Γ. Καρούσος: Ξεχάστε ότι ίσχυε για απόσυρση παλαιού οχήματος
Οι πολίτες να ξεχάσουν ότι ίσχυε τα προηγούμενα χρόνια σε σχέση με το σχέδιο απόσυρσης παλαιών οχημάτων, διαμηνύει ο υπουργός Μεταφορών, Συγκοινωνιών και Έργων Γιάννης Καρούσος.
Στη συνέντευξή του στη StockWatch, σημειώνει πως όταν το σχέδιο προκηρυχθεί θα είναι πολύ διαφορετικό απ’ ότι στο παρελθόν, με κονδύλι ύψους €15 εκατ. Όπως επισημαίνει, θα υπάρχει σχέδιο αντικατάστασης οχήματος, αλλά με τους όρους και τις προϋποθέσεις που θέτει η ΕΕ.
Ο κ. Καρούσος, αναφερόμενος στον αναπτυξιακό προϋπολογισμό, σημειώνει ότι κανένα έργο που βρίσκεται κάτω από την ομπρέλα του υπουργείου του δεν έχει αναβληθεί, υποδεικνύοντας ότι όλα τα μεγάλα έργα βρίσκονται είτε υπό κατασκευή, είτε σε διαδικασία προσφορών, είτε θα προκηρυχτούν οι προσφορές τους, πριν το τέλος του έτους.
Αναφέρεται αναλυτικά στα μεγάλα έργα που βρίσκονται στα σκαριά, ενώ εξηγεί τις τρεις πτυχές του ολοκληρωμένου συστήματος έξυπνων μεταφορών που τροχοδρομεί το Υπουργείο.
Παράλληλα, εξηγεί τι ισχύει στα κυπριακά αεροδρόμια με βάση τα πρωτοκολλά που ισχύουν, υπενθυμίζοντας ότι η Κύπρος ήταν η πρώτη χώρα που εφάρμοσε την κατηγοριοποίηση των χωρών.
Ακολουθεί η συνέντευξη.
Ταυτόχρονη εκτέλεση μεγάλων έργων €400 εκατ.
- Σε πιο επίπεδο βρίσκεται η υλοποίηση του αναπτυξιακού προϋπολογισμού του Υπουργείου σας και ποια είναι τα μεγαλύτερα έργα που τρέχουν αυτή τη στιγμή;
Όλα τα μεγάλα έργα που είναι κάτω από την αρμοδιότητα του υπουργείου μεταφορών βρίσκονται είτε υπό κατασκευή είτε σε διαδικασία προσφορών, είτε θα προκηρυχτούν οι προσφορές τους, πριν το τέλος του έτους.
Το υπουργείο μεταφορών θα έχει σε ταυτόχρονη εκτέλεση €400 εκατ. μεγάλα έργα μέχρι το 2022.
Στόχος μας είναι όπως το υπουργείο μεταφορών έχει τη μεγαλύτερη απορρόφηση κονδυλίων που είχε ποτέ εντός του 2021 και 2022ιδ. Ειδικά το 2022 το υπουργείο θα πραγματοποιήσει την μεγαλύτερη απορρόφηση κονδυλίων που είχε ποτέ.
Ειδικότερα σε ότι αφορά τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους: Το έργο του αυτοκινητόδρομου Πόλης Χρυσοχούς - Πάφου είναι υπό κατασκευή. Ο αυτοκινητόδρομος Λεμεσού – Σαΐτα είναι σε προχωρημένο στάδιο κατασκευής. Ο Περιμετρικός αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας είναι υπό κατασκευή και προχωρεί κανονικά. Πριν το τέλος του χρόνου ετοιμαζόμαστε να προκηρύξουμε, υπολογίζουμε εντός Οκτωβρίου – Νοεμβρίου, και τον αυτοκινητόδρομο Αστρομερίτη – Ευρύχου ένα έργο των περίπου €85 εκατ. όπως και το δρόμο Λευκωσίας - Παλαιχωρίου το πρώτο τμήμα (Ανάγεια – Αγροκηπιά) με ένα κόστος που φθάνει γύρω στα €80 εκατ.
Θα προκηρυχθεί επίσης, το έργο του νέου Κυπριακού Μουσείου με υπολογιζόμενο κόστος €110 εκατ. Το νέο Μουσείο θα ανεγερθεί στο τεμάχιο γης του παλαιού νοσοκομείου, απέναντι από τη Βουλή και δίπλα από το υφιστάμενο Αρχαιολογικό Μουσείο.
Θα προκηρυχθεί επίσης πριν το τέλος του χρόνου, η Β΄ φάση του Περιμετρικού αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας η οποία αφορά στην επέκταση του αυτοκινητόδρομου μέχρι τον υφιστάμενο δρόμο Λευκωσίας-Παλαιχωρίου, μήκους 5,7 χλμ. που διαλαμβάνει 3,2 χλμ. υπογειοποιημένο τμήμα στη Λακατάμια και 3 ανισόπεδους κόμβους. Το κόστος της φάσης αυτής υπολογίζεται προκαταρκτικά περίπου σε €130 εκατ.
Στην ελεύθερη επαρχία Αμμοχώστου έχει ήδη προκηρυχθεί η προσφορά του δρόμου Δερύνειας – Σωτήρας και εντός του επόμενου 10ημέρου θα προκηρυχθεί και το έργο του αυτοκινητόδρομου Λάρνακας – Δεκέλειας. Πρόκειται για πολεοδομικά έργα την εκτέλεση των οποίων αναλαμβάνει το υπουργείο Μεταφορών.
Σε ότι αφορά τη φωτοεπισήμανση, τον ερχόμενο Οκτώβριο θα έχουμε τις πρώτες κάμερες τροχαίας στους κυπριακούς δρόμους, με ένα κόστος της τάξης των €37 εκατ.
Στα σκαριά σύστημα έξυπνων μεταφορών με τρία έργα
- Υπάρχει άμεσος σχεδιασμός για επέκταση σε άλλες πόλεις εκτός της Λεμεσού, του συστήματος έξυπνου φωτισμού;
Από τα πρώτα έργα που τρέξαμε και βάλαμε σε προτεραιότητα είναι η ψηφιοποίηση των μεταφορών (έξυπνες μεταφορές) στην Κύπρο. Ξεκινήσαμε και ωριμάσαμε τις προτάσεις μας. Πρόκειται για προτάσεις, αλλά και μεταρρύθμιση που θα προωθήσει το υπουργείο Μεταφορών μέσω του Ταμείου Ανάπτυξης. Το σημείο αναφοράς θα είναι η δημιουργία κέντρου διαχείρισης τροχαίας κίνησης, (θα υπάρχουν αισθητήρες, ηλεκτρικές πινακίδες και έξυπνα φώτα).
Στο πλαίσιο αυτό ξεκινήσαμε πιλοτικά μια εγκατάσταση στον κυκλικό κόμβο Αγίας Φύλας στη Λεμεσό, το οποίο λειτουργεί με ευφυή τρόπο και όπως διαφάνηκε έχουμε εξοικονόμηση χρόνου στη βόρεια πλευρά του κόμβου μέχρι 74%, δηλαδή από 34 λεπτά, η αναμονή στο κόμβο μειώθηκε στα 8 λεπτά, ενώ από το νότιο κομμάτι, προς τον κυκλικό κόμβο, τις ώρες αιχμής η ώρα αναμονής έχει μειωθεί από τα 20 λεπτά στα 9 λεπτά, δηλαδή μια μείωση γύρω στο 55 %. Ταυτόχρονα ξεκινήσαμε τη μελέτη για τους υπόλοιπους κόμβους με στόχο η προκήρυξη του έργου να γίνει το Σεπτέμβριο.
Το επόμενο έργο για το οποίο θα προκηρύξουμε προσφορές είναι η εγκατάσταση συστήματος σε φώτα τροχαίας σε 120 σημεία, σε Λευκωσία και Λεμεσό, μέσα από το οποίο θα ελέγχεται η τροχαία κίνηση.
Πρακτικά το σύστημα θα διαθέτει αισθητήρες σε φώτα τροχαίας οι οποίοι θα λαμβάνουν τα στοιχεία, με ευφυή τρόπο θα επικοινωνούν τα φώτα μεταξύ τους και θα αποφασίζουν που θα δώσουν προτεραιότητα και πόσο χρόνο. Αυτό το σύστημα θα βελτιώσει πάρα πολύ το κυκλοφοριακό πρόβλημα, διότι τα οχήματα θα αναμένουν λιγότερο χρόνο και συνεπώς θα ρυπαίνουν πολύ λιγότερο. Ήδη έαχει ολοκληρωθεί η κατακύρωση της προσφοράς για το πρώτο κομμάτι του έργου αυτού και αν όλα εξελιχθούν ομαλά αρχές Αυγούστου θα υπογραφούν τα συμβόλαια.
Το τρίτο έργο που έχει σχέση με τα έξυπνα συστήματα αφορά στην εγκατάσταση αισθητήρων και ηλεκτρονικών πινακίδων οι οποίες θα ενημερώνουν ανά πάση στιγμή τον κόσμο, με αυτόματο τρόπο για την τροχαία κίνηση. Δηλαδή εάν υπάρχει δυστύχημα ή μποτιλιάρισμα σε κάποιους δρόμους ώστε να κατευθύνονται οι οδηγοί προς άλλη διέξοδο που θα φαίνεται ότι είναι ελεύθερη. Ακόμη, όταν βρέχει θα μειώνει την ταχύτητα στους αυτοκινητόδρομους από 100 χιλ. στα 80 χιλ. την ώρα.
Με όρους ΕΕ το νέο σχέδιο απόσυρσης οχημάτων €15 εκατ.
-Παράγοντες της αγοράς αυτοκινήτου και πολίτες αναμένουν την επαναφορά ενός σχεδίου απόσυρσης και αντικατάστασης οχημάτων. Πότε θα επαναπροκηρυχθεί το σχέδιο και ποια θα είναι τα χαρακτηριστικά του;
Οι πολίτες πρέπει να ξεχάσουν ότι ίσχυε τα προηγούμενα χρόνια στο σχέδιο απόσυρσης παλαιών οχημάτων. Δεν υπάρχει στα σκαριά και ούτε πρόκειται να εκπονηθεί παρόμοιο σχέδιο.
Το νέο σχέδιο, όταν το προκηρύξουμε θα είναι πολύ διαφορετικό. Θα προκηρύξουμε σχέδιο απόσυρσης και ηλεκτροκίνησης όχι μόνο για τα αυτοκίνητα, αλλά και για τις ηλεκτρονικές μοτοσυκλέτες και τα ηλεκτρονικά ποδήλατα, για όλων των ειδών ηλεκτρικά οχήματα, ακόμη και επαγγελματικά όπως τα ταξί και τα λοιπά.
Θα είναι ένα πολύ διαφορετικό σχέδιο, με κονδύλι της τάξης των €15 εκατ. το οποίο εγκρίθηκε μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Για την ώρα όμως δεν μπορώ να αποκαλύψω περισσότερα. Θα γίνει με βάση τις εγκρίσεις που έχουμε πάρει από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και οι λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν το Σεπτέμβριο. Θα υπάρχει σχέδιο αντικατάστασης, αλλά με τους όρους και τις προϋποθέσεις που θέτει η ΕΕ.
Επίσης, προχωρούμε με άλλα δύο σημαντικά έργα τα οποία αξίζει να αναφέρουμε, διότι άπτονται της οδικής ασφάλειας. Το ένα αφορά κίνητρα για το σχέδιο δράσης της χρήσης του ποδηλάτου και θα είμαστε έτοιμοι το Σεπτέμβρη να προκηρύξουμε την επιδότηση για την αγορά του παραδοσιακού ποδήλατου και το δεύτερο αφορά προτάσεις οι οποίες είναι ήδη στο τελικό στάδιο, για να επιδοτήσουμε την αγορά προστατευτικού εξοπλισμού από μοτοσικλετιστές.
Αυστηρά και αποτελεσματικά τα πρωτόκολλα στα αεροδρόμια
-Η κατάταξη της Κύπρου στο βαθύ κόκκινο του ECDC έφερε αλλαγές στα πρωτόκολλα που ακολουθούνται στις πύλες εισόδου της χώρας;
Η Κύπρος εφαρμόζει ένα από τα πιο αυστηρά πρωτόκολλά ελέγχου στα αεροδρόμια. Θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι η Κύπρος ήταν η πρώτη χώρα που εφάρμοσε σύστημα κατηγοριοποίησης των χωρών συνδυάζοντας συγκεκριμένους περιορισμούς και πρόνοια για εργαστηριακούς ελέγχους. Πέρσι ουσιαστικά εφαρμόζαμε την κατηγορία Α, Β και Γ των διαφόρων χωρών και ήμασταν η πρώτη χώρα που εφήρμοσε τα τεστ για να ταξιδέψει κάποιος προς την Κύπρο και οι πρώτοι που εφαρμόσαμε το γνωστό Cyprus Flight Pass. Γι’ αυτό αποτελέσαμε παράδειγμα για τον τρόπο διαχείρισης των αεροδρομίων μας για τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες που προσέτρεξαν να μας μιμηθούν.
-Ποια είναι τα μέτρα που ισχύουν αυτή τη στιγμή για τους ταξιδιώτες που καταφθάνουν και που αναχωρούν από τα κυπριακά αεροδρόμια;
Σήμερα όλοι πρέπει να ταξιδεύουν υποδεικνύοντας το Flight Pass, συνεπώς για τους εμβολιασμένους και για όσους έχουν πιστοποιητικό ανάρρωσης από τον Covid – 19 δεν προνοείται κανένας περιορισμός.
Για όσους ταξιδεύουν από χώρα που βρίσκονται στην πορτοκαλί ή κόκκινη κατηγορία απαιτείται να προσκομίζουν τουλάχιστον ένα PCR τεστ 72 ωρών πριν την αναχώρηση τους από τη χώρα τους, ενώ όταν προέρχονται από χώρα που βρίσκεται στην κόκκινη κατηγορία επιβάλλεται να υποβληθούν και σε ένα επιπρόσθετο τεστ κατά την άφιξη τους στο αεροδρόμιο της Κύπρου.
Συνεπώς όλοι οι ταξιδιώτες προερχόμενοι από χώρα που είναι στην πορτοκαλί ή κόκκινη κατηγορία απαιτείται να είτε να είναι εμβολιασμένοι, είτε να έχουν πιστοποιητικό ανάρρωσης, είτε να έχουν ένα ή και δύο τεστ.
Επιπρόσθετα για τους ταξιδιώτες από χώρες της κόκκινης κατηγορίας, ξεκινήσαμε και διενεργούμε και rapid test στα αεροδρόμια μας, παρά την προσκόμιση PCR τεστ. Το μέτρο αυτό αφορά όλους τους επιβάτες, είτε είναι εμβολιασμένοι, είτε όχι, ούτως ώστε να προλαβαίνουμε κάποια κρούσματα στο αεροδρόμιο πριν πάνε στο ξενοδοχείο ή σε άλλο χώρο φιλοξενίας τους.
Για την ώρα ο έλεγχος γίνεται δειγματοληπτικά σε 2-3 πτήσεις την ημέρα, αλλά ο στόχος μας είναι να αυξήσουμε τον έλεγχο σε περισσότερες πτήσεις την ημέρα.
Άρα βλέπουμε ότι τα πρωτόκολλά μας λειτουργούν κανονικά και η απόδειξη είναι ότι εντοπίζουμε νέα κρούσματα στα αεροδρόμια. Στο σημείο αυτό να διευκρινίσω ότι τα νέα περιστατικά δεν αφορούν μόνο τουρίστες, αλλά και κύπριους που μέχρι τώρα είχαν το δικαίωμα να κάνουν το τεστ στην Κύπρο. Από την 1η όμως Αυγούστου, δεν θα υπάρχει αυτή η επιλογή για τον κύπριο και μόνιμα διαμένοντα διότι θα ακολουθείται η διαδικασία που εφαρμόζεται σε όλους τους επιβάτες. Θα εξαιρούνται μόνο όσοι έχουν ξεκινήσει το εμβολιαστικό τους σχήμα και θα το ολοκληρώσουν στην Κύπρο. Θα μπορούν να υποβληθούν σε PCR και σε Rapid test .
Σε ότι αφορά τις αναχωρήσεις από την Κύπρο προς άλλη χώρα, ο κάθε ταξιδιώτης θα πρέπει να φροντίσει να ενημερωθεί για το τι ισχύει στη χώρα που θα ταξιδέψει.
Ασπίδα προστασίας η μάσκα στα αεροδρόμια
-Υπάρχουν στοιχεία που καθησυχάσουν, αυτούς που δεν έχουν πεισθεί ακόμη ότι είναι ασφαλές να ταξιδέψουν λόγω του συνωστισμού σε αεροδρόμια και του κλειστού χώρου των αεροπλάνων;
Τα αεροδρόμια είναι χώροι όπου υπάρχει συνωστισμός, όπως τα λεωφορεία και τα τρένα και όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς, γι’ αυτό και είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας. Είναι γεγονός ότι σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας είναι αδύνατο να αποφύγεις το συνωστισμό γι’ αυτό θα πρέπει φοράμε μάσκα. Από τη δική μας πλευρά προσπαθούμε να γίνεται όσον το δυνατόν καλύτερη ροή για να εξυπηρετείται ο κόσμος. Υπάρχει επίσης, σύσταση να τηρείται το ένα μέτρο απόστασης μεταξύ των επιβατών. Άρα τα αεροδρόμια λειτουργούν κανονικά τηρούνται τα μέτρα ασφαλείας και ως εκ τούτου μέχρι στιγμής δεν υπήρξε θέμα ότι κάποιος κόλλησε τον ιό επειδή διακινήθηκε στο αεροδρόμιο.
Μόνο ψηφιακά το πιστοποιητικό εμβολιασμού
-Πότε αναμένεται η έναρξη πτήσεων από Βρετανία και σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης;
Ήδη έχουμε ενημερωθεί ότι οι βρετανοί τουριστικοί πράκτορες από την ερχόμενη εβδομάδα θα διπλασιάσουν τις πτήσεις τους προς την Κύπρο, ταυτόχρονα αυξάνονται οι πτήσεις από τη Ρωσία.
Επίσης προς τα τέλη Ιουλίου αναμένεται πως οι πτήσεις θα αυξηθούν γύρω στις 800 την εβδομάδα και μέχρι τα μέσα Αυγούστου στις 820 εβδομαδιαίως , από τις 650 πτήσεις εβδομαδιαίως που είναι σήμερα.
Να σημειώσω επίσης, ότι τον Ιούνιο η επιβατική κίνηση ήταν δεκαπλάσια της περσινής χρονιάς, δηλαδή το 2020 είχαμε 40.000 επιβάτες (αφίξεις – αναχωρήσεις) και φέτος τον Ιούνιο είχαμε 441.000. Όσον αφορά τον Ιούλιο, τις πρώτες δώδεκα ημέρες του 2020 είχαμε 64.000 επιβάτες, ενώ φέτος την αντίστοιχη χρονική περίοδο υπήρχαν 263.000 επιβάτες.
Θα σας ενημερώσω επίσης, ότι από τις 13 Αυγούστου για να ταξιδέψει οποιοσδήποτε προς Κύπρο από χώρες της ΕΕ, το πιστοποιητικό εμβολιασμού θα γίνεται αποδεκτό μόνο στη ψηφιακή του μορφή, ώστε να παρέχεται η δυνατότητα επιβεβαίωσης της αυθεντικότητας του. Παράλληλα βρισκόμαστε σε συνομιλίες με τη Ρωσική ομοσπονδία για να εφαρμόσουμε κάτι ανάλογο και στους ρώσους επισκέπτες.