Κωστάκης Λοΐζου: Κλειδί η γερμανική αγορά για το μέλλον του τουρισμού
Κλειδί για τη μελλοντική πορεία του τουρισμού στην Κύπρο θεωρεί τη γερμανική αγορά ο CEO της Louis plc, Κωστάκης Λοΐζου, τονίζοντας την ανάγκη προσαρμογής των υπηρεσιών που προσφέρονται στις απαιτήσεις της συγκεκριμένης αγοράς.
Σε συνέντευξη του στη StockWatch, ο κ. Λοΐζου μιλά για το μέλλον του μεγαλύτερου τουριστικού ομίλου της Κύπρου αναλύοντας τη στρατηγική ενοικίασης και διαχείρισης, αντί ιδιοκτησίας ξενοδοχείων, που στοχεύει σε περαιτέρω μείωση του δανεισμού και, σε βάθος χρόνου, παραχώρηση μερίσματος.
Ο κ. Λοΐζου χαρακτηρίζει «αλόγιστη» την ανέγερση νέων ξενοδοχείων και κλινών, αναφέροντας, μεταξύ άλλων, την περιβαλλοντική επιβάρυνση που δημιουργεί.
Σε συνέντευξη στη StockWatch, σημειώνει πως ο όμιλος έχει ενσωματώσει την αειφορία στη στρατηγική για αυθεντικό και ποιοτικό τουριστικό προίον.
Απώτερος στόχος είναι να μεγαλώσει περαιτέρω ο όμιλος αλλά και να γίνεται η καλύτερη δυνατή διαχείριση των περιόδων κρίσεων με όσο το δυνατόν λιγότερες αρνητικές επιπτώσεις.
Η οποιαδήποτε πώληση ξενοδοχειακής μονάδας, λέει, «πρέπει να γίνεται στο σωστό timing και όταν οι τιμές που μπορεί να εξασφαλισθούν είναι συμφέρουσες».
Στο πλαίσιο αυτό επισημαίνει ότι έχει πωληθεί ήδη και η συμμετοχή του (22%) στο μετοχικό κεφάλαιο της CTDC, ιδιοκτήτριας του ξενοδοχείου Hilton Cyprus, για το ποσό των €16.250.000.
Ο CEO του ομίλου Louis plc, Κωστάκης Λοίζου, τονίζει ότι «ευελπιστούμε ότι με τα κεφάλαια που αντλούμε από τις πωλήσεις ιδιόκτητων ξενοδοχειακών μονάδων να μειώσουμε το δανεισμό ώστε ο όμιλος να ελαφρύνει τις υποχρεώσεις και τους κινδύνους».
Διευκρινίζει επίσης ότι η απομόχλευση θα δώσει τη δυνατότητα στον όμιλο να αναπτυχθεί περισσότερο μέσω της ενοικίασης ξενοδοχείων αλλά και να μελετήσει και θέμα μερισματικής πολιτικής, «κάτι που είμαι σίγουρος ότι ενδιαφέρει όλους τους μετόχους της Louis plc», σημειώνει.
Στη συνέντευξη του στη StockWatch ο κ. Λοΐζου, εξηγεί γιατί διαβλέπει ότι και το 2020 θα είναι μια χρονιά προκλήσεων για τον όμιλο και σχολιάζει την επιστροφή του ομίλου στις κρουαζιέρες στις οποίες θα περιλαμβάνεται και το λιμάνι Λεμεσού.
Ταυτόχρονα όμως εξηγεί πως κατάφερε ο όμιλος να επιστρέψει στην κερδοφορία τα τελευταία τρία χρόνια μειώνοντας το δανεισμό στα €290 εκ. από €500 εκ.
Ερ.: Ο όμιλος Louis plc, έχει στραφεί στη διαχείριση ξενοδοχειακών μονάδων και ήδη έχει πωλήσει ένα από τα ιδιόκτητα ξενοδοχεία του. Να αναμένονται και άλλες πωλήσεις ξενοδοχείων του ομίλου;
Απ.: Όπως έχουμε επανειλημμένα αναφέρει ακολουθούμε τις διεθνείς τάσεις και στρατηγική, που θέλουν τους ξενοδόχους να απαγκιστρώνονται από την ιδιοκτησία ξενοδοχείων και να επικεντρώνονται στη διαχείριση τους.
Μέσα σε αυτό το πνεύμα προχωρήσαμε πρόσφατα στην πώληση της συμμετοχής μας (22%) στο μετοχικό κεφάλαιο της CTDC, ιδιοκτήτριας του ξενοδοχείου HiltonCyprus, για το ποσό των €16.250.000.
Βέβαια η οποιαδήποτε πώληση πρέπει να γίνεται στο σωστό timing και όταν οι τιμές που μπορεί να εξασφαλισθούν είναι συμφέρουσες.
Ερ.: Στις άμεσες προτεραιότητες σας είναι η διαχείριση και άλλων ξενοδοχείων;
Απ.: Στόχος μας είναι να μεγαλώσουμε μέσω ανάληψης της διαχείρισης ξενοδοχείων που ανήκουν σε τρίτους. Και αυτό χωρίς να δεσμεύουμε τα υφιστάμενα ή να χρειάζεται να εξεύρουμε νέα κεφάλαια.
Πέρσι το καλοκαίρι λειτουργήσαμε με επιτυχία το Louis Paphos Breeze, στην Πάφο, το οποίο έτυχε ολοκληρωτικής ανακαίνισης εκ μέρους του ιδιοκτήτη. Η νέα αυτή μονάδα έχει ως γνωστόν ενοικιασθεί στη Louis Hotels από ρώσους επενδυτές με μακροχρόνια σύμβαση. Οι περσινές ενδείξεις ήταν πολύ θετικές και από τις μέχρι τώρα κρατήσεις φαίνεται να εδραιώνεται στην αγορά.
Παρομοίου είδους συμφωνία συνομολογήσαμε, ενοικιάζοντας σε μακροχρόνια βάση, το νεόκτιστο ξενοδοχείο Louis Ivi Mare που βρίσκεται στο παραλιακό μέτωπο της Κάτω Πάφου και που άνοιξε τις πόρτες του τον Μάιο φιλοξενώντας τους πρώτους του πελάτες. Αποτελείται από 148 δωμάτια, 3 εστιατόρια, 1 εσωτερική και 1 εξωτερική πισίνα – τη μεγαλύτερη στην περιοχή της Πάφου.
Υλοποιώντας την πολιτική μας για προώθηση εναλλακτικών τουριστικών προϊόντων που προβάλλουν την κυπριακή παράδοση και φιλοξενία, ενοικιάσαμε επίσης και λειτουργήσαμε φέτος τον Απρίλιο το πρώτο μας boutique hotel, το Polis 1907 που βρίσκεται στην «καρδιά» της Πόλης Χρυσοχούς. Το Polis 1907 είναι ένα παλιό αρχοντικό του 20ου αιώνα που ανακαινίστηκε πλήρως και από την πρώτη στιγμή που λειτούργησε αγκαλιάστηκε τόσο από το κυπριακό κοινό όσο και από πράκτορες του εξωτερικού.
Ερ.: Τι θα κάνετε με τα κεφάλαια που προκύπτουν από πωλήσεις ξενοδοχείων;
Απ.: Ευελπιστούμε να μειώσουμε τον δανεισμό του συγκροτήματος ελαφρύνοντας έτσι τις υποχρεώσεις και τους κινδύνους. Ο τομέας του τουρισμού είναι ως γνωστόν ευαίσθητος και επηρεάζεται από εξωγενείς παράγοντες, όπως η πολιτικοοικονομική αστάθεια, με αποτέλεσμα πολλές φορές να βιώνουμε τις επιπτώσεις γεγονότων που συμβαίνουν σε άλλες χώρες. Έχοντας αυτά κατά νου επιθυμούμε να καταστήσουμε την Louis plc ένα εύρωστο συγκρότημα που να μπορεί να διαχειριστεί περιόδους κρίσεων με όσο το δυνατόν λιγότερες αρνητικές επιπτώσεις.
Η απομόχλευση θα δώσει επίσης τη δυνατότητα στο συγκρότημα να αναπτυχθεί περισσότερο μέσω της ενοικίασης ξενοδοχείων και συγχρόνως να μελετήσει και θέμα μερισματικής πολιτικής, κάτι που είμαι σίγουρος ότι ενδιαφέρει όλους τους μετόχους της Louis plc.
Ερ.: Είπατε στην τελευταία γενική συνέλευση σας ότι η Κύπρος θα πρέπει να έχει τουλάχιστον μια εταιρεία που θα πρέπει να κάνει κρουαζιέρες. Σκοπεύετε να ξεκινήσετε εσείς πρόγραμμα με κρουαζιέρες;
Απ.: H Celestyal Cruises χωρίς να χρησιμοποιήσει το λιμάνι της Λεμεσού ως την κύρια αφετηρία των κρουαζιέρων της, έχει συμπεριλάβει και την Κύπρο στο χειμερινό της πρόγραμμα. Συγκεκριμένα η νέα επταήμερη κρουαζιέρα «Τρείς Ήπειροι» θα δίνει τη δυνατότητα επιβίβασης και από τη Λεμεσό. Στο μέλλον αισιοδοξούμε να επεκτείνουμε τη διάρκεια του προγράμματος αυτού, γιατί όχι και ολόχρονα.
Ερ.: Πως καταφέρατε να μειώσετε τα δάνεια του ομίλου μέσα σε τρία χρόνια στα €290 εκ. από €500 εκ.;
Απ.: Η μείωση του δανεισμού προήλθε από συνδυασμό ενεργειών μας μεταξύ των οποίων η βελτίωση της κερδοφορίας και κατ’ επέκταση των ταμειακών ροών του συγκροτήματος, η πώληση περιουσιακών στοιχείων καθώς επίσης και η επαναδιαπραγμάτευση του δανεισμού της Celestyal Cruises με τη Γερμανική DVB Bank, κύρια τράπεζα της Celestyal Cruises.
Ερ.: Την τελευταία δεκαετία ο όμιλος ξεπέρασε τις προκλήσεις και επέστρεψε στην κερδοφορία. Πότε να αναμένουν οι μέτοχοι επιστροφή μερισμάτων;
Απ.: Είναι γεγονός ότι ο όμιλος έχει τα τελευταία τρία χρόνια επιστρέψει στην κερδοφορία, επιτυγχάνοντας σημαντική βελτίωση στα αποτελέσματα του. Παραμένουν όμως οι προκλήσεις και ως εκ τούτου θα πρέπει να είμαστε προσγειωμένοι εφαρμόζοντας συνετή πολιτική, κτίζοντας έτσι σε στέρεες βάσεις. Ελπίζουμε σύντομα ο δανεισμός μας να μειωθεί σε επίπεδα που θα μπορέσουμε να δώσουμε μέρισμα στους μετόχους μας.
Ερ.: Η ξενοδοχειακή βιομηχανία φέτος καλείται να αντιμετωπίσει μια σειρά προκλήσεων. Πώς θα επηρεαστεί από τις εξελίξεις η φετινή πορεία του ομίλου;
Απ.: Όπως ήδη έχουμε ανακοινώσει τα αποτελέσματα της Louis Hotels θα επηρεαστούν αρνητικά φέτος από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος του τουρισμού τόσο στην Κύπρο όσο και στην Ελλάδα. Συνοπτικά αναφέρω κάποιους παράγοντες όπως: Τις διαρροές περιηγητών στα κατεχόμενα, τα μη αδειούχα καταλύματα όπως τα «Airbnb», τη συνδεσιμότητα της Κύπρου με βασικές ευρωπαϊκές χώρες, όπως για παράδειγμα η Γερμανία, η ισοτιμία του ρουβλιού που οδήγησε τους ρώσσους σε φθηνότερους προορισμούς, καθώς επίσης και ο έντονος ανταγωνισμός από άλλους μεσογειακούς προορισμούς όπως κυρίως η Τουρκία και η Αίγυπτος.
Ερ.: Αναμένετε αλλαγή εικόνας το 2020;
Απ.: Το 2020 αναμένεται να είναι επίσης μια χρονιά με αβεβαιότητες αλλά και δυσκολίες μεταξύ των οποίων συγκαταλέγεται και το ενδεχόμενο εξόδου του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση, η αντιπαράθεση που δημιουργείται στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου εξαιτίας της συμπεριφοράς της Τουρκίας αλλά και η ευρύτερη αστάθεια στη Μέση Ανατολή που δεν συμβάλλει στην ομαλότητα και ασφάλεια της περιοχής. Επίσης αν δεν βελτιωθεί το θέμα της αεροπορικής συνδεσιμότητας δεν αναμένονται ιδιαίτερες αλλαγές στο σκηνικό.
Ερ.: Δραστηριοποιείστε σε δυο τομείς που επηρεάζονται εύκολα από εξωγενείς οικονομικούς παράγοντες. Αυτό δημιουργεί μια μεταβλητότητα στην κερδοφορία σας, δηλαδή μια χρονιά να έχετε αυξημένα κέρδη και την άλλη να έχετε σημαντικές ζημιές. Πως ρυθμίζονται αυτά τα δεδομένα;
Απ.: Θα έλεγα ότι κάποια γεγονότα είναι πολύ δύσκολο να τα επηρεάσουμε ή ακόμη και να τα προβλέψουμε. Ως εκ τούτου θα πρέπει κάθε εταιρεία να λαμβάνει τα μέτρα της ούτως ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει και σε δύσκολες χρονιές αποφεύγοντας την ανάληψη υπέρμετρου ρίσκου και έχοντας πάντοτε και «Plan Β» σε περίπτωση που κάτι δεν εξελιχθεί όπως αρχικά το προγραμματίζαμε.
Ερ.: Καταρτίζεται νέα στρατηγική για τον κυπριακό τουρισμό. Ποιες νομίζετε πρέπει να είναι οι βασικές παράμετροι αυτής της νέας στρατηγικής;
Απ.: Κύριος στόχος για την αύξηση και ανάπτυξη του τουρισμού στην Κύπρο πρέπει να είναι η προσέλκυση τουριστών από αγορές πέραν του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ρωσίας. Τέτοιες χώρες είναι πρώτα-πρώτα η Γερμανία, η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αγορά εξερχομένου τουρισμού, αλλά και η Γαλλία, η Ολλανδία, η Ιταλία και άλλες.
Κατά την άποψη μου, πρέπει να επικεντρώσουμε τις προσπάθειες μας προς τη γερμανική αγορά. Για να το καταφέρουμε αυτό πρέπει να διαμορφώσουμε σε κάποια ξενοδοχεία μας το προϊόν που αρέσει στους γερμανούς: Το προσωπικό μας να μιλά γερμανικά, το φαγητό να προσαρμοστεί στις γερμανικές συνήθειες και γενικά οι υπηρεσίες μας να ανταποκρίνονται στις προτιμήσεις τους.
Παράλληλα βέβαια θα πρέπει να αυξηθούν και οι αεροπορικές συνδέσεις με διάφορες πόλεις της Γερμανίας.
Για την επίτευξη των στόχων αυτών, είναι απαραίτητη και η κρατική βοήθεια. Πιστεύω ότι το νεοϊδρυθέν υφυπουργείο τουρισμού αντιμετωπίζει θετικά αυτές τις προσπάθειες και θα τις στηρίξει με διάφορα μέτρα και πρωτοβουλίες.
Βέβαια υπάρχουν και άλλα θέματα που μπορεί να υιοθετηθούν για την αύξηση του εισερχομένου τουρισμού μας, όπως η επιμήκυνση της σαιζόν, η προώθηση της γαστρονομίας, του πολιτισμού, του αγροτουρισμού, του θρησκευτικού, του συνεδριακού και του αθλητικού τουρισμού. Θεωρώ ότι η στενή συνεργασία μεταξύ κράτους (και κυρίως του υφυπουργείου τουρισμού) και του ιδιωτικού τομέα και συγχρόνως η συντονισμένη τους προσπάθεια και στρατηγική, θα έχουν τα επιθυμητά για όλους μας αποτελέσματα.
Ερ.: Πως συνδυάζουμε τους στόχους για εκατομμύρια νέους τουρίστες με την προστασία του περιβάλλοντος;
Απ.: Όπως ήταν και παραμένει πάγια επιδίωξη των εμπλεκομένων στον τουρισμό, θα πρέπει να στοχεύουμε στην προσέλκυση του λεγόμενου «ποιοτικού τουρισμού», που συνεπάγεται λιγότερους σε αριθμό τουρίστες υψηλότερης όμως εισοδηματικής στάθμης, κατανεμημένους ομαλότερα στους 12 μήνες του έτους.
Οι υπεράριθμοι επισκέπτες κατά τους καλοκαιρινούς μήνες δημιουργούν προβλήματα για το περιβάλλον αλλά και για τους περιορισμένους φυσικούς πόρους που διαθέτει το νησί.
Θα πρέπει επομένως να είμεθα ιδιαίτερα προσεκτικοί, λαμβάνοντας υπόψη τις επιπτώσεις στο περιβάλλον αλλά και κατ’ επέκταση στην ποιότητα ζωής των μόνιμων κατοίκων του νησιού, όταν αλόγιστα οικοδομούμε μεγάλους αριθμούς ξενοδοχειακών μονάδων και κλινών.
Η βιωσιμότητα του τουριστικού μας προϊόντος πρέπει να είναι στις προτεραιότητες όσων ασχολούνται με τον τουρισμό στη χώρα μας. Ο όμιλος Louis, αναγνωρίζοντας ότι η αειφορία είναι ένα εργαλείο δημιουργίας ενός αυθεντικού, ποιοτικού και υπεύθυνου τουριστικού προϊόντος, έχει ενσωματώσει αειφόρες πρακτικές στο λειτουργικό του πλαίσιο, οι οποίες αποτελούν μέρος της συνολικής στρατηγικής του.