You are here

ΥΠΟΙΚ: Υπάρχει λόγος για πλεονάσματα - Ποιους κινδύνους αντιμετωπίζουν

05/12/2024 17:40

Στη σημασία και τους λόγους δημιουργίας του πλεονασματικού Δημοσιονομικού Ισοζυγίου, αναφέρθηκε ο υπουργός Οικονομικών, στο πλαίσιο της ομιλίας του στη Βουλή για υποδεικνύοντας ότι έχει τύχει και θετικού σχολιασμού αλλά και ατεκμηρίωτης κριτικής.

Οι θετικές επιδόσεις της οικονομίας, τις οποίες βεβαιώνουν οι Διεθνείς Αξιολογητές και οι Ευρωπαϊκοί Θεσμοί, συνδράμουν πέραν των άλλων θετικών δράσεων, στη δυνατότητα της δημιουργίας πλεονασμάτων, τα οποία αποτελούν ασφαλιστική δικλείδα για την αντιμετώπιση των κινδύνων και υποχρεώσεων είπε ο ΥΠΟΙΚ, τονίζοντας ότι είναι επίσης πρωταρχικής σημασίας για το σχεδιασμό και υλοποίηση κοινωνικής πολιτικής  που είναι ιδιαίτερα σημαντική στις αβέβαιες περιόδους που διάγουμε, των πληθωριστικών πιέσεων, της ακρίβειας και των δυσκολιών στη διαβίωση των ευάλωτων ομάδων και των μη προνομιούχων συμπολιτών μας.

Ο κ. Κεραυνός, τόνισε ότι με βάση τις σχετικές νομοθεσίες, κανονισμούς και Αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου, ο προϋπολογισμός πρέπει να είναι ισοσκελισμένος ή πλεονασματικός, σε διαρθρωτικούς όρους.

«Η σταθερή επιλογή της οικονομικής πολιτικής της Κυβέρνησης είναι ότι πρέπει να είναι πλεονασματικός, ενεργώντας προληπτικά και υπεύθυνα», είπε , για λόγους στους οποίους αναφέρθηκε αναλυτικά.

Αυτοί είναι οι εξής:

-Για την αντιμετώπιση απρόσμενων γεγονότων που είναι δυνατό να συμβούν σε μια περίοδο πρωτοφανών γεωπολιτικών εξελίξεων στην καρδιά της Ευρώπης, αλλά και στη Μέση Ανατολή, συνοδευόμενος από σημαντικό βαθμό αβεβαιότητας και ασύμμετρων κινδύνων.

-Για αντιμετώπιση του κινδύνου από αρνητικές εξελίξεις στις οικονομίες άλλων χωρών που επηρεάζουν αρνητικά παραγωγικούς τομείς της οικονομίας, με συνέπεια τη μείωση του προβλεπόμενου ρυθμού ανάπτυξης με άμεσες επιπτώσεις στο Δημοσιονομικό Ισοζύγιο, το Δημόσιο χρέος, την ανεργία και το Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών. Η χθεσινή πτώση της Κυβέρνησης στην Γαλλία, μια χώρα που μαζί με τη Γερμανία αποτελούν τους βασικούς πυλώνες του Ευρωπαϊκού οικοδομήματος, είναι ένας τέτοιος κίνδυνος.

-Για άμβλυνση των κινδύνων από ενδεχόμενη συνέχιση ή και επιβολή νέων κυρώσεων κατά της Ρωσίας και της Λευκορωσίας με επιπτώσεις κυρίως στον τομέα των υπηρεσιών και αύξηση του πληθωρισμού από διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας.  Αυτό έχει επιπτώσεις στην κατανάλωση και κατ’ επέκταση στα Δημόσια Έσοδα.  Επίσης,

-Για μείωση των δυνητικών κινδύνων από επιβάρυνση των δημοσίων δαπανών λόγω συνεπειών της κλιματικής αλλαγής (π.χ. φυσικές καταστροφές, αποζημιώσεις στον γεωργικό τομέα, επιπτώσεις στον τουρισμό, λειψυδρία).

«Αυτοί είναι κάποιοι βασικοί κίνδυνοι, που στα πλαίσια μιας υπεύθυνης οικονομικής πολιτικής πρέπει να μην αγνοούνται, αλλά υπάρχουν και σημαντικοί εσωτερικοί κίνδυνοι οι οποίοι πρέπει επίσης να επιμετρούνται και να σταθμίζονται κατά τη διαδικασία καταρτισμού του Ετήσιου Προϋπολογισμού, όπως και στον Προϋπολογισμό του 2025».

Ενδεικτικά, ο ΥΠΟΙΚ ανέφερε ως τέτοιους κινδύνους τους πιο κάτω:

Οι κίνδυνοι από μη εξυπηρετούμενα δάνεια που παραχωρήθηκαν σε προηγούμενα χρόνια μέσω διαφόρων οντοτήτων δημοσίου δικαίου Οργανισμών,

Κίνδυνοι από δικαστικές αποφάσεις από ενδεχόμενη επιβολή προστίμου λόγω μη συμμόρφωσης με το κοινοτικό κεκτημένο

Και κίνδυνοι από επιβάρυνση των δημοσίων οικονομικών από ανάγκη συνέχισης της χρηματοδότησης των ελλειμάτων του ΟΚΥΠΥ.  Ακόμα,

Κίνδυνοι από την καθυστέρηση υλοποίησης του έργου του Τερματικού Σταθμού φυσικού αερίου στο Βασιλικό.

Επιπρόσθετα, τόσο το ύψος όσο και η ανάγκη δημιουργίας Δημοσιονομικού Πλεονάσματος, προσδιορίζονται και από τις υποχρεώσεις μας έναντι των δανειστών μας, όπως ο δανεισμός από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας ύψους €6,3 δις, η αποπληρωμή του οποίου αρχίζει το 2025 με €350 εκ. και με €1 δις το 2026 και η οποία θα πρέπει να ολοκληρωθεί το 2031.

«Ο ουσιαστικός ρόλος του δημοσιονομικού πλεονάσματος στην περίπτωση αυτή, είναι η μείωση των συνολικών αναγκών αναχρηματοδότησης», εξήγησε.

«Ακόμα ένας σημαντικός λόγος ύπαρξης πλεονασμάτων είναι η σταδιακή μείωση του Δημόσιου Χρέους στο 60%, όπως είναι και ο στόχος μας μέχρι το 2026», τόνισε.

Θετικές οι προοπτικές της οικονομίας

Αναφερόμενος στις οικονομικές προοπτικές, ο ΥΠΟΙΚ, ανέφερε ότι οι σημερινές και οι Μεσοπρόθεσμες προοπτικές της κυπριακής οικονομίας για την περίοδο 2025-2027, παρουσιάζονται ιδιαίτερα θετικές και θεωρούνται από τις καλύτερες επιδόσεις από αυτές των άλλων χωρών της Ευρωζώνης.

Ο ρυθμός ανάπτυξης προβλέπεται να συνεχίσει για όλη την περίοδο που καλύπτει το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό πλαίσιο σε ποσοστό πέραν του 3% του ΑΕΠ, με 3,1% το 2025,  3,2% το 2026 και 3,3% το 2027, την ώρα που ο μέσος όρος της Ευρωζώνης βρίσκεται σήμερα, περίπου στο 0,8%.

Το ποσοστό ανεργίας ακολουθεί μια καθοδική πορεία και σήμερα είναι περίπου στο 5% και αναμένεται να μειωθεί στο 4,8% το 2025 και εκτιμάται ότι θα είναι 4,5% το 2027. 

«Δηλαδή η οικονομία μας βρίσκεται σε συνθήκες πλήρους απασχόλησης», υπέδειξε.

Σε ότι αφορά τον πληθωρισμό, είπε πως αναμένεται ότι θα σταθεροποιηθεί και θα παραμείνει στο 2%, κάτω από το μέσο όρο της Ευρωζώνης που είναι σήμερα στο 2,5%. 

«Είναι σημαντικό να αναφέρω ότι το Ισοζύγιο Τρεχουσών  Συναλλαγών προβλέπεται ότι θα ακολουθήσει μια σταθερή πορεία βελτίωσης στη διάρκεια της όλης περιόδου», πρόσθεσε ο υπουργός.

Επεσήμανε ότι το Δημοσιονομικό Ισοζύγιο παραμένει πλεονασματικό και εκτιμάται ότι το 2024 θα αυξηθεί στο 3,9%, ενώ προβλέπεται πλεονασματικό για όλο το 2025, στο 2,7% του ΑΕΠ.

Της Μαρίας Χαμπή