Παράταση μέχρι την ερχόμενη Δευτέρα έχει πάρει η απόφαση του Δικαστηρίου στην Ελλάδα, για την εξαργύρωση από την κυπριακή Δημοκρατία της εγγυητικής που έχει μπλοκάρει με δικαστικό διάταγμα η εταιρεία Intrakat, μέχρι πρότινος κατασκευάστρια του έργου του αυτοκινητόδρομου Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς.
Σε συνέντευξη, εφ’ όλης της ύλης στη StockWatch, ο κ. Βαφεάδης, τονίζει ότι οι δικηγόροι της Δημοκρατίας είναι αισιόδοξοι ότι το θέμα και αυτής της εγγυητικής θα έχει αίσια κατάληξη.
Ο υπουργός αναφέρεται στο επίμαχο θέμα της διαχείρισης του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας, εκφράζοντας ετοιμότητα για συνεργασία με τις τοπικές αρχές της πόλης, ώστε να καταλήξουν από κοινού και χωρίς γκρίζες ζώνες, στον κατάλληλο ιδιώτη που θα αναλάβει τη διαχείριση του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας.
Αναφέρεται ακόμη, στο σχέδιο χορηγιών για ηλεκτροκίνηση, που περιλαμβάνει παραχώρηση χορηγίας για αγορά υβριδικού ή ηλεκτρικού οχήματος.
Σημειώνει ότι δεν έχουν εξαντληθεί οι χορηγίες που είναι διαθέσιμες μέσω του σχεδίου, γεγονός που όπως επισημαίνει, αποτυπώνει τη μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.
Στη συνέντευξη του στη StockWatch, ο κ. Βαφεάδης κάνει αναφορά ακόμα, στην απόφαση για ολικό λίφτινγκ των έξι ζυγιστών σταθμών που υπάρχουν στους αυτοκινητόδρομους, η εφαρμογή της οποίας αναμένεται το 2025.
Της Ηρώς Ευθυμίου
Η συνέντευξη
Ερ. Υπάρχουν εξελίξεις ή πρόοδος στα θέματα που εκκρεμούν και αφορούν το δρόμο Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς, μετά τη διακοπή του συμβολαίου, με την εταιρεία Intrakat πριν ένα μήνα;
Απ. Την περασμένη εβδομάδα υπογράφηκε το συμβόλαιο για αναβάθμιση του υφιστάμενου δρόμου Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς. Τα κατασκευαστικά έργα αναμένεται ότι θα ξεκινήσουν τον Ιανουάριο 2025 με διάρκεια 52 εβδομάδων ενώ το κόστος του έργου κυμαίνεται περίπου στα €3,5 εκατ.
Στο μεταξύ το τμήμα Δημοσίων Έργων τρέχει την ετοιμασία των εγγράφων για την προκήρυξη νέων προσφορών εντός του 2025 για την ολοκλήρωση των κατασκευαστικών έργων της πρώτης φάσης του αυτοκινητόδρομου Πάφου Πόλης.
Δεν πρόκειται για χρονοβόρα διαδικασία διότι η νέα προσφορά θα βασίζεται στα υφιστάμενα σχέδια.
Όσον αφορά τις εγγυητικές έχουμε μια απόφαση από το κυπριακό Δικαστήριο, η οποία μας δικαιώνει διότι απορρίπτει το αίτημα της Intrakat να μην δικαιούμαστε να εισέλθουμε και να ολοκληρώσουμε τις εργασίες στο εργοτάξιο.
Επίσης απορρίπτει το αίτημα της εταιρείας η οποία ζητούσε να μη ρευστοποιήσουμε την εγγυητική ύψους €6,791,057, που αφορά την προκαταβολή του έργου ενώ για την εγγυητική που μπλόκαρε η εταιρεία Intrakat, η απόφαση αναβλήθηκε για τις 17 Δεκεμβρίου 2024.
Η απόφαση αφορά την εξαργύρωση της εγγυητικής Πιστής Εκτέλεσης ύψους €7.287,900, για την οποία οι δικηγόροι μας είναι αισιόδοξοι ότι θα έχει αίσια κατάληξη ενώπιον του Δικαστηρίου στην Ελλάδα.
Έρχονται νέα σχέδια χορηγιών για οχήματα μειωμένων ρύπων
Ερ. Πώς προχωρούν τα σχέδια προώθησης της ηλεκτροκίνησης; Υπάρχουν στα σκαριά νέα σχέδια χορηγιών για ηλεκτρικά ή υβριδικά οχήματα;
Απ. Για τα ηλεκτρικά οχήματα τρέχει ήδη ένα σχέδιο το οποίο αφορά την επιχορήγηση των υβριδικών και ηλεκτρικών οχημάτων το οποίο λήγει το 2026.
Ωστόσο, αν και δεν έχουν εξαντληθεί ακόμη όλες οι χορηγίες γεγονός που αποτυπώνει τη μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών μελετούμε ήδη ένα σχέδιο το οποίο θα διαδεχθεί το υφιστάμενο σχέδιο το 2027, διότι η κυβέρνηση επιθυμεί να συνεχίσει να χορηγεί χαμηλών ρύπων οχήματα.
Επιπλέον, ζήτησα από το τμήμα οδικών μεταφορών να μελετήσει και να προωθήσει σχέδιο χορηγίας για τα επαγγελματικά οχήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Ερ. Παλαιότερα, είχατε δηλώσει στη StockWatch, ότι προωθείτε έργα αναβάθμισης των έξι ζυγιστικών σταθμών στους υπεραστικούς δρόμους Λευκωσίας Λεμεσού, Λευκωσίας – Λάρνακας και Λεμεσού – Πάφου. Πού βρίσκεται το θέμα αυτό;
Απ. Το κονδύλι για λίφτινγκ των ζυγιστικών σταθμών περιλαμβάνεται στον προϋπολογισμό του 2025.
Το έργο θα περιλαμβάνει χώρους υγιεινής και ξεκούρασης, σε συνδυασμό και με σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι κάμερες δεν κατέφεραν να συνετίσουν τους οδηγούς
Ερ. Η μέχρι σήμερα εμπειρία και τα διαθέσιμα στοιχεία, θα λέγατε ότι συγκλίνουν στο ότι η τοποθέτηση των κινητών και σταθερών καμερών συνέβαλαν στη μείωση των οδικών συγκρούσεων;
Απ. Όχι, δυστυχώς. Σύμφωνα με τα στοιχεία οι κάμερες δεν συνέβαλαν στη μείωση των θανατηφόρων. Δεν κατέφεραν ακόμη να συνετίσουν τους οδηγούς, γεγονός που αντανακλάται στον αριθμό των θανατηφόρων.
Θα μπορούσα όμως να πω ότι το όφελος εντοπίζεται στην αλλαγή της κουλτούρας των οδηγών, ότι δεν μπορούν να παραβιάζουν το κόκκινο φως στις διασταυρώσεις χωρίς να τιμωρούνται. Το γεγονός αυτό άρχισε να αποτυπώνεται και στον αριθμό των προστίμων τα οποία μειώνονται όσο περνά ο καιρός.
Εντούτοις, όσον αφορά το όριο ταχύτητας, νομίζω ότι θα πρέπει να δώσουμε μεγαλύτερη βαρύτητα στις οικιστικές περιοχές με ένα όριο ταχύτητας το οποίο δεν θα καταλήγει σε θανατηφόρα δυστυχήματα, σε περίπτωση σύγκρουσης οχημάτων.
Λιμάνι – Μαρίνα Λάρνακας
Ερ. Στο επίμαχο θέμα του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας τώρα, γιατί δεν ενημερώσατε εκ των προτέρων το δήμο και την ad hoc επιτροπή για την απόφασή σας να αναθέσετε σε ιδιώτη τη διαχείριση της μαρίνας και του λιμανιού Λάρνακας, αφού είχατε δεσμευθεί ότι θα το πράττατε;
Απ. Σε κάποια συνεδρία με την ad hoc επιτροπή τους ανέφερα ότι θα πρέπει να δούμε τι θα κάνουμε στο μεσοδιάστημα, για το ποιος δηλαδή θα διαχειριστεί το λιμάνι. Τότε δεν υπήρξε οποιαδήποτε αντίδραση.
Κάναμε επίσης μια ξεκάθαρη συμφωνία ότι το μοντέλο της ανάπτυξης θα το δούμε μαζί.
Όμως για τα θέματα της καθημερινής διαχείρισης της μαρίνας, όπως δηλαδή πώς και πού δουλεύει το προσωπικό, πόσα αυτοκίνητα χρειάζονται και άλλα παρόμοια ουδέποτε είχε εμπλοκή η ad hoc επιτροπή.
Θεώρησα ότι αυτά τα ζητήματα δεν θα τους απασχολούσαν, ωστόσο εκ των υστέρων βλέπω ότι έχουν έντονες ανησυχίες.
Ερ. Αποκλείετε το ενδεχόμενο ανάκλησης της απόφασης για ανάθεση σε ιδιώτη της διαχείρισης του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας;
Απ. Η διαχείριση της μαρίνας δεν μπορεί να παραμείνει στο υπουργείο Μεταφορών, γι’ αυτό να επαναλάβω ότι συζητήσουμε με το δήμαρχο Λάρνακας και την ad hoc επιτροπή ώστε να καταλήξουμε στην καλύτερη δυνατή συμφωνία που θα τους ικανοποιεί και δεν θα αφήνει περιθώριο για να αμφιβάλουν για τις προθέσεις της κυβέρνησης.
Άλλωστε, αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο τραπέζι η εισήγηση του δημάρχου Ανδρέα Βύρα όπως αναλάβει τη διαχείριση της μαρίνας το Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών Λάρνακας, (Cyprus Marine and Maritime Institute – CMMI)».
Ζητήσαμε και αναμένουμε τη θέση της νομικής υπηρεσίας και του γενικού λογιστηρίου εάν υπάρχουν οποιαδήποτε νομικά κωλύματα. Αν εξασφαλίσουν το πράσινο φως τότε το υπουργείο Μεταφορών θα ενημερώσει το CMMI για τις λεπτομέρειες της συμφωνίας, ωστόσο τους όρους της συμφωνίας η οποία θα είναι μέχρι και πέντε χρόνια, θα εξετάσουμε με τον κ. Βύρα και την ad hoc επιτροπή ώστε να καταλήξουμε σε μία φόρμουλα η οποία θα ικανοποιεί όλους και ταυτόχρονα θα άρει τις ανησυχίες των εμπλεκομένων.
Ερ. Σε περίπτωση που η εισήγηση του δημάρχου προσκρούει σε νομικά ζητήματα, ο πιθανός ιδιώτης διαχειριστής θα είναι με συγκεκριμένης διάρκειας συμβόλαιο και αντιμισθία ώστε με τη λήξη του συμβολαίου να εγκαταλείψει τη μαρίνα;
Απ. Έχουμε το χρόνο και τη διάθεση να βρούμε τη φόρμουλα. Σίγουρα δεν θέλουμε κάποιον ο οποίος έχει άλλα συμφέροντα σε άλλα μέρη της Κύπρου με πιθανό το ενδεχόμενο να δουλέψει εις βάρος της Λάρνακας.
Αυτό που εμείς λέμε είναι ότι το υπουργείο Μεταφορών δεν είναι διαχειριστής της μαρίνας.
Δεχόμαστε παράπονα για τη μαρίνα ότι δεν είναι καθαρές οι τουαλέτες, ότι δεν υπάρχει ασφάλεια, δεν κλείνουν οι πόρτες, όλα αυτά θα πρέπει να διορθωθούν γι’ αυτό η πρόθεση μας είναι να αναβαθμιστεί η λειτουργία της μαρίνας.
Ερ. Η πρόθεση σας είναι να διορίσετε ένα διαχειριστή ο οποίος να διαθέσει ένα κεφάλαιο για έργα αναβάθμισης της μαρίνας με συμβόλαιο μέχρι και πέντε χρόνια;
Απ. Θα πρέπει να ξεκαθαρίσω κάποια πράγματα. Κατ’ αρχήν τονίσαμε ότι δεν θα ρίξει λεφτά ο διαχειριστής ώστε να θέλει να παραμείνει για κάποιο χρονικό διάστημα για να κάνει απόσβεση των έργων του.
Μετά λέμε μέχρι πέντε χρόνια διότι μπορεί να είναι δύο ή τρία χρόνια. Η συμφωνία θα γίνει με τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι εύκολο να λήξει όταν χρειαστεί.
Και να επαναλάβω ότι όλες οι επενδύσεις θα γίνουν από εμάς, ώστε να είναι και πιο εύκολη η αποδέσμευση με τον ιδιώτη διαχειριστή.
Ερ. Από τη στιγμή που ο δήμος Λάρνακας θα επιβλέπει την εξέλιξη των έργων του Ναυτικού Ομίλου (yacht club), της τοπιοτέχνηση και των άλλων έργων ποιος θα είναι ο ρόλος του ιδιώτη διαχειριστή;
Απ. Πρόκειται για δύο ξεχωριστά πράγματα, τα έργα αυτά είναι οικοδομικά και ο δήμος θα διαχειριστεί μια σύμβαση με ένα εργολάβο. Ο ιδιώτης διαχειριστής δεν θα έχει καμία σχέση με τα συγκεκριμένα έργα.
Η αρχή λιμένων δεν μπορεί να αναλάβει τη διαχείριση του λιμανιού
Ερ. Η τοπική κοινωνία εκφράζει έντονες ανησυχίες και για τη διαχείριση του λιμανιού. Επιμένουν να ανατεθεί στην αρχή λιμένων. Ποια η θέση της κυβέρνησης;
Απ. Η αρχή λιμένων αποτελεί βραχίονα του κράτους, δεν είναι κάποιος ανεξάρτητος οργανισμός. Υλοποιεί τη στρατηγική της κυβέρνησης και τις αποφάσεις που λαμβάνει το Υπουργικό Συμβούλιο.
Η αρχή λιμένων θα αναλάβει το λιμάνι στο Βασιλικό. Πρόκειται για ώριμο έργο και σύντομα θα αντλήσουμε τα κεφάλαια από την ΕΕ. Το έργο αυτό θα λειτουργήσει προς όφελος ολόκληρης της Κύπρου, αλλά και της Λάρνακας, διότι ο ίδιος ο δήμαρχος εξέφραζε την επιθυμία όπως οι οχληρές χρήσεις μεταφερθούν στο Βασιλικό.
Κάλεσα όμως τον κ. Βύρα και την ad hoc επιτροπή να συνεργαστούμε στον καταρτισμό των όρων των προσφορών του ιδιώτη διαχειριστή διότι δεν θέλουμε να υπάρχουν γκρίζα σημεία ούτε σε αυτή τη συμφωνία.
Ερ. Ισχύει η δέσμευση σας ότι θα προχωρήσει η ανάπτυξη της μαρίνας και του λιμανιού όπως έχει συμφωνήσει με τις αρχές της πόλης;
Απ. Φυσικά, ήδη μπήκε το νερό στο αυλάκι με την έγκριση και αποδέσμευση του κονδυλίου των €240.000 για την προκήρυξη από το δήμο Λάρνακας του διαγωνισμού για το Ναυτικό Όμιλο, ενώ θα καταθέσω εντός των ημερών και πρόταση ενώπιον της συνεδρίας του Υπουργικού Συμβουλίου για αποδέσμευση κονδυλίου ύψους €1,5 εκατ. για τα έργα εκβάθυνσης της μαρίνας η οποία σε έξι μήνες μπορεί να είναι έτοιμη.
Ειλικρινά δεν ξέρω τι άλλο να κάνω για να αντιληφθούν ότι προχωρούμε όπως συμφωνήσαμε.
Ερ. Επικρίνεστε ότι δεν ενηργήσαμε έγκαιρα με αποτέλεσμα να χαθούν οι εγγυητικές που είχε καταθέσει η ανάδοχος εταιρεία Kition Ocean Holdings, με την οποία διακόπηκε η σύμβαση τον περασμένο Μάρτιο. Όντως έχουν χαθεί οι εγγυητικές;
Απ. Ξεκάθαρα το πρόβλημα προέκυψε λόγω συγκεκριμένης ρήτρας της σύμβασης. Δεν είναι πρόβλημα διαχείρισης είναι πρόβλημα της σύμβασης.
Δυστυχώς μια ρήτρα της σύμβασης άφηνε ένα χρονικό παράθυρο κατά το οποίο δεν μπορείς να διεκδικήσεις τις εγγυητικές εάν ο ανάδοχος παραβιάζει ουσιώδη όρο, θα πρέπει να παρέλθουν δέκα ημέρες πριν αποταθείς στις τράπεζες.
Το μεγάλο όμως παράπονό μου, είναι ότι έδωσα τη σύμβαση στη Βουλή, αλλά μόνο ένας βουλευτής ενδιαφέρθηκε να τη διαβάσει. Οι βουλευτές επιρρίπτουν ευθύνες, αλλά κανένας δεν έκανε τον κόπο να διαβάσει τη σύμβαση.