Την αναθεώρηση της πρότασης νόμου για την θέσπιση νομοθεσίας για την ίδρυση Ταμείου Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Στήριξης Δανειοληπτών με σκοπό την αντιμετώπιση των έκτακτων συνθηκών που έχουν δημιουργηθεί ως αποτέλεσμα της ανόδου του πληθωρισμού κατά την τελευταία τριετία και των συνακόλουθων διαδοχικών αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας για αύξηση των επιτοκίων, αποφάσισε το ΑΚΕΛ.
Σχετικά ενημέρωσε χθες την κοινοβουλευτική επιτροπή Οικονομικών ο γενικός γραμματέας του κόμματος Στέφανος Στεφάνου, ο οποίος είπε πως με βάση γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας η δημιουργία νέου Ταμείου θεωρείται αντισυνταγματική και ως αποτέλεσμα αποφάσισαν να προβούν σε διορθώσεις, ώστε να εξασφαλιστεί η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συναίνεση για την υιοθέτηση της πρότασης τόσο από την εκτελεστική, όσο και την νομοθετική εξουσία.
Ως βασικότερη αλλαγή στην προτεινόμενη ρύθμιση ο γενικός γραμματέας του ΑΚΕΛ ανάφερε την πρόθεση τους να αφαιρέσουν από την πρόταση νόμου την πρόνοια για την δημιουργία ειδικού Ταμείου, έχοντας υπόψη την γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας.
Σημείωσε όμως ότι η διαγραφή της συγκεκριμένης πρόνοιας θα πρέπει να συνοδευτεί από πολιτική δέσμευση της κυβέρνησης, ότι τα χρήματα που θα εισπράττονται και θα κατατίθενται στο κρατικό ταμείο από το συγκεκριμένο τέλος θα διοχετεύονται για την χρηματοδότηση κοινωνικών προγραμμάτων και ειδικότερα στο σχέδιο επιδότησης επιτοκίου.
Επίσης ανέφερε ότι θα υιοθετήσουν εισήγηση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για απόρριψη αιτητών οι οποίοι συμμετέχουν σε άλλα σχέδια στήριξης, αλλά και του Γενικού Λογιστή για συμπερίληψη εκπροσώπου του στην επιτροπή διαχείρισης του ταμείου.
«Είμαστε έτοιμοι επίσης να υιοθετήσουμε εισήγηση του Τμήματος Φορολογίας για την εισαγωγή άρθρου που θα προβλέπει την διαδικασία είσπραξης του έκτακτου τέλους», ανέφερε επίσης, ενώ σημείωσε ότι το συγκεκριμένο ζήτημα θα μπορούσε να ρυθμιστεί με κανονισμούς.
Έκκληση να ψηφιστεί πριν το τέλος του χρόνου
Παράλληλα ο κ. Στεφάνου αφού ενημέρωσε ότι η αναθεωρημένη πρόταση θα είναι έτοιμη ως την ερχόμενη Δευτέρα, ζήτησε να εξετασθεί από την κοινοβουλευτική επιτροπή το συντομότερο δυνατόν, ώστε να μπορεί να τεθεί ενώπιον της Ολομέλειας του σώματος κατά την τελευταία συνεδρία της πριν τις διακοπές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, που θα συνέλθει για νομοθετικό έργο την Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου.
Ο κ. Στεφάνου ανέφερε ότι ο αντίκτυπος από την εφαρμογή της πρόταση νόμου ανέρχεται σε €100 εκατ. για δύο χρόνια, όταν οι τράπεζες έχουν δείκτη κάλυψης ρευστότητας 328% σύμφωνα με στοιχεία του 2024.
Μεταξύ άλλων είπε ότι η θέση τους είναι ότι δεν θα επηρεαστούν οι επενδύσεις στην κυπριακή οικονομία από την εφαρμογή της συγκεκριμένης πρότασης, η οποία αποσκοπεί στην στήριξη των ευάλωτων συμπολιτών μας που πλήττονται από την ακρίβεια.
Πρόσθεσε ότι η επιβολή τέλους 5% στα καθαρά έσοδα από τόκους που προβλέπει η πρόταση νόμου, δεν θα επηρεάσει την ικανότητα και ρευστότητα των τραπεζών, καθώς διαθέτουν άφθονα κεφάλαια, όπως είπε χαρακτηριστικά.
«Απόδοση ιδίων κεφαλαίων 24,6% το 2023 σε σύγκριση με μέση απόδοση 9,7% συστημικές τράπεζες άλλων χωρών και τα ασυνήθιστα μεγάλα κέρδη €1,2 δις να συμβάλουν στην οικονομική ανάπτυξη», ανέφερε για να προσθέσει ότι η θέση τους είναι ότι η υιοθέτηση της πρόταση τους δεν θα αποθαρρύνει με τα συγκεκριμένα δεδομένα τους πιθανούς επενδυτές, αλλά ούτε και θα προκαλέσει κίνδυνο για την χρηματοοικονομική σταθερότητα.
Δεν ζήτησε γνώμη της ΕΚΤ το ΥΠΟΙΚ
Εν τω μεταξύ, εκπρόσωπος του υπουργείου Οικονομικών επανέλαβε ότι δεν συμφωνούν με το σκοπό της πρότασης νόμου, σημειώνοντας ότι η Κύπρος σε σχέση με άλλες χώρες εφαρμόζει φορολογίες προς τράπεζες και εταιρείες.
Δήλωσε επίσης ότι ο σκοπός του Ταμείου εξυπηρετείται ήδη με υφιστάμενες πολιτικές της κυβέρνησης, αναφέροντας πως περιλαμβάνονται σημαντικές πιστώσεις στο κρατικό προϋπολογισμό για την στήριξη ευάλωτων πολιτών στην απόκτηση και διατήρηση κατοικίας.
Απαντώντας επίσης σε ερώτηση του βουλευτή του Κινήματος Οικολόγων Σταύρου Παπαδούρη εάν απευθύνθηκαν στην ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για γνώμη σχετικά με την φορολόγηση των υπερκερδών των τραπεζών, όπως ζητήθηκε από τα μέλη της κοινοβουλευτικής επιτροπής Οικονομικών στην προηγούμενη συνεδρία, είπε ότι δεν το έπραξαν καθώς δεν συμμερίζονται το σκοπό της πρότασης νόμου.
Φορολόγηση υπερκερδών από 12 χώρες
Η εκπρόσωπος του υπουργείου απαντώντας σε άλλη ερώτηση βουλευτών είπε ότι σύμφωνα με μελέτη της ευρωπαϊκής ένωσης τραπεζών διαχρονικά έχουν εφαρμόσει σχετικά μέτρα φορολόγησης υπερκερδών τραπεζών 12 χώρες, εκ των οποίων οι έξι είναι κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Πρόσθεσε ότι στο υπουργείο Οικονομικών δεν υπάρχει κάποιος σχεδιασμός για να προχωρήσει σε αντίστοιχη ρύθμιση.
Παρεμβαίνοντας ο κ. Στεφάνου ανέφερε ότι η Ισπανία έχει ανανεώσει την σχετική ρύθμιση για άλλα δύο χρόνια τις τελευταίες μέρες.
Όχι σε τρίτη φορολογία λένε οι τράπεζες
Σε παρέμβαση εξάλλου, ο Ανώτερος Διευθυντής του Συνδέσμου Τραπεζών Μιχάλης Κρονίδης, επανέλαβε την διαφωνίας τους καθώς η προτεινόμενη ρύθμιση συνεπάγεται την επιβολή τρίτης φορολογίας για το τραπεζικό σύστημα της χώρας.
Σημείωσε ότι πέραν της φορολογίας επί των κερδών, καταβάλλουν από το 2011 και ειδικό φόρο επί των καταθέσεων, ο οποίος επιβάλλεται ανεξάρτητα των αποτελεσμάτων των τραπεζών.
Ανέφερε ενδεικτικά ότι κατά την τελευταία διετία 2022-2023 οι τράπεζες κατέβαλαν ειδικό φόρο επί των καταθέσεων τους ύψους €140 εκατ. περίπου.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Δημοσιονομικού Συμβουλίου Μιχάλης Περσιάνης ανέφερε επίσης ότι η ανησυχία που εξέφρασαν κατά την προηγούμενη συνεδρία για την λειτουργία του ταμείου δεν υφίσταται πλέον με τις προτεινόμενες τροποποιήσεις.