Ανησυχίες από επέκταση αεροδρομίου Λάρνακας
Ανησυχίες από επέκταση αεροδρομίου Λάρνακας
Της Ηρώς Ευθυμίου
16/12/2024 13:53

Η εταιρεία Hermes Airports, υπέβαλε μελέτη για επιπτώσεις στο περιβάλλον και την κοινωνία (ΜΕΠΚΕ),  ενώπιον της περιβαλλοντικής αρχής από την προγραμματιζόμενη  επέκταση του αεροδρομίου Λάρνακας.

Συγκεκριμένα, η Hermes Airports , υπεύθυνη για τη διαχείριση και τη λειτουργία των αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου, έχει εκπονήσει, στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης, σχέδια για την επέκταση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων των αεροδρομίων και τη συμμόρφωση των αεροδρομίων με τις διατάξεις του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας.

Αποτέλεσμα δημόσιας διαβούλευσης

Σύμφωνα με τη ΜΕΠΚΕ, η διαβούλευση ανέδειξε ορισμένα ζητήματα και ανησυχίες. Οι τομείς ανησυχίας περιλαμβάνουν τον αεροπορικό θόρυβο, ιδίως σε σχέση με την πιθανή αύξηση του αριθμού και της συχνότητας των πτήσεων, ανησυχίες για την υγεία, ιδίως σε σχέση με τις πιθανές επιπτώσεις στην ποιότητα του τοπικού ατμοσφαιρικού αέρα, οι οποίες ενδέχεται να οδηγήσουν σε αναπνευστικά προβλήματα σε ορισμένα άτομα της τοπικής κοινότητας και γενικές ανησυχίες ότι η συνολική ποιότητα ζωής των κατοίκων της περιοχής θα μειωθεί εάν αναπτυχθεί το αεροδρόμιο.

 Συνολικά, ωστόσο, υπάρχει κατανόηση ότι το έργο θα επιφέρει θετικές αλλαγές και μακροπρόθεσμα οφέλη για την Κύπρο, ιδίως σε σχέση με τον τουρισμό. Επιπλέον, σημειώθηκε σημαντική θετική ανταπόκριση σε σχέση με τη διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης.

Τι περιλαμβάνει το έργο

Η εταιρεία υπέβαλε μελέτη εκτίμησης περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων (ΜΕΠΚΕ) για τις ανάγκες της συμφωνίας Παραχώρησης το 2006, σύμφωνα με τις εθνικές κανονιστικές απαιτήσεις (ειδικός κανονισμός που ψηφίστηκε από το Κυπριακό Κοινοβούλιο).

Τα έργα που απαιτούνται για την επέκταση των αεροδρομίων, προκειμένου να καταστεί δυνατή η αναμενόμενη αύξηση της επιβατικής κίνησης, απαιτούν νέα ΜΕΠΚΕ, η οποία πρέπει να εκπονηθεί σύμφωνα με τους εθνικούς κανονισμούς και τα διεθνή πρότυπα (συγκεκριμένα τα πρότυπα επιδόσεων της International Finance Company (IFC)).

Σύμφωνα με τη ΜΕΠΚΕ, μόλις ολοκληρωθεί η φάση 2 της ανάπτυξης, ο αερολιμένας θα μπορεί να εξυπηρετεί περίπου 12.5 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως.

Οι προτεινόμενες εργασίες επέκτασης της Φάσης 2 του Διεθνούς Αερολιμένα Λάρνακας αναμένεται να διαρκέσουν περίπου 24 μήνες από την προετοιμασία του χώρου και τις εκσκαφές έως τις δοκιμές και την λειτουργία των νέων εγκαταστάσεων του αεροδρομίου.

Οι εργασίες θα περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:

-Επέκταση του κτιρίου του υφιστάμενου νέου τερματικού προς τα ανατολικά : στο επίπεδο αναχώρησης ο χώρος θα χρησιμοποιηθεί για να στεγάσει τον έλεγχο διαβατηρίων αναχώρησης και τις λειτουργίες ασφαλείας.

-Ο υφιστάμενος χώρος ελέγχου διαβατηρίων και ασφάλειας θα επαναχρησιμοποιηθεί για να παρέχει πρόσθετο εμπορικό χώρο, συμπεριλαμβανομένων επαρκών καθισμάτων για το κοινό.

-Ο χώρος των πυλών αναχώρησης θα επεκταθεί προς τα δυτικά μέσω μιας συνδεδεμένης «πτέρυγας» που θα στεγάσει νέες πύλες αναχώρησης που θα χρησιμοποιούνται για την είσοδο/έξοδο των επιβατών.

-Ο σχεδιασμός του έργου προβλέπει την κατασκευή του χώρου των πυλών στο επίπεδο του εδάφους, με την δυνατότητα να προστεθούν οι γέφυρες επιβίβασης επιβατών (PBBs) και ένας πρόσθετος όροφος πάνω από τις νέες πύλες αναχώρησης, κατά τρόπο ώστε να είναι δυνατή η μελλοντική συνδεσιμότητα με τον πιθανό δεύτερο τερματικό σταθμό που θα κατασκευαστεί στη Φάση 3, σύμφωνα με το Γενικό Σχέδιο.

Ειδικότερα έχει ληφθεί πρόνοια στο σχεδιασμό της επέκτασης, ώστε : i. Ο σχεδιασμός να λαμβάνει υπόψη διάφορα μέσα μετακίνησης επιβατών για τη σταδιακή μετάβαση των επιβατών από το επίπεδο 2 στον χώρο της επίγειας πύλης. Ομοίως, οι αφικνούμενοι επιβάτες θα πρέπει να μεταφέρονται στο επίπεδο 1 για να ενταχθούν στις αφίξεις χωρίς να παρεμποδίζεται η ροή των αναχωρήσεων. ii. Να υπάρχει πρόβλεψη με την οποία ο τερματικός σταθμός να μπορεί να λειτουργήσει σε περιβάλλον Σένγκεν, διατηρώντας παράλληλα το επίπεδο εξυπηρέτησης των επιβατών αιχμής από επιβάτες Σένγκεν και μη Σένγκεν ξεχωριστά.

iii. Ο χώρος make-up των αποσκευών θα αναδιαμορφωθεί ώστε να καταστεί δυνατή η εγκατάσταση δύο επιπλέον ιμάντων (καρουσέλ). iv. Ο χώρος παραλαβής αποσκευών θα επεκταθεί ώστε να φιλοξενήσει τουλάχιστον ένα ακόμη ιμάντα (καρουζέλ). v. Η επέκταση του ανατολικού διαδρόμου προσγείωσης θα σχεδιαστεί με βάση την έννοια της μίας λωρίδας εισόδου/εξόδου τροχοδρόμησης, αλλά με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτρέπει την εύκολη μετατροπή σε διαμόρφωση διπλής λωρίδας τροχοδρόμησης σε μεταγενέστερη φάση.

Η ΜΕΠΚΕ εξέτασε τις πιθανές επιπτώσεις των προτεινόμενων έργων ανάπτυξης του αεροδρομίου στο βιοτικό και φυσικό περιβάλλον, στην τοπική και περιφερειακή οικονομία και στην ευρύτερη περιοχή του έργου. Εξετάστηκαν ευεργετικές και δυσμενείς, βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις. Όπου προσδιορίστηκαν τα μέτρα μετριασμού για την εξάλειψη ή τη μείωση των δυνητικά δυσμενών επιπτώσεων, αυτά ενσωματώθηκαν στο σχεδιασμό του έργου.

Τοποθεσία του αερολιμένα

Ο αερολιμένας Λάρνακας συνορεύει βόρεια με  Λάρνακα και δυτικά με τις κοινότητες Δρομολαξιάς και Μενεού και νότια με τις κοινότητες Κίτι και Περβόλια.

Ο υφιστάμενος διεθνής αερολιμένας της Λάρνακας καταλαμβάνει έκταση περίπου 400 εκταρίων (ha). Ο αερολιμένας βρίσκεται εντός ενός συμπλέγματος Αλυκών, δύο εκ των οποίων συνδέονται μεταξύ τους και βρίσκονται εντός των ορίων του αερολιμένα.

Ο σημαντικότερος υδάτινος πόρος της περιοχής είναι το διασυνδεδεμένο σύστημα της Αλυκής, το σύστημα είναι σημαντικό για την οικολογική του κατάσταση και έχει χαρακτηριστεί ως Ζώνη Ειδικής Προστασίας (ΖΕΠ) σύμφωνα με την οδηγία της ΕΚ για τα άγρια πτηνά και σημαντικές περιοχές για τα πουλιά (ΣΠΠ), όπως έχουν χαρακτηριστεί από την Birdlife International, και Ειδική Περιοχή Διατήρησης (ΕΖΔ) σύμφωνα με την οδηγία της ΕΕ για τους οικοτόπους.

Οι βόρειες λίμνες έχουν επίσης χαρακτηριστεί ως υγρότοποι διεθνούς σημασίας σύμφωνα με τη σύμβαση RAMSAR.

Σχετικές ειδήσεις

NEWSLETTER