Σ. Ηρακλέους, ΕΒΕΛ: Επιτακτική προτεραιότητα η δημιουργία τραμ
Στο πολυσυζητημένο έργο της δημιουργίας τραμ, το οποίο αναμένεται να συμβάλει στην αποσυμφόρηση της κυκλοφοριακής κίνησης, αναφέρεται ο διευθυντής του ΕΒΕ Λευκωσίας Σωκράτης Ηρακλέους.
Στη συνέντευξή του στη StockWatch, χαρακτηρίζει επιτακτική προτεραιότητα τη δημιουργία του τραμ, επισημαίνοντας ότι παρά τον αρχικό χλευασμό της ιδέας, σήμερα είναι ήδη καθορισμένο το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του έργου.
Ο κ. Ηρακλέους, αναφέρεται στα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη στη Λευκωσία σημειώνοντας ότι πλέον η πανδημική κρίση δεν επηρεάζει την ανάπτυξη των πόλεων.
Τονίζει ότι στην υλοποίηση έργων του δήμου Λευκωσίας δεν παρατηρείται σημαντική καθυστέρηση, πέραν της πλατείας Ελευθερίας η οποία καθυστέρησε για διάφορους απρόβλεπτους λόγους.
Εκφράζει την έντονη αντίδραση του ΕΒΕΛ στη μετακίνηση δημόσιων υπηρεσιών σε άλλες επαρχίες, υποδεικνύοντας ότι είναι μηδαμινά τα έσοδα του δήμου Λευκωσίας από τον τουρισμό σε σχέση με τις παραλιακές πόλεις.
Επίσης, επαναφέρει τη θέση του ΕΒΕΛ ότι η Βουλή θα πρέπει να μετακινηθεί από το Συνεδριακό Κέντρο «Φιλοξενία», ώστε να μπορέσει και πάλι ο χώρος να αξιοποιηθεί προς όφελος της οικονομίας, καθώς η Λευκωσία χάνει τεράστια έσοδα από τον συνεδριακό τουρισμό.
Ακολουθεί η συνέντευξη
-Η Κύπρος έχει εισέλθει σε νέα αναπτυξιακή πορεία μετά τη στασιμότητα σχεδόν δύο χρόνων συνεπεία της πανδημικής κρίσης. Εξακολουθούν να παρατηρούνται καθυστερήσεις στην υλοποίηση έργων;
Στα έργα τα οποία διαχειρίζονται οι δήμοι δεν παρατηρείται καθυστέρηση στην προώθηση της υλοποίησης τους. Στη Λευκωσία ήδη υπάρχουν σε εξέλιξη αρκετά έργα όπως η ανάπλαση του εμπορικού κέντρου Στασικράτους – Μακαρίου – Ευαγόρου, ο νέος περιμετρικός αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας, το νέο Κυπριακό Μουσείο, η ανάπλαση του παλιού ΓΣΠ, τα τρία κυβερνητικά κτήρια που αναμένεται πως θα ξεκινήσει σύντομα η ανέγερση τους στην Αρχιγραμματεία και άλλα.
-Η Λευκωσία ως πρωτεύουσα της Κύπρου, είναι το διοικητικό και πολιτιστικό κέντρο της Κύπρου, ή τείνει να χάσει αυτό το ρόλο;
Το κράτος πρέπει να παρέμβει ώστε η Λευκωσία να διατηρήσει το διοικητικό και πολιτιστικό της ρόλο ως πρωτεύουσα της Κύπρου. Οι κρατικές υπηρεσίες θα πρέπει να παραμείνουν στη Λευκωσία. Να υπενθυμίσω ότι το Υφυπουργείο Ναυτιλίας πήγε στη Λεμεσό για ειδικούς λόγους όπως ανακοινώθηκε, τώρα συζητείται στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης του Δικαστικού συστήματος το Εμπορικό Δικαστήριο να γίνει σε άλλη πόλη, το Ανώτερο Ξενοδοχειακό Ινστιτούτο (ΑΞΙΚ) χωρίς καμία προηγούμενη διαβούλευση ή στη βάση κάποιας μελέτης, να φύγει η έδρα του από τη Λευκωσία και να μεταφερθεί στην Πάφο.
Η Λευκωσία είναι η μόνη πόλη που δεν έχει οικονομικά οφέλη από τον τουρισμό όπως οι παράλιες πόλεις. Δηλαδή από το σύνολο των τουριστικών εσόδων μας αντιστοιχεί μόνο το 6%. Οι άλλες πόλεις λόγω της θάλασσας αναπτύσσονται με πιο γρήγορους ρυθμούς, ενώ η Λευκωσία επενδύει ως εκπαιδευτικό κέντρο λόγω των Πανεπιστημίων και των επιχειρήσεων και συνεδρίων.
Η Λευκωσία λοιπόν, επενδύει στο headquartering, στην έρευνα και την καινοτομία, στον πολιτισμό και σε ειδικές μορφές τουρισμού όπως ο εκπαιδευτικός, ιατρικός, επιχειρηματικός και συνεδριακός τουρισμός.
-Το θέμα της δημιουργίας τραμ στην πρωτεύουσα έχει μπει στο συρτάρι;
Όταν είχαμε φέρει για πρώτη φορά το θέμα στη δημοσιότητα κάποιοι γελούσαν μαζί μας, τώρα όμως μελετάται πολύ σοβαρά η δημιουργία του τραμ, διότι θεωρείται ένα μέσο μεταφοράς απαραίτητο για τη Λευκωσία λόγω του πολύ σοβαρού κυκλοφοριακού προβλήματος που αντιμετωπίζει.
Το Επιμελητήριο ανέδειξε πριν αρκετά χρόνια για πρώτη φορά το θέμα δημιουργίας τραμ στην πόλη και μάλιστα, τα πρώτα χρόνια έγινε αντικείμενο χλευασμού. Μετά από σειρά σχετικών εκδηλώσεων και συζητήσεων με πρωτοβουλία του Επιμελητηρίου, όχι μόνο καταδείχθηκε η βιωσιμότητα του έργου, αλλά απέκτησε και χρονικό ορίζοντα υλοποίησης που είναι το 2025. Ήδη στους υπό ανάπλαση δρόμους όπως η λεωφόρος Μακαρίου, περιλαμβάνονται έργα και για τραμ.
-Τα τελευταία χρόνια γίνονται διάφορα έργα για αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού στην πρωτεύουσα, το πρόβλημα όμως φαίνεται ότι συνεχίζει να είναι πολύ σοβαρό. Ποια η εκτίμηση σας;
Σύμφωνα με το Ολοκληρωμένο Σχέδιο Αστικής Κινητικότητας που εκπόνησε ο δήμος Λευκωσίας, το 2023 θα δημιουργηθεί κυκλοφοριακό έμφραγμα στη Λευκωσία. Δηλαδή σε ώρες αιχμής σε κύριες οδικές αρτηρίες όπως η λεωφόρος Γρίβα Διγενή, η λεωφόρος Λεμεσού και άλλες, τα αυτοκίνητα θα ακινητοποιούνται εντελώς για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Το τραμ είναι κάτι παραπάνω από αναγκαίο, ειδικά στη Λευκωσία αφού ο διαμελισμός της πόλης με την πράσινη γραμμή και την άναρχη ανάπτυξη της στην περιφέρεια, είναι η αρχή του κυκλοφοριακού προβλήματος. Να προσθέσω εδώ, ότι τα έξυπνα φώτα τροχαίας και τα Travel Plans που δρομολογούνται, ναι μεν θα διαχειριστούν το κυκλοφοριακό πρόβλημα, ωστόσο η δημιουργία τραμ παραμένει επιτακτική προτεραιότητα.
-Ο υπουργός Μεταφορών εξήγγειλε σχέδιο κινήτρων για χρήση του ποδηλάτου. Εκτιμάτε ότι υπάρχουν αρκετοί ποδηλατοδρόμοι στην πρωτεύουσα και γενικότερα στην Κύπρο;
Σε αντίθεση με τις άλλες πόλεις η ευρύτερη Λευκωσία διαθέτει το μεγαλύτερο δίκτυο ποδηλατοδρόμων, γύρω στα 60 χιλιόμετρα, το οποίο ξεκινά από τη Λακατάμια και δια μέσου των Πανεπιστημίων της Έγκωμης, φθάνει μέχρι το Πανεπιστήμιο Κύπρου, αν και σε κάποια σημεία θα πρέπει να γίνουν έργα ώστε να ενωθούν οι ποδηλατοδρόμοι. Επομένως, θεωρώ ότι το Σχέδιο του Υπουργείου Μεταφορών, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και μάλιστα, θεωρούμε πως θα πρέπει να δοθούν κίνητρα και στις επιχειρήσεις, έτσι ώστε με τη σειρά τους να βοηθήσουν τους εργαζόμενους να προσέρχονται στις εργασίες τους με το ποδήλατο.
-Πιστεύετε ότι η χρήση του ποδηλάτου είναι στην κουλτούρα των κυπρίων;
Είμαστε η τρίτη χώρα στον κόσμο σε ότι αφορά την κατά κεφαλή ιδιοκτησία αυτοκίνητου. Υπάρχουν στην Κύπρο 700 αυτοκίνητα ανά χίλιους κατοίκους, είναι τεράστιος αριθμός. Άρα θα πρέπει να αλλάξει η νοοτροπία μας και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι είμαστε μόλις μια γενιά μετά, απ’ όταν οι Κύπριοι χρησιμοποιούσαν καθημερινά το ποδήλατο, είτε για το σχολείο ή την καθημερινή τους μετακίνηση.
-Θεωρείτε ότι το επενδυτικό πρόγραμμα συνέβαλε στην οικονομική ανάπτυξη των πόλεων και της πρωτεύουσας;
Ναι, έχει συμβάλει στην προσέλκυση εταιρειών από το εξωτερικό οι οποίες έχουν εγκατασταθεί στην πρωτεύουσα και έχουν συμβάλει στην ανάπτυξη της. Το νέο επενδυτικό πρόγραμμα του έχει πρόσφατα εξαγγελθεί, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας, θα αποφέρει εξίσου σημαντικά οφέλη όπως το προηγούμενο.
-Ποια η θέση σας σε ότι αφορά την λειτουργία της Βουλής από το Συνεδριακό Κέντρο «Φιλοξενία»;
Η Λευκωσία χάνει τεράστια έσοδα από τον συνεδριακό τουρισμό, αφού τα ξενοδοχεία δεν διαθέτουν ανάλογου μεγέθους, με αυτές του Συνεδριακού, αίθουσες για πραγματοποίηση μεγάλων συνεδρίων.
Άρα η θέση μας είναι πως πρέπει να επιστρέψει πίσω η Βουλή και να ξεκινήσουν οι ενέργειες για το νέο κτίριο που θα την στεγάσει και το Συνεδριακό να χρησιμοποιηθεί για τον σκοπό που έχει δημιουργηθεί.