ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ Κ. Κωσταντή: Στόχος η αναβάθμιση κύρους μηχανικών

Κ. Κωσταντή: Στόχος η αναβάθμιση κύρους μηχανικών

Κ. Κωσταντή: Στόχος η αναβάθμιση κύρους μηχανικών

Η αναβάθμιση του κύρους των μηχανικών, αλλά και το να είναι ωφέλιμοι για την κοινωνία είναι ο διπλός στόχος που έθεσε για την δεύτερη θητεία του στο τιμόνι του Επιστημονικού και Τεχνικού Επιμελητηρίου Κύπρου (ΕΤΕΚ), ο πρόεδρος του Κωνσταντίνος Κωνσταντή.

Πρόσθεσε ότι η επιστημονικότητα, παρεμβατικότητα και αποτελεσματικότητα αποτελούν τον πυρήνα των αρχών για να επιτευχθεί ο συγκεκριμένος στόχος.

Στις  βασικές προτεραιότητες του ΕΤΕΚ για την επόμενη τριετία, σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντή βρίσκονται, μεταξύ άλλων, ζητήματα όπως, το στεγαστικό, το ενεργειακό, η ασφάλεια των κτηρίων, η αδειοδότηση και ο έλεγχος της ανάπτυξης, οι διαδικασίες παραγωγής δημοσίων έργων, το βιώσιμο δομημένο περιβάλλον και η αρχιτεκτονική ποιότητα, η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, και όχι μόνο.

Στην συνέντευξη που ακολουθεί ο επανεκλεγείς πρόεδρος του ΕΤΕΚ απαντά σε ερωτήσεις για τη νέα ενιαία στεγαστική πολιτική του κράτους και τον ρόλο που διαδραμάτισε, καταθέτει εισηγήσεις για την αναθεώρηση συστήματος αδειοδότησης αναπτύξεων, καθώς και για το αν οι θέσεις του εισακούονται από την κυβέρνηση Χριστοδουλίδη.

Μεταξύ άλλων μιλά για το κυκλοφοριακό πρόβλημα και αναφέρει τρόπους άμβλυνσής του.

Η συνέντευξη

Ερ.: Αναλάβατε πρόσφατα τα ηνία της Προεδρίας του ΕΤΕΚ, για δεύτερη φορά. Ποιες είναι οι προτεραιότητες του Συμβουλίου ΕΤΕΚ και ποιο το δικό σας στοίχημα δεδομένων και των κοινωνικοοικονομικών συνθηκών που επικρατούν;

Απ.: Ο στόχος μας, ξεκινώντας τη νέα τριετία είναι διπλός, να είμαστε ωφέλιμοι για την κοινωνία και να αναβαθμίσουμε το κύρος των μηχανικών. Επιστημονικότητα, παρεμβατικότητα και αποτελεσματικότητα αποτελούν τον πυρήνα των αρχών μας για να το επιτύχουμε αυτό.   

Ως εκ τούτου, στις βασικές προτεραιότητες όπως αυτές έχουν τεθεί, βρίσκονται, μεταξύ άλλων, ζητήματα όπως, το στεγαστικό, το ενεργειακό, η ασφάλεια των κτηρίων, η αδειοδότηση και ο έλεγχος της ανάπτυξης, οι διαδικασίες παραγωγής δημοσίων έργων, το βιώσιμο δομημένο περιβάλλον και η αρχιτεκτονική ποιότητα, η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, και όχι μόνο.

Ως ο θεσμοθετημένος τεχνικός σύμβουλος του κράτους, το ΕΤΕΚ, με εμπειρογνωμοσύνη και επιστημοσύνη, επεξεργαζόμαστε και καταθέτουμε ολοκληρωμένες προτάσεις στα αρμόδια Υπουργεία, κάποιες εκ των οποίων έχουν ήδη υιοθετηθεί και βρίσκονται σε τροχιά υλοποίησης.

Τρανό παράδειγμα, η δέσμη εισηγήσεων που καταθέσαμε πρόσφατα στον Υπουργό Εσωτερικών αναφορικά με το ζήτημα της προσιτής στέγης. Σημαντικό μέρος των εισηγήσεών μας εισακούστηκαν και εντάχθηκαν στο νέο κυβερνητικό πλάνο για τη στεγαστική πολιτική.

Μας απασχολεί επίσης ιδιαίτερα έντονα η αδειοδότηση της ανάπτυξης, ζήτημα για το οποίο καταθέσαμε συγκεκριμένες προτάσεις στον αρμόδιο υπουργό, ο οποίος ενσωμάτωσε κάποιες από αυτές στο κυβερνητικό πλάνο μέτρων.

Ως Επιμελητήριο, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην βελτίωση της ποιότητας ζωής και της ασφάλειας των πολιτών, ως εκ τούτου εδώ και χρόνια δίνουμε μάχη για θεσμοθέτηση της τακτικής επιθεώρησης κτηρίων, με προτάσεις οι οποίες είναι υπό μελέτη από πλευράς κυβέρνησης και ευελπιστούμε πως θα προωθηθούν άμεσα στη Βουλή των Αντιπροσώπων προς ψήφιση.

Ερ.: Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι τρεις βασικότερες προκλήσεις που θα κληθεί ο κατασκευαστικός τομέας να αντιμετωπίσει το 2024;

Απ.: Πρωτίστως, με την μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να βρίσκεται προς των πυλών, θα πρέπει να εγκύψουμε στη δομή, οργάνωση και λειτουργία των Επαρχιακών Οργανισμών Αυτοδιοίκησης. Θέλουμε ορθά στελεχωμένους, φιλικούς προς τον διοικούμενο, ταχείς και αποτελεσματικούς νέους Οργανισμούς, που να αξιοποιούν στο μέγιστο την τεχνολογία.

Χρειαζόμαστε Οργανισμούς με βέλτιστη εταιρική διακυβέρνηση, όπου η τεχνοκρατική άποψη θα έχει την βαρύτητα που της αναλογεί. Ο χρόνος τρέχει, η νομοθεσία προνοεί εφαρμογή το καλοκαίρι του 2024, και πρόκειται για δύσκολο εγχείρημα.

Η βέλτιστη υλοποίηση της  μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι ένα στοίχημα που δεν μπορεί και δεν πρέπει, επ’ ουδενί, να χαθεί. Αλληλένδετο είναι το σύστημα αδειοδότησης και ελέγχου της ανάπτυξης που χρήζει περαιτέρω βελτίωσης ώστε να μετατεθεί η προσοχή από τον εξονυχιστικό και χρονοβόρο έλεγχο των αιτήσεων, στον έλεγχο του τί γίνεται στην πράξη, δηλαδή στο εργοτάξιο. 

Εξίσου κρίσιμο ζήτημα είναι το στεγαστικό. Οι τιμές των κατοικιών έχουν εκτοξευτεί, ένεκα πολλών και διαφορετικών παραγόντων. Ως αποτέλεσμα, η απόκτηση ή ενοικίαση κατοικίας αποτελεί για τους περισσότερους άπιαστο όνειρο. Το θέμα της προσιτής στέγης είναι πολυδιάστατο και δεν μπορεί να λυθεί εάν δεν υπάρχει ένας ολοκληρωμένος ολιστικός σχεδιασμός. Η στέγη περιλαμβάνεται στις βασικές ανάγκες του ανθρώπου και το κράτος οφείλει να θέσει το όλο θέμα ως προτεραιότητα.   

Η επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης του κατασκευαστικού κλάδου είναι επίσης μια σύνθετη πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπιστεί επειγόντως, με καινοτόμο και συστημικό τρόπο. Τα κτίρια και οι κατασκευές αντιμετωπίζουν πολλαπλές προκλήσεις και χρειάζεται μια αλλαγή παραδείγματος: προσαρμογή του δομημένου περιβάλλοντος στην κλιματική αλλαγή, εφαρμογή των αρχών της κυκλικής οικονομίας, νέες μετα-πανδημικές συνήθειες διαβίωσης και εργασίας, ώθηση για την ενσωμάτωση πολυάριθμων καινοτομιών, συμμετοχικές διαδικασίες στον σχεδιασμό, για να αναφέρουμε μόνο μερικά από αυτά.

Ερ.: To ETEK υπήρξε εκ των βασικών εταίρων του Υπουργείου Εσωτερικών για τη δημιουργία του νέου προγράμματος στεγαστικής πολιτικής. Πώς κρίνετε τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν; Πιστεύετε ότι μπορεί να αντιμετωπιστεί αυτό το ζήτημα;

Απ.: Εξ αρχής θέσαμε το στεγαστικό πρόβλημα και το ζήτημα της προσιτής στέγης, ως ύψιστη προτεραιότητα και με κάθε ευκαιρία καλούσαμε την εκτελεστική εξουσία να εγκύψει αποτελεσματικά στο εν λόγω ζήτημα.

Ως Επιμελητήριο, προχωρήσαμε σε εις βάθος και ενδελεχή μελέτη όλων των πτυχών, και καταθέσαμε ένα ολοκληρωμένο πακέτο προτάσεων, το οποίο συζητήσαμε και με τον Υπουργό Εσωτερικών.

Ο κ. Ιωάννου, οφείλω να πω, άκουσε με προσοχή τις θέσεις μας, με αποτέλεσμα κάποιες από αυτές να έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα που εξαγγέλθηκε για τη νέα στεγαστική πολιτική του κράτους.

Οι προτάσεις μας, στόχο είχαν να επιφέρουν ανακουφιστικές λύσεις σε 3 βασικούς πυλώνες: (α) στην ενίσχυση της προσφοράς οικιστικού προϊόντος το οποίο απευθύνεται στο μέσο νοικοκυριό, αλλά και στα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα, (β) στην οικονομική ενίσχυση της ζήτησης με τρόπο στοχευμένο, και (γ) στη μείωση του κόστους κατασκευής.

Τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν από πλευράς κυβέρνησης, σε γενικές γραμμές, κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο, διατηρούμε έντονη τη θέση μας ότι η δημιουργία ενός ενιαίου φορέα που να ελέγχει και να εποπτεύει τα συγκεκριμένα ζητήματα, θα είναι επωφελής και κρίνεται ως αναγκαία, κάτι που όμως δεν ακούσαμε από πλευράς κυβέρνησης στα εξαγγελθέντα μέτρα.

Είναι επίσης πεποίθησή μας ότι στις πολιτικές για το στεγαστικό, πρέπει να προστεθούν και αντικίνητρα, τα οποία απουσιάζουν από το νέο κυβερνητικό πλάνο, όπως η φορολόγηση της κερδοσκοπικής διατήρησης ώριμης αδρανούσας γης εκτός της αγοράς.

 Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί επίσης στην προοπτική που εξακολουθεί να έχει η εύρεση διεξόδων για τα περίκλειστα και ο σχεδιασμός δευτερογενούς οδικού δικτύου, ώστε να αυξηθεί η προσφορά ώριμης γης. Νοείται δε, ότι πριν την αύξηση των τρεχουσών επιδοτήσεων και χορηγιών, καλό θα ήταν να αναμέναμε τα αποτελέσματα από την εφαρμογή των μέτρων αύξησης της προσφοράς στέγης προς εξορθολογισμό των τιμών.

Ερ.: Ποιες αλλαγές κρίνετε ότι χρειάζεται το πλαίσιο/σύστημα αδειοδότησης;

Απ.: Έχουμε εδώ και μήνες καταθέσει σχετικές εισηγήσεις και προτάσεις στο αρμόδιο Υπουργείο, καθώς θεωρούμε επιτακτική την αναθεώρηση και τον εκσυγχρονισμό του συστήματος αδειοδότησης της ανάπτυξης.

Τα εξαγγελθέντα μέτρα από πλευράς κυβέρνησης και σε αυτό το ζήτημα είναι προς την ορθή κατεύθυνση, ωστόσο, θα αναμένουμε να αξιολογήσουμε την εφαρμογή τους, η οποία θα πρέπει να είναι άμεση, ώστε να καθορίσουμε τη χρησιμότητα και τη λειτουργικότητα των μέτρων αυτών.

Το βασικό στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί αναφορικά με το συγκεκριμένο ζήτημα έχει να κάνει με την άμεση ανάγκη για αποφόρτιση του συστήματος από τις χαμηλού ρίσκου οικοδομές, τις κατοικίες και τις μικρές πολυκατοικίες δηλαδή, οι οποίες αποτελούν και το μεγαλύτερο ποσοστό των αναπτύξεων.

Στο σημείο αυτό δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση ως Επιμελητήριο. Ο μόνος τρόπος να γίνει κάτι τέτοιο εφικτό, είναι μέσω της ενίσχυσης του αυτοελέγχου και της εκχώρησης αρμοδιότητας και ευθύνης στους ιδιώτες μελετητές, αξιοποιώντας παράλληλα στο έπακρο τον δειγματοληπτικό έλεγχο σε ικανό ποσοστό των αιτήσεων που θα υποβάλλονται. Με το μέτρο αυτό, δίνεται η ευχέρεια στις αρμόδιες αρχές να επικεντρωθούν στον έλεγχο των αιτήσεων για σύνθετες αναπτύξεις με μεγαλύτερο ρίσκο και στον επιτόπου έλεγχο των οικοδομών που θα μας προστατεύσει από την αυθαίρετη δόμηση με την αξιοποίηση ανεξάρτητων ελεγκτών δόμησης.  

Την ίδια όμως στιγμή, οι προσπάθειες θα πρέπει να επικεντρωθούν και στη βελτίωση του συστήματος ΙΠΠΟΔΑΜΟΣ, σε δομημένα προγράμματα κατάρτισης για λειτουργούς και μελετητές, στη σύνταξη οδηγού με τους πολεοδομικούς και οικοδομικούς κανονισμούς για ομοιόμορφη και καθολική εφαρμογή, στον επανασχεδιασμό της ροής εργασίας για την εξέταση των αιτήσεων, στην απλοποίηση του υπολογισμού των τελών και τη σύνδεση της ηλεκτροδότησης της οικοδομής με την υποβολή πιστοποιητικού συμπλήρωσης εργασιών κ.α.

Ερ.: Οι τιμές της ενέργειας είναι εκ των σοβαρότερων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα κυπριακά νοικοκυριά/επιχειρήσεις. Υπάρχουν προγράμματα που τρέχουν σχετικά με την ενεργειακή αναβάθμιση κτηρίων. Είναι ικανοποιητικά; Τι άλλο θα μπορούσε να γίνει;

Απ.: Σίγουρα δεν είναι ικανοποιητικά. Πρώτη προτεραιότητα είναι η καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας. Και προς τούτη της κατεύθυνση είμαστε της άποψης πως το Κράτος θα πρέπει να αναλάβει μια πιο τολμηρή και ολοκληρωμένη πρωτοβουλία.

Θα πρέπει το Υπουργείο Ενέργειας και το Υφυπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας να καταγράψουν, αξιολογήσουν και ιεραρχήσουν νοικοκυριά και το επίπεδο της ενεργειακής τους φτώχειας και να αναλάβουν να ετοιμάσουν και να υλοποιήσουν έναν προγραμματισμό συνολικής ενεργειακής αναβάθμισης των νοικοκυριών αυτών.

Αυτά τα θέματα για τους πολύ ευάλωτους θα έπρεπε να είναι ευθύνη του κράτους, χωρίς γραφειοκρατικές διαδικασίες. Από κει και πέρα τα προγράμματα επιδότησης από μόνα τους δεν επαρκούν. Χρειάζεται να κινητοποιηθεί και ο ιδιωτικός τομέας, όπως και οι τράπεζες.

Τέλος χρειάζεται προσεκτικός σχεδιασμός, τακτική αξιολόγηση και ευελιξία στα κριτήρια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι ενώ το κονδύλι για την ανακαίνιση κατοικιών εξαντλείται πολύ νωρίς, για υποστατικά επιχειρήσεων δεν υπάρχει ανάλογο ενδιαφέρον. Θα πρέπει να αναζητηθεί το γιατί και να δοθούν κατά το δυνατόν λύσεις.

Ερ.: Στον κρατικό προϋπολογισμό του 2024 έχει περιληφθεί κονδύλι ύψους €12.5 εκατ. για το Σχέδιο Χορηγιών «Ανακαινίζω και Ενοικιάζω». Τι γνωρίζετε για το ζήτημα της παροχής κινήτρων για ανακαινίσεις κτηρίων; Ήταν στις εισηγήσεις σας στην κυβέρνηση στο πλαίσιο δράσεων για επίλυση του στεγαστικού;

Απ.: Το στεγαστικό πρόβλημα που έχουμε ενώπιον μας είναι σύνθετο και πολύπλοκο. Προέκυψε από μια σειρά συγκυριακών εξωγενών παραμέτρων, αλλά και από παράπλευρες επιπτώσεις δικών μας αποφάσεων. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι να περιγράψεις το πρόβλημα. Ο πιο αντιπροσωπευτικός είναι ότι σήμερα έχουμε αναντιστοιχία προσφοράς και ζήτησης. Η λύση του δεν είναι εύκολη, ούτε θα είναι άμεση.

Απαιτείται ανάλυση δράσεων σε διάφορα επίπεδα. Μέρος όμως της λύσης είναι η αύξηση της προσφοράς κατοικιών. Το ΕΤΕΚ είχε προτείνει την ετοιμασία μέτρων που να οδηγήσουν στην ένταξη κενών ή σε αχρησία κατοικιών, οι οποίες θα δοθούν πίσω στην αγορά.

Αυτή η πρόταση μετουσιώθηκε στο κρατικό Σχέδιο Ανακαινίζω – Ενοικιάζω το οποίο έχει στόχο την ένταξη κενών/αδρανών οικιστικών μονάδων στην αγορά προσιτού ενοικίου, με παραχώρηση επιδότησης προς τους ιδιοκτήτες για την ανακαίνιση/αναβάθμισή τους και παράλληλη παροχή φορολογικών κινήτρων.

Όπως σε κάθε Σχέδιο όμως, η επιτυχία του θα εξαρτηθεί από την προσπάθεια που θα καταβληθεί και τον τρόπο εφαρμογής του από τη Διοίκηση. Απαιτείται τακτική παρακολούθηση, γρηγορά αντανακλαστικά και προσαρμοστικότητα  για να εντοπίζονται αδυναμίες και να γίνονται άμεσα διορθωτικές ενέργειες στην πορεία.

Τέλος πρέπει να υπογραμμιστεί η ανάγκη δημιουργίας ενός ενιαίου φορέα στεγαστικής πολιτικής, ο οποίος να έχει υπό την εποπτεία του όλα τα ζητήματα που άπτονται της στεγαστικής πολιτικής του κράτους. Να συλλέγει δεδομένα, να μελετά, να σχεδιάζει, να υλοποιεί εν μέρει και να παρακολουθεί, βραχυπρόθεσμα μέτρα και μέσο-μακροπρόθεσμες πολιτικές.

Ερ.: Ένα από τα σημαντικά προβλήματα των πόλεων είναι το κυκλοφοριακό, λόγω και του τρόπου ανάπτυξής τους. Τι θα προτείνατε για άμβλυνση του;

Απ.: Πρόκειται για ένα πολυδιάστατο πρόβλημα, η επίλυση του οποίου προϋποθέτει την υιοθέτηση μιας ολιστικής προσέγγισης, η οποία να βασίζεται σε ένα μακροχρόνιο, βιώσιμο σχεδιασμό με όραμα και πλάνο υλοποίησης.

Σύμφωνα με τα ευρήματα πρόσφατων μελετών, το κυκλοφοριακό οφείλεται μεταξύ άλλων στον πολεοδομικό σχεδιασμό των πόλεων και στην έλλειψη ικανοποιητικού συστήματος δημόσιων συγκοινωνιών.

Καταλυτικά φυσικά επιδρά και το γεγονός ότι μέχρι πρόσφατα, ο σχεδιασμός νέων δρόμων γινόταν δίνοντας προτεραιότητα στο αυτοκίνητο χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι αρχές της βιώσιμης κινητικότητας, η καθυστέρηση στην εφαρμογή Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών (ITS) και όχι μόνο.

Προς αυτή την κατεύθυνση συνδράμει και το γεγονός ότι τα όποια μέτρα έχουν ληφθεί μέχρι στιγμής είναι αποσπασματικά και υλοποιούνται μερικώς ή και καθόλου.

Τα τελευταία χρόνια, έχουν δαπανηθεί εκατομμύρια ευρώ, χωρίς τα λεωφορεία, που αποτελούν και το μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς στην Κύπρο, να έχουν καταστεί ανταγωνιστικά σε σχέση με τη χρήση ιδιωτικού οχήματος, με αποτέλεσμα την αύξηση του μέσου αριθμού οχημάτων ανά οικογένεια.

Είναι πεποίθησή μας πως η εφαρμογή των αρχών βιώσιμης κινητικότητας είναι πλέον επιβεβλημένη. Καλούμε το κράτος να αντιμετωπίσει τις δημόσιες συγκοινωνίες ως κοινωνική ανάγκη και να ενισχύσει το σύστημα, ώστε να γίνει ελκυστικό, σύγχρονο και αξιόπιστο.

Πρωταρχικής σημασίας είναι η αύξηση των δρομολογίων και η προσαρμογή τους στη βάση των αναγκών των πολιτών. Η δημιουργία λεωφορειολωρίδων είναι επίσης μια κίνηση προς την ορθή κατεύθυνση, καθώς θα μειώσει το χρόνο που απαιτούν οι διαδρομές. Επιβεβλημένη είναι επίσης η αναβάθμιση των στάσεων με τοποθέτηση στεγάστρων, καθισμάτων ενώ θα πρέπει να διασφαλίζεται η πρόσβαση σε εμποδιζόμενα άτομα. Επιπλέον θα πρέπει να διαθέτουν άμεση πληροφόρηση για τα δρομολόγια στους χρήστες.

Πέραν των λεωφορείων όμως, είναι αδιανόητο να μην προωθούνται στην Κύπρο άλλοι τρόποι βιώσιμης κινητικότητας όπως είναι το ποδήλατο ή ακόμα και το περπάτημα, όπου και όποτε είναι εφικτό. Θα πρέπει άμεσα το κράτος να προχωρήσει στη διασύνδεση πεζόδρομων, ποδηλατόδρομων με τις διαδρομές των λεωφορείων, ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να διασφαλίζεται πως ο ποδηλάτης θα μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα λεωφορείο, επιβιβαζόμενος με το ποδήλατό του.

Εκ των ων ουκ άνευ, είναι επίσης η εγκατάσταση ευφυών συστημάτων μεταφορών (Intelligent Transport Systems  - ITS) τα οποία προσφέρουν καινοτόμες υπηρεσίες όσον αφορά στους διαφόρους τρόπους μεταφοράς και τη διαχείριση της κυκλοφορίας, επιτρέποντας στους διάφορους χρήστες να ενημερώνονται καλύτερα. Είναι πολλά αυτά που μπορούν και πρέπει να γίνουν, χρειάζεται όμως μεθοδικότητα και σταδιακή υλοποίηση σε βάθος χρόνου για να αποδώσει αποτελέσματα.

Ερ.: Παρεμβαίνετε συχνά με εισηγήσεις και προτάσεις για σημαντικά έργα και σχέδια της κυβέρνησης. Εισακούεται η φωνή του ΕΤΕΚ;

Απ.: Τα τελευταία χρόνια, έχουμε καταθέσει σωρεία προτάσεων και εισηγήσεων, σε πληθώρα ουσιωδών ζητημάτων που άπτονται της καθημερινότητας των πολιτών, αλλά και της βελτίωσης των συνθηκών εργασίας αρχιτεκτόνων και μηχανικών.

Πραγματοποιήσαμε εκατοντάδες συναντήσεις με αρμόδιους φορείς, ενώ παρευρισκόμαστε και συμμετέχουμε ενεργά σε κάθε συνεδρία κοινοβουλευτικών επιτροπών στις οποίες συζητούνται ζητήματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων του ΕΤΕΚ.

Οφείλω να ομολογήσω πως οι εισηγήσεις μας κάποτε εισακούονται και συνδιαμορφώνουν προτάσεις και εξαγγελίες που γίνονται πράξη και κάποτε δεν εισακούονται. Οι τεχνοκράτες και η επιστημονική άποψη δεν έχουν τη θέση και το ρόλο που τους αρμόζει στη διαμόρφωση σημαντικών πολιτικών για τον τόπο, ακόμη και σε θέματα που έχουν έντονη τεχνική υφή.

Πρέπει, ωστόσο, να σημειώσω ότι τα τελευταία χρόνια, με μεθοδικότητα, επιμονή, υπομονή και αρκετή αθόρυβη και επίπονη εργασία, έχουμε καταφέρει να υιοθετούνται ολοένα και περισσότερες θέσεις μας, καθώς οι αρμόδιοι πλέον αντιλαμβάνονται ότι οι προτάσεις του ΕΤΕΚ έχουν ως μοναδικό γνώμονα τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών, την ασφάλεια, την επιστημοσύνη, την τεκμηρίωση αλλά και τη διαφάνεια σε κάθε πράξη.

Με τον ίδιο τρόπο θα συνεχίσουμε να πορευόμαστε και ενόψει της συνέχειας. Διεκδικούμε να ενισχυθεί η βαρύτητα της επιστημονικής άποψης στη λήψη αποφάσεων, και όχι να καλούμαστε a la carte μόνο όταν κρίνεται πως η τεκμηριωμένη τεχνοκρατική άποψη θα ενισχύσει μια πολιτική απόφαση.

Εμείς είμαστε εδώ και θα διεκδικήσουμε το ρόλο που μας αναλογεί, με όραμα και ευθύνη απέναντι στους αγέννητους συμπατριώτες μας στα θέματα που μας ανάθεσε η Πολιτεία την αρμοδιότητα.

NEWSLETTER