Θ. Τσιόλας: Υπολείπονται 11 ορόσημα για επόμενη δόση Σχ. Ανάκαμψης
Κανένα από τα ορόσημα για τα οποία δεσμεύτηκε η Κυβέρνηση έναντι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν έχει διαφοροποιηθεί, ξεκαθαρίζει ο Θεοδόσης Τσιόλας γενικός διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, Συντονισμού και Ανάπτυξης (ΓΔ ΕΠΣΑ).
Ο κ. Τσιόλας σε συνέντευξή του στη StockWatch, εξηγεί ότι διαφοροποίηση μπορεί να γίνει μόνο αν προκύψει αναθεώρηση του Σχεδίου σε μελλοντικό στάδιο, αναλόγως και της πορείας υλοποίησής του.
Τονίζει ότι είναι πολύ σημαντικό να ψηφιστούν το συντομότερο δυνατό όλα τα νομοσχέδια που περιλαμβάνονται στο Σχέδιο Ανάκαμψης, καθώς καθυστέρηση ή μη ψήφιση τους θα επηρεάσει την εκταμίευση δόσεων.
Στην συνέντευξη του, ο γ.δ. ΓΔ ΕΠΣΑ αναλύει το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Κύπρου, μιλώντας για τον επόμενο στόχο, που αφορά στην εκταμίευση της πρώτης δόσης ύψους €85 εκατ., μετά την προχρηματοδότηση Σεπτεμβρίου, για τα τρία από τα 14 ορόσημα που έχουν υλοποιηθεί και τα 11 τα οποία βρίσκονται υπό υλοποίηση.
Ενημερώνει για το στάδιο στο οποίο βρίσκονται, το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τους και τις προσδοκίες τήρησης των χρονοδιαγραμμάτων.
Διευκρινίζει ότι το αίτημα πληρωμής προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, βάσει προγραμματισμού, που συμφωνήθηκε με την Επιτροπή αναμένεται να υποβληθεί τον Φεβρουάριο του 2021.
Προβαίνει σε εκτενή αναφορά σε σχέση με το ενδεχόμενο να μην επιτευχθούν κάποια από τα 14 ορόσημα για την εκταμίευση της επόμενης δόσης και δίνει στοιχεία και λεπτομέρειες για τις επόμενες δύο δόσεις της Κύπρου, του 2022, τα προαπαιτούμενα της κάθε μίας και τις νομοθετικές υποχρεώσεις που σχετίζονται με το κάθε ένα.
Ακολουθεί η συνέντευξη.
Διαφοροποιήθηκαν κάποια από τα ορόσημα για τα οποία είχε δεσμευθεί αρχικά η κυβέρνηση έναντι της Κομισιόν για εκταμίευση της επόμενης δόσης του Σχεδίου Ανάλαμψης. Αν ναι, ποια είναι και πως πως επηρεάζουν οι αλλαγές;
Όχι, δεν διαφοροποιήθηκε κανένα από τα ορόσημα για τα οποία δεσμεύτηκε η Κυβέρνηση έναντι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Διαφοροποίηση μπορεί να γίνει μόνο αν προκύψει αναθεώρηση του Σχεδίου σε μελλοντικό στάδιο, αναλόγως και της πορείας υλοποίησής του.
Αναλυτικότερα, το εγκεκριμένο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και Συμβούλιο της ΕΕ, Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΣΑΑ) της Κύπρου, περιλαμβάνει 133 μέτρα (58 μεταρρυθμίσεις και 75 επενδύσεις). Για το κάθε μέτρο έχουν συμφωνηθεί με την ΕΕ και περιληφθεί στο ΣΑΑ αριθμός οροσήμων ή /και στόχων.
Συνολικά για τα 133 μέτρα έχουν περιληφθεί στο ΣΑΑ 271 ορόσημα και στόχοι. Η εκταμίευση των ευρωπαϊκών πόρων από τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας θα γίνει στη βάση επίτευξης των 271 οροσήμων και στόχων σε συνολικά 10 δόσεις (πέραν της προχρηματοδότησης των 157 εκ. που έχει ήδη παραχωρηθεί τον Σεπτέμβριο του 2021 στην Κύπρο).
Αίτηση πληρωμής δύναται να υποβάλλεται στην ΕΕ μέχρι 2 φορές ετήσια και κάθε δόση αντιστοιχεί στην επίτευξη συγκεκριμένου αριθμού οροσήμων και στόχων. Τα 271 ορόσημα και στόχοι είναι καταγεγραμμένα/οι στο εγκεκριμένο ΣΑΑ το οποίο βρίσκεται εδώ Εγκεκριμένο ΣΑΑ και δεν αλλάζουν, εκτός αν προκύψει αναθεώρηση του Σχεδίου σε μελλοντικό στάδιο, αναλόγως και της πορείας υλοποίησής του.
Για την 1η δόση πρέπει να επιτευχθούν 14 ορόσημα. Πέραν όμως των οροσήμων και στόχων που καταγράφονται στο ΣΑΑ, υπάρχουν και κάποιες προϋποθέσεις που πρέπει να εφαρμοστούν για να υλοποιηθούν οι μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις του ΣΑΑ, οι οποίες δεν καταγράφονται στο επίσημο έγγραφο και δεν αποτελούν ορόσημο ή στόχο. Το θέμα και ζήτημα που τίθεται όμως είναι το γεγονός ότι αν οι προϋποθέσεις δεν υλοποιηθούν δεν διασφαλίζεται η επιτυχής υλοποίηση των οροσήμων και στόχων.
Για παράδειγμα, όπως μπορείτε να δείτε στο Εγκεκριμένο ΣΑΑ, για την υλοποίηση της μεταρρύθμισης της τοπικής αυτοδιοίκησης (Μέτρο C3.4R6) έχει τεθεί (α) ένα ορόσημο σύμφωνα με το οποίο μέχρι τον Ιούνιο του 2024 (Q2 2024) πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή το σύνολο των νομοθεσιών που θα διέπει την τοπική αυτοδιοίκηση και (β) ένας στόχος σύμφωνα με τον οποίο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2024 (Q4 2024) πρέπει να ολοκληρωθεί η εκπαίδευση για 500 άτομα προσωπικό των τοπικών αρχών σε αριθμό θεματικών προγραμμάτων ενίσχυσης της διοικητικής τους ικανότητας.
Επειδή όμως η επίτευξη του οροσήμου (α) που αναφέρεται πιο πάνω θα επέλθει με την ψήφιση τριών νομοσχεδίων (του περί Κοινοτήτων (Τροποποιητικός) Νόμο του 2020, του περί Δήμων Νόμο του 2020 και του περί Επαρχιακών Συμπλεγμάτων Νόμο του 2015) που προβλέπουν, μεταξύ άλλων και στη μείωση του αριθμού των δημοτικών αρχών, την δημιουργία συμπλεγμάτων κοινοτήτων για την παροχή υπηρεσιών κ.α. και δεδομένου ότι οι επόμενες δημοτικές εκλογές ήταν προγραμματισμένες να διεξαχθούν σύμφωνα με την σχετική νομοθεσία τον Δεκέμβριο του 2021, απαραίτητη προϋπόθεση για επίτευξη του πιο πάνω ορόσημου αποτελούσε η τροποποίηση μέχρι τον Δεκέμβριο του 2021 της πρόνοιας που περιλαμβάνεται στους περί Δήμων και περί Κοινοτήτων Νόμους που αφορά στην θητεία των αξιωματούχων της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Συγκεκριμένα, έπρεπε να τροποποιηθεί η σχετική πρόνοια στους εν λόγω Νόμους, ώστε η θητεία των τοπικών αρχών να λήγει το αργότερο τον Μάιο του 2024, κάτι που έγινε ήδη. Εν κατακλείδι, η τροποποίηση της εν λόγω πρόνοιας που έπρεπε να γίνει μέχρι τον Δεκέμβριο του 2021 αποτελούσε προϋπόθεση και όχι ορόσημο ή στόχο του Σχεδίου.
Με βάση το Σχέδιο Ανάκαμψης, μέχρι πότε θα πρέπει να εγκριθούν οι μεταρρυθμίσεις της Δικαιοσύνης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, νομοσχέδια για τη μεταρρύθμιση της Δημόσιας Υπηρεσίας και τα νομοσχέδια για τη σύσταση της Αρχής κατά της Διαφθοράς και την προστασία των πληροφοριοδοτών;
Όπως αναφέρεται και πιο πάνω, τα ορόσημα και οι στόχοι για την ολοκλήρωση των πιο πάνω μεταρρυθμίσεων είναι καθορισμένα στο εγκεκριμένο ΣΑΑ και δεν υπάρχει νέα ρύθμιση. Συγκεκριμένα:
(α) για την Τοπική Αυτοδιοίκηση Μέτρο C3.4R6 έχουν τεθεί 1 ορόσημο και 1 στόχος
(i) μέχρι τον Ιούνιο του 2024 (Q2 2024) πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή το σύνολο των νομοθεσιών που θα διέπει την τοπική αυτοδιοίκηση (νοείται ότι και πρέπει να σημειωθεί για αποφυγή παρεξήγησης ότι το σύνολο των νομοθεσιών που τώρα συζητούνται στην Βουλή των Αντιπροσώπων θα πρέπει να ψηφιστούν το συντομότερο δυνατόν για να μπορέσει να υλοποιηθεί επιτυχώς το εν λόγω ορόσημο)
και (ii) μέχρι τον Δεκέμβριο του 2024 (Q4 2024) πρέπει να ολοκληρωθεί η εκπαίδευση για 500 άτομα προσωπικό των τοπικών αρχών σε αριθμό θεματικών προγραμμάτων ενίσχυσης της διοικητικής τους ικανότητας.
(β) για τη καταπολέμηση της διαφθοράς Μέτρο C3.4R10 έχουν τεθεί 3 ορόσημα
(i) μέχρι Q4 2021 έναρξη ισχύς του Νόμου περί διαφάνειας στις διαδικασίες λήψης δημόσιων αποφάσεων και συναφών θεμάτων
(ii) μέχρι Q4 2021 έναρξη ισχύς του Νόμου για την προστασία των πληροφοριοδοτών
(iii) μέχρι Q1 2022 να τεθεί σε ισχύ ο Νόμος για την Σύσταση της Ανεξάρτητης Αρχής κατά της Διαφθοράς
(γ) για την Ενίσχυση της Αποτελεσματικότητας της Δικαιοσύνης μέτρο C3.4R8 έχουν τεθεί 1 ορόσημο και 2 στόχοι όπως πιο κάτω, αλλά υπάρχει και προϋπόθεση για ετοιμασία σχεδίου δράσης για να διασφαλιστεί η επιτυχής ολοκλήρωσή τους
(i) μέχρι το Q3 2023 να τεθούν σε ισχύ οι νέοι Κανόνες για την πολιτική δικονομία (Civil Procedure)
(ii) μέχρι το Q2 2024 μείωση των συσσωρευμένων εκκρεμών άνω της διετίας υποθέσεων και προσφυγών ενώπιον των επαρχιακών δικαστηρίων και του Ανωτάτου Δικαστηρίου κατά 20 % σε σχέση με τα επίπεδα της 31ης Δεκεμβρίου 2020 και
(iii) μέχρι το Q2 2026 μείωση των συσσωρευμένων εκκρεμών άνω της διετίας υποθέσεων και προσφυγών ενώπιον των επαρχιακών δικαστηρίων και του Ανωτάτου Δικαστηρίου κατά 40 % σε σχέση με τα επίπεδα της 31ης Δεκεμβρίου 2020
Σημειώνεται πρόσθετα, η σαφής αναφορά στο κείμενο της Εκτελεστικής Απόφασης του Συμβουλίου για έγκριση του ΣΑΑ ότι η μεταρρύθμιση συνίσταται στην κατάρτιση σχεδίου δράσης για την εξάλειψη των συσσωρευμένων εκκρεμών υποθέσεων και προσφυγών με συγκεκριμένους ετήσιους στόχους και στη σύσταση ειδικής ομάδας δικαστών, η οποία προβλέπεται να συντονίζει την υλοποίηση του σχεδίου δράσης. Υπάρχει δε αναφορά στο κείμενο ότι το σχέδιο δράσης θα ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2021, για να είναι δυνατό να εφαρμοστεί η μεταρρύθμιση και για να επιτευχθούν οι πιο πάνω στόχοι που έχουν τεθεί για μείωση των καθυστερημένων υποθέσεων κατά 20% μέχρι τον Ιούνιο 2024 και κατά 40% μέχρι τον Ιούνιο 2026.
Επομένως, είναι σημαντικό να ψηφιστούν το συντομότερο δυνατό όλα τα σχετικά νομοσχέδια, περιλαμβανομένων αυτών που αφορούν στη μεταρρύθμιση της δικαιοσύνης, ώστε να συμπεριληφθεί ο αντίκτυπος της μεταρρύθμισης στο Σχέδιο δράσης που θα υποβληθεί στην ΕΕ μέχρι τέλος του 2021, για να είναι δυνατή η επιτυχής ολοκλήρωση και επίτευξη των στόχων της μείωσης των καθυστερημένων υποθέσεων.
(δ) για τη μεταρρύθμιση της Δημόσιας Υπηρεσίας Μέτρο C3.4R3 έχουν τεθεί 2 ορόσημα
(i) μέχρι τον Δεκέμβριο του 2021 (Q4 2021) η έναρξη ισχύος νομοθεσίας για την αξιολόγηση και επιλογή των υποψηφίων για την πλήρωση κενών θέσεων στη δημόσια υπηρεσία και νέων κανονισμών για την αξιολόγηση των επιδόσεων των εργαζομένων και
(ii) μέχρι το Q1 2025 πλήρης εφαρμογή του νέου πλαισίου
Για την εκταμίευση της επόμενης δόσης ύψους €85 εκατ. από τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας θα πρέπει να υλοποιηθούν 14 ορόσημα μέχρι το τέλος του χρόνου. Ποια είναι αυτά τα ορόσημα, ποια έχουν υλοποιηθεί και τι γίνεται με τα υπόλοιπα;
Το αίτημα πληρωμής προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, βάση προγραμματισμού, που συμφωνήθηκε με την Επιτροπή αναμένεται να υποβληθεί τον Φεβρουάριο του 2021. Μέχρι σήμερα έχουν επιτευχθεί 3 ορόσημα. Αυτά αφορούν:
(α) στην ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας στη βιομηχανία με την Δημοσίευση της Απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου για την έγκριση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης στις 15 Ιουνίου 2021,
(β) στο Σχέδιο Χορηγιών για την προώθηση της χρήσης ΑΠΕ και μέτρων ενεργειακής απόδοσης σε κατοικίες, με την προκήρυξη του Σχεδίου τον Απρίλιο του 2021, και
(γ) στην ανεξαρτητοποίηση του Κυπριακού Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς από την αρμόδια Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου με την δημοσίευση στις 7 Οκτωβρίου 2021 του Νόμου για την Ρύθμιση της αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας του 2021 στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας. Ο Νόμος ψηφίστηκε από την Βουλή των Αντιπροσώπων στις 23 Σεπτεμβρίου του 2021.
Τα υπόλοιπα 11 ορόσημα βρίσκονται υπό υλοποίηση και μέχρι την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος πληρωμής στην ΕΕ αναμένεται να επιτευχθούν, ελεγχθούν και πιστοποιηθούν προς την Επιτροπή, με βάση συγκεκριμένο μηχανισμό ελέγχου. Αυτά αφορούν:
(α) το μέτρο που αφορά στην αναβάθμιση της υποδομής των δικαστηρίων, αναμένεται να ολοκληρωθεί με την παραλαβή του κτιρίου Δικαστηρίου Αμμοχώστου το επόμενο χρονικό διάστημα.
(β) το Σχέδιο Δράσης για τις ηλεκτρονικές δεξιότητες (e-skills), προσχέδιο του Σχεδίου αναμένεται να είναι έτοιμο τον Νοέμβριο και μετά την διεξαγωγή διαβούλευσης θα υποβληθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο για έγκριση.
(γ) το μέτρο που αφορά στην ενίσχυση υφιστάμενων ισοτοπικών βάσεων δεδομένων των κυπριακών τροφίμων και ποτών, με στόχο τη διασφάλιση της ταυτότητας των προϊόντων, μέσα από την ανάπτυξη πλατφόρμας με τη χρήση τεχνολογίας Blockchain, για το οποίο έχει ήδη υπογραφεί στις 18/8/21 η σύμβαση για την αγορά του σχετικού εξοπλισμού, και ο εξοπλισμός αναμένεται να εγκατασταθεί εντός του Νοεμβρίου 2021.
(δ) το μέτρο που αφορά στην λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος Παρακολούθησης (ΠΣΠ), η σύμβαση έχει ήδη υπογραφεί τον Σεπτέμβριο του 2021 με την εταιρεία ανάπτυξης του συστήματος και η βασική λειτουργία του εκτιμάται να είναι έτοιμη μέχρι το τέλος του 2021
(ε) το πλαίσιο και Σχέδιο Δράσης για την αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων χορηγήσεων – ΜΕΧ: ολοκληρώθηκε η συζήτηση των νομοσχεδίων στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού και θα συζητηθεί στην ολομέλεια εντός Νοεμβρίου 2021.
(στ) το Σχέδιο Χορηγιών για την προώθηση επενδύσεων ενεργειακής απόδοσης σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, δήμους, κοινότητες και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα: η Υπηρεσία Βιομηχανίας και Τεχνολογίας του ΥΕΕΒ ετοιμάζει το Σχέδιο και προτίθεται να το προκηρύξει το συντομότερο δυνατό.
(ζ) το νομοθετικό πλαίσιο για την αξιολόγηση και επιλογή των υποψηφίων για την πλήρωση κενών θέσεων στη δημόσια υπηρεσία και νέων κανονισμών για την αξιολόγηση των επιδόσεων των εργαζομένων, αναμένεται να ξεκινήσει εκ νέου η συζήτηση των νομοσχεδίων στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού
(η) το νομοσχέδιο περί διαφάνειας στις διαδικασίες λήψης δημόσιων αποφάσεων και συναφών θεμάτων συζητείται στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Θεσμών
(θ) το νομοσχέδιο που αφορά στην προστασία των whistle blowers συζητείται στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών.
(ι) Το Σχέδιο Χορηγιών του Ταμείου ΑΠΕ και Εξοικονόμησης Ενέργειας που αφορά στην ενθάρρυνση της χρήσης των ΑΠΕ και μέτρων εξοικονόμησης ενέργειας σε δημόσιες και τοπικές αρχές, καθώς και σε ΜΚΟ, ετοιμάζεται και αναμένεται να προκηρυχθεί το συντομότερο δυνατό
(κ) η δημιουργία κανονιστικού πλαισίου για αποθήκευση ενέργειας που ετοιμάζεται
Τι γίνεται στο ενδεχόμενο που κάποια από τα 14 ορόσημα για την εκταμίευση της επόμενης δόσης δεν είναι εφικτό να επιτευχθούν όπως π.χ. το πλαίσιο για την αντιμετώπιση μη εξυπηρετούμενων χορηγήσεων ή το νομοθετικό πλαίσιο για την αξιολόγηση και επιλογή υποψηφίων για την πλήρωση κενών θέσεων στη δημόσια υπηρεσία για το οποίο η συζήτηση των νομοσχεδίων εκκρεμεί ενώπιον της Βουλής;
Όπως έχω προαναφέρει η εκταμίευση των ευρωπαϊκών πόρων από τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας θα γίνει συνολικά σε 10 δόσεις (πέραν της προχρηματοδότησης των €157 εκ. που έχει ήδη παραχωρηθεί τον Σεπτέμβριο του 2021 στην Κύπρο).
Αίτηση πληρωμής δύναται να υποβάλλεται στην ΕΕ μέχρι 2 φορές ετήσια και κάθε δόση αντιστοιχεί στην επίτευξη συγκεκριμένου αριθμού οροσήμων και στόχων. Τα αιτήματα πληρωμής προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, βάση προγραμματισμού, που συμφωνήθηκε με την Επιτροπή θα υποβάλλονται Φεβρουάριο και Αύγουστο και θα πληρώνονται μέχρι και Ιούνιο (αίτηση πληρωμής Φεβρουαρίου) και Δεκέμβριο (αίτηση πληρωμής Αυγούστου) κάθε έτος μέχρι και το 2026.
Ως εκ τούτου, η 1η αίτηση πληρωμής που αφορά στα 14 ορόσημα πρέπει να υποβληθεί τον Φεβρουάριο του 2021 για να διασφαλιστεί η εκταμίευση της 1ης δόσης ύψους €85 εκατ. μέχρι τον Ιούνιο. Επισημαίνεται όμως ότι, για την υποβολή της αίτησης υπάρχει αριθμός ενεργειών που πρέπει να γίνουν και έλεγχοι που πρέπει να διενεργηθούν, ώστε να τεκμηριωθεί η επίτευξη του στόχου όχι μόνο σε ότι αφορά στην ψήφιση, για παράδειγμα των νομοσχεδίων, αλλά ότι αυτά ανταποκρίνονται επαρκώς στη στοχευμένη μεταρρύθμιση.
Πρόσθετα ζητείται από την Επιτροπή και ανάλογη τεκμηρίωση που θα συνοδεύει την αίτηση πληρωμής για όλα τα ορόσημα. Για το λόγο αυτό δίδεται το περιθώριο των 2 μηνών ανά εξάμηνο για το Κράτος Μέλος να ετοιμάσει την τεκμηρίωση αυτή και δίδονται μέχρι και 3 μήνες στην Επιτροπή να ελέγξει το αίτημα και διενεργήσει τους δικούς της ελέγχους πριν καταβάλει την οποιαδήποτε δόση.
Τονίζεται εκ νέου ότι το κάθε αίτημα πληρωμής αφορά σε ομάδα/αριθμό συγκεκριμένων οροσήμων και ΔΕΝ είναι δυνατό κάποια ορόσημα που δεν επιτεύχθηκαν το ένα εξάμηνο να μεταφερθούν στο επόμενο και σε επόμενη δόση. Αυτό έχει διευκρινιστεί με την Επιτροπή, αν έστω και 1 ορόσημο από τα 271 δεν επιτευχθεί όπως έχει προγραμματιστεί και υποβληθεί με την ομάδα των οροσήμων που αφορούν την κάθε αίτηση, δεν μπορεί να γίνει εκταμίευση των πόρων. Αυτό μόνο με ενδεχόμενη τροποποίηση του Σχεδίου, που απαιτεί την έγκριση του Συμβουλίου, σε μία εκ νέου διαδικασία αξιολόγησης και έγκρισής του από τα θεσμικά όργανα της ΕΕ.
Επομένως, η Κύπρος δεν μπορεί να υποβάλει αίτημα πληρωμής αρχές του 2022 για εκταμίευση της 1ης δόσης αν δεν επιτευχθούν και τα 14 ορόσημα, ελεγχθούν και τα 14 από τις Υπηρεσίες μας, εξασφαλιστεί η τεκμηρίωση που απαιτείται και αποσταλεί μαζί με το αίτημά μας για πληρωμή.
Για το 2022 η Κύπρος θα λάβει ακόμα δύο δόσεις, πόσα και ποια είναι τα προαπαιτούμενα της κάθε μίας και ποια από αυτά θα πρέπει να θεσπιστούν από την Βουλή;
Η 2η δόση πληρωμής αφορά σε €85 εκ. και προϋποθέτει την επίτευξη άλλων 18 οροσήμων μέχρι το τέλος Ιουνίου του 2022, εκ των οποίων 5 αφορούν σε νομοθετικές ρυθμίσεις. Το αίτημα πληρωμής, αναμένεται να υποβληθεί τον Αύγουστο του 2022 στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Οι νομοθετικές ρυθμίσεις που αποτελούν ορόσημο είναι οι ακόλουθες:
(α) Έναρξη ισχύος νέου νόμου για την αντιμετώπιση των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών κατά τις συναλλαγές στην τοπική αγορά φρέσκων προϊόντων,
(β) Έναρξη ισχύος νόμου για τη θέσπιση φορολογικής απαλλαγής για τους εταιρικούς επενδυτές (νομικές οντότητες) που επενδύουν σε καινοτόμες επιχειρήσεις.
(γ) Έναρξη ισχύος νόμου για τη στήριξη των στρατηγικών επενδύσεων στην Κύπρο,
(δ) Έναρξη ισχύος του νόμου για τη σύσταση της ανεξάρτητης αρχής κατά της διαφθοράς
(ε) Έναρξη ισχύος της δευτερογενούς νομοθεσίας και έναρξη της έρευνας για ενδυνάμωση της εθνικής ρυθμιστικής αρχής (ΓΕΡΗΕΤ)
Η 3η δόση πληρωμής αφορά σε €115 εκ και προϋποθέτει την επίτευξη 30 οροσήμων μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου 2022, εκ των οποίων 4 αφορούν σε νομοθετικές ρυθμίσεις. Το αίτημα πληρωμής αναμένεται να υποβληθεί τον Φεβρουάριο του 2023.
Οι νομοθετικές ρυθμίσεις που αποτελούν ορόσημο είναι οι ακόλουθες:
(α) Έναρξη ισχύος του νόμου περί αστικού αναδασμού
(β) Έναρξη ισχύος της τροποποίησης του περί πώλησης ακινήτων (ειδική εκτέλεση) νόμου
(γ) Έναρξη ισχύος του νόμου για την αντιμετώπιση του επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού
(δ) Έναρξη ισχύος του νέου νόμου σχετικά με την παράταση της δωρεάν υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης από την ηλικία των τεσσάρων ετών και τη θέσπιση συστήματος υποτροφιών από το Υπουργικό Συμβούλιο.