Α. Αναστασιάδης: Δεν καταγγέλλουν ηλεκτρονικό έγκλημα οι εταιρείες
Μια από τις συνέπειες της πανδημίας είναι η εξάπλωση του διαδικτυακού εγκλήματος, σε όλες τις μορφές του, σύμφωνα με συνέντευξη που παραχώρησε στην Stockwatch ο Ανώτερος Υπαστυνόμος, βοηθός διευθυντής του Τμήματος Καταπολέμησης Εγκλήματος - Υποδιεύθυνση Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Ανδρέας Αναστασιάδης.
Στη συνέντευξη που ακολουθεί, ο κ. Αναστασιάδης αναλύει τι είναι το ηλεκτρονικό έγκλημα και ποιες κατηγορίες, οι οποίες αφορούν οικονομικές απάτες και εγκλήματα σε βάρος προσώπων και επιχειρήσεων, διερευνώνται από την Υποδιεύθυνση Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
Ιδιαίτερη αναφορά, κάνει ο κ. Αναστασιάδης, στην τηλεφωνική απάτη με την μέθοδο της περίπτωσης 'Microsoft', για την οποία έγιναν περίπου εκατό καταγγελίες από πολίτες που έχουν πέσει θύματα της απάτης και απώλεσαν από 500 ευρώ μέχρι και 20 χιλιάδες ευρώ.
Ο κ. Αναστασιάδης αναλύει επίσης, τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει κάποιος εάν αντιληφθεί ότι έχει πέσει θύμα διαδικτυακού εγκλήματος, ενώ μας απαντά στο κατά πόσο είναι ενημερωμένες οι κυπριακές εταιρείες για το ηλεκτρονικό έγκλημα και αν λαμβάνοτν μέτρα ασφαλείας.
Αναφέρεται ακόμα, στους λόγους για τους οποίους θεωρεί ότι πολλές επιχειρήσεις δεν προβαίνουν σε καταγγελία όταν πέσουν θύματα διαδικτυακού εγκλήματος και γιατί θα πρέπει να ενημερώνουν από την πρώτη στιγμή την αστυνομία.
Παράλληλα, παρουσιάζει την νέα ιστοσελίδα για το ηλεκτρονικό έγκλημα, η οποία δέχεται γύρω στα 1400 παράπονα τον χρόνο, εξηγώντας πώς υποβάλεται καταγγελία.
Ακολουθεί η συνέντευξη.
Κατηγορίες ηλεκτρονικού εγκλήματος και ποσοστά εξιχνίασης
-Τι είναι το ηλεκτρονικό έγκλημα και ποιες κατηγορίες του διερευνά η Υποδιεύθυνση Ηλεκτρονικού Εγκλήματος;
-Το ηλεκτρονικό έγκλημα είναι οι εγκληματικές πράξεις που πραγματοποιούνται μέσω των συστημάτων ηλεκτρονικών επικοινωνιών και συστημάτων πληροφορικής ή και εναντίον τέτοιων συστημάτων και δικτύων επικοινωνίας. Όσον αφορά στις κατηγορίες εγκλημάτων μέσω διαδικτύου, αυτές χωρίζονται κυρίως ως εξής:
- Επιθέσεις εναντίον συστημάτων πληροφορικής (παράνομη πρόσβαση, επέμβαση, παρέμβαση σε συστήματα πληροφορικής και δεδομένα υπολογιστικών συστημάτων).
- Αδικήματα περιεχομένου (παιδική πορνογραφία, κατοχή διάδοση κτλ) Πλαστογραφία ηλεκτρονικών δεδομένων
- Ρατσισμός, ξενοφοβία μέσω Ηλεκτρονικών Υπολογιστών
- Άλλες μορφές σοβαρών αδικημάτων που αφορούν στο διαδίκτυο
- Κοινά αδικήματα ποινικού κώδικα που για τη διάπραξή τους χρησιμοποιείται το διαδίκτυο όπως π.χ. οι απάτες μέσω διαδικτύου.
-Ποιες διαδικτυακές παρανομίες εξετάζει το Τμήμα σας και αφορούν οικονομικές απάτες και εγκλήματα σε πρόσωπα και επιχειρήσεις;
-Η Υποδιεύθυνση Ηλεκτρονικού Εγκλήματος (Υ.Η.Ε.) έχει αρμοδιότητα να διερευνά ποινικά, υποθέσεις που αφορούν τις επιθέσεις εναντίον συστημάτων πληροφορικής (παράνομη πρόσβαση, επέμβαση, παρέμβαση σε συστήματα πληροφορικής και δεδομένα υπολογιστικών συστημάτων), τα αδικήματα περιεχομένου (παιδική πορνογραφία), όπως και τις άλλες κατηγορίες. Αρμοδιότητα όμως για ποινική έρευνα υποθέσεων που αφορούν στις οικονομικές απάτες έχουν τα ΤΑΕ ανά Επαρχία, όπου η Υ.Η.Ε. τους παρέχει κάθε τεχνική και υλική βοήθεια για τη διερεύνηση των υποθέσεων αυτών. Η Υ.Η.Ε. βρίσκεται σε συνεχή συνεργασία με τις Επαρχίες για αντιμετώπιση των υποθέσεων αυτών που παρουσιάζουν συνεχή έξαρση.
-Γίνονται καταγγελίες για οικονομικές διαδικτυακές απάτες στην Κύπρο και αν ναι πόσες και ποιο είναι το ποσοστό εξιχνίασης τους;
-Υπάρχει αυξημένη τάση του εγκλήματος σε αυτόν τον τομέα, ειδικά τα τελευταία δύο χρόνια. Οι καταγγελίες αυτές αφορούν κυρίως απάτες διαδικτύου.
Υπάρχουν πολλές μορφές τέτοιων αδικημάτων που οι δράστες αναπτύσσουν και οι ίδιοι τον τρόπο δράσης τους ανάλογα με την υφιστάμενη κατάσταση. Οι δράστες ευρισκόμενοι πίσω από μια οθόνη ηλεκτρονικού υπολογιστή, προσπαθούν να πλησιάσουν τα θύματα τους, χωρίς να χρειάζεται η φυσική τους παρουσία, όπως:
Αποστολή παραπλανητικών ηλεκτρονικών μηνυμάτων (Phishing email): Σε κάποιες περιπτώσεις χρησιμοποιούν και τα λογότυπα των τραπεζών, ή μεγάλων οικονομικών οργανισμών και προσποιούνται ότι αντιπροσωπεύουν τους οργανισμούς αυτούς. Το θύμα κάποιες φορές πιστεύει το ηλεκτρονικό αυτό μήνυμα και ακολουθεί κάποιους συνδέσμους και εκεί είναι η απάτη∙ γιατί όταν ακολουθήσουμε τον σύνδεσμο και βάλουμε τα δεδομένα μας, στην ουσία είναι σαν να παραδίδουμε τον λογαριασμό μας σε επιτήδειους. Πολλές φορές τα θύματα δίνουν και τραπεζικούς λογαριασμούς ή κωδικούς τραπεζών, καθώς και άλλα προσωπικά τους δεδομένα, με αποτέλεσμα οι δράστες να έχουν την ευκαιρία να τα χρησιμοποιήσουν και να αποσπάσουν μεγάλα χρηματικά ποσά από τα θύματα τους.
Η δεύτερη πιο διαδεδομένη μορφή διαδικτυακού οικονομικού εγκλήματος στην χώρα μας, αφορά στην αποστολή μέσω μηνυμάτων τηλεφωνίας, τα λεγόμενα sms (smishing), όπου οι δράστες και πάλι προσποιούνται ότι είναι από κάποιο μεγάλο οργανισμό, τράπεζα, γραφείο μεταφορών (ταχυμεταφορές) και σε κάποιες περιπτώσεις, τα ταχυδρομεία Κύπρου. Το μήνυμα συνήθως αναφέρει ότι έχει παραβιαστεί ο λογαριασμός ή ότι γίνεται αναβάθμιση λογισμικού και προτρέπει τους παραλήπτες να ακολουθήσουν τον συγκεκριμένο ηλεκτρονικό σύνδεσμο για να διορθωθεί το πρόβλημα.
Άλλη μια κατηγορία τέτοιας απάτης, είναι η αποστολή μηνυμάτων σε αποδέκτες, ότι έχουν παραλάβει ένα πακέτο από το εξωτερικό και προτρέπονται όπως προχωρήσουν στην πληρωμή χρηματικού ποσού, συνήθως μικρού ποσού, ώστε να αποδεσμευτεί το αντικείμενο. Στη συνέχεια, οι χρήστες καλούνται να παρέχουν στοιχεία των καρτών τους, με αποτέλεσμα να αποσπώνται χρήματα από τους λογαριασμούς τους. Συνήθως αυτές οι περιπτώσεις είναι πολύ δύσκολο να εξιχνιασθούν.
Έχουμε επίσης τις τηλεφωνικές απάτες (vishing), όπου κάποιοι προσποιούνται ότι είναι εκπρόσωποι μεγάλων εταιρειών και καλούν το κοινό να τους δώσει πρόσβαση στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, αναφέροντας όπως π.χ ότι είναι τεχνικοί της Microsoft (κάτι που συμβαίνει τακτικά το τελευταίο διάστημα στην Κύπρο). Όσοι από τους χρήστες δώσουν τα στοιχεία τους δίνουν αυτόματα και πρόσβαση στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς και στα προσωπικά τους δεδομένα που συνήθως έχουν αποθηκευμένα στους υπολογιστές τους.
Μια τέταρτη περίπτωση διαδικτυακής απάτης είναι το φαινόμενο man in the middle. Η μορφή αυτή είναι πολύ διαδεδομένη και στη χώρα μας. Οι δράστες καταφέρνουν με διάφορους τρόπους να έχουν πρόσβαση στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο κάποιου οργανισμού και παρακολουθούν τις οικονομικές δοσοληψίες που έχει με άλλες εταιρείες. Εάν παρατηρήσουν ότι υπάρχει θέμα πληρωμών, αποστέλλουν οι ίδιοι οι δράστες ηλεκτρονικό μήνυμα και αναφέρουν στην εταιρεία που οφείλει το ποσό, ότι δήθεν έχει αλλάξει ο λογαριασμός τους στην τράπεζα, δίδοντας τους καινούργια στοιχεία λογαριασμών, τα οποία στην πραγματικότητα ανήκουν στους δράστες. Οι εμπορευόμενοι πιστεύουν και προβαίνουν σε πληρωμές στον νέο λογαριασμό με αποτέλεσμα να εξαπατηθούν.
Έχουμε πάρα πολλές τέτοιες περιπτώσεις και με μεγάλα χρηματικά ποσά. Αξίζει να σας αναφέρω ότι η μεγαλύτερη απάτη αυτής της μορφής στην Κύπρο αφορούσε ποσό της τάξεως του ενός εκατομμυρίου ευρώ, η οποία έγινε πριν από ένα χρόνο περίπου.
Οι έμποροι και οι εμπορευόμενοι στην Κύπρο θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί γιατί οι επιτήδειοι συνεχώς βελτιώνουν τους τρόπους εξαπάτησης του κοινού. Όσοι λαμβάνουν τέτοια μηνύματα θα πρέπει προτού προχωρήσουν σε μεταφορά χρημάτων, να έρχονται σε επικοινωνία με την εταιρεία/οργανισμό προκειμένου να επιβεβαιώσουν την αλλαγή του λογαριασμού. Αυτές οι μορφές απάτης είναι πολύ δύσκολες στη διερεύνηση γιατί οι καταγγελίες γίνονται πολύ καθυστερημένα στην Αστυνομία (μέχρι να αντιληφθούν την απάτη τα θύματα, περνά κάποιο χρονικό διάστημα) και συνήθως οι τράπεζες που μεταφέρονται τα χρήματα είναι σε τρίτες χώρες (εκτός Ε.Ε. – χώρες Αφρικής ή Ασίας) που δυστυχώς δεν υπάρχει τόση συνεργασία μεταξύ των αστυνομικών αρχών.
Μια ακόμα μορφή οικονομικού εγκλήματος μέσω διαδικτύου είναι οι απάτες για αγορές, δηλαδή διάφορες αγγελίες που δημοσιεύονται από επιτηδείους για πώληση προϊόντων, όπως π.χ. σε γνωστές ιστοσελίδες, όπως είναι το ebay, amazon, alibaba κτλ, για πώληση αυτοκίνητων, τρακτέρ, μηχανημάτων και άλλων υλικών. Συνήθως οι πωλητές βάζουν τα προϊόντα σε πολύ ελκυστικές τιμές με αποτέλεσμα οι αγοραστές να πιστεύουν ότι πρόκειται για ευκαιρία. Σε τέτοιες περιπτώσεις ο δήθεν πωλητής αναφέρει πάντα ότι υπάρχει και άλλος αγοραστής που πρόκειται να αγοράσει το προϊόν και καλούν τους ενδιαφερόμενους να εμβάζουν τα χρήματα βιαστικά για να εξασφαλίσουν την ευκαιρία. Στην πραγματικότητα όμως ο πωλητής, επίτηδες βάζει αυτή την τιμή για να προσελκύσει υποψήφια θύματα και προσπαθεί να πείσει τον αγοραστή ότι θα χάσει την ευκαιρία. Ο δράστης, μόλις πάρει τα χρήματα εξαφανίζει όλα τα ίχνη του, δηλαδή την αγγελία, τα μηνύματα, στοιχεία κτλ. Αντιλαμβάνεστε πόσο δύσκολο είναι μετά για την Αστυνομία να διερευνήσει αυτές τις υποθέσεις.
Οι πιο διαδεδομένες μορφές ηλεκτρονικού εγκλήματος στην Κύπρο
-Ποια είναι η πιο διαδεδομένη από αυτές τις περιπτώσεις στην Κύπρο;
-Είναι αναλόγως της εποχής. Για την Κύπρο αυτή την περίοδο βρίσκεται σε έξαρση η τηλεφωνική απάτη με την «Microsoft», η οποία έχει πολλά θύματα δυστυχώς και στην χώρα μας. Πριν από τέσσερα περίπου χρόνια ήταν η απάτη με τις ψευδείς αγγελίες στο διαδίκτυο. Η απάτη αυτή είναι διαχρονική και είναι από αυτές που συμβαίνουν πολύ συχνά και έχουμε πολλά θύματα στην Κύπρο.
-Πόσες είναι οι περιπτώσεις τηλεφωνικής απάτης με τη μέθοδο της Microsoft; Είναι κυρίως πρόσωπα ή επιχειρήσεις και για τι ποσά μιλάμε;
-Έχουμε περίπου εκατό συμπολίτες μας που έχουν καταγγείλει παγκύπρια ότι έχουν πέσει θύματα. Τα πρόσωπα που έχουν πέσει θύματα αυτής της απάτης, έχουν απωλέσει από 500 ευρώ μέχρι και 20 χιλιάδες ευρώ. Έχουν παραδώσει στην ουσία την κυριότητα του λογαριασμού τους σε τρίτα πρόσωπα και έχουν χάσει σημαντικά χρηματικά ποσά.
-Αναφερθήκατε πριν σε αύξηση των καταγγελιών για απάτες οικονομικής μορφής μέσω διαδικτύου τα τελευταία δύο χρόνια. Πως μεταφράζεται η αύξηση αυτή, για τι ποσοστό μιλάμε, πόσες καταγγελίες γίνονται περίπου το χρόνο;
-Οι απάτες οικονομικής μορφής μέσω διαδικτύου έχουν αυξηθεί γύρω στο 20% τα τελευταία δύο χρόνια και φυσικά, ρόλο σε αυτή την αύξηση έπαιξε και η πανδημία. Η πανδημία περιόρισε τον κόσμο στις οικίες τους και σχεδόν όλες οι εργασίες που έκαναν με φυσική παρουσία τώρα διενεργούνται διαδικτυακά. Όπως αναφέρθηκε, οι δράστες προσαρμόζονται σύμφωνα με τις συνθήκες, γι’ αυτό βλέπουμε σε πιο μεγάλη ένταση τις απάτες αυτές. Δυστυχώς, τα στατιστικά στοιχεία για τις διαδικτυακές απάτες είναι δύσκολο να διαχωριστούν από το οικονομικό έγκλημα γενικότερα. Έχουμε περίπου 400 υποθέσεις οικονομικής εξαπάτησης μέσω διαδικτύου, τις οποίες εξετάζει το Τμήμα μας κάθε χρόνο και αφορούν σε όλες τις επαρχίες.
-Ποιο είναι το ποσοστό εξιχνίασης;
-Το ποσοστό εξιχνίασης υποθέσεων, τόσο στην Κύπρο όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο, δεν είναι υψηλό. Οι δράστες χρησιμοποιούν την ανωνυμία στο διαδίκτυο, τους λογαριασμούς σε τρίτες χώρες, τα κρυπτονομίσματα που είναι πολύ δύσκολο να τα εντοπίσεις και πάρα πολλές άλλες τεχνικές για να μην αφήνουν ψηφιακά ίχνη. Ακόμη πιο δύσκολες είναι οι υποθέσεις που αφορούν μεταφορά χρημάτων σε χώρες της Αφρικής και Ασίας, καθώς η πλειοψηφία των χωρών αυτών δεν συνεργάζονται για την εξιχνίαση των υποθέσεων αυτών. Πολύ καλό είναι το ποσοστό εξιχνίασης υποθέσεων οικονομικού ηλεκτρονικού εγκλήματος που αφορούν την Κύπρο ή την Ευρώπη γενικότερα. Το ποσοστό εξιχνίασης σε αυτές τις περιπτώσεις φτάνει μέχρι και το 70%, καθώς υπάρχει μεγάλη συνεργασία με τις αντίστοιχες αρχές στην Ευρώπη.
Ενημερώση εταιρειών και λήψη μέτρων
-Οι κυπριακές εταιρείες είναι ενημερωμένες για το ηλεκτρονικό έγκλημα; Έχουν λάβει μέτρα ασφαλείας;
Πριν από μερικά χρόνια δυστυχώς οι πλείστες εταιρείες δεν λάμβαναν κανένα μέτρο, καθώς δεν ήταν ενημερωμένες για αυτή την μορφή του εγκλήματος. Επίσης, τα ποσοστά εγκληματικότητας σε αυτό τον τομέα ήταν πολύ πιο χαμηλά. Με την αύξηση των περιστατικών, αλλά και βάσει υποχρεώσεων των εταιρειών/οργανισμών, προχωρήσαμε στην ενημέρωση των επιχειρήσεων για το τι εστί ηλεκτρονικό έγκλημα, αλλά και οι εταιρείες ανέπτυξαν μηχανισμούς άμυνας και προστασίας των δεδομένων τους. Σαν Αστυνομία έχουμε προβεί σε συνεργασία και με άλλους φορείς σε ενημερώσεις, συνέδρια, σεμινάρια και άλλες ενέργειες για την ενημέρωση του κοινού και των οργανισμών. Να τονίσω, ότι οι εταιρείες θα πρέπει να θωρακίζουν τα δεδομένα τους με συστήματα ασφαλείας, ώστε να μην μπορεί κανένας να έχει πρόσβαση σε αυτά. Οι εταιρείες οφείλουν να ενημερώνουν και να εκπαιδεύουν το προσωπικό τους, αλλά και να προσλαμβάνουν και ειδικούς για την ασφάλεια των δεδομένων τους.
-Ποια είναι τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε εάν αντιληφθούμε ότι έχουμε πέσει θύματα κάποιας από αυτές τις κατηγορίες εγκλήματος;
-Το πρώτο βήμα που πρέπει να ακολουθήσει κάποιος αν πέσει θύμα διαδικτυακής απάτης, ή παραβιαστούν τα προσωπικά του δεδομένα είναι να ενημερώσει άμεσα την Αστυνομία- γιατί ο χρόνος είναι πολύ σημαντικός στην εξιχνίαση τέτοιων υποθέσεων. Αν τίθεται θέμα απώλειας χρημάτων και το αντιληφθούμε έγκαιρα, καλό θα ήταν να ενημερώσουμε την τράπεζα μας με σκοπό την αποτροπή της αποστολής των χρημάτων σε άλλους λογαριασμούς. Συνήθως στις περιπτώσεις εμβασμάτων χρειάζεται μία με δύο μέρες για να μεταφερθούν. Η τράπεζα μπορεί να κρατήσει το ποσό μέχρι να διερευνήσει η Αστυνομία το περιστατικό και στο ενδεχόμενο που πρόκειται για απάτη να επιστρέψει τα χρήματα στον δικαιούχο. Είναι πολύ σημαντικό να γίνει άμεσα η καταγγελία, καθώς θα μας δοθεί ο χρόνος να συλλέξουμε τα δεδομένα πριν εξαφανιστούν από το διαδίκτυο και να είναι πιο εύκολη η διερεύνηση της υπόθεσης. Αν περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα για την καταγγελία, οι δράστες μπορεί να έχουν εξαφανίσει όλα τους τα ίχνη από το δίκτυο (όπως λογαριασμούς, ιστοσελίδες, ηλεκτρονικές διευθύνσεις και άλλα ηλεκτρονικά δεδομένα).
Κυβερνοεπιθέσεις και υποβολή καταγγελίας
-Γίνονται κυβερνοεπιθέσεις σε υπηρεσίες μείζονος σημασίας και αν ναι πόσες περίπου έχουμε τον χρόνο;
-Γίνονται αρκετές κυβερνοεπιθέσεις σε υπηρεσίες μείζονος σημασίας- μας απασχολούν ιδιαίτερα οι προσβάσεις σε κρίσιμες υποδομές, όπως είναι το αεροδρόμιο, υπουργεία, κυβερνητικοί οργανισμοί κτλ, για τον σκοπό αυτό συνεργαζόμαστε και πολύ στενά και με την Αρχή Ψηφιακής Ασφάλειας, όπου ανταλλάσσονται πληροφορίες και γίνεται διερεύνηση των υποθέσεων αυτών. Δίδεται ιδιαίτερη σημασία στις υποθέσεις αυτές, καθώς αφορούν σημαντικούς οργανισμούς για την ομαλή λειτουργία του κράτους. Οι υποθέσεις που αφορούν το hacking, παράνομες επεμβάσεις σε ηλεκτρονικά δεδομένα, κυβερνοεπιθέσεις υπολογίζονται ότι είναι περίπου γύρω στις 80 ανά έτος.
-Τις τελευταίες μέρες γίνεται πολύς λόγος για το ισραηλινό λογισμικό κατασκοπείας Pegasus, το οποίο αφήνει και σκιές πάνω από την Κύπρο. Υπάρχει κάποια σύνδεση με Κύπρο, με την υπόθεση του ισραηλινού με το βαν που φέρεται να ασχολείτο με παράνομες παρακολουθήσεις;
-Όχι δεν φαίνεται να υπάρχει κάποια σύνδεση σε σχέση με την υπόθεση αυτή που αναφέρατε. Μέχρι σήμερα δεν κληθήκαμε να συνεισφέρουμε ή να διερευνήσουμε κάτι σε σχέση με την υπόθεση αυτή.
-Πρόσφατα η Αστυνομία λειτούργησε νέα ιστοσελίδα για το ηλεκτρονικό έγκλημα, πώς υποβάλλετε καταγγελία;
-Η υποδιεύθυνση Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Αστυνομίας Κύπρου έχει εδώ και περίπου ένα χρόνο την δική της ιστοσελίδα, η διεύθυνση είναι www.cyberalert.cy. Στη σελίδα αυτή υπάρχουν πολλές πληροφορίες και ανακοινώσεις για τις διαδικτυακές απάτες και χρήσιμες πληροφορίες, συμβουλές και μέτρα ασφαλείας για το κοινό. Υπάρχει επίσης πλαίσιο για καταγγελίες ή πληροφορίες για εγκλήματα. Η χρήση του είναι πολύ απλή και εύκολη. Καλούμε το κοινό όταν εντοπίζει κάποια μορφή ηλεκτρονικού εγκλήματος, έστω και αν δεν αφορά τους ιδίους, να ενημερώνει την Αστυνομία είτε μέσω της ιστοσελίδας, είτε τηλεφωνικά, ώστε να μπορούμε να είμαστε πιο αποτελεσματικοί στη διερεύνηση της υπόθεσης. Όπως σας προανέφερα η έγκαιρη ενημέρωση και καταγγελία του διαδικτυακού εγκλήματος πολλές φορές έχει καθοριστικό ρόλο για την εξιχνίαση υποθέσεων. Να σημειώσω ότι η ανταπόκριση στην ιστοσελίδα είναι άμεση. Γίνεται μεγάλος αριθμός παραπόνων μέσω της ιστοσελίδας. Είναι ένας θεσμός που λειτουργεί με επιτυχία και γίνονται γύρω στα 1400 παράπονα ανά έτος. Εμείς είμαστε στη διάθεση του κοινού για να το καθοδηγήσουμε για το πως θα πρέπει να χειριστεί την κάθε περίπτωση.
-Οι εταιρείες καταγγέλλουν εύκολα περιπτώσεις διαδικτυακής απάτης;
-Ο βαθμός του διαδικτυακού εγκλήματος κατά εταιρειών και οργανισμών είναι πολύ μεγαλύτερος από ότι καταγγέλλεται, καθώς σε πολλές περιπτώσεις οι εταιρείες αποφεύγουν να καταγγείλουν και προσπαθούν να επιλύσουν το πρόβλημα από μόνες τους. Υπάρχουν περιπτώσεις που ενημερωνόμαστε από συνεργαζόμενους οργανισμούς του εξωτερικού για τις επιθέσεις σε κυπριακές εταιρείες. Να αναφέρω επίσης ότι σε πολλές περιπτώσεις, εταιρείες που πέφτουν θύματα αρνούνται να καταγγείλουν το έγκλημα. Θέλω να διαβεβαιώσω ως Αστυνομία Κύπρου και ως Υποδιεύθυνση Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, ότι κάθε περίπτωση είναι εμπιστευτική και σε καμία περίπτωση δεν διαρρέουν τα δεδομένα. Ως εκ τούτου, καλούμε τις εταιρείες και τους Οργανισμούς να εμπιστευτούν την Αστυνομία για την καταστολή του εγκλήματος αυτού. Καλούμε παράλληλα, το κοινό και τις εταιρείες να συνεργάζονται με την Αστυνομία και να αναφέρουν τις υποθέσεις ηλεκτρονικής απάτης που έρχονται στην αντίληψή τους.