Απόντες στο σχεδιασμό και πρωτοπορία, παρόντες στην αρπαχτή και διαπλοκή
Η είδηση με την οποία θα ασχοληθώ στο σημερινό μου άρθρο έρχεται από την Ελλάδα. Σύμφωνα λοιπόν με τις πληροφορίες που δημοσιεύονται στον ελλαδικό ηλεκτρονικό Τύπο. Ένα δεύτερο νησί στην Ελλάδα, θα μετατραπεί σε «πράσινο». Εννοείται, «πράσινο» ενεργειακά.
Όπως σημειώνεται, «άλλο ένα ελληνικό νησί και μάλιστα πάλι στα Δωδεκάνησα, η Χάλκη, μετά την Αστυπάλαια, μπαίνει στο επενδυτικό στόχαστρο διεθνών εταιρειών που τοποθετούν τα κεφάλαια τους στην «πράσινη» ενέργεια και τον εξηλεκτρισμό των μεταφορών».
Πιο συγκεκριμένα, «αυτή τη φορά την κίνηση την κάνουν οι Γάλλοι, οι οποίοι σε απόσταση περίπου 95 μιλίων από το «πράσινο» νησί της γερμανικής VolksWagen, αντιτείνουν τη δική τους αυτοκινητοβιομηχανία την Groupe PSA με αιχμή του δόρατος τη Citroen. Την πολυεθνική θα πλαισιώνουν άλλες δύο εταιρίες, η Vinci Energies (ενεργειακός βραχίονας του ομώνυμου κατασκευαστικού ομίλου) και η μικρομεσαία Akuo Energy μέσω της Akuo Energy Greece που δραστηριοποιείται στις ΑΠΕ».
Όπως επεξηγείται, «η γαλλική κοινοπραξία επιδιώκει να αναπτύξει ολοκληρωμένη «πράσινη» επένδυση που θα έχει σαν αποτέλεσμα την ενεργειακή αυτονομία του νησιού των 28 τετραγωνικών χλμ. και των 478 κατοίκων του με την παραγωγή και αποθήκευση ηλεκτρισμού από ΑΠΕ αλλά και τον εξηλεκτρισμό των χερσαίων και πλωτών μεταφορών».
Οι πληροφορίες στον ελλαδικό Τύπο φέρουντην PSA να θέλει να τεστάρει στη Χάλκη τα αποτελέσματα νέας τεχνολογίας στην ηλεκτροκίνηση μοντέλου της Citroen. Η Vinci Energies θα αναλάβει τα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας, «έξυπνου» οδικού φωτισμού και της φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και η Akuo Energy θα αναπτύξει τον υβριδικό σταθμό ηλεκτροπαραγωγής με συστήματα ΑΠΕ.
Υπολογίζεται ότι σε ένα μήνα θα υπογραφεί σχετικό μνημόνιο μεταξύ της Ελληνικής Κυβέρνησης και των γαλλικών εταιρειών.
Προηγήθηκαν κι άλλα σχετικά έργα στην Ελλάδα. Για παράδειγμα, η Τήλος ήταν το πρώτο ελληνικό νησί με ενεργειακή αυτονομία μέσω αξιοποίησης της ηλιακής και αιολικής ενέργειας.
Στο νησί αναπτύχθηκε ένα έργο αξίας €13,7 εκατ. μέσω του ευρωπαϊκού προγράμματος Horizon 2020. Ξεκίνησε το 2015 και ολοκληρώθηκε το 2019.
Παρόμοιες περιπτώσεις υπάρχουν σε όλο τον κόσμο.
Επίσης, μεταξύ άλλων, σε πολλές πόλεις της Ευρώπης πολλά λεωφορεία είναι ηλεκτροκίνητα στη βάση ενός προγράμματος αντικατάστασης των υφιστάμενων πετρελαιοκίνητων.
Τα πιο πάνω αποτελούν παραδείγματα που θα έπρεπε και εμείς να είχαμε ακολουθήσει εδώ και καιρό, ακολουθήσουμε εδώ και χρόνια. Προσωπικά ασχολούμαι με το θέμα χρόνια τώρα. Έχω υποστηρίξει πολλές φορές ότι η Κύπρος με το μέγεθός της θα μπορούσε να πρωτοπορήσει με την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και μάλιστα χωρίς μεγάλο κόστος αξιοποιώντας κονδύλια της ΕΕ.
Αντί αυτού τρέχουμε πίσω από τα γεγονότα για να καλύψουμε στόχους και κινδυνεύουμε και με πρόστιμα από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Παντού προχειρότητα και αναρχία. Άναρχη πολεοδομική ανάπτυξη που πρώτα έπρεπε να εξυπηρετεί τα διαπλεκόμενα συμφέροντα και ύστερα το δημόσιο συμφέρον.
Αναπτύχθηκαν φωτοβολταϊκά και αιολικά πάρκα ανεξέλεγκτα χωρίς σχεδιασμό και προγραμματισμό. Εξ ου - όπως αποκάλυψε πρόσφατα η Stockwatch, η αρμόδια περιβαλλοντική Αρχή αναγκάστηκε να παγοποιήσει την εξέταση των αιτήσεων επισημαίνοντας τους κινδύνους από τη διάσπαρτη τοποθέτηση φωτοβολταϊκών πάρκων, μεγάλης δυναμικότητας σε περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές. Ο διευθυντής της Υπηρεσίας κατήγγειλε μεταξύ άλλων την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών «σε περιοχές προστασίας της φύσης Natura, σε περιοχές εξαιρετικής φυσικής καλλονής» και χωρίς «να υπάρχει σαφής χωροθετική πολιτική για τα φωτοβολταϊκά» και το πιο σημαντικό, «χωρίς να υπάρχει στρατηγικός σχεδιασμός».
Αυτοί, δυστυχώς, είμαστε. Απόντες στο σχεδιασμό, την αποδοτική πρωτοβουλία και πρωτοπορία και παρόντες στην αρπαχτή και τη διαπλοκή.