Ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών τίθεται σήμερα εκ νέου το αίτημα για αποδέσμευση ποσού ύψους €33 εκατ. για την αγορά των κτιρίων Μετροπόλιταν και Nicosia City Central (NCC).
Το κτίριο του Μετροπόλιταν, προγραμματίζεται να αγοραστεί για τις ανάγκες στέγασης του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και το NCC για τη στέγαση των Εξωτερικών Ιατρείων Λευκωσίας, του Τμήματος Οδοντιατρικών Υπηρεσιών, του Τμήματος Εφόρου Εταιρειών και της Διοίκησης του Υφυπουργείου Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής.
Σύμφωνα με σημείωμα που προωθήθηκε στην επιτροπή για την αγορά του Μετροπόλιταν, ζητείται η αποδέσμευση κονδυλίου ύψους €25 εκατ. Σημειώνεται ότι η συμφωνία αγοράς του κτιρίου ανέρχεται στο ποσό των €21,315,000, πλέον ΦΠΑ (€25.364.850 συµπερ. ΦΠΑ).
Για την αγορά του NCC, ζητείται η αποδέσμευση κονδυλίου ύψους €8.086.050, ενώ σημειώνεται ότι το κτίριο θα αγοραστεί έναντι του ποσού €22.650.000, πλέον ΦΠΑ (€26.953.500 συµπερ. ΦΠΑ).
Υπενθυμίζεται ότι το ζήτημα της αποδέσμευσης του κονδυλίου για την αγορά του Μετροπόλιταν είχε τεθεί ξανά ενώπιον της επιτροπής Οικονομικών στις αρχές Απριλίου, όπου αποφασίσθηκε να ζητηθεί περαιτέρω ενημέρωση από το αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών.
Σε απαντητική επιστολή στην επιτροπή ο διευθυντής του υπουργείου Οικονομικών Γιώργος Παντελή αναφέρει μεταξύ άλλων ότι, η επιλογή των ανωτέρω κτιρίων προέκυψε μέσω ανοικτής πρόσκλησης για εκδήλωση ενδιαφέροντος για πώληση κατάλληλων ακινήτων προς τη Δημοκρατία, µε σκοπό την κάλυψη στεγαστικών αναγκών αριθμού κυβερνητικών υπηρεσιών, με σχετική απόφαση του υπουργικού Συμβουλίου.
Παράλληλα χαρακτηρίζει αβάσιμες τις τοποθετήσεις και τους ισχυρισμούς του γενικού ελεγκτή σε σχέση με την απόκτηση δύο κτηρίων, υποστηρίζοντας ότι τη δεδομένη στιγμή, η απόκτηση υφιστάμενων διαθέσιμων στην αγορά κτιρίων, είναι η προσφορότερη επιλογή για τα συμφέροντα της Δημοκρατίας.
Ξανά στην Βουλή η αγορά Μετροπόλιταν και NCC
Υπενθυμίζεται ότι κατά τη συνεδρία της επιτροπής ο Γενικός Ελεγκτής της Δημοκρατίας Οδυσσέας Μιχαηλίδης είχε ζητήσει επιτακτικά από τους βουλευτές να μην εγκρίνουν την αποδέσμευση κονδυλίων για την αγορά των δύο κτιρίων.
Σε επιστολή που προώθησε στη Βουλή εξάλλου, ο κ. Μιχαηλίδης επαναλαμβάνει την έκκληση του για σταύρωμα του συγκεκριμένου κονδυλίου και ειδικά του κονδυλίου για την αγορά του Μετροπόλιταν, αίτημα στο οποίο επικεντρώθηκε η συζήτηση της επιτροπής.
Συγκεκριμένα πληροφορεί τα μέλη της επιτροπής ότι η Υπηρεσία του παραμένει στην ισχυρή άποψη ότι η αγορά του συγκεκριμένου κτηρίου συνιστά ανεπίτρεπτης μορφής και έκτασης διασπάθιση δημοσίου χρήματος και εισηγείται όπως, ασκώντας τις συνταγματικές τους εξουσίες, απορρίψουν το αίτημα για αποδέσμευση.
Ο κ. Μιχαηλίδης επαναλαμβάνει ότι το κράτος θα πληρώσει €1 εκατ. περισσότερα από την αξία του, ενώ τονίζει ότι σύμφωνα με νέα στοιχεία που εξασφάλισε το γραφείο του η απόφαση για αγορά του κτιρίου λήφθηκε κατά παράβαση του περί της Δημοσιονομικής Ευθύνης και του Δημοσιονομικού Πλαισίου Νόμου.
Εξηγεί ότι στην ανακοίνωση της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για αγορά κτιρίων, ρητά καθοριζόταν ότι το πιστοποιητικό τελικής έγκρισης θα πρέπει να έχει εξασφαλιστεί πριν την υπογραφή του συμβολαίου, η οποία θα προηγηθεί της παράδοσης του κτιρίου.
«Ουσιαστικά, για την υποτιθεμένη κατεπείγουσα ανάγκη, ο ιδιοκτήτης έχει περιθώριο 15 μηνών πριν παραδώσει το κτίριο. Μάλιστα, μπορεί να το παραδώσει χωρίς να έχει ακόμη Πιστοποιητικό Τελικής Έγκρισης το οποίο θα μπορεί να εξασφαλίσει εντός έξι μηνών από την παράδοση», προσθέτει.
Ελεγκτής: 19όροφος πύργος σε εξαιρετικά μικρό οικόπεδο
Ο κ. Μιχαηλίδης στην επιστολή του στην επιτροπή χαρακτηρίζει το 19όροφο κτίριο «Μετροπόλιταν», ως πολεοδομικό έκτρωμα το οποίο θα επιβραβεύσει, νομιμοποιώντας το και αγοράζοντάς το, η Κυπριακή Δημοκρατία.
Μεταξύ άλλων αναφέρει ότι πρόκειται για πύργο 19 ορόφων σε ένα εξαιρετικά μικρό οικόπεδο για τέτοια κατασκευή.
Όπως εξηγεί με βάση την άδεια οικοδομής, το προτεινόμενο δομήσιμο εμβαδό είναι 3.892τ.μ., δηλαδή ακόμη και με τα κίνητρα υπάρχει υπέρβαση κατά 868 τ.μ., προσθέτοντας ότι ο Δήμος Λευκωσiας αποδέχθηκε την υπέρβαση με την προϋπόθεση να καταβληθεί ως αντιστάθμισμα ποσό ίσο με €477.400 (868τ.μ. χ €550/τ.μ.).
Σημειώνει ότι «ο ιδιοκτήτης προόριζε στα σχέδια τον 4° όροφο ως γυμναστήριο και, ως τέτοιος, δεν θα προσμετρούσε στο δομήσιμο εμβαδό που λαμβάνεται υπόψη. Στην πράξη όμως, μετέτρεψε και τον όροφο αυτό σε γραφείο, ενώ ταυτόχρονα έκλεισε και τις καλυμμένες βεράντες στους 15 ορόφους. Για τις αλλαγές αυτές ο ιδιοκτήτης ανάφερε ότι θα εξαγοράσει πρόσθετο δομήσιμο εμβαδό ίσο με 703 τ.μ., αυξάνοντας το προτεινόμενο δομήσιμο εμβαδό από τα 3.892 τ.μ. σε 4.595 τ.μ.».
«Αυτό σημαίνει ότι σε ένα τεμάχιο εμβαδού 782 τ.μ. στο οποίο θα μπορούσε με βάση τους ισχύοντες πολεοδομικούς συντελεστές να κατασκευαστεί κτήριο με δομήσιμο εμβαδό 1.955 τ.μ. (που αυξάνεται στα 2.797 αν ληφθούν υπόψη όλα τα κίνητρα), κατασκευάστηκε κτήριο με δομήσιμο εμβαδό 4.595 τ.μ., δηλαδή υπάρχει υπέρβαση κατά 135% από τους πολεοδομικούς συντελεστές και κατά 64% αν ληφθούν υπόψη και όλα τα κίνητρα», προσθέτει.
Τέλος τονίζει ότι το κτίριο κατασκευάστηκε ως εάν ο συντελεστής δόμησης να είναι ίσος με 5.88, τη στιγμή που ο πραγματικός συντελεστής είναι 2.5, ο οποίος ούτως ή άλλως είναι πολύ μεγάλος.