Σ. Περδίος: Έμφαση σε 30 χώρες για τον τουρισμό του 2021
Σταδιακή θα είναι η ανάκαμψη του τουρισμού και θα ήταν ουτοπία να πιστεύει κάποιος ότι θα επανέλθουμε από το 2021 στα επίπεδα του 2019. Αυτό τονίζει ο Υφυπουργός Τουρισμού Σάββας Περδίος σε συνέντευξή του στη StockWatch
Σημειώνει ότι, όπως η υπόλοιπη υφήλιος, έτσι και η Κύπρος, δεν έμεινε ανεπηρέαστη τουριστικά από την υγειονομική κρίση ενώ η όποια ανάκαμψη θα είναι σταδιακή, και με βάση τις απόψεις πολλών εμπειρογνωμόνων, δεν θα επέλθει πλήρως πριν το 2023 ή ακόμη και το 2024. Αναφέρει ότι σαφώς και δεν εγκαταλείπονται οι παραδοσιακές αγορές αλλά θα δοθεί έμφαση και σε νέες, όπως αραβικές χώρες. Προσθέτει ότι θα υπάρξει εστίαση στις 30 από τις 56 χώρες που αποτελούν την πηγή άντλησης τουρισμού και δηλώνει πως το Υφυπουργείο είναι έτοιμο για τη μετά κορωνοϊό περίοδο.
Ερ.: Κύριε Περδίο, πώς προχωρεί το Υφυπουργείο μετά το πράσινο που άναψε το Υπουργικό Συμβούλιο στο πρόγραμμα νέας κατάταξης των χωρών;
Απ.: Το πρώτο βήμα μετά την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου είναι να ξεκινήσουμε άμεσα την πλήρη ενημέρωση των εταίρων μας στο εξωτερικό για το τι συνεπάγει αυτή η απόφαση. Είναι πολύ σημαντικό για το Υφυπουργείο και τους φορείς του τουρισμού ότι λήφθηκε έγκαιρα αυτή η απόφαση διότι τη συγκεκριμένη αυτή χρονική στιγμή παραδοσιακά αρχίζουν να ετοιμάζουν τα πλάνα τους για τη νέα σεζόν.
Από την άλλη όμως δεν θα έχουμε συγκεκριμένες ενδείξεις για το πώς θα κινηθεί η χρονιά ή ποια θα είναι συγκεκριμένα τα προγράμματά τους πριν τα τέλη Ιανουαρίου, ώστε να μπορέσουν να μας δώσουν αυτές τις πληροφορίες. Εντούτοις, ήταν πάρα πολύ σημαντικό να τύχουν έγκαιρης ενημέρωσης από εμάς για το πρόγραμμα μας, διότι οι αεροπορικές εταιρείες και οι διοργανωτές ταξιδίων για να εντάξουν μια χώρα στο πρόγραμμα τους θα πρέπει να ξέρουν εκ των προτέρων πως θα λειτουργήσει ο προορισμός. Ήδη έχουμε επικοινωνήσει μαζί τους και θα συνεχίσουμε και με άλλες τηλεδιασκέψεις και εντός του Ιανουάριου.
Ερ.: Είναι γνωστό ότι οι προσπάθειες σας για άνοιγμα νέων αγορών δεν έχουν σταματήσει παρά την πανδημική κρίση. Ποιο το αποτέλεσμα;
Απ.: Το πλάνο δράσης του Υφυπουργείου όσον αφορά την προβολή της Κύπρου στο εξωτερικό και την επικοινωνία αεροπορικών εταιρειών και διοργανωτών ταξιδιών περιλαμβάνει 30 χώρες, οι οποίες προϋπήρχαν στο πλαίσιο της εθνικής στρατηγικής. Δεν άλλαξε κάτι πάνω σε αυτό το κομμάτι. Το μόνο που έγινε είναι ότι αναγκαστήκαμε κάποιες από αυτές τις χώρες να τις βάλουμε στο περιθώριο το τρέχον έτος, διότι ήταν σε μια κατηγορία που δεν τους επέτρεπε να έρθουν στην Κύπρο, όπως το Ισραήλ, η Ρωσία, η Ουκρανία και η Σαουδική Αραβία, τις οποίες δεν ανοίξαμε για το 2020, στο πλαίσιο του προγράμματος κατηγοριοποίησης το οποίο καθόριζε και τον αριθμό των χωρών που διαφημίζαμε και προβάλλαμε τη χώρα μας. Δεν υπήρχε λογική να διαφημίζουμε σε χώρες που ήταν κλειστές. Άρα και φέτος θα δώσουμε έμφαση στις 30 από τις 56 χώρες που αποτελούν την πηγή άντλησης τουρισμού. Γι’ αυτό για το 2021 η προβολή μας θα είναι και προς τις 30 χώρες, όχι μόνο στις παραδοσιακές χώρες που αντλούμε τουρισμό.
Δεν εγκαταλείπουμε τις παραδοσιακές αγορές
Ερ.: Στη διαφημιστική καμπάνια σας, δίνεται μεγαλύτερη έμφαση σε νέες αγορές;
Απ.: Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι η προσπάθειά μας δεν είναι απεξάρτηση από παραδοσιακές αγορές αλλά η ενίσχυση και άλλων αγορών διότι, κατά τα ψέματα, είναι πολύ σημαντική η Βρετανία και η Ρωσία και κάποιες άλλες διότι η ζήτηση είναι πολύ υψηλή και αυτό σημαίνει ότι γρήγορα μπορούμε να έχουμε πολύ καλά αποτελέσματα από αυτές τις συγκεκριμένες χώρες. Άρα συνεχίζουμε να στηριζόμαστε τις παραδοσιακές αγορές μας άλλα την ίδια ώρα προσπαθούμε να ανοίξουμε και πόρτες σε άλλες αγορές.
Ερ.: Μπορείτε να μας αναφέρετε κάποιες από αυτές τις αγορές που προσβλέπετε για το 2021;
Απ.: Οι Αραβικές χώρες θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικές διότι πρόκειται για χώρες υψηλής εισοδηματικής στάθμης ενώ οι σχέσεις Κύπρου – Αραβικών χωρών σε διπλωματικό επίπεδο, είναι εξαιρετικές. Επίσης εύκολα μπορούν να δημιουργήσουν αεροπορική συνδεσιμότητα με την Κύπρο.
Επίσπευση δράσεων λόγω κορωνοϊού
Ερ.: Η υγειονομική κρίση δημιούργησε νέες τάσεις στην τουριστική βιομηχανία. Το Υφυπουργείο Τουρισμού προέβη σε αναπροσαρμογή της εθνικής στρατηγικής ώστε να παραμείνει στο παιχνίδι;
Απ.: Δεν έχει αλλάξει τίποτα όσον αφορά το όραμα και τους στόχους της εθνικής στρατηγικής τουρισμού, όλες αυτές τις τάσεις που βλέπουμε σήμερα να έρχονται στο προσκήνιο λόγω της πανδημίας τις είχαμε μελετήσει και τις είχαμε εντάξει μέσα στην εθνική στρατηγική τουρισμού. Αυτό που πράξαμε άμεσα ήταν να τις επισπεύσουμε. Ως Υφυπουργείο έχουμε αναπροσαρμόσει το πλάνο δράσης μας και κάποιες δράσεις που ήταν προγραμματισμένες να υλοποιηθούν από το 2023 και μετά τις έχουμε μεταφέρει για το 2021-2022, διότι θέλουμε να επισπεύσουμε την ετοιμότητα της χώρας μας να αντιμετωπίσει και να δεχθεί τουρισμό στη βάση των νέων τάσεων που γεννιούνται σε διεθνές επίπεδο.
Ενδεικτικά να αναφέρω ότι μεταξύ των νέων τάσεων είναι, το Slow tourism, δηλαδή ο ταξιδιώτης αναζητεί διακοπές οι οποίες έχουν πιο αργό ρυθμό από εκείνον που μας πλαισιώνει στην καθημερινότητα της ζωής, κάτι που σημαίνει αποφυγή της πολυκοσμίας, και εξερεύνηση πιο αυθεντικών και δυσεύρετων σημείων σε ένα προορισμό.
Η τάση των τελευταίων ετών επίσης αφορά το Climate friendly holidays, όπου οι επισκέπτες ιδιαίτερα σε νεαρότερες ηλικίες νοιάζονται για το περιβάλλον και δεν αναζητούν προορισμούς που καταστρέφουν τον φυσικό τους πλούτο καθώς και η νέα τάση του Extended stays που συνδυάζει τουρισμό και εργασία από το σπίτι. Δηλαδή τουριστικά μεταφράζεται σε ευκαιρία για προσέλκυση επισκεπτών για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από ότι στο παρελθόν εισάγοντας την καινοτομία, ένας ταξιδιώτης να μπορεί πιο εύκολα να λείψει στο εξωτερικό για διακοπές μεγαλύτερης διάρκειας, συνδυάζοντας τη δουλειά από το χώρο διακοπών του.
Ερ.: Τα μηνύματα που λαμβάνουμε για τη νέα σεζόν ποια είναι;
Απ.: Όλοι όσοι ασχολούνται με τον τουρισμό παγκοσμίως πιστεύουμε ότι το 2021, θα υπάρχει μεν διάθεση για ταξίδι εκείνο όμως που τονίζουμε είναι ότι δεν μπορεί να είναι στα επίπεδα του 2019, θα πάρει κάποια χρόνια να ανακάμψει πλήρως ο τομέας. Και ο λόγος είναι απλός: Ήδη σε λιγότερο από ένα μήνα θα εισέλθουμε στη νέα χρονιά και οι περισσότερες χώρες βρίσκονται ακόμη σε lockdown, τα εμβόλια ξεκίνησαν αλλά αναμένεται πως θα είναι μια αργή διαδικασία. Άρα ουσιαστικά, το ερώτημα που αιωρείται ανά το παγκόσμιο είναι πότε θα ξεκινήσει να ταξιδεύει ο κόσμος. Αν για παράδειγμα θα ξεκινήσει τον Απρίλιο θα έχουν ήδη περάσει τέσσερις μήνες για μια κανονική χρονιά, για το λόγο αυτό όλοι οι φορείς του τουρισμού ανά το παγκόσμιο είναι προσεκτικοί στους στόχους που θέτουν και στις προβλέψεις τους για το 2021.
Ερ.: Ο δικός μας στόχος ποιος είναι για το 2021;
Απ.: Ο μόνος στόχος που υπάρχει στον ορίζοντα για την ώρα αφορά τη σταδιακή ανάκαμψη του τουρισμού. Εμείς θεωρούμε ότι η ανάκαμψη θα είναι διάρκειας 2-3 ετών. Δεν είμαστε σε θέση να προβλέψουμε ή να θέσουμε στόχους για αριθμούς αφίξεων και τα λοιπά. Είμαστε ικανοποιημένοι που το Υπουργικό Συμβούλιο έλαβε την απόφαση για τη ρύθμιση της κατηγοριοποίησης των χωρών η οποία ν’ ανάβει το πράσινο φως ώστε να ενημερώσουμε έγκαιρα τους εταίρους μας οι οποίοι προγραμματίζουν το νέο πρόγραμμα τους και να περιλάβουν και την Κύπρο στους σχεδιασμούς τους. Θα σημείωνα ότι έχουμε ανοίξει μια πόρτα και είμαστε ανοικτοί στις όποιες θετικές εξελίξεις.
Θα πρέπει επίσης να επισημάνουμε και την ιδιάζουσα περίπτωση της Κύπρου, η οποία εξαρτάται 100% από την αεροπορική συνδεσιμότητα γι’ αυτό ίσως να δυσκολευόμαστε περισσότερο από κάποιους άλλους προορισμούς οι οποίοι συνδέονται μεταξύ τους, είτε οδικώς είτε με τρένα κι άλλα μέσα μεταφοράς. Είναι αυτονόητο χώρες όπως η Ιταλία, η Ισπανία και η Ελλάδα που συνδέονται οδικώς με δεκάδες άλλες χώρες ενδεχόμενος να ανακάμψουν νωρίτερα σε σχέση με την Κύπρο για την οποία ο κόσμος θα πρέπει να πάρει το αεροπλάνο να ταξιδέψει. Λαμβανομένου επίσης υπόψη ότι μια από τις νέες τάσεις είναι να ταξιδεύει οδικώς ο κόσμος.
Θα χρειαστεί πάρα πολύ δουλειά απ’ όλους που ασχολούνται με τον τουρισμό για να έχουμε το 2021 καλά αποτελέσματα.
Πάντως θεωρητικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι η Κύπρος είναι έτοιμη να υποδεχθεί τους νέους τουρίστες από τις 15 Ιανουαρίου όταν αρχίσει να τίθεται σε εφαρμογή το νέο πλαίσιο της κατηγοριοποίησης των χωρών.
Ερ.: Σε μια κρίση επικρατεί πάντα και η θέση ότι υπάρχουν και κάποια θετικά. Για το Υφυπουργείο Τουρισμού προέκυψαν κάποιες θετικές εξελίξεις;
Απ.: Ναι, μέσα από τον περιορισμό μας στα γραφεία μας καταφέραμε να υλοποιήσουμε το 95% του πλάνου δράσης του 2020. Το 5% που δεν υλοποιήθηκε αποτελεί συνειδητή απόφαση διότι αφορά κάποιες μικρές δράσεις τις οποίες μεταφέρουμε ένα δυο χρόνια πιο κάτω που θα είναι πιο πρόσφορο το έδαφος.
Επιπρόσθετα, ένα σεβαστό πλάνο του 2021 έχει υλοποιηθεί, άρα θα μπορούσαμε να πούμε ότι ένα από τα θετικά της πανδημίας είναι ότι μας έχει δώσει το χρόνο και την ευκαιρία να εγκύψουμε στα επιμέρους θέματα της στρατηγικής και να μπούμε δυναμικά στην υλοποίηση τους.