Κ. Πετρίδης: Το σύστημα δυσκολεύει τις μεγάλες αλλαγές
Ανώριμες νοοτροπίες εμποδίζουν την υλοποίηση της μεταρρύθμισης της τοπικής αυτοδιοίκησης και την υλοποίηση του προγράμματος μιας κυβέρνησης που εκλέχθηκε με μεγάλη πλειοψηφία, δηλώνει ο υπουργός εσωτερικών Κωνσταντίνος Πετρίδης.
Σε συνέντευξη του στη StockWatch, ο υπουργός εσωτερικών αναλύει τις μεγάλες αλλαγές που επιχειρεί στο υπουργείο δίδοντας έμφαση στη μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης αλλά και στην επικείμενη ανακοίνωση αλλαγών σε αδειοδοτήσεις αναπτύξεων.
Με το τελευταίο μέτρο, το υπουργείο επιδιώκει να επιταχύνει τις αδειοδοτήσεις διαβαθμίζοντας τες αναλόγως ρίσκου, και καθιστώντας πιο γρήγορη τη διαδικασία εξέτασης αυτών με χαμηλό ρίσκο.
Ο κ. Πετρίδης αναφέρει ότι η μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης θα επιφέρει εξοικονομήσεις μεταξύ €30 εκ. και €60 εκ. ακόμα και αν δεν προκύψουν εξοικονομήσεις προσωπικού.
Για το πρόγραμμα των διαβατηρίων, παραδέχεται ότι δεν είναι βιώσιμο μοντέλο για να στηρίζεται η οικονομία απορρίπτοντας, ωστόσο, τις αναφορές για φούσκα στα ακίνητα καθώς τα ακίνητα βασίζονται σε πραγματικά χρήματα και όχι σε αλόγιστο δανεισμό. Διαφωνεί επίσης με την εκτίμηση ότι η οικονομική ανάπτυξη προέρχεται σε δυσανάλογο βαθμό από την παραχώρηση ιθαγένειας σε επενδυτές.
Σχετικά με τον θόρυβο που προέκυψε για τις εκτιμήσεις του κτηματολογίου, ο κ. Πετρίδης χαρακτηρίζει υπερβολικές τις αναφορές του γενικού ελεγκτή επισημαίνοντας ότι το κτηματολόγιο επιτελεί σπουδαίο έργο.
Αυτούσια η συνέντευξη του υπουργού εσωτερικών, Κωνσταντίνου Πετρίδη.
Ερ.: Δυόμισι χρόνια στο υπουργείο. Ποια τα μεγαλύτερα επιτεύγματα;
Απ.: Ολοκληρώνουμε μια πολύ σημαντική μεταρρύθμιση, την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης που αλλάζει δραστικά τον περί οδών και οικοδομών νόμο εισάγοντας απλοποιημένες διαδικασίες. Εδώ και 2 χρόνια μιλούμε με το ΕΤΕΚ και είμαστε στα πρόθυρα συμφωνίας.
Η μεταρρύθμιση διαχωρίζει την αδειοδότηση σε τρεις κατηγορίες, χαμηλού, μεσαίου και ψηλού ρίσκου. Για τις χαμηλού ρίσκου αναπτύξεις δεν θα χρειάζεται σχεδόν άδεια και θα βγαίνει αυθημερόν. Εισάγει σύγχρονες έννοιες όπως είναι η ευθύνη του μελετητή και είναι κάτι που θα παρουσιάσουμε σύντομα, εντός Οκτωβρίου, αποτελώντας μια δραστική μεταρρύθμιση που θα αλλάξει τον τόπο.
Ερ.: Ποιες άλλες αλλαγές;
Απ.: Mια τεράστια πρόκληση είναι αυτή που ανατρέπει ένα σύστημα με οθωμανικές ρίζες όπως είναι το σύστημα τοπικής αυτοδιοίκησης. Ουσιαστικά δεν υπάρχει τοπική αυτοδιοίκηση και προσπαθούμε για πρώτη φορά να την εισάξουμε με ένα σύγχρονο τρόπο. Αυτή είναι η κύρια πρόκληση για έναν υπουργό που θέλει να κάνει πολιτική.
Ερ.: Γίνεται μεγάλη η συζήτηση για την τοπική αυτοδιοίκηση. Γιατί;
Απ.: Οι μεγάλες συζητήσεις γίνονται όταν υπάρχουν μεγάλες αλλαγές και μεγάλες μεταρρυθμίσεις. Πάντα οι μεγάλες μεταρρυθμίσεις σε όλον τον κόσμο και περισσότερο στις μεσογειακές χώρες, συνοδεύονται με μεγάλες συζητήσεις και αντεγκλήσεις.
Ερ.: Ίσως υπάρχουν και συμφέροντα..
Απ.: Σίγουρα υπάρχουν συμφέροντα αλλά υπάρχουν και ανώριμες νοοτροπίες για κάποια πράγματα. Κάποτε στην Κύπρο ο ορθολογισμός και η πρόταξη του καλού σε ένα γενικό πλαίσιο γίνεται δύσκολα αντιληπτή όταν επικρατούν στέρεες νοοτροπίες.
Φτάσαμε σε σημείο που σχεδόν όλοι παραδέχονται ότι πρόκειται για μιαν ανατρεπτική μεταρρύθμιση, παραδέχονται ότι δεν μπορεί να λειτουργήσει ο τόπος χωρίς αυτό και περιορίζονται αντεγκλήσεις στις εισηγήσεις των τοπικών κοινωνιών για τους διάφορους σχηματισμούς. Είναι θετικό αυτό, ωστόσο δεν θα συμφωνήσουν όλοι. Θα υπάρχουν αυτές οι αντεγκλήσεις αλλά είναι λογικό.
Και στην Ευρώπη γίνονται αυτές οι συζητήσεις. Εκείνο που διαφέρει στην Κύπρο είναι μια εγγενής αδυναμία της κυβέρνησης να περνά εύκολα αυτές τις μεταρρυθμίσεις γιατί συνήθως το πολιτικό σύστημα στις ευρωπαϊκές χώρες δίνει αυτοδυναμία στη βουλή, την κυβέρνηση για να λειτουργήσει.
Στην Κύπρο έχουμε το σύνταγμα του 1960 και μπορεί ο πρόεδρος να εκλέγεται με 57% αλλά είναι πλέον πολύ δύσκολο να βρει συμμαχίες στη βουλή. Στην Ελλάδα με 35%-40% έχουν απόλυτη πλειοψηφία και οι κυβερνήσεις μπορεί να περάσουν τις πολιτικές τους. Στην Κύπρο υπάρχει αυτό το πρόβλημα, όταν πρόκειται να περάσουν μεγάλες αλλαγές.
Το σύστημα είναι καλό όταν δεν θέλεις να περάσεις αλλαγές διότι παρέχει ασφάλεια, δεν μπορούν να αλλάξουν εύκολα τα πράγματα.
Ερ.: Πόσα θα εξοικονομήσει ο φορολογούμενος από τη μεταρρύθμιση;
Απ.: Ανάλογα με το σενάριο, είναι μεταξύ €30-60 εκ. Υπάρχει σενάριο για μιαν επαρχία που προβλέπει ένα μεγάλο δήμο που θα φέρει εξοικονομήσεις €10 εκ. Εάν γίνουν δύο δήμοι, οι εξοικονομήσεις θα είναι πολύ λιγότερες της τάξης των €5 εκ. - €6 εκ. Εάν πάρεις μόνο το θέμα των εξοικονομήσεων, θα πεις να πας με ένα δήμο. Φυσικά υπάρχουν και κάποια μειονεκτήματα όπως ανησυχίες για την οργάνωσή του και λειτουργικότητα του. Αυτά είναι που ζυγίζουμε, αλλά σε κάθε περίπτωση είναι μεταξύ €30-€60 εκ. που θα μείνουν στην τοπική κοινωνία.
Ερ.: Μήπως είναι υπερβολικές οι εκτιμήσεις; Αν δεν υπάρξει μείωση προσωπικού, πως θα προκύψουν εξοικονομήσεις;
Απ.: Οι εξοικονομήσεις θα προκύψουν σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα. Δεν θα υπάρχουν εξοικονομήσεις από την πρώτη μέρα. Κάποιες περιοχές έχουν πλεονάζον προσωπικό και κάποιες έχουν έλλειψη προσωπικού. Όταν σμίξουν αυτά τα δύο είναι επαρκή.
Ερ.: Ένα παράδειγμα;
Απ.: Όταν περνά ένα σκυβαλοφόρο και μαζεύει σκουπίδια μόνο από την μια πλευρά και περνά ένα άλλο και μαζεύει από την άλλη πλευρά του δρόμου, ανεξάρτητα με το προσωπικό, στοιχίζει διπλάσια.
Η εξοικονόμηση θα προκύψει από την ενοποίηση υπηρεσιών και οικονομίες κλίμακας. Όλα αυτά τεκμηριώνονται από την τεχνοκρατική μελέτη που έγινε. Ωστόσο στην πράξη οι εξοικονομήσεις μπορεί να είναι και λιγότερες.
Στην Κύπρο έχουμε το πιο ψηλό κόστος σε σχέση με το εύρος και την ποιότητα των υπηρεσιών. Δεν είναι άσχετο αυτό με το μέγεθος των δήμων.
Ερ.: Τελικά για πόσους δήμους μιλάμε;
Απ.: Μάξιμουμ τους μισούς, από 30 σε 15.
Ερ.: Πριν πέντε χρόνια κάποιοι ήθελαν να αναβάλουν τις εκλογές γιατί θα προχωρούσε η μεταρρύθμιση. Σήμερα ακούγεται επιμήκυνση θητειών των υφιστάμενων δημάρχων. Ισχύει και πόσο δημοκρατικό είναι να αναβάλλονται εκλογές;
Απ.: Το σύνταγμα παρέχει την ευχέρεια με κάποιους τρόπους να παραταθούν οι εκλογές. Φυσικά αυτό θα το κρίνει η νομική υπηρεσία. Δεν είναι μόνο το θέμα της παράτασης αλλά ότι δεν μπορείς να έχεις κάθε χρόνο εκλογές. Δεν μας φτάνει το πολιτικό σύστημα που δεν είναι ευέλικτο, κάθε χρόνο έχουμε και εκλογές, είτε είναι βουλευτικές, προεδρικές, δημοτικές, ευρωεκλογές με αποτέλεσμα τα δύο τρίτα του χρόνου να είμαστε σε προεκλογική περίοδο.
Αυτό δεν είναι προς το δημόσιο όφελος. Ας δοκιμάσουμε η μεταρρύθμιση να γίνει μαζί με τις ευρωεκλογές, κάτι που εφαρμόζεται και σε άλλες χώρες.
Ερ.: Ποιες άλλες προκλήσεις παραμένουν;
Απ.: Στις προκλήσεις υπάρχουν και πάρα πολλά μικρά πράγματα τα οποία όμως είναι μεγάλα γι’ αυτούς που τους αφορά. Για παράδειγμα, η συγκροτημένη πολιτική όσον αφορά την ανάπτυξη στην ύπαιθρο και ορεινές περιοχές, το νέο πλαίσιο στεγαστικής πολιτικής που πρώτη φορά εισάγει στην Κύπρο και πολεοδομικές έννοιες που υπάρχουν στο εξωτερικό μέσω κινήτρων, την έννοια της προσιτής κατοικίας.
Ολοκληρώνουμε επίσης τοπικά σχέδια με μια πολύ διαφορετική χροιά από ότι στο παρελθόν με έμφαση στον αστικό ιστό. Έχουμε απλοποιήσει και άλλα θέματα όπως είναι η κατάργηση του αναχρονιστικού συστήματος των εγγυητικών επιστολών για αλλοδαπούς, αγγίξαμε θέματα που αφορούν την εργοδότηση αλλοδαπών απλοποιώντας τις διαδικασίες. Αντιλαμβάνεστε όταν μιλάμε για ένα υπουργείο με τέτοιο ευρύ φάσμα, οι προκλήσεις είναι συνεχείς.
Μια από τα μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει αυτήν την στιγμή η Κύπρος είναι το μεταναστευτικό. Είναι μια παγκόσμια πρόκληση, αυτήν την στιγμή γίνονται οι μεγαλύτερες και μαζικότερες μετακινήσεις πληθυσμού.
Ερ.: Ποια η κατάσταση στην Κύπρο;
Απ.: Στην Κύπρο η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη, όχι μόνο λόγω των απόλυτων αριθμών . Οι παράτυποι μετανάστες που φθάνουν στην Κύπρο τον τελευταίο χρόνο έχουν ξεπεράσει το 3%-4% του πληθυσμού. Αυτό το πράγμα κρούει τον κώδωνα του κινδύνου όχι μόνο για οικονομικούς σκοπούς αλλά πρωτίστως για κοινωνικούς σκοπούς και ασφάλεια. Μια χώρα μπορεί να απορροφήσει ένα ποσοστό «χ» μη προγραμματισμένων μεταναστών.
Ερ.: Πέραν των διαδικασιών, τοπικής αυτοδιοίκησης και μεταναστευτικού, υπάρχουν και άλλες προκλήσεις;
Απ.: Τα καλύτερα τοπικά σχέδια. Η χωροταξική πολιτική που ακολουθήθηκε στην Κύπρο για πολλές δεκαετίες ήταν εντελώς λανθασμένη. Αντί να δώσει έμφαση στην πυκνότητα του πληθυσμού, έδωσε έμφαση στη διάσπαρτη ανάπτυξη και την οριζόντια εξάπλωση με το να αυξάνουμε συνεχώς τις οικιστικές ζώνες με χαμηλούς συντελεστές εντός των πόλεων προκαλώντας και κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Να αντιμετωπίσεις την κίνηση με το να κάνεις μόνο δρόμους είναι σαν να προσπαθείς να αντιμετωπίσεις την παχυσαρκία με το να ράβεις μεγαλύτερα ρούχα. Χρειάζεται καλύτερος πολεοδομικός σχεδιασμός με μεγαλύτερη πυκνότητα στις πόλεις, με μεγαλύτερους συντελεστές και κίνητρα.
Ερ.: Ακούστηκε ότι το αρχείο πληθυσμού αντιμετωπίζει προβλήματα..
Απ.: Φυσικά και αντιμετωπίζει. Ένα από τα λάθη που έγιναν στο παρελθόν είναι ότι το υπουργείο εσωτερικών που χειρίζεται τις καθημερινές υποθέσεις, μεταναστευτικό κλπ δεν είχε μηχανογραφηθεί. Τώρα γίνεται προσπάθεια για να γίνει. Αυτό αποτελεί μια τεράστια εσωτερική πρόκληση του υπουργείου εσωτερικών. Πάμε καλά με το κτηματολόγιο καθώς έχει εισάξει ένα πρόγραμμα επωφελές για όλους, η πολεοδομία ακόμη αγωνίζεται, το τμήμα αρχείου πληθυσμού τώρα μπαίνει στη διαδικασία.
Χωρίς μηχανογράφηση δεν μπορείς να κάνεις πολιτική, να συλλέξεις στοιχεία, να κάνεις στατιστικά τμήματα που θα καθοδηγούν για την πολιτική.
Είναι από τα τμήματα που πλήρωσαν δυσανάλογο κόστος λόγω της κρίσης με σημαντικό μειωμένο αριθμό λειτουργών σε σχέση με το 2012 αλλά με πολύ περισσότερες υποχρεώσεις και θέματα πολιτικής.
Ερ.: Ας περάσουμε στο θέμα των διαβατηρίων. Ακούγεται ότι μειώθηκαν οι ρυθμοί ξένων επενδύσεων μετά τα πιο αυστηρά κριτήρια …
Απ.: Οι αριθμοί πάνω κάτω είναι σταθεροί όσον αφορά τις εγκρίσεις που δίνουμε. Σίγουρα είναι αρκετά αυστηρά τα κριτήρια και γίνονται περισσότερες απορρίψεις αλλά υπάρχει σταθεροποίηση και το 2019 αναμένεται ο αριθμός των πολιτογραφήσεων να κυμανθεί στα επίπεδα του 2018.
Ερ.: Τα διαβατήρια δημιούργησαν φούσκα στα ακίνητα;
Απ.: Το υπουργείο οικονομικών έχει κάνει μελέτη με βάση την οποία δεν φαίνεται να έχει δημιουργηθεί φούσκα στα ακίνητα.
Φούσκα στα ακίνητα είχε δημιουργηθεί τον καιρό εκείνο που οι επενδύσεις γίνονταν με ανεξέλεγκτες πιστώσεις με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι τιμές και σε κάποια στιγμή να γίνεται συνειδητοποίηση ότι η ικανότητα αποπληρωμής του χρέους είναι λιγότερη από το χρέος.
Οι επενδύσεις στον τομέα των ακινήτων δεν γίνονται πλέον με πιστώσεις. Άρα δεν ξέρω τι εννοούν αυτοί που κάνουν λόγο για φούσκα. Είναι πραγματικά λεφτά που επενδύονται στον τομέα των ακινήτων, δεν είναι με βάση μιας ανεξέλικτης πιστωτικής επέκτασης.
Ερ.: Ίσως να εννοούν ότι υπάρχει το ενδιαφέρον επειδή υπάρχει το σχέδιο που ενδεχομένως να σταματήσει σε κάποια στιγμή…
Απ.: Ένα μέρος του ενδιαφέροντος για πολυτελή διαμερίσματα φυσικά και οφείλεται σε αυτό το σχέδιο. Αλλά είναι πραγματικό ενδιαφέρον που χρηματοδοτείται με πραγματικά λεφτά. Άρα δεν πληροί τα κριτήρια της φούσκας.
Εάν σε κάποια φάση σταματήσει το ενδιαφέρον, δεν θα μείνει κανένας ξεκρέμαστος γιατί είναι πληρωμένα αυτά τα ακίνητα. Δεν καταλαβαίνω τι εννοούν.
Ερ.: Ίσως ότι δεν είναι βιώσιμο μοντέλο για να στηρίζεται η οικονομία…
Απ.: Σίγουρα, συμφωνώ ότι δεν είναι ένα βιώσιμο μοντέλο για να στηρίζεται η οικονομία. Εσωτερικά και εξωτερικά έχει υπερεκτιμηθεί η συνεισφορά αυτού του σχεδίου στην οικονομική μεγέθυνση.
Η οικονομική μεγέθυνση είναι πρωτίστως από τον τουρισμό, τις υπηρεσίες, τη ναυτιλία, την εκπαίδευση, που είναι ένας τομέας που δημιουργείται στην Κύπρο την τελευταία πενταετία-δεκαετία.
Αδικείται και κάπως η κυπριακή οικονομία, να λέμε ότι η ανάπτυξη βασίζεται στο πρόγραμμα των διαβατηρίων. Εάν βασιζόταν μόνο στο σχέδιο η οικονομία, σίγουρα θα υπήρχε πρόβλημα βιωσιμότητας της οικονομίας.
Ερ.: Τα διαβατήρια φαίνεται να συνέβαλαν στην αύξηση των ενοικίων για φοιτητές…
Απ.: Δεν είμαι σίγουρος. Η δική μου αντίληψη είναι ότι δεν συνέβαλαν. Η αύξηση των ενοικίων είναι εξίσου ψηλή στη Λευκωσία που δεν υπάρχουν πύργοι και πολυτελείς αναπτύξεις.
Τα ενοίκια γενικά έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια διότι η οικονομία βρίσκεται σε μια μετάβαση. Η δυσκολία να αγοράσει κάποιος σπίτι για ιδιοκατοίκηση οδηγά σε αύξηση της ζήτησης για ενοίκια λόγω και του νέου τραπεζικού περιβάλλοντος.
Η αύξηση της ζήτησης δεν συνοδεύεται με αύξηση της προσφοράς ενοικιαζόμενων διαμερισμάτων με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι τιμές. Η αγορά ενοικίων δεν αλλάζει από τη μια μέρα στην άλλη. Χρειάζεται χρόνος μέχρι να ανταποκριθεί η αγορά στο να αυξήσει τις διαθέσιμες μονάδες ώστε να απορροφήσουν αυτή τη ζήτηση. Για να βοηθήσουμε την αγορά, εισάξαμε τα πολεοδομικά κίνητρα στα κέντρα των πόλεων ώστε να ωθήσουμε αυτές τις αναπτύξεις προς τη δημιουργία οικιστικών μονάδων.
Ερ.: Γιατί δεν υπάρχει ανταπόκριση στο σχέδιο παραχώρησης κινήτρων για ανέγερση φτηνών διαμερισμάτων;
Απ.: Θεωρώ ότι υπάρχει. Ήδη δόθηκε και η πρώτη άδεια. Υπάρχει ενδιαφέρον από τους επενδυτές και θα πάρει χρόνο μέχρι να μεταφραστεί σε επενδυτικές κινήσεις. Εάν δεν υπάρχει ανταπόκριση, το κράτος είναι έτοιμο να το αναθεωρήσει.
Ερ.: Υπό την ευθύνη σας και το κτηματολόγιο. Τι πήγε λάθος με τις εκτιμήσεις;
Απ.: Πιστεύω ότι γίνεται μια άδικη επίθεση στο κτηματολόγιο. Το κτηματολόγιο είναι ένα τμήμα που ανέλαβε τεράστιο βάρος στη μετά την κρίση εποχή, με δύσκολες εκτιμήσεις το 2013 και 2018 και περίπλοκες αναπτύξεις. Το τμήμα κατάφερε και μηχανογραφήθηκε με ένα σύγχρονο σύστημα.
Οι εκτιμήσεις είναι γενικές, δεν είναι ακριβείς, είναι μόνο για φορολογικούς σκοπούς. Πάντα γίνονται λάθη. Τα ποσοστά ενστάσεων στην Κύπρο είναι κάτω του 3%, που θεωρούνται από τα πιο χαμηλά στην ΕΕ. Μπορεί να γίνουν και λάθη μεθοδολογικά, όπως είναι στην περίπτωση του Hilton. Και οι ίδιοι οι ιδιώτες εκτιμητές, έχουν δώσει απαντήσεις ότι γίνεται σωστή δουλειά στο κτηματολόγιο.
Ερ.: Άρα υπάρχουν υπερβολές από πλευράς της ελεγκτικής υπηρεσίας στο όλο θέμα;
Απ.: Στην προκειμένη περίπτωση πιστεύω πως ναι.
Να σας δώσω ένα παράδειγμα. Το προεδρικό εκτιμήθηκε στα €5 εκ. Το ερώτημα είναι πώς το εκτιμάς; Θα πουληθεί ποτέ; Μπορούσε κάλλιστα η εκτίμηση να είναι μηδενική. Η εκτίμηση που γίνεται είναι με βάση την προοπτική ανάπτυξης που είναι μηδενική. Εάν σε αυτήν την περίπτωση, η πολιτεία δηλώσει ότι θα αλλάξει ο σχεδιασμός και θα κτιστούν πύργοι στο προεδρικό, η εκτίμηση θα πάει πάνω.
Μπορούσαν να εξαιρούν τα κρατικά τεμάχια που υπάρχουν κρατικές περιουσίες από οποιαδήποτε εκτίμηση. Ο λόγος που γίνονται είναι λόγω του δημοσιονομικού πλαισίου και των υποχρεώσεων μας έναντι της ΕΕ, τα assets του δημοσίου να μπαίνουν ως assets κάπου.
Ερ.: Ποιο υπουργείο είναι πιο δύσκολο: Το οικονομικών ή το εσωτερικών;
Απ.: Το κάθε υπουργείο έχει τη δική του δυσκολία. Το εσωτερικών είναι ένα υπουργείο που στη μετά κρίση εποχή πρέπει να αλλάξει και να γίνουν δραστικές δομές. Δεν είναι σωστό να συνυπάρχουν το μεταναστευτικό μαζί με την τοπική αυτοδιοίκηση και την πολεοδομία που δεν έχουν καμία σχέση.
Οι προκλήσεις είναι τέτοιες και χρειάζεται να δούμε εσωτερική αναδιάρθρωση. Επίσης, το υπουργείο εσωτερικών πρέπει να έχει μια σαφή ταυτότητα για να μπορεί να κάνει και πολιτική. Οι προκλήσεις παραμένουν και έχω σκέψεις τις οποίες θα συζητήσω με τον πρόεδρο της Δημοκρατίας.
Ερ.: Άρα το υπουργείο εσωτερικών έχει περισσότερες προκλήσεις…
Απ.: Το υπουργείο οικονομικών έχει διαφορετικές προκλήσεις. Είναι πιο μακροοικονομικού και υψηλής πολιτικής οι προκλήσεις οι οποίες εάν δεν τις χειριστεί κάποιος σωστά μπορεί να βουλιάξει η οικονομία και να μπούμε σε κρίση.
Έχει ένα σοβαρό ρόλο που δεν έχει καμία σχέση με το ρόλο του υπουργείου εσωτερικών. Η καθημερινότητα του υπουργείου εσωτερικών ασχολείται με την καθημερινότητα του πολίτη. Τον υπουργό εσωτερικών τον πολιορκεί ο κάθε πολίτης και θέλει ραντεβού μαζί του και πρέπει να ξέρει απ’ όλα.
Ερ.: Υπάρχει ακόμα δουλειά να γίνει στο εσωτερικών ή νιώθετε ότι είστε έτοιμος για νέες προκλήσεις;
Απ.: Εάν πει κάποιος υπουργός ότι τέλειωσε η δουλειά στο υπουργείο του, πρέπει να καταργηθεί το υπουργείο. Πάντα υπάρχει δουλειά και έχει πολλές προκλήσεις το υπουργείο εσωτερικών. Είναι κομβικής σημασίας η μεταρρύθμιση, είναι κομβικής σημασίας η απλοποίηση των διαδικασιών, αλλά πάντα θα υπάρχουν προκλήσεις και η μεγαλύτερη πρόκληση για το μέλλον αναμένεται να είναι το μεταναστευτικό.
Ερ.: Είστε έτοιμος να αναλάβετε νέες προκλήσεις σε ένα άλλο υπουργείο;
Απ.: Εάν είμαι έτοιμος θα το συζητήσω εάν και εφόσον έρθει η ώρα με τον πρόεδρο.
Ερ.: Θα είστε ο επόμενος υπουργός οικονομικών;
Απ.: Αυτό δεν μπορώ να το πω, εάν θα είμαι ο επόμενος υπουργός οικονομικών ή ο επόμενος οτιδήποτε άλλο ή εάν τέλειωσα στην πολιτική. Στην πολιτική ο Ηarold Wilson είπε ότι μια εβδομάδα είναι πολύς καιρός στην πολιτική και μπορεί να γίνουν τεράστιες ανατροπές.