You are here

Χ. Αγγελίδης, ΠΑΣΥΔΙΞΕ: Το κλειδί για την επιτυχία ξενοδοχείων

22/07/2023 06:01

Ο τρόπος με τον οποίο κτίζεται η οργανική δομή και η αποτελεσματική συνεργασία μεταξύ διευθύνσεων για εύρυθμη λειτουργία και ανάδειξη του τουριστικού καταλύματος, αποτελούν το κλειδί για την επιτυχία μιας ξενοδοχειακής μονάδας, αναφέρει ο πρόεδρος του Παγκύπριου Συνδέσμου Διευθυντών Ξενοδοχείων (ΠΑΣΥΔΙΞΕ), Χρίστος Αγγελίδης.

Στη συνέντευξη του στη StockWatch, ο κ. Αγγελίδης δηλώνει ότι το επάγγελμα του διευθυντή ξενοδοχείου δεν είναι κατοχυρωμένο.

Σημειώνει ότι αν και απαιτούνται πολλά προσόντα και σπουδές, οι διευθυντές ξενοδοχείων δεν αμείβονται τόσο καλά, όσο άλλα επαγγέλματα, γι’ αυτό και οι νέοι στρέφουν την πλάτη τους σε αυτό το επάγγελμα.  

Στη συνέντευξη που ακολουθεί, ο κ. Αγγελίδης, καταθέτει την εκτίμηση του για την τρέχουσα τουριστική σεζόν και εξηγεί γιατί θεωρεί ότι τα στοιχεία που καταγράφονται ως αφίξεις στα αεροδρόμια, δεν βασίζονται σε σωστή πληροφόρηση.

Παράλληλα, υπό την ιδιότητα του Επιτρόπου Παραγωγής Πολιτικής Τουρισμού στο ΔΗΣΥ, ο κ. Αγγελίδης αναφέρθηκε στο στόχο να καταστεί η Κύπρος ένας «αξιολάτρευτος προορισμός παγκοσμίου κύρους και θελκτικότητας».

Ξεκαθαρίζει επίσης, ότι στόχος είναι η θετική συμβολή προς το κυβερνητικό έργο, καθώς όπως επισημαίνει, ο τουρισμός αποτελεί εθνικό πλούτο.

Της Ηρώς Ευθυμίου

Ερ. Ως πρόεδρος του Παγκύπριου Συνδέσμου Διευθυντών Ξενοδοχείων, πώς θεωρείτε ότι διασφαλίζεται η εύρυθμη και επιτυχής λειτουργία μιας ξενοδοχειακής μονάδας;

Απ. Η εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία ενός ξενοδοχείου πέραν των άλλων σημαντικών θεμάτων που προκύπτουν καθημερινά, εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό και από το πώς κτίζεται η οργανική δομή του.

Βασικοί και ουσιαστικοί πρωταγωνιστές για μια πετυχημένη διευθυντική πυραμίδα, θα πρέπει να είναι πέραν από τον γενικό διευθυντή και όλοι οι άλλοι διευθυντές και τμηματάρχες.

Αυτοί βρίσκονται στα τμήματα που χειρίζονται τα οικονομικά για περιορισμό του λειτουργικού κόστους και για σωστές προβλέψεις προς αποφυγή αυξημένου κόστους, το ανθρώπινο δυναμικό για μεγιστοποίηση της απόδοσης του προσωπικού, τις πωλήσεις και την προώθηση πωλήσεων για αύξηση τους στην καλύτερη δυνατή τιμή, καθώς επίσης, τα τμήματα operations για την εύρυθμη λειτουργία του ξενοδοχείου , το Food and Beverage, τις κρατήσεις, το front office, τα τμήματα Events – Sports and Entertainment, ως επίσης και το Health and Safety.

Πέραν αυτών και ενόψει του ότι ζούμε στην εποχή της τεχνολογίας, των κυβερνοεπιθέσεων και της πράσινης οικονομίας, είναι σημαντικό να υπάρχουν άτομα εξειδικευμένα για αντιμετώπιση και επίλυση προβλημάτων που αφορούν τέτοια θέματα.

Άρα, ο αριθμός των διευθυντών δεν είναι πάντα το κλειδί, αν και είναι εξαιρετικά σημαντική η επαρκής στελέχωση.

Το κλειδί είναι η αποτελεσματική συνεργασία μεταξύ των διευθύνσεων για εύρυθμη λειτουργία του ξενοδοχείου και ανάδειξη του τουριστικού καταλύματος .

Ερ. Οι διευθυντές ξενοδοχείων αποτελούν τη γέφυρα εργοδότη και προσωπικού. Πόσο δύσκολος είναι αυτός ο ρόλος;

Απ. Ο συντονιστικός και εποπτικός ρόλος του συνόλου της επιχείρησης από το γενικό διευθυντή, τον φέρνει πολλές φορές αντιμέτωπο με σύνθετα προβλήματα.

Το δύσκολο είναι, σε κάποιες περιπτώσεις, ο τρόπος και ο χρόνος που απαιτείται για να επιλυθούν αυτά τα προβλήματα, χωρίς να επηρεάζονται άλλοι τομείς του ξενοδοχείου, αφού πρόκειται για προβλήματα που προκύπτουν από τα διαφορετικά θέλω και προσδοκίες των διαφόρων μερών που απαρτίζουν μια ξενοδοχειακή μονάδα.

Σε αυτές τις περιπτώσεις καλούμαστε να παίξουμε  τον ρόλο του ψυχολόγου, του διαπραγματευτή , του πυροσβέστη, του υπερασπιστή των αιτημάτων των εργαζομένων, άλλα και του υπερασπιστή των εργοδοτών, στη βάση της κερδοφορίας του ξενοδοχείου, η οποία τώρα πιέζεται λόγω αυξημένου λειτουργικού κόστους και αυξημένων δανειστικών επιτοκίων.

Όμως, αυτό θα μπορούσε να μην αποτελεί πρόβλημα σε τέτοιο βαθμό, εάν το όραμα των ιδιοκτητών ήταν και όραμα των εργαζομένων και μαζί με την ανάπτυξη και πρόοδο της ξενοδοχειακής μονάδας, ταυτόχρονα να επέρχετο και η πρόοδος και η ανάπτυξη του προσωπικού σε επαγγελματική, αλλά και μισθολογική ανέλιξη .

Ερ. Είναι κατοχυρωμένο το επάγγελμα των διευθυντών ξενοδοχείων;

Το επάγγελμα των διευθυντών ξενοδοχείων χαρακτηρίζεται ως μια νευραλγική θέση στη διοίκηση των ξενοδοχείων καθοριστικής σημασίας για τη φιλοξενία των επισκεπτών, αλλά και για τη λειτουργικότητα και την κερδοφορία των ξενοδοχείων.

Συνεπώς θα έπρεπε να ήταν εδώ και χρόνια εδραιωμένο και κατοχυρωμένο.

Αυτό όχι μόνο δεν συμβαίνει, αλλά στη νέα νομοθεσία περί αδειοδότησης ξενοδοχειακών μονάδων, ο όρος για πρόσληψη διπλωματούχου διευθυντή στις ξενοδοχειακές μονάδες έχει απαλειφθεί, παρά τις δικές μας ενστάσεις. Ακόμα και στην περίπτωση πολύ μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων, όπου οι διευθυντές έχουν να διαχειριστούν καθημερινά πολυάριθμο προσωπικό, περιουσία πολλών δεκάδων εκατομμύριων ευρώ και να συντονίσουν και να οργανώσουν τμήματα και υπηρεσίες για να καταστεί η φιλοξενία των επισκεπτών τους αξέχαστη και ανεπανάληπτη. 

Ερ. Ποια είναι τα κυριότερα προβλήματα που καλούνται σήμερα να αντιμετωπίσουν οι διευθυντές ξενοδοχείων;

Απ. Αυτή την εποχή τα κύρια προβλήματα που αντιμετωπίζουμε θα μπορούσαν να καταταγούν σε τρεις άξονες.

  1. Αυτά που έχουν να κάνουν με την έλλειψη εξιδεικευμένου προσωπικού άλλα και την έλλειψη γενικού εργατικού δυναμικού .
  2. Η αύξηση του λειτουργικού κόστους, όπως του κόστους ενεργείας και των υλικών για την λειτουργία του ξενοδοχείου, αλλά και η αύξηση των δανειστικών επιτοκίων.
  3. Η αναγκαιότητα γρήγορης αντιμετώπισης και προσαρμογής μέσω των αναγκαίων στρατηγικών και πολιτικών στις διαρκώς μεταβαλλόμενες προτιμήσεις και ιδιαιτερότητες του συγχρόνου και διεθνούς πελατολογίου, μέσα από τις αλλεπάλληλες κρίσεις και τους τρόπους αντιμετώπισης τους .

Ερ. Υπαρχει ενδιαφέρον εκ μέρους των νέων για το επάγγελμα του διευθυντή ξενοδοχείου;

Απ. Δυστυχώς δεν υπάρχει ενδιαφέρον για το επάγγελμα για διάφορους λόγους, μεταξύ αυτών είναι η κατοχύρωση του επαγγέλματος, τα ωράρια τα οποία είναι πολύ απαιτητικά λόγω της σημαντικότητας της θέσης, αλλά και λόγω του τρόπου με τον οποίο αντιμετωπίζουν τη ζωή οι νέοι και λόγω των νέων προοπτικών εργοδότησης που υπάρχουν σε άλλους τομείς, αφού πρόκειται για μια θέση η οποία αμείβεται χαμηλότερα σε σχέση με άλλους τομείς.

Ερ. Τι θα συμβουλεύατε έναν νέο διευθυντή που ξεκινάει τώρα την καριέρα του; Ποια βασικά προσόντα πρέπει να διαθέτει;  

Απ. Το επάγγελμα μας είναι πολύ απαιτητικό, αλλά και με ευχάριστες, μοναδικές και ξεχωριστές εμπειρίες, αφού η τουριστική βιομηχανία προσφέρει την ευκαιρία για ανάπτυξη διαπροσωπικών γνωριμιών στην Κύπρο, αλλά κυρίως στο εξωτερικό. Προσωπικά να σας αναφέρω ότι κάποιοι από τους καλύτερους μου φίλους  ζουν στο εξωτερικό και είναι συνεργάτες μου. Πρόκειται για ένα επάγγελμα το οποίο μπορεί να γίνει εξαιρετικά ελκυστικό και να αποτελέσει ένα διαβατήριο για διεθνή καριέρα, κυρίως στην Ευρώπη για αυτούς που θα το επεδίωκαν.

Όπως εξήγησα και πιο πάνω, είναι ένα πολυσύνθετο επάγγελμα και άρα τα προσόντα και οι σπουδές θα πρέπει να είναι ανάλογες. Είναι ένα επάγγελμα που απαιτεί ανθρώπινες, διαπροσωπικές και κοινωνικές  δεξιότητες, καθώς και δεξιότητες που έχουν να κάνουν με τις αρετές της υπομονής, της πειθαρχίας όπως και της φιλομαθείας και της προσφοράς. Η ευελιξία, η εξωστρέφεια και η αφοσίωση στη φιλοξενία, είναι επίσης σημαντικά και απαραίτητα προσόντα για ένα διευθυντή ξενοδοχείου. Και σίγουρα ένα προσόν που το έχουν όλοι, είναι να τους αρέσουν τα ταξίδια.

Να καταστεί η Κύπρος προορισμός παγκόσμιου κύρους 

Ερ. Ως πρόεδρος του ΠΑΣΥΔΙΞΕ, πως αξιολογείτε  τα σημερινά δεδομένα στον τουριστικό τομέα, σε σχέση με το όραμα σας;

Καταρχάς να πω ότι ο ΠΑΣΥΔΙΞΕ  φέτος κλείνει τα 40 του χρόνια, γεμάτα προσφοράς προς τα μέλη του, την κυπριακή φιλοξενία και την κυπριακή οικονομία.

Προσωπικά δηλώνω λάτρης της Κύπρου και το σλόγκαν «σαν την Κύπρο δεν έχει», θα ήθελα να το δω να γίνετε παγκόσμιο. Αναμφίβολα σαν προορισμός αδικούμε τον εαυτό μας κατάφωρα.

Με τις τόσες ομορφιές που έχει ο τόπος μας, τους ανθρώπους και τις ικανότητες μας, θεωρώ αδιανόητο να μην συγκαταλεγόμαστε στους καλυτέρους προορισμούς παγκοσμίως, τόσο για τους επισκέπτες, όσο και για τους πολίτες της χώρας.

Ερ. Συμφωνείτε με την θέση ότι η διαχείριση των παραλιών θα πρέπει να περάσει σε ιδιωτικά χέρια ή και στους ξενοδόχους;

Απ. Σίγουρα θα ήταν επωφελές εάν αναπτύσσαμε μοντέλο διαχείρισης παραλιών με βελτιωμένες και πιο ποιοτικές υπηρεσίες και με τρόπο ώστε και οι πελάτες των ξενοδοχείων να μπορούν να χρησιμοποιούν και τις δημόσιες παραλίες.

Ίσως θα μπορούσαμε να υιοθετήσουμε τον τρόπο διαχείρισης παραλιών άλλων ευρωπαϊκών χωρών, διαβαθμίζοντας τις παραλίες ανάλογα με τις υπηρεσίες που προσφέρουν.

Ερ. Σε ποια επίπεδα κινούνται οι πληρότητες των ξενοδοχείων τον Ιούλιο. Τι αναμένετε για  Αύγουστο και Σεπτέμβριο;

Απ. Οι πληρότητες κυμαίνονται σε ικανοποιητικά επίπεδα. Ως εκ τούτου, με ασφάλεια μπορούμε να πούμε ότι, κατά μέσο όρο, θα φτάσουν μέχρι και στο 80% για τον Ιούλιο, 90% για τον Αύγουστο και 90% για τον Σεπτέμβριο.

Όμως, είναι εξαιρετικά σημαντικό να αναφερθεί ότι οι πληρότητες δεν είναι ομοιόμορφες μεταξύ των ξενοδοχείων και σε καμία περίπτωση δεν συνάδουν με τον αριθμό των αφίξεων που καταγράφονται στα αεροδρόμια μας. Και αυτό επειδή η πληροφόρηση δεν βασίζεται σε αντιπροσωπευτικά κριτήρια, είναι ελλιπής και μη επαρκώς τεκμηριωμένη.

Πιστεύω, ότι το όλο θέμα των στοιχείων και αποτελεσμάτων για τις αφίξεις  χρήζει περαιτέρω διερεύνησης, λόγω της σοβαρότητας του, γι’ αυτό  επιβάλλεται να γίνει αναπροσαρμογή για να υπάρχουν τα σωστά συμπεράσματα.

Για το φθινόπωρο διατηρούμε στάση επιφυλακτική ως προς την εξέλιξη της σεζόν, αφού τα ναύλα έχουν αυξηθεί υπερβολικά, ενώ έχει αυξηθεί και ο αριθμός των επισκεπτών της τελευταίας στιγμής, στην προσπάθεια τους να πετύχουν χαμηλότερη τιμή εισιτηρίων.

Ερ. Ως Επίτροπος Παραγωγής Πολιτικής Τουρισμού στο ΔΗΣΥ, ποιούς  στόχους έχετε θέσει;

Απ. Κατ’ αρχήν θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι ο ρόλος  του επιτρόπου θα έχει συμβουλευτικό χαρακτήρα προς την ηγεσία του κόμματος και των βουλευτών που προωθούν θέματα τουρισμού στη βουλή.

Σίγουρα εάν και εφόσον χρειαστεί θα παρεμβαίνουμε σε σχέση με το κυβερνητικό έργο, πάντα όμως με θετικό πρόσημο, διότι η άξια του τουρισμού ως του μεγαλύτερου παράγοντα οικονομικής δραστηριότητας και συνεισφοράς στο ΑΕΠ της χώρας,  μας επιβάλλει να καταβάλουμε το άπαν των δυνάμεων για διεύρυνση, εμπλουτισμό  και προστασία αυτού του εθνικού θησαυρού .

Ύψιστος στόχος μου, είναι να καταστήσουμε την Κύπρο ως έναν αξιολάτρευτο προορισμό παγκοσμίου κύρους και θελκτικότητας.

Σε ότι αφορά την στρατηγική τουρισμού, θα ήθελα να δω περισσότερη Ευρώπη στην Κύπρο και περισσότερη Κύπρο στο ευρωπαϊκό τουριστικό γίγνεσθαι.

Αυτό προϋποθέτει στρατηγικές επέκτασης, τόσο των εμπορικών σχέσεων και συνεργασιών μας, καθώς και εμβάθυνσης των διπλωματικών, άλλα και πολιτικών διεργασιών στα θέματα που αφορούν την επιχειρηματικότητα, τον τουρισμό, τους αερομεταφορείς και τη φιλοξενία. Έξαλλου, αυτοί οι τομείς στο σύνολο τους, καλύπτουν πέρα του 20% της οικονομικής δραστηριότητας πανευρωπαϊκά .