ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ Μ. Πότσου: Πλήγμα στη ναυτιλία οι αυξήσεις καυσίμων

Μ. Πότσου: Πλήγμα στη ναυτιλία οι αυξήσεις καυσίμων

Μ. Πότσου: Πλήγμα στη ναυτιλία οι αυξήσεις καυσίμων

Η κυπριακή ναυτιλία επηρεάζεται ιδιαίτερα από την αύξηση των τιμών των καυσίμων, με εκτόξευση του κόστους για τις ναυτιλιακές εταιρείες, αναφέρει η διευθύντρια του Ανθρώπινου Δυναμικού της P&O Maritime Cyprus, Μόνικα Πότσου.

Σε συνέντευξή της στη StockWatch, σημειώνει ότι ο τρόπος αντιμετώπισης των αυξανόμενων τιμών, ειδικά προς ανακούφιση των εργαζομένων του τομέα, είναι οι αναθεωρήσεις στους μισθούς, καθώς και των ωφελημάτων.

Ο κλάδος της ναυτιλίας είναι από τους τομείς που επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό, εξαιτίας της πανδημίας και του ουκρανικού πολέμου, αναφέρει η κ. Πότσου, σημειώνοντας ότι ακριβώς επειδή η ναυτιλία επηρεάζεται άμεσα από τέτοια γεγονότα, προσαρμόζεται επίσης, για να αντιμετωπίσει τις όποιες προκλήσεις.

Αναφορικά με το που βρίσκεται η χώρα στη ναυτιλία, η κ. Πότσου απαντά, πως η Κύπρος θεωρείται πόλος έλξης για πολλές διεθνείς εταιρείες, όπως ανέδειξαν διάφορες παγκόσμιες έρευνες τον τελευταίο χρόνο.

Ακόμη, προσθέτει, η μεταφορά ή εγκατάσταση εταιρειών στο νησί, βελτιώνει τις συνθήκες στην αγορά εργασίας, ανοίγοντας συνεχώς νέες θέσεις εργασίας.

Όσον αφορά στις αλλαγές του τρόπου εργασίας στον τομέα, η κ. Πότσου απαντά, πως στη ναυτιλία ήδη πριν το ξέσπασμα της πανδημίας Covid – 19, αρκετές εταιρείες εργάζονταν με το υβριδικό μοντέλο εργασίας, κάτι το οποίο συνεχίζεται και πλέον εφαρμόζεται στο πλαίσιο των πολιτικών και διαδικασιών των εταιρειών.

Η συνέντευξη

Ερ.: Πως επηρεάζεται η ναυτιλία εν μέσω της πανδημίας και του Ουκρανικού πολέμου;

Απ.: Αναμφισβήτητα, ο κλάδος της ναυτιλίας είναι ένας κλάδος ο οποίος έχει επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό τόσο από την πανδημία αρχικά, όσο και από τον πόλεμο στην Ουκρανία, στη συνέχεια. Όπως είναι γνωστό, η ναυτιλία επηρεάζεται από διάφορα γεγονότα τα οποία λαμβάνουν χώρα σε παγκόσμιο επίπεδο και τα προαναφερθέντα δεν είναι τα μοναδικά που έχουν επηρεάσει κατά καιρούς τον κλάδο.

Ο κλάδος της ναυτιλίας, έκτοτε είχε μεγάλες διακυμάνσεις, τα πάνω και τα κάτω του δηλαδή.

Λαμβάνοντας αυτό ως δεδομένο, συνεπάγεται ότι ο κλάδος της ναυτιλίας είναι ένας κλάδος ο οποίος έχει μάθει να προσαρμόζεται και να αντιμετωπίζει τις διάφορες προκλήσεις ή/και «προβλήματα» που προκύπτουν ανά πάσα στιγμή με συνέπεια και επαγγελματισμό, έχοντας ως κύριο μέλημα την ασφάλεια του ανθρώπινου δυναμικού που εργάζεται στον κλάδο.

Η ναυτιλία ήταν, είναι και θα είναι πάντοτε στο επίκεντρο. Είναι ένας κλάδος ο οποίος εργάζεται ασταμάτητα και ακούραστα, 24/7 και αυτό είναι που κάνει τον κλάδο τόσο ξεχωριστό αλλά και τόσο ενδιαφέρον ταυτόχρονα.

Ερ.: Ποιο το επόμενο βήμα ανάπτυξης της κυπριακής ναυτιλίας;

Απ.: Η κυπριακή ναυτιλία, αναπτύσσεται με πολύ γρήγορους ρυθμούς τα τελευταία τουλάχιστον 10 χρόνια. Η Κύπρος κατέχει μία στρατηγική γεωγραφική θέση. Λόγω αυτή της θέσης, του ευέλικτου φορολογικού συστήματος της, αλλά και του ικανού ανθρώπινου δυναμικού της, έχει γίνει πόλος έλξης για πολλές διεθνείς εταιρείες οι οποίες δραστηριοποιούνται στο νησί μας.

Βλέπουμε συνεχώς νέες εταιρείες, οι οποίες, είτε έχουν ήδη ξεκινήσει τις εργασίες τους στην Κύπρο ή έχουν ξεκινήσει τις διαδικασίες για εγκατάσταση ή μεταφορά των υπηρεσιών τους στην Κύπρο. Αυτό είναι πολύ θετικό για το νησί μας, καθώς ανοίγονται συνεχώς νέες θέσεις εργασίας και αναπτύσσεται η οικονομία μας.

Ερ.: Η πανδημία έφερε νέα μοντέλα εργασίας στην επιφάνεια όπως η υβριδική. Υιοθετείται αυτό το μοντέλο στη ναυτιλία, κι αν ναι πως;

Απ.: Το μεγαλύτερο θετικό που μας έχει φέρει η πανδημία, είναι τα νέα μοντέλα εργασίας. Η υβριδική εργασία για παράδειγμα είναι ένα από αυτά.

Για τους περισσότερους οργανισμούς στην Κύπρο, αυτό το μοντέλο ήρθε λόγω της πανδημίας και ήρθε κάπως «απρόσμενα» θα έλεγα, καθώς πολλοί οργανισμοί δεν είχαν καν τις προδιαγραφές για να εφαρμόσουν ένα τέτοιο μοντέλο εργασίας, π.χ. τη χρήση φορητού υπολογιστή για εργασία από το σπίτι. 

Από ότι φαίνεται όμως, αυτός ο νέος τρόπος εργασίας, ήρθε για να μείνει στις επιχειρήσεις. Ο κλάδος της ναυτιλίας, δεν θα μπορούσε να μείνει «εκτός» από αυτές τις νέες τάσεις, καθώς ο ανταγωνισμός είναι υπαρκτός.

Το μοντέλο της υβριδικής εργασίας, υιοθετήθηκε από αρκετές εταιρείες του κλάδου και είναι κάτι το οποίο ακόμη εφαρμόζεται με επιτυχία. Μάλιστα, σε πολλές μεγάλες διεθνείς εταιρείες του κλάδου, το συγκεκριμένο μοντέλο εφαρμόζονταν από προηγουμένως.

Η εταιρεία στην οποία εργάζομαι για παράδειγμα, έκτοτε έδινε την επιλογή στο προσωπικό της να εργάζεται από το σπίτι εάν χρειαζόταν, καθώς δίνουμε μεγάλη σημασία στην ισορροπία μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής. Αυτή η επιλογή όμως παλαιότερα ήταν απλά μια επιλογή, τώρα πλέον έχει εφαρμοστεί στο πλαίσιο των πολιτικών και διαδικασιών μας. 

Ο τρόπος με τον οποίο εφαρμόστηκε αυτό το μοντέλο κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ήταν ότι ο κάθε εργαζόμενος του γραφείου είχε το δικαίωμα επιλογής του χώρου εργασίας του σε καθημερινή βάση, είτε από το γραφείο, είτε από το σπίτι. Μάλιστα, όπου αυτό ήταν εφικτό, ο χώρος εργασίας του μπορούσε να είναι και εκτός χώρας. Για μεγάλο χρονικό διάστημα, η φυσική παρουσία στο γραφείο ήταν σχεδόν ανύπαρκτη. Πλέον, αυτό το οποίο υιοθετήθηκε, είναι η επιλογή για εργασία από το σπίτι για συγκεκριμένο αριθμό ημερών το χρόνο, για το προσωπικό όπου αυτό είναι εφικτό να γίνει.

Ερ.: Θεωρείτε πως μπορεί να υιοθετηθεί στον τομέα ένα νέο μοντέλο εργασίας όπως το υβριδικό ή το remote working;

Απ.: Όπως συμβαίνει σε οποιοδήποτε κλάδο, όλα τα μοντέλα εργασίας μπορούν να εφαρμοστούν αναλόγως με τη θέση εργασίας και τα καθήκοντα του κάθε ατόμου. Όπως προανέφερα, σε αρκετές (αν όχι σε όλες) τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη ναυτιλία, τόσο το υβριδικό μοντέλο όσο και το remote working, έχουν ήδη υιοθετηθεί και εφαρμόζονται. Σίγουρα όμως, δεν είναι εφικτό αυτά τα μοντέλα να εφαρμοστούν για όλους, καθώς υπάρχουν θέσεις εργασίας όπου αυτό δεν είναι πρακτικά εφικτό στο παρόν στάδιο.

Για παράδειγμα, ένας καπετάνιος ή ένας μηχανικός πάνω στο πλοίο, δεν μπορούν να εφαρμόσουν ούτε το υβριδικό ούτε το remote working μοντέλο, καθώς η εργασία τους απαιτεί φυσική παρουσία πάνω στο πλοίο. Υπάρχουν πολλές τέτοιες θέσεις εργασίας, σε πολλούς κλάδους όπου η εφαρμογή τους δεν είναι πρακτικά εφικτή. Μπορεί όμως, ο κάθε εργοδότης να εφαρμόσει άλλα μοντέλα ή/και να δώσει άλλα ωφελήματα, ούτως ώστε να προσφέρει ευελιξία στο προσωπικό του.

Ερ.: Έχει επηρεαστεί η κυπριακή ναυτιλία από τις αυξήσεις των τιμών των προϊόντων και ιδιαίτερα των καυσίμων;

Απ.: Οι αυξήσεις των τιμών των προϊόντων και ιδιαίτερα των καυσίμων, είναι κάτι το οποίο έχει επηρεάσει την παγκόσμια οικονομία. Αυτό, δεν θα μπορούσε φυσικά να μην επηρεάσει και την κυπριακή ναυτιλία. Το κόστος ζωής έχει αυξηθεί σημαντικά και αυτό έχει αντίκτυπο σε όλους τους κλάδους και τομείς. Ιδιαίτερα η αύξηση των τιμών των καυσίμων, έχει αυξήσει δραματικά το κόστος για μία ναυτιλιακή εταιρεία, αφού τα καύσιμα είναι από τα βασικά αγαθά που χρησιμοποιούνται και στην ουσία που κινούν τη ναυτιλία.

Ερ.: Πως αντιμετωπίζετε τις αυξήσεις σαν τομέας και τι μπορεί να γίνει για ανακούφιση των εργαζομένων στη ναυτιλία;

Απ.: Κάτι το οποίο όλες οι επιχειρήσεις και όλοι οι κλάδοι θα πρέπει να αναλογιστούν, σε συνέχεια των αυξήσεων σε βασικά αγαθά, είναι το πως θα προχωρήσουν από εδώ και πέρα καθώς αυτό έχει αυξήσει σημαντικά το κόστος ζωής για κάθε οικογένεια.

Μέσα σε αυτές τις αναθεωρήσεις είναι και οι μισθοί, καθώς και όλα τα άλλα ωφελήματα τα οποία προσφέρει ένας οργανισμός. Για να παραμείνει ένας οργανισμός ανταγωνιστικός, θα πρέπει να αξιολογήσει το που βρίσκεται σήμερα αλλά και μέχρι πού θέλει αλλά και μπορεί να φτάσει, δίνοντας συνεχώς κίνητρα στο προσωπικό του και ταυτόχρονα, αυξάνοντας την παραγωγικότητα του. Εμείς έχουμε ήδη κάνει μία πρώτη αξιολόγηση, αλλά και μία αναθεώρηση του πακέτου απολαβών και ωφελημάτων μας και είναι κάτι που συνεχώς επεξεργαζόμαστε.

Ερ.: Ποιος ο τρόπος λειτουργίας της ναυτιλίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας;

Απ.: Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, προτεραιότητά μας, όπως και πάντα άλλωστε, είναι η υγεία και η ασφάλεια των εργαζομένων μας. Στο τέλος της ημέρας, ο στόχος είναι να γυρνάνε όλοι σπίτι τους ασφαλείς και υγιείς. Εφαρμόζοντας διάφορες καλές πρακτικές, καταφέραμε να κρατήσουμε το ηθικό του προσωπικού μας υψηλό, παρέχοντας τους όλα τα μέσα τα οποία χρειάζονταν για να το επιτύχουμε. Εφαρμόσαμε διαφορετικά προγράμματα εργασίας για όλο το προσωπικό, ούτως ώστε να μειώσουμε το ρίσκο για εμάς, αλλά και για τους ίδιους. Επίσης, σαν οργανισμός ο οποίος δραστηριοποιείται σε διάφορα μέρη του κόσμου, φροντίσαμε να παρέχουμε συνεχή ενημέρωση σε ότι αφορούσε την πανδημία, καθώς επίσης και ψυχολογική ή/και άλλου είδους υποστήριξη όπου χρειαζόταν.

Ερ.: Το λιμάνι Λεμεσού βαθμολογείται υψηλά στην παγκόσμια κατάταξη για την ναυτιλία. Τι ακολουθεί;

Απ.: Το λιμάνι της Λεμεσού, είναι ένα σύγχρονο λιμάνι το οποίο μπορεί να φιλοξενήσει διαφόρων ειδών και μεγεθών πλοία από όλο τον κόσμο. Είμαστε περήφανοι, για το γεγονός ότι το λιμάνι μας κατέχει σημαντικό ρόλο στην οικονομική ανάπτυξη του νησιού μας, καθώς και στην περαιτέρω ανάπτυξη του κυπριακού τουρισμού. Το μέλλον είναι ιδιαίτερα αισιόδοξο και με συλλογική προσπάθεια, καθώς και συνεργασία με όλους τους αρμόδιους φορείς, θα μπορέσουμε να μετατρέψουμε το λιμάνι της Λεμεσού σε κορυφαίο κόμβο κρουαζιέρας στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. 

Ερ.: Δύο λόγια για την κυπριακή καινοτομία και τη ναυτιλία

Απ.: Η Κύπρος έχει καταφέρει πολλές φορές, διάφορες καινοτομίες σε πολλούς τομείς. Με ορθή στρατηγική και όραμα, μπορούν να επιτευχθούν ακόμα περισσότερα. Ήδη, έχουμε δει να εφαρμόζονται διάφορες καινοτομίες στη ναυτιλία, όπως για παράδειγμα η προώθηση των γαλάζιων επαγγελμάτων. Η Κύπρος είναι ένα ισχυρό κέντρο πλοιοδιαχείρισης στην Ευρώπη, διαθέτοντας ένα ισχυρό στόλο. Η περεταίρω προώθηση της θαλάσσιας και ναυτιλιακής κουλτούρας, ειδικότερα στους νέους, είναι από τους βασικότερους στόχους για τον κλάδο μας.

NEWSLETTER