Α. Κουτσούλης: Κλυδωνισμοί λόγω ρωσο-ουκρανικής κρίσης
Οι πολιτικές εξελίξεις με τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία θα προκαλέσουν κλυδωνισμούς στην κυπριακή οικονομία αλλά και αύξηση του κόστους της οικοδομικής βιομηχανίας, αναφέρει ο διευθυντής του τμήματος Δημοσίων Έργων Αντώνης Κουτσούλης.
Σε συνέντευξη του στη StockWatch, σημειώνει ωστόσο ότι για την ώρα δεν γίνεται καμία σκέψη για αναπροσαρμογή του αναπτυξιακού προγράμματος του τμήματος και παραθέτει όλα τα έργα που βρίσκονται υπό εξέλιξη.
Όπως σημειώνει, το τμήμα έχει να υλοποιήσει για την τρέχουσα προγραμματική περίοδο, έργα €1 δισ.
Δηλώνει ότι το τμήμα είναι ένας από τους μεγαλύτερους οργανισμούς του Δημοσίου και έχει να αντιμετωπίσει αρκετές προκλήσεις.
Τονίζει επίσης ότι σε καιρούς κοινωνικής, πολιτικής και οικονομικής κρίσης, η αποτελεσματικότητα της δημόσιας υπηρεσίας και η ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχονται αποτελούν καίριους παράγοντες που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη για την ικανοποίηση των μεταβαλλόμενων αναγκών των πολιτών.
Ειδικότερα για το δημόσιο τομέα, αλλά και για το τμήμα Δημοσίων Έργων υποστηρίζει ότι θα πρέπει να λειτουργεί με επαγγελματισμό ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των πολιτών.
Στη συνέντευξη του στη StockWatch, ο κ. Κουτσούλης αναφέρεται και στις προτεραιότητες που έχει θέσει ως νέος διευθυντής του τμήματος Δημοσίων Έργων.
Η συνέντευξη
Ερ.: Ποιες προτεραιότητες έχετε θέσει ως νέος Διευθυντής του Τμήματος Δημοσίων Έργων;
Απ.: H Διεύθυνση ενός από τους μεγαλύτερους οργανισμούς/ τμήματα του Δημοσίου στο νησί, ο οποίος απασχολεί πέραν των 300 υπαλλήλων και έχει να υλοποιήσει για την τρέχουσα προγραμματική περίοδο έργα ύψους πέραν του €1 δισ., αναμφίβολα έχει να αντιμετωπίσει αρκετές προκλήσεις. Η δημόσια διοίκηση γενικότερα στην Κύπρο, σήμερα περισσότερο από ποτέ, καλείται από την κοινωνία να αποδείξει την αξία της και να βελτιώσει την εικόνα που φέρει ως προς τη βελτίωση των συνθηκών ζωής και την ανάπτυξη της ευημερίας των πολιτών. Σε καιρούς κοινωνικής, πολιτικής και οικονομικής κρίσης, η αποτελεσματικότητα της δημόσιας υπηρεσίας και η ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχονται αποτελούν καίριους παράγοντες που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη για την ικανοποίηση των μεταβαλλόμενων αναγκών των πολιτών.
Το Τμήμα Δημοσίων Έργων προσπαθεί να εισακούσει τις απαιτήσεις της κοινωνίας και ως προτεραιότητα έχω θέσει, παράλληλα με τον βασικό στόχο της υλοποίησης του αναπτυξιακού προγράμματος της Δημοκρατίας, να προωθήσω κουλτούρα και υιοθέτηση αξιών ανάμεσα στο προσωπικό, όπως η επιμονή και η εργατικότητα, η προσωπική βελτίωση. Η ταυτόχρονη εισαγωγή τεχνολογικών καινοτομιών θα καταστήσει δυνατή τη λειτουργία του τμήματος σε μια τεχνολογικά αναβαθμισμένη βάση που θα επιτρέψει την ικανοποίηση των στόχων μας για βελτίωση της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας του τμήματος, έτσι ώστε το όραμά του τμήματος για παροχή υπηρεσιών άνετης και ασφαλούς διακίνησης των πολιτών στο οδικό δίκτυο και για εξασφάλιση σύγχρονων δημόσιων κτιρίων ώστε να παρέχονται στον πολίτη πιο άνετες και αξιοπρεπείς συνθήκες εξυπηρέτησης, να μπορεί να πραγματοποιηθεί και με τον τρόπο αυτό να συμβάλουμε στην ανάπλαση του κοινωνικού και φυσικού περιβάλλοντος, με βιώσιμα και αποτελεσματικά μέσα.
Θεωρώ πως το τμήμα Δημοσίων Έργων είναι σε θέση να επενδύσει στον επαγγελματισμό και την καλλιέργεια ικανοτήτων και δεξιοτήτων ώστε να είναι σε θέση να παραδίδει έργα και υπηρεσίες αποτελεσματικά και αποδοτικά. Με αυτό τον τρόπο κρίνουμε ότι θα μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις ανάγκες της εποχής μας.
Ερ.: Οι εξελίξεις σε σχέση με το ουκρανικό και η αβεβαιότητα σε ότι αφορά την οικονομία πώς επηρεάζει τα προγραμματισμένα προς υλοποίηση έργα και αυτά που βρίσκονται σε εξέλιξη;
Απ.: Αναμφίβολα οι πολιτικές εξελίξεις με τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία μας λυπούν και αναμένεται να προκαλέσουν επιπτώσεις ευρείας κλίμακας στην Ευρώπη. Η οικονομία της Κύπρου, μια ανοιχτή οικονομία, αναμένεται επίσης να δεχτεί τους κλυδωνισμούς των αποτελεσμάτων της σύρραξης, αφού στον οικονομικό και κατασκευαστικό τομέα, αναμένεται να αντιμετωπίσουμε και τις απειλές του πληθωρισμού αλλά και της διατάραξης της ροής των εφοδιαστικών αλυσίδων και της ίδιας της επάρκειας πρώτων υλών. Η έκρυθμη πολιτική κατάσταση έχει ήδη οδηγήσει σε αύξηση των τιμών των καυσίμων και της ενέργειας, των μεταλλευμάτων και των μεταφορών τα οποία αποτελούν τη βάση του κόστους της οικοδομικής βιομηχανίας.
Τα μακροχρόνια συμβόλαια έργων τα οποία διαχειρίζεται το τμήμα μας, περιλαμβάνουν πρόνοιες μέσω των οποίων γίνεται ο επιμερισμός του ρίσκου ανάμεσα στα συμβαλλόμενα μέρη. Με βάση αυτές, το κράτος έχει αναλάβει σημαντικό μέρος του ρίσκου της αναπροσαρμογής των τιμών, το οποίο και θα κληθεί να αναλάβει.
Παρά το γεγονός ότι ο προϋπολογισμός των έργων ακολουθεί την αύξηση των τιμών της αγοράς σε κατασκευαστικά υλικά, καύσιμα κλπ, στο στάδιο αυτό δεν υπάρχουν σκέψεις για επαναπρογραμματισμό των έργων του τμήματος λόγω της κρίσης του Ουκρανικού. Οι εξελίξεις παρακολουθούνται και αξιολογούνται και από το αρμόδιο Υπουργείο Οικονομικών το οποίο δίνει τις κατευθυντήριες γραμμές και οδηγίες για τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν αξιολογώντας τη διάρκεια της κρίσης και το βαθμό επηρεασμού των Δημόσιων Οικονομικών.
Η αβεβαιότητα που υπάρχει δεν βοηθά στην εξασφάλιση των ανταγωνιστικών τιμών που είχαμε δει στο παρελθόν και σε συνδυασμό με τις πληθωριστικές τάσεις που είχαν εμφανιστεί περί το 2021, αναμένεται να οδηγηθούμε σε αυξημένο κόστος των δημόσιων έργων. Τα προγραμματισμένα ωστόσο έργα θα υλοποιηθούν με βάση τις εξαγγελίες της κυβέρνησης και το τμήμα Δημοσίων Έργων θα συνεχίσει την προσπάθεια για την παράδοση έργων με γνώμονα την ποιότητα, ασφάλεια και βιώσιμη ανάπτυξη για την ικανοποίηση των αναγκών της κοινωνίας.
Ερ.: Ποια η επίδραση της συνεχούς αύξησης τιμών που παρατηρείται στον τομέα ενέργειας και στα οικοδομικά υλικά; Έχει προνοήσει το τμήμα για το πως θα αντιμετωπιστεί τυχόν περαιτέρω αύξηση στο κόστος υλοποίησης αναπτυξιακών έργων;
Απ.: Οι πολεμικές εξελίξεις έχουν επιφέρει πρόσθετες αυξήσεις στο κόστος των κατασκευαστικών οικοδομικών υλικών, πέραν των πρόσφατων ανατιμήσεων εξαιτίας των πληθωριστικών τάσεων που παρατηρούνταν ήδη από το 2021. Η Κυβέρνηση επεξεργάζεται και προσπαθεί να κτίσει ένα δίκτυ προστασίας τόσο στα νοικοκυριά, όσο και στη βιομηχανία, αφού συναισθάνεται την ανάγκη για παροχή στήριξης, ενώ ταυτόχρονα αναζητείται και ευρωπαϊκό σχέδιο δράσης για να αντιμετωπίσει τις ανατιμήσεις.
Ως τμήμα οι κρίσεις γενικότερα μας επηρεάζουν αφού διαταράσσουν την εφοδιαστική αλυσίδα και κλονίζουν την εμπιστοσύνη και την ασφάλεια που απαιτείται να υπάρχει για την ομαλή λειτουργία του κατασκευαστικού τομέα. Θεωρούμε ότι οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης ότι η ροή των έργων που εξαγγέλθηκαν θα υλοποιηθεί, βοηθούν ώστε να διατηρηθεί η εμπιστοσύνη και να προχωρήσουμε στην παράδοση τους.
Το τμήμα, μέσω των συμβάσεων του εφαρμόζει μηχανισμούς για να καλύψει τους κινδύνους των αυξήσεων στις τιμές των πρώτων υλών και της ενέργειας και για τον λόγο αυτό δεν έχει επηρεαστεί ο προγραμματισμός των έργων.
Εδώ αξίζει να σημειώσουμε ότι το τμήμα Δημοσίων έργων, έχει εμπειρία σε εκτέλεση και υλοποίηση μακροχρόνιων συμβάσεων, όπως για παράδειγμα την 25-ετή διαχείριση των Αερολιμένων ή την 40-ετή διαχείριση του λιμανιού της Λεμεσού, όπου αναμένεται να παρουσιαστούν και να αντιμετωπισθούν σειρά κινδύνων και κρίσεων. Συνεπώς πρόθεσή μας είναι να αξιοποιήσουμε τα εργαλεία που μας δίνουν οι συμβάσεις προκειμένου να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά οι προκλήσεις που παρουσιάζονται, χωρίς να διαταράσσεται η υλοποίηση των αναπτυξιακών έργων.
Ερ.: Το ποσοστό υλοποίησης αναπτυξιακών δαπανών, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του γενικού λογιστηρίου έκλεισε στο χαμηλότερο ιστορικό επίπεδο το 2021, ενώ βρίσκεται διαχρονικά σε χαμηλά επίπεδα. Γιατί δεν υλοποιούνται τα έργα και οι αναπτυξιακές δαπάνες που εντάσσονται στους ετήσιους προϋπολογισμούς του κράτους;
Απ.: Το ποσοστό υλοποίησης του αναπτυξιακού προϋπολογισμού για το 2021 ανήλθε στο 69,5% και είναι ψηλότερο από τα 2 τελευταία χρόνια. Πρέπει να σημειωθεί ότι μετά την κρίση του 2013 παρατηρείται μείωση στο ποσοστό υλοποίησης των αναπτυξιακών δαπανών που οφείλεται σε διάφορους λόγους όπως:
α) Στα προβλήματα υποστελέχωσης που αντιμετωπίζει τα τελευταία χρόνια τόσο το Τμήμα Δημοσίων Έργων όσο και οι διάφορες άλλες εμπλεκόμενες Υπηρεσίες για την υλοποίηση των έργων, σε συνδυασμό με την πρόωρη και άτακτη αφυπηρέτηση έμπειρου προσωπικού μετά την οικονομική κρίση του 2013 με αποτέλεσμα να χαθούν πολύτιμες εμπειρίες και τεχνογνωσία.
γ) Στην ταυτόχρονη ένταξη στους προϋπολογισμούς του Κράτους μετά το 2015, πολλών και μεγάλων έργων, με ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα για τα οποία υπάρχουν έντονες πιέσεις από τις Τοπικές Κοινωνίες και διάφορες Υπηρεσίες για τη γρήγορη υλοποίηση τους, λαμβάνοντας υπόψη ότι την περίοδο της κρίσης είχαν παγοποιηθεί όλα τα προγραμματιζόμενα έργα. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα τη συσσώρευση πολλών και μεγάλων έργων για τα οποία χρειάζεται επικαιροποίηση μελετών και άλλων διαδικασιών με αποτέλεσμα να προκαλούνται καθυστερήσεις στον προγραμματισμό των έργων.
δ) Στους περιορισμούς και δυνατότητες του ιδιωτικού τομέα και των Αρχών Κοινής Ωφελείας να ανταποκριθούν στην έγκαιρη ετοιμασία των μελετών για οδικά έργα.
ε) Στην εισαγωγή πολλαπλών διαδικασιών και ελέγχων στη γραμμή υλοποίησης ενός έργου με αποτέλεσμα να προκαλούνται καθυστερήσεις όπως η εισαγωγή του νόμου περί αξιολόγησης των έργων του Δημοσίου, επικαιροποίηση περιβαλλοντικών μελετών, αναθεώρηση της διαδικασίας προσφορών, ιεραρχικές προσφυγές, εξασφάλιση διαφόρων εγκρίσεων, πιστοποιητικών ποιότητας, συμβατότητας κλπ.
Οι πιο πάνω λόγοι σαφέστατα δυσχεραίνουν την πορεία υλοποίησης των έργων, ωστόσο το προσωπικό του Τμήματός μας, το οποίο με την ευκαιρία θα ήθελα να ευχαριστήσω, καταβάλλει υπεράνθρωπες προσπάθειες μέσα σε δύσκολες συνθήκες, προκειμένου να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις για υλοποίηση έργων που θα ικανοποιήσουν τις ανάγκες της κοινωνίας.
Ερ.: Υπάρχουν συγκεκριμένες ανάγκες στο τμήμα που δυσχεραίνουν την εκπλήρωση του έργου σας;
Απ.: Σαφέστατα ο δημόσιος τομέας, αλλά και το τμήμα Δημοσίων Έργων ειδικότερα, θα πρέπει να λειτουργεί με επαγγελματισμό ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των πολιτών. Οι ελλείψεις σε αριθμό προσωπικού σε σχέση με το οργανόγραμμα του τμήματος αλλά και πρόσθετες ειδικότητες οι οποίες απαιτούνται να παρέχονται στο τμήμα προκειμένου να μπορεί να ανταπεξέλθει στην πολυπλοκότητα των έργων που έχει να διαχειριστεί, αποτελούν τις μεγαλύτερες προκλήσεις που έχουμε να αντιμετωπίσουμε. Ταυτόχρονα η καλλιέργεια δεξιοτήτων αποτελεί, όπως έχω ήδη αναφέρει, πρόσθετο στόχο, έτσι ώστε να παρασχεθούν τα απαραίτητα εφόδια στο υφιστάμενο και προσοντούχο προσωπικό μας, προκειμένου να ανταποκριθεί στους περιορισμένους χρόνους και τις ολοένα αυξημένες απαιτήσεις που επιβάλλουν οι νομοθετικές ρυθμίσεις.
Συνεπώς στόχος είναι να καλυφθούν οι ανάγκες σε θέματα στελέχωσης και καλύτερης οργάνωσης της δομής του τμήματος. Επίσης, κρίνεται ως επείγουσα η τεχνολογική αναβάθμιση του τμήματος και για το λόγο αυτό προωθείται η μηχανογράφηση του και ένταξη του σε διαχειριστικά προγράμματα, ούτως ώστε να εκσυγχρονιστούν και να διευκολυνθούν οι διάφορες εργασίες και διαδικασίες που προωθούνται.
Ερ.: Πού οφείλεται η καθυστέρηση στην προώθηση μεγάλων αναπτυξιακών έργων, όπως ο αυτοκινητόδρομος Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς, το νέο κτήριο του Μουσείο και άλλα μεγάλα έργα;
Απ.: Τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα είναι εκ της φύσης τους σύνθετα και πολύπλοκα, ενώ η υλοποίησή τους επηρεάζει σημαντικό αριθμό υπηρεσιών και απαιτούν κατά κανόνα ενέργειες, πληροφόρηση και μελέτες από διάφορους φορείς προκειμένου να ληφθούν οριστικές αποφάσεις που αφορούν στο σχεδιασμό τους και οριστικοποίηση της μελέτης και κατασκευής τους.
Ταυτόχρονα οι διαδικασίες προκήρυξης διαγωνισμών και οι κανόνες χρηστής διοίκησης που ορίζει το νομοθετικό πλαίσιο, επιβάλλουν περιορισμούς και δεσμεύσεις οι οποίες συχνά έχουν ως επακόλουθο την υπέρβαση του χρονικού ορίζοντα μέσα στον οποίο το τμήμα είχε προγραμματίσει την υλοποίηση έργων. Στόχος μας είναι μέσω του κατάλληλου συντονισμού με τους εμπλεκόμενους φορείς, να παρακολουθούμε και να επιλύουμε άμεσα τυχόν προβλήματα που εμφανίζονται και να ανταποκρινόμαστε έγκαιρα στις προκλήσεις που παρουσιάζονται στην πορεία υλοποίησης των έργων.
Όσον αφορά τον αυτοκινητόδρομο Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς, ενώ οι σχετικές προσφορές είχαν ζητηθεί από τις 23 Μαΐου 2019, είχε κατατεθεί ιεραρχική προσφυγή με αποτέλεσμα η υπογραφή των συμβολαίων να γίνει στις 13 Μαΐου 2021. Το συμβόλαιο προβλέπει μελέτη και κατασκευή από τον Ανάδοχο, ο οποίος υλοποιεί με βάση τα χρονοδιαγράμματα τις μελέτες, ενώ οι κατασκευαστικές εργασίες αναμένονται να αρχίσουν το καλοκαίρι του 2022.
Σε ότι αφορά το Μουσείο σημειώθηκαν κάποιες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της μελέτης που οφείλονταν αφενός μεν στην πολυπλοκότητα του έργου και αφετέρου στην πανδημία του Covid-19, ενώ επιπλέον, έπρεπε να τροχοδρομηθούν οι διαδικασίες για τη μετακίνηση των Κυβερνητικών Υπηρεσιών που στεγάζονταν στον χώρο ανέγερσης του κτιρίου. Είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε ότι η διαδικασία υποβολής προσφορών για ένα μεγαλεπήβολο έργο το οποίο θα αποτελεί σημείο αναφοράς για την αρχιτεκτονική και που αναμένεται να αναβαθμίσει την εμπειρία που θα βιώνουν οι επισκέπτες του, αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούλιο του 2022.
Για το τμήμα Δημοσίων Έργων, η εκτέλεση μεγάλων αναπτυξιακών έργων είναι πρωταρχικής αλλά και εθνικής σημασίας αφού αυτά αφορούν την κατασκευή, επέκταση ή τον εκσυγχρονισμό υποδομών που συμβάλλουν με τη σειρά τους στην οικονομική και βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας και αποβλέπουν στη δημιουργία σύγχρονων υποδομών που εξυπηρετούν τους πολίτες, στηρίζουν την οικονομία και το ρυθμό ανάπτυξής της και βελτιώνουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες στους πολίτες.
Ερ.: Πόσα οδικά έργα βρίσκονται υπό εξέλιξη φέτος, ποια είναι τα σημαντικότερα και πότε ολοκληρώνονται;
Απ.: Παρά τα προβλήματα που έχουν προκύψει λόγω και της πανδημίας τα έργα του Τμήματος προχωρούν και στη φάση αυτή βρίσκονται υπό εξέλιξη 41 μεγάλα έργα συνολικής αξίας €368 εκατ. Τα 21 είναι οδικά, εκ των οποίων ο περιμετρικός αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας Α’ Φάση αξίας €72 εκατ., ο αυτοκινητόδρομος Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς Α’ Φάση αξίας €83,3 εκατ., αυτοκινητόδρομος Λεμεσού – Σαϊττά Α’ Φάση αξίας €31 εκατ., ενώ έργα όπως το οδικό δίκτυο στο ενεργειακό κέντρο Βασιλικού αξίας €17,6 εκατ., το οδικό δίκτυο για εξυπηρέτηση του νέου γηπέδου Λεμεσού αξίας €9 εκατ., η βελτίωση δρόμου Ακρούντας – Διερώνας αξίας €8,2 εκατ., η αναβάθμιση της λεωφόρου Κάππαρη στο Παραλίμνι αξίας €8 εκατ. και ο παρακαμπτήριος Γερμασόγειας αξίας €7,1 εκατ. αφορούν δρόμους πρωταρχικής σημασίας. Επίσης, βρίσκονται σε διαδικασία προκήρυξης διαγωνισμών ακόμη 19 έργα εκτιμώμενης δαπάνης ύψους €343 εκατ. περίπου, εκ των οποίων τα 13 είναι οδικά, όπως ο αυτοκινητόδρομος Αστρομερίτη - Ευρύχου (εκτιμωμένης δαπάνης €89 εκατ.), η αναβάθμιση της λεωφόρου Λάρνακας – Δεκέλειας Γ’ Φάση (εκτιμώμενης δαπάνης €21 εκατ.), η βελτίωση του δρόμου Σωτήρας – Δερύνειας (εκτιμώμενης δαπάνης €16 εκατ.) και η αναβάθμιση δρόμου εντός του δήμου Τσερίου (εκτιμώμενης δαπάνης €7 εκατ.).
Στα έργα που διαχειρίζεται το Τμήμα περιλαμβάνονται επίσης και κτηριακές εγκαταστάσεις, ανέγερση αθλητικών εγκαταστάσεων, εγκατάσταση και συντήρηση στάσεων και στεγάστρων παγκύπρια, κατασκευή κυματοθραυστών.
Για τους τελευταίους, μέσα στο πλαίσιο του μακροχρόνιου προγράμματος (Master Plan) διαχείρισης των παράκτιων ζωνών της Κύπρου που έχει καταρτιστεί από το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 πάνω σε επιστημονική βάση, το Τμήμα Δημοσίων Έργων έχει ετοιμάσει τα Γενικά Σχέδια Προστασίας και Βελτίωσης της Παράκτιας ζώνης για τις περιοχές Λάρνακας, Λεμεσού, Πάφου, Ζυγίου – Κιτίου και με βάση αυτά ετοιμάζονται μελέτες για προστασία και βελτίωση των παραλίων, εξασφαλίζεται περιβαλλοντική έγκριση και προωθείται η κατασκευή κυματοθραυστών.
Έχουν ήδη κατασκευαστεί από το 2015 μέχρι και σήμερα 10 κυματοθραύστες στο Λατσί από το αλιευτικό καταφύγιο μέχρι τον κατασκηνωτικό χώρο αξίας €4,2 εκατ., 5 κυματοθραύστες στη θαλάσσια περιοχή Γερμασόγειας αξίας €2,5 εκατ., 6 κυματοθραύστες στη θαλάσσια περιοχή Περβολιών αξίας €3 εκατ. και 6 κυματοθραύστες στην περιοχή Γεροσκήπου αξίας €2,7 εκατ., ενώ το 2021 έχει αρχίσει η κατασκευή 9 κυματοθραυστών στην παραλιακή περιοχή Περβολιών αξίας €6,2 εκατ. όπου αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα του 2024. Επίσης, κατασκευάζονται 7 κυματοθραύστες στην παραλιακή περιοχή της Λάρνακας – Ορόκλινης αξίας €4 εκατ. και αναμένονται να ολοκληρωθούν τέλος του 2023.
Σημαντικό είναι επίσης να αναφερθεί ότι το τμήμα διαχειρίζεται και τις συμβάσεις παραχώρησης που αφορούν στην ανάπτυξη και λειτουργία των Αερολιμένων Λάρνακας και Πάφου, έργο κεφαλαιουχικής αξίας πέραν των €680 εκατ. και την ιδιωτικοποίηση των λειτουργιών του Λιμένα Λεμεσού όπου μέχρι στιγμής έχουν γίνει επενδύσεις σε υποδομές, εξοπλισμό και ψηφιακό μετασχηματισμό της τάξης των €50 εκατ., ενώ προγραμματίζονται περισσότερες επενδύσεις τα αμέσως επόμενα χρόνια. Επίσης είμαστε στην ευχάριστη θέση να αναφέρουμε ότι βρίσκεται σε πορεία υλοποίησης και το μεγαλύτερο ίσως αναπτυξιακό έργο της Κυπριακής Δημοκρατίας, που αφορά στο Λιμάνι και τη Μαρίνα Λάρνακας, επένδυση που ξεπερνά το €1,2 δισ., ενώ η προωθούμενη ανάπτυξη του Λιμένα Βασιλικού θα αποφέρει επενδύσεις της τάξης των €150-200 εκατ., που θα δώσουν ώθηση στις προσπάθειες της Κύπρου για περαιτέρω ανάπτυξη της ως ενεργειακού κέντρου.
Οι υποδομές είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη του τόπου αφού μέσω αυτών παρέχονται οι υπηρεσίες που επιτρέπουν στην κοινωνία να λειτουργεί και στις οικονομίες να ευδοκιμούν, ενώ διαδραματίζουν ρόλο στην οικονομία, το περιβάλλον και την κοινωνία, οι οποίες απαρτίζουν τις βασικές διαστάσεις της αειφόρου ανάπτυξης. Αυτό το χαρακτηριστικό θέτει την έγκαιρη ολοκλήρωση των υποδομών στο κέντρο των προσπαθειών του Τμήματός μας.