Η Ολομέλεια της Βουλής υπερψήφισε το νέο νομοθετικό πλαίσιο που θα διέπει τις ανακλήσεις οχημάτων με ελαττωματικά εξαρτήματα και κυρίως με τους φονικούς αερόσακους takata, τους οποίους φέρεται να έχουν χιλιάδες αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους κυπριακούς δρόμους.
Συγκεκριμένα με 51 ψήφους υπέρ και μία ψήφο εναντίον από τους 53 παρόντες βουλευτές, η βουλή ενέκρινε σε νόμο την πρόταση νόμου των βουλευτών ΔΗΣΥ Κυριάκου Χατζηγιάννη, Νίκο Σύκα και Οικολόγων Σταύρου Παπαδούρη, που παρέχει εξουσία στον Υπουργό Μεταφορών, να εκδίδει διάταγμα με το οποίο να καθορίζει τη διαδικασία ανάκλησης, τη χρονική περίοδο λήψης διορθωτικών μέτρων, καθώς και την αναστολή πιστοποιητικού καταλληλόλητας, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τα διορθωτικά μέτρα, καθώς και σε περίπτωση ανάκλησης η οποία σύμφωνα με τον διανομέα ή τον αντιπρόσωπο του κατασκευαστή παρουσιάζει σοβαρό κίνδυνο για την υγεία και την ασφάλεια.
Παράλληλα, η Ολομέλεια του σώματος ενέκρινε με 51 ψήφους υπέρ και μία εναντίον, αριθμό τροπολογιών που ετοιμάστηκαν από τα μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών με τις οποίες διασαφηνίζονται ότι η ευθύνη των κατασκευαστών, των αντιπροσώπων του κατασκευαστή, του διανομέα και του εισαγωγέα, όπως αυτές καθορίζονται στις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/858, συνεχίζουν να ισχύουν.
Ο ανεξάρτητος βουλευτής Ανδρέα Θεμιστοκλέους ο οποίος ο οποίος καταψήφισε την πρόταση νόμου αιτιολόγησε τη ψήφο του λέγοντας ότι υπάρχει ευρωπαϊκός κανονισμός από το 2018 για ρύθμιση του ζητήματος και άρα δεν χρειάζεται νομοθεσία.
Σημειώνεται ότι η εφαρμογή του νόμου θα αρχίσει στις 3 Φεβρουαρίου 2025, με διάταγμα που θα εκδώσει ο Υπουργός Μεταφορών και το οποίο θα καθορίζει την διαδικασία ανάκλησης οχημάτων, το χρονικό πλαίσιο που θα έχει στη διάθεσή του ο αντιπρόσωπος του κατασκευαστή του οχήματος στην Κύπρο για να προχωρήσει στην αντικατάσταση του ελλαττωματικού εξαρτήματος.
Βουλευτές μιλώντας από το βήμα της Ολομέλειας του σώματος τόνισαν ότι έγνοια τους είναι ο κύπριος πολίτης και αναφέρθηκαν στο ιστορικό της υπόθεσης με αρχή το χαμό δύο νέων παιδιών, του Κυριάκου Όξινου τον Ιανουάριο του 2023 και της Στυλιανής Γιωργαλλή τον προηγούμενο Οκτώβριο από ελαττωματικό αερόσακο που έφεραν τα οχήματα τους, αλλά και τις δυσκολίες και παρεμβάσεις για να οδηγηθεί σήμερα η πρόταση νόμου για ψήφιση.
Ομιλίες εισηγητών πρότασης
O εκ των εισηγητών Νίκος Σύκας έκανε αναφορά στο γεγονός ότι η συζήτηση σήμερα γίνεται για άλλη μια φορά παρουσία της μητέρας του Κυριάκου 'Οξινου, οποίος έχασε τη ζωή του από ελαττωματικό αερόασακο.
Εξήγησε ότι η πρόταση δεν αντικαθιστά τον ευρωπαϊκό κανονισμό αλλά εισάγει μηχανισμό ενημέρωσης των πολιτών, δημιουργεί μητρώο και εισάγει ποινές.
Επέκρινε το γεγονός ότι η εκτελεστική εξουσία γνώριζε το πρόβλημα και δεν έπραξε οτιδήποτε, όπως ανέφερε, και υπενθύμισε ότι η Επιτροπή Μεταφορών ζητά το διορισμό ποινικών ανακριτών για τα δύο θανατηφόρα περιστατικά και τνο σοβαρό τραυματισμό λόγω ελαττωματικων αερόσακων.
Ο εκ των εισηγητών Κυριάκος Χατζηγιάννης έκανε αναφορά στο ιστορικό και στις συζητήσεις στην Επιτροπή, αναφέροντας ότι κάποιοι γνωρίζανε για το πρόβλημα αλλά το αποσιώπησαν και αυτή, πρόσθεσε, είναι η κατάντια μιας χώρας που εργάζεται με αυτή την ανευθυνότητα.
Πρόσθεσε ότι η Βουλή επέδειξε ευαισθησία έναντι στην εξυπηρέτηση συμφερόντων και ότι είναι καιρός να καθαρίσουμε τη χώρα από το νεκροταφείο των προβληματικών οχημάτων.
Ο Σταύρος Παπαδούρης, επίσης εκ των εισηγητών, αναφέρθηκε στο ιστορικό της υπόθεσης και το πως κινητοποιήθηκε η Βουλή με τον πρώτο θάνατο το 2023.
Ανέφερε ότι στον δεύτερο θάνατο η Βουλή διαπίστωσε ότι οι διαδικασίες πάσχουν και ότι υπάρχει μεγάλο κενό στην ενημέρωση των ιδιοκτητών το οποίο η πρόταση νόμου διορθώνει.
Ανέφερε ότι η Βουλή κινήθηκε με άμεσα αντανακλαστικά και έφερε πρόταση νόμου που εξαναγκάζει το κράτος να αρχίσει την εκκίνηση διαδικασίας που όριζε ο κανονισμός της ΕΕ και δεν είχε ποτέ εφαρμοστεί.
Εξήγησε, επίσης, το όφελος της δημιουργίας μητρώου και της υποχρέωσης αποστολής του στο ΤΟΜ ανά εξάμηνο ώστε αν ένας διανομέας κλείσει, να τηρούνται αντίγραφα.
Παρεμβάσεις βουλευτών
Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα μίλησε για ζήτημα κυριολεκτικά ζωής και θανάτου και για βαρύτατες ευθύνες της πολιτείας για το γεγονός ότι φτάσαμε έως εδώ. Ανέφερε ότι αν η Βουλή και κάποιοι δημοσιογράφοι δεν επέμεναν, το ζήτημα θα έμενε θαμμένο.
Ο κ. Κώστα μίλησε για έγκλημα χωρίς τιμωρία και για την ανάγκη διορισμού ποινικών ανακριτών, χαρακτηρίζοντας απαράδεκτο να αναλαμβάνει η Βουλή το φορτίο και την ευθύνη του κράτους.
Ο βουλευτής της ΔΗΠΑ-Μαρίνος Μουσιούττας, Πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών, ανέφερε ότι το ζήτημα συζητήθηκε σε πολύωρες συνεδριάσεις και μετά την ψήφιση σήμερα αναμένεται η εκτελεστική εξουσία να προχωρήσει σε εφαρμογή.
Ο βουλευτής της ΕΔΕΚ Ηλίας Μυριάνθους ανέφερε ότι είναι σοφή η αντικατάσταση προνοιών με το διάταγμα από τον Υπουργό, υποδεικνύοντας ότι σε ένα βαθμό το ζήτημα θα αντιμετωπιστεί αλλά θα παραμείνουν άλλα, όπως ρύθμιση για οχήματα που εισάγονται ενώ είχαν εμπλακεί σε συγκρούσεις και φέρουν άλλα ανταλλακτικά.
Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσανθος Σαββίδης ανέφερε ότι έγνοια τους είναι η ασφάλεια των πολιτών σε ένα πρόβλημα που χρονίζει, χαρακτηρίζοντας τραγελαφικό ότι μόλις την περασμένη Πέμπτη ενημερώθηκαν για τον κανονισμό της ΕΕ όταν συζητούσαν τις προφορικές τροπολογίες.
Ο πρόεδρος της ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος ανέφερε ότι η ασφάλεια είναι ύψιστη προτεραιότητα και αναφέρθηκε σε ευθύνες διανομέων και κατασκευαστών περιγράφοντας δική του εμπειρία με όχημα που αγόρασε το 2003. Είπε πως ενώ το όχημα περνούσε από σέρβις κανονικά, δεν τον ενημέρωσαν για ανάγκη αλλαγής ελαττωματικών φρένων παρά μόνο όταν το 2018 είχε ένα ατύχημα.
Ο μεμονωμένος σοσιαλιστής βουλευτής Κωστής Ευσταθίου ανέφερε ότι ο κανονισμός 858 της ΕΕ ξεκαθαρίζει τις ευθύνες της εκτελεστικής εξουσάς, είναι άμεσα εφαρμοστέος και πολύ ξεκάθαρος και η νομοθεσία σήμερα δεν χρειαζόταν. Ξεκαθάρισε όμως ότι ψηφίζει υπέρ γιατί εισάγονται ποινές.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η ανεξάρτητη Αλεξάνδρα Ατταλίδου που ανέφερε ότι ο κανονισμός τίθεται αυτόματα σε ισχύ χωρίς να απαιτείται κάτι άλλο και υπερτερεί του εθνικού δικαίου.
Ο ανεξάρτητος Βουλευτής Ανδρέας Θεμιστοκλέους ανέφερε ότι ψηφίζει εναντίον γιατί υπάρχει ο ευρωπαϊκός κανονισμός με άμεση εκτέλεση και εφαρμογή. Διερωτήθηκε γιατί να μην γίνεται αποδεκτή από το ΤΟΜ βεβαίωση από τους κατασκευαστές για όσα οχήματα δεν φέρουν αερόσακο ΤΑΚΑΤΑ και υπέδειξε ότι θα έχουμε αχρείαστη ταλαιπωρία.
Ο βουλευτής του ΑΛΕΜ Λίνος Παπαγιάννης ανέφερε ότι πρέπει κατά προτεραιότητα να βρεθεί λύση για όσες οικογένειες θα μείνουν χωρίς οχήματα και έχουν παιδιά ΑμεΑ ή άλλες σοβαρές δυσκολίες.