ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ Ά. Αναστασιάδης: Μονόδρομος ο ψηφιακός μετασχηματισμός εταιρειών

Ά. Αναστασιάδης: Μονόδρομος ο ψηφιακός μετασχηματισμός εταιρειών

Ά. Αναστασιάδης: Μονόδρομος ο ψηφιακός μετασχηματισμός εταιρειών

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί μονόδρομο για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων και την επιβίωση τους, αναφέρει ο πρόεδρος του Παγκύπριου Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής (CITEA), Άρης Αναστασιάδης.

Στη συνέντευξή του στη StockWatch, ο κ. Αναστασιάδης επισημαίνει ότι το υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής συντονίζει δράσεις με διάφορους φορείς, συμπεριλαμβανομένου και του CITEA, ούτως ώστε το 2021 η Κύπρος να αναβαθμιστεί και να ανέβει μερικές θέσεις στον ευρωπαϊκό δείκτη ψηφιακής απόδοσης DESI.

Επίσης, υπογραμμίζει ότι η πανδημία ανέδειξε την αξία των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών.

Αναφέρει ακόμη, ότι το επίπεδο ψηφιακών ικανοτήτων στην Κύπρο θα μπορούσε να ήταν ψηλότερο.

 

Καθοριστική η χρήση τεχνολογίας

-Η πανδημία έχει αναδείξει την αξία των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών. Πόσο πίσω είναι η χώρα μας;

-Όπως πολύ ορθά αναφέρατε η πανδημία ανέδειξε την αξία των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών. Στη Κύπρο ένα σημαντικό ποσοστό των μεγάλων επιχειρήσεων ήταν σε θέση είτε να λειτουργήσουν άμεσα αξιοποιώντας τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών είτε με γρήγορες ενέργειες να αναβαθμίσουν τα συστήματα τους.

Για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις αυτό δεν ήταν τόσο εύκολο μιας και χρειαζόταν περισσότερη προσπάθεια και επένδυση.

Σε γενικές γραμμές η χρήση της τεχνολογίας και η άμεση ανταπόκριση των εταιρειών πληροφορικής κάτω από τις ιδιάζουσες περιστάσεις, ήταν καθοριστική  για την ικανοποιητική λειτουργία τόσο του Δημόσιου όσο και του Ιδιωτικού τομέα.

Ένα άλλο πρόβλημα που ήρθε στην επιφάνια είναι αυτό της κατάρτισης του γενικού πληθυσμού σε θέματα τεχνολογίας. Το επίπεδο για e-skills των Κυπρίων θα μπορούσε να ήταν ψηλότερο.     

-Με βάση την κλίμακα 10 πού θα κατατάσσατε τον δημόσιο και πού τον ιδιωτικό τομέα;

Θα έλεγα ότι ο μέσος όρος είναι λίγο κάτω από τη βάση. Σίγουρα υπάρχει χώρος για βελτίωση, όπως υπάρχει και η θέληση από όλους τους εμπλεκόμενους για θετικότερα αποτελέσματα.

Στον Ιδιωτικό τομέα και ειδικά σε μεγάλους οργανισμούς όπως Τράπεζες, Ασφαλιστικές, Ναυτιλιακές, εταιρείες FX, κτλ.,  θα έλεγα ότι είναι γύρω στο 7. Αλλά σαν κοινωνία πιστεύω ότι είμαστε κοντά στη βάση. 

-Η Κύπρος σε σχέση με τους ευρωπαίους εταίρους μας, πού βρίσκεται;

Κάθε χρόνο ανακοινώνονται από την ΕΕ ο δείκτης  DESI (Digital Economy and Society Index) ο οποίος παρακολουθεί τη συνολική ψηφιακή απόδοση της Ευρώπης και παρακολουθεί την πρόοδο των χωρών της ΕΕ στην ψηφιακή ανταγωνιστικότητα.

Η Κύπρος για το 2020 ήταν στη 24η θέση από τις 28 χώρες της ΕΕ, μπροστά από την Ιταλία, Ρουμανία, Ελλάδα και Βουλγαρία.

Το Υφυπουργείο Έρευνας Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής συντονίζει δράσεις με διάφορους φορείς συμπεριλαμβανομένου και του CITEA ούτως ώστε για το 2021 η Κύπρος να αναβαθμιστεί και να ανέβει μερικές θέσεις στη κλίμακα DESI.

-Ποιά χώρα στην Ευρώπη θεωρείτε πρότυπο;

Σύμφωνα με τον δείκτη DESI του 2020 οι Σκανδιναβικές χώρες καταλαμβάνουν τις πρώτες τρεις θέσεις. Με πρώτη την Φιλανδία, ακολουθεί η Σουηδία, Δανία, Ολλανδία και η Μάλτα.

Βλέποντας τη Μάλτα να φιγουράρει στις πρώτες θέσεις βγάζουμε αβίαστα το συμπέρασμα ότι το μέγεθος μιας χώρας δεν είναι ανασταλτικός παράγοντας στην υιοθέτηση τεχνολογιών πληροφοριών και επικοινωνίας (ΤΠΕ).

Με καλό σχεδιασμό και συλλογική προσπάθεια μπορούμε και εμείς να είμαστε στις πρώτες θέσεις.  

Προς ψηφιοποίηση 160 υπηρεσιών

-Πόσες εργασίες ή και υπηρεσίες που σήμερα προσφέρονται από το δημόσιο τομέα και απαιτούν προσωπική παρουσία, θα μπορούσαν να προσφερθούν ηλεκτρονικά και με ένα κλικ;

Το Υφυπουργείο Έρευνας Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής κάνει μια τεράστια προσπάθεια να αυτοματοποιήσει / ψηφιοποιήσει γύρω στις 160 υπηρεσίες όπου ο πολίτης θα μπορεί μέσω του διαδικτύου να αυτοεξυπηρετηθεί.

Οι διαδικασίες έχουν ξεκινήσει και ευελπιστούμε ότι οι ρυθμοί υλοποίησης θα είναι εξίσου γρήγοροι όπως ήταν και οι πολιτικές αποφάσεις.

Επίσης, είναι σε φάση είτε υλοποίησης είτε προσφορών σημαντικά έργα που θα συμβάλουν στο όραμα για την εισαγωγή της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, όπου ο πολίτης θα έχει την πληροφορία στα χέρια του ηλεκτρονικά με μερικά κλικ. 

Μερικά από τα έργα αυτά είναι το Ενοποιημένο Σύστημα του Τμήματος Φορολογίας, η Ηλεκτρονική Δικαιοσύνη, η Ηλεκτρονική Υγεία, κ.α.

-Πόσο μακριά είναι η ημέρα που σχεδόν τα πάντα θα διεκπεραιώνονται ηλεκτρονικά;

Στις χώρες που ανάφερα πιο πάνω, δηλαδή τις Σκανδιναβικές και μερικές άλλες Ευρωπαϊκές όπως η Μάλτα, η Ολλανδία, η Εσθονία, η Ιρλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο ήδη ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των εργασιών/αναγκών  που αφορούν είτε τον πολίτη, είτε νομικά πρόσωπα είτε δημόσιο γίνονται ηλεκτρονικά στα πλαίσια προγραμμάτων όπως είναι τα  e-Government, Smart Cities (e-Citizens etc), e-Education, e-Banking, κτλ. Επίσης το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι πολύ ανεπτυγμένο.

-Ο Σύνδεσμος CITEA ιδρύθηκε 1987. Όλο αυτό το διάστημα, επικοινώνησε κάποιος μαζί σας για να ζητήσει τις απόψεις σας για την ανάπτυξη της πληροφορικής στην Κύπρο;

Ο Σύνδεσμος μας μετέχει ενεργά σε διάφορες επιτροπές  και forums εντός και εκτός Κύπρου με απώτερο σκοπό την ανάπτυξη των ΤΠΕ στη Κύπρο.

Έχουμε στενή συνεργασία με το Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής για θέματα κοινού ενδιαφέροντος και ανταλλαγή απόψεων, αλλά και κοινές δράσεις.

Επίσης,  με το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας συνεισφέρουμε με τις γνώσεις μας στα προγράμματα χρηματοδότησης δράσεων που αφορούν υιοθέτηση  ΤΠΕ από τις ιδιωτικές επιχειρήσεις.

Με την ΟΕΒ όπου είμαστε μέλος, συμμετέχουμε στο Συμβούλιο της και σε διάφορες επιτροπές και γενικά, έχουμε επαφή και συνεργασία με διάφορους φορείς που άμεσα ή έμμεσα επηρεάζουν τον τομέα μας.

Στην επιφάνεια ανάγκες ψηφιακού μετασχηματισμού

Πόσο έχει πλήξει τον τομέα σας η πανδημία;

Η πλειοψηφία των επιχειρήσεων πλήγηκε όπως όλος ο οικονομικός κόσμος.

Μία μικρή μερίδα των εταιρειών πληροφορικής έχει επηρεαστεί  λιγότερο από την πανδημία διότι υπήρξε μια αυξημένη ζήτηση υιοθέτησης άμεσα, λύσεων πληροφορικής όπως είναι η τηλεργασία, η κυβερνοασφάλεια,  εφαρμογές και υποδομές σε υπολογιστικό νέφος (Cloud – IaaS ,SaaS), η τηλεκπαίδευση, τηλεδιασκέψεις, e-Shops, φορητοί υπολογιστές, διαδικτυακές υποδομές  κτλ. 

Πώς βλέπετε την επόμενη μέρα της πανδημίας, την κατάσταση στον τομέα σας;

Η πανδημία επιβεβαίωσε την ανάγκη όλων των εταιρειών και οργανισμών να σκεφτούν σοβαρά την υιοθέτηση και εφαρμογή του Ψηφιακού Μετασχηματισμού. 

Ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός αποτελεί μονόδρομο για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων και την επιβίωση τους.

Αναμένεται ότι η τεχνολογία θα είναι στις προτεραιότητες των επιχειρήσεων, αν θέλουν όχι μόνο να επιβιώσουν, αλλά να έχουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε μια παγκόσμια οικονομία που όλο και αψηφά τα γεωγραφικά σύνορα και τις αποστάσεις.

Στη διαμόρφωση των νέων λειτουργικών μοντέλων τα μέλη μας έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο, συμβουλεύοντας, σχεδιάζοντας, υλοποιώντας και εκπαιδεύοντας τους πελάτες τους.

Αναμένουμε ότι οι επιχειρηματίες θα κάνουν τις αναλύσεις τους και θα αναλογιστούν τα διδάγματα από την πανδημία και θα προχωρήσουν άμεσα στα βήματα που χρειάζονται να γίνουν για προστασία της λειτουργικότητας και ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων τους.   

NEWSLETTER