους παραφουσκωμένους λογαριασμούς ελπίζοντας ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχουν διαμορφωθεί τέτοιες συνθήκες που θα οδηγήσουν την ενεργειακή κρίση σε αποκλιμάκωση.
Όσο αφορά την πρόταση του ΑΚΕΛ, είναι δεδομένο κατά τη δική μας κρίση, ότι κάτι πρέπει να γίνει για να μειωθεί το κόστος των καυσίμων κίνησης. Ιδιαίτερα στην Κύπρο όπου οι εναλλακτικές επιλογές για συγκοινωνίες είναι περιορισμένες έως ανύπαρκτες. Όλα όμως τα μέτρα ανεξαιρέτως πρέπει να είναι κοστολογημένα και εντός των δημοσιονομικών περιθωρίων της χώρας.
Ερ.: Τι άλλο θα πρέπει να γίνει από τη Βουλή αλλά και την κυβέρνηση, για στήριξη των νοικοκυριών και επιχειρήσεων που πλήττονται από το κύμα ακρίβειας;
Απ.: Η αύξηση του πληθωρισμού καθιστά επιτακτική ανάγκη πρωτίστως την στήριξη των πιο ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού. Πολλές χώρες της ΕΕ έχουν υιοθετήσει ένα κράμα μέτρων, αφενός μεν κατευθείαν παροχών, αφετέρου δε μειώσεων άμεσων και έμμεσων φόρων.
Η τιμή του ρεύματος είναι επίσης ένα μεγάλο κεφάλαιο αφού αφορά νοικοκυριά και επιχειρήσεις οι οποίες ενδεχομένως να επηρεαστούν σε τέτοιο βαθμό που να καθιστά τη συνέχιση της λειτουργίας τους δύσκολη.
Την ίδια στιγμή η διαχείριση της κρίσης αφορά και την ταχύτητα και την ορθότητα αναγκαίων μεταρρυθμίσεων που πρέπει να γίνουν στη χώρα μας. Σε αυτό το σημείο το Ταμείο Ανάκαμψης και Σταθερότητας είναι ένα χρήσιμο εργαλείο που πρέπει να αξιοποιηθεί στο έπακρο.
Ερ.: Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Κομισιόν που δημοσιεύτηκαν πρόσφατα, για το 2022 η ανάπτυξη της οικονομίας αναμένεται στο 3,2% από 2,3% που αναμενόταν, ενώ για το 2023 αναμένεται ανάπτυξη 2,1% από 3,5%. Ποια θεωρείται εσείς θα είναι η προοπτική της κυπριακής οικονομίας με βάση και την υφιστάμενη κατάσταση;
Απ.: Η Κυπριακή οικονομία έχει αποδείξει ξανά και ξανά ότι έχει αντοχές και μπορεί να προσαρμοστεί σε νέα δύσκολα δεδομένα και συνθήκες.
Είμαι πεπεισμένη ότι με σωστές αποφάσεις πολιτικής που αφορούν τον εκσυγχρονισμό του κράτους, την υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών, την απλοποίηση διαδικασιών, με την αύξηση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας μας καθώς και την αξιοποίηση του επαγγελματικού ταλέντου που έχουμε στη χώρα μας, η Κυπριακή οικονομία μπορεί να καταγράψει νέες επιτυχίες που θα ωφελήσουν το σύνολο του λαού και της χώρας μας.