Στις αγορές που δίνεται έμφαση για ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος προς την Κύπρο, αναφέρεται η Ανώτερη Διευθύντριας Αεροπορικής Ανάπτυξης, Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας της Hermes Airports, Μαρία Κουρούπη.
Σε συνέντευξή της στη StockWatch, η κ. Κουρούπη σημειώνει ότι έμφαση δίνεται, τόσο σε ευρωπαϊκές χώρες, αλλά και σε χώρες της Μέσης Ανατολής και του Κόλπου, χωρίς βεβαίως να παραγνωρίζεται η μεγαλύτερη αγορά που είναι το Ηνωμένο Βασίλειο.
Παράλληλα, επισημαίνει, μια σημαντική στόχευση είναι η επίλυση του θέματος της εποχικότητας με την ενίσχυση της αεροπορικής συνδεσιμότητας και τους χειμερινούς μήνες.
Σημειώνει ότι η συνδεσιμότητα της χώρας έχει πλέον ενισχυθεί σημαντικά με απευθείας σύνδεση σε 38 χώρες με 140 προορισμούς και 50 αεροπορικές εταιρείες.
Επισημαίνει ότι οι προκλήσεις των τελευταίων τριών χρόνων ήταν διαδοχικές, με τα δεδομένα να αλλάζουν συνεχώς, «κάτι όμως, που μας ώθησε όλους να συνεργαστούμε στενότερα, να αναζητήσουμε λύσεις και νέες προσεγγίσεις, τόσο στον τρόπο που προωθούμε την Κύπρο, αλλά και στο πού στοχεύουμε».
Στη συνέντευξη που ακολουθεί, η κ. Κουρούπη εκφράζει αισιοδοξία για τις προοπτικές του 2023, παρά τις προκλήσεις που συνεχίζουν να υφίστανται.
Της Γεωργίας Χαννή
Η συνέντευξη
Ερ.: Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ουκρανική κρίση ήρθε να διαταράξει τη σταδιακή επιστροφή στην κανονικότητα. Πώς επηρέασαν τη δραστηριότητα των αεροδρομίων οι εξελίξεις και πώς βλέπετε το 2023;
Απ.: Να ξεκινήσω από το 2023 και να σημειώσω ότι ο χρόνος άρχισε με πολύ θετική προοπτική, κάτι που νομίζω ότι επαναφέρει την αισιοδοξία ευρύτερα στην τουριστική βιομηχανία, προσδοκώντας σε σταθερή ανάκαμψη.
Οι προκλήσεις των τελευταίων τριών χρόνων ήταν διαδοχικές, με τα δεδομένα να αλλάζουν συνεχώς, κάτι όμως που μας ώθησε όλους να συνεργαστούμε στενότερα, να αναζητήσουμε λύσεις και νέες προσεγγίσεις, τόσο στον τρόπο που προωθούμε την Κύπρο αλλά και στο πού στοχεύουμε.
Μετά τον κορωνοϊό ήρθε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και χάθηκε το ένα πέμπτο της επιβατικής κίνησης, η οποία ήταν κυρίως για τουριστικούς σκοπούς.
Δουλέψαμε όμως συντονισμένα, μεθοδικά και έγκαιρα, έτσι ώστε να αναπληρώσουμε αυτό το κενό με πτήσεις και επιβάτες από άλλους προορισμούς, εξ ου και το 2022 ολοκληρώθηκε με 9,2 εκατομμύρια αφικνούμενους και αναχωρούντες επιβάτες, αριθμός ο οποίος αναλογεί, περίπου, στο 82% της επιβατικής κίνησης του 2019.
Καταφέραμε λοιπόν να επιτύχουμε ουσιαστική ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης και της συνδεσιμότητας της Κύπρου και να βάλουμε τις βάσεις για μια σταθερή πλέον ανοδική πορεία.
Ερ.: Σε ποιες αγορές δίνεται πλέον μεγαλύτερη έμφαση;
Απ.: Η έμφαση δίνεται τόσο σε ευρωπαϊκές χώρες αλλά και σε χώρες της Μέσης Ανατολής και του Κόλπου, χωρίς βεβαίως να παραγνωρίζεται η μεγαλύτερη αγορά που είναι το Ηνωμένο Βασίλειο.
Παράλληλα, μια σημαντική στόχευση είναι η επίλυση του θέματος της εποχικότητας με την ενίσχυση της αεροπορικής συνδεσιμότητας και τους χειμερινούς μήνες.
Τη φετινή χειμερινή περίοδο, παρά τις αντιξοότητες του χρόνου που μας πέρασε, πετύχαμε 400,000 επιπλέον αεροπορικές θέσεις σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο Νοεμβρίου – Μάρτιου του 2019. Σε αυτό βοήθησαν και τα σχέδια κινήτρων που στηρίζουν την αύξηση των χειμερινών ταξιδιωτών, οι συμφωνίες με αεροπορικές εταιρείες αλλά και η ενεργοποίηση της ξενοδοχειακής βιομηχανίας με την προσφορά καταλυμάτων τη χειμερινή περίοδο.
Η συνδεσιμότητα της χώρας μας έχει πλέον ενισχυθεί σημαντικά με απευθείας σύνδεση σε 38 χώρες με 140 προορισμούς και 50 αεροπορικές εταιρείες.
Οι χώρες που ξεχώρισαν και συνεχίζουν να καταγράφουν ανοδική πορεία και το 2023 - πέραν του Ηνωμένου Βασιλείου - είναι η Πολωνία, η Γαλλία, η Ιταλία, ενώ αξιοσημείωτη ήταν η κινητικότητα και από χώρες όπως η Γερμανία, η Αυστρία και η Ελβετία.
Ερ.: Να περιμένουμε αντίστοιχα θετική εικόνα και για το 2023;
Απ.: Μετά από τα πολύ θετικά αποτελέσματα του καλοκαιριού, η χρονιά που ολοκληρώθηκε στέφθηκε τελικά με επιτυχία τόσο για τη Hermes όσο και για τον κυπριακό τουρισμό, θέτοντας τα θεμέλια για μια αντίστοιχη ή και ακόμα καλύτερη πορεία το 2023, παρά τις προκλήσεις που συνεχίζουν να επικρατούν.
Άλλωστε η αυξημένη επιθυμία για ταξίδια εξακολουθεί να είναι εμφανής, με τη χώρα μας να διατηρεί την ισχυρή ελκυστικότητα της στις επιλογές των ταξιδιωτών.
Τα τελευταία δύο χρόνια και παρά τις προκλήσεις της πανδημίας, έχουν ξεκινήσει πέραν των 20 νέων δρομολογίων κυρίως σε χώρες της Κεντρικής Ευρώπης και η προσπάθεια είναι να διατηρηθούν αυτά τα δρομολόγια και να επεκταθεί η περίοδος τους.
Να θυμίσω επίσης, πως λίγο πριν το τέλος του 2022, δυο αερογραμμές ανακοίνωσαν περαιτέρω επέκταση της βάσης τους στην Κύπρο προχωρώντας σε επενδύσεις εκατομμυρίων, ενώ προχώρησαν και σε ενίσχυση των δρομολογίων τους, προσθέτοντας νέους προορισμούς ή ενισχύοντας υφιστάμενα δρομολόγια.
Ερ.: Ποια τα πλάνα της Hermes για το επόμενο διάστημα;
Απ.: Επικεντρωνόμαστε στην προσπάθεια ανάκτησης του χαμένου εδάφους μετά από τρεις δύσκολες, γεμάτες προκλήσεις χρονιές.
Στόχος μας, είναι να συνεχιστεί αυτή η δυναμική που καταγράφηκε την περσινή χρονιά, για να φτάσουμε τα επίπεδα επιβατικής κίνησης του 2019, εφόσον όλοι οι αρμόδιοι φορείς συνεχίσουμε σε αυτό το μοτίβο ενεργειών και συνεργειών.
Φυσικά, στον πυρήνα των προσπαθειών και της στρατηγικής μας εξακολουθούν να παραμένουν η σταθερή και διαρκής, καθημερινή αναβάθμιση της ταξιδιωτικής εμπειρίας που προσφέρουμε στους επιβάτες μας.
Ταυτόχρονα, επιχειρούμε διεύρυνση των υφιστάμενων δρομολογίων και διείσδυση σε επιπλέον αγορές.
Επίσης, βασική αρχή της Hermes είναι να λειτουργεί ως μια κοινωνικά και περιβαλλοντικά υπεύθυνη επιχείρηση με άξονα τη βιώσιμη ανάπτυξη, συνεχίζοντας παράλληλα να προσφέρει μια απαράμιλλη ταξιδιωτική εμπειρία, γεγονός που απορρέει από τη διεθνούς επιπέδου τεχνογνωσία και την υψηλή εξειδίκευση των εργαζομένων της.
Ερ.: Στις αρχές Νοεμβρίου είδαμε ν’ ανανεώνεται η συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης και Hermes για το σχέδιο κινήτρων προς αεροπορικές εταιρείες μέχρι το 2027. Για ποιο λόγο ήταν αναγκαία η ανανέωση του σχεδίου;
Απ.: Τα σχέδια κινήτρων, στα οποία η Hermes έχει επενδύσει τα τελευταία δέκα χρόνια πέραν των €120 εκατ., είναι ένα πολύ ουσιαστικό εργαλείο για την ανάπτυξη της συνδεσιμότητας της χώρας μας.
Στη περίοδο των δέκα αυτών ετών, η Κύπρος είχε κληθεί ν’ αντιμετωπίσει σοβαρές κρίσεις, όπως τα μνημόνια, η αναστολή λειτουργίας αερογραμμών και μεγάλων ταξιδιωτικών πρακτόρων και η πανδημία.
Κατάφερε, όμως, να ανταπεξέλθει και ν’ ανεβάζει σταθερά κάθε χρόνο τους τουριστικούς της δείκτες, και όχι μόνο σε αριθμούς αλλά και πετυχαίνοντας διαφοροποίηση στις αγορές που εξυπηρετούνται, και αυτό σε έναν πολύ μεγάλο βαθμό οφείλεται στο σχέδιο κινήτρων.
Η ανανέωση του σχεδίου κινήτρων τον προηγούμενο Νοέμβριο μέχρι το 2027, επανέφερε την αισιοδοξία στους παράγοντες του τουρισμού, καθώς το να δοθούν τα κατάλληλα κίνητρα στις αεροπορικές εταιρείες, ώστε να διατηρήσουν τα ναύλα τους στο επίπεδο εκείνο που θα επιτρέπει στον κόσμο να ταξιδεύει, είναι εξαιρετικής σημασίας για την επίτευξη των στόχων που ως χώρα θέτουμε.
Ακολούθησαν ανακοινώσεις από πλευράς διαφόρων εταιρειών για περαιτέρω ενίσχυση της βάσης τους στην Κύπρο με την προσθήκη επιπλέον αεροσκαφών και ευρεία επέκταση των πτητικών τους προγραμμάτων, επιβεβαιώνοντας με τον καλύτερο τρόπο την αναγκαιότητα του σχεδίου κινήτρων.