You are here

Όλα στο τραπέζι για αερόσακους – Αποφασίζει η Βουλή

16/12/2024 10:29

Μετά από ένα σαββατοκύριακο έντονων διαβουλεύσεων και ζυμώσεων, η Ολομέλεια της Βουλής  καλείται σήμερα το απόγευμα να ψηφίσει το νέο νομοθετικό πλαίσιο που θα διέπει τις ανακλήσεις οχημάτων με ελαττωματικά εξαρτήματα και κυρίως με τους φονικούς αερόσακους takata, τους οποίους φέρεται να έχουν χιλιάδες αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους κυπριακούς δρόμους, καινούργια και μεταχειρισμένα, ευρωπαϊκά και από τρίτες χώρες, θέτοντας σε κίνδυνο την ζωή οδηγών και επιβατών τους που σε πολλές περιπτώσεις έχουν άγνοια για τις «βόμβες» που φέρουν τα οχήματα τους.

Υπενθυμίζεται ότι η πρόταση νόμου είχε προγραμματισθεί να τεθεί προς ψήφιση στην συνεδρία της Ολομέλειας του σώματος την προηγούμενη Πέμπτη, αλλά μετά από έντονες πιέσεις και παρασκήνιο, αποφασίστηκε την ύστατη να μεταφερθεί σήμερα μια ώρα πριν την έναρξη της συζήτησης του κρατικού προϋπολογισμού για το 2025, με ανοιχτό ακόμα το ενδεχόμενο νέα αναβολής.

Στους βασικότερους λόγους για την αναβολή της ψήφισης της πρότασης νόμου, προτάσσεται η ταλαιπωρία του κόσμου που θα προκληθεί με την ακινητοποίηση χιλιάδων οχημάτων που φέρουν τους φονικούς αερόσακους, καθώς οι εταιρείες δεν φαίνονται να είναι έτοιμες για την άμεση αντικατάσταση των προβληματικών εξαρτημάτων.

Σημειώνεται ότι την προηγούμενη Πέμπτη μετά από διαβουλεύσεις με την εκτελεστική εξουσία η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών που συνήλθε εκτάκτως ετοίμασε αριθμό προφορικών τροπολογιών επί της πρότασης νόμου που αφορούν συγκεκριμένα.

Την παροχή εξουσίας στον Υπουργό Μεταφορών, να εκδίδει διάταγμα με το οποίο να καθορίζει τη διαδικασία ανάκλησης, τη χρονική περίοδο λήψης διορθωτικών μέτρων, καθώς και την αναστολή πιστοποιητικού καταλληλόλητας, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τα διορθωτικά μέτρα, καθώς και σε περίπτωση ανάκλησης η οποία σύμφωνα με τον διανομέα ή τον αντιπρόσωπο του κατασκευαστή παρουσιάζει σοβαρό κίνδυνο για την υγεία και την ασφάλεια.

Επίσης με τις τροπολογίες διασαφηνίζονται ότι η ευθύνη των κατασκευαστών, των αντιπροσώπων του κατασκευαστή, του διανομέα και του εισαγωγέα, όπως αυτές καθορίζονται στις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/858, συνεχίζουν να ισχύουν.

Πιο συγκεκριμένα η εφαρμογή του νόμου εάν ψηφιστεί σήμερα θα αρχίσει στις 3 Φεβρουαρίου 2025, με διάταγμα που θα εκδώσει ο Υπουργός Μεταφορών και το οποίο θα καθορίζει την διαδικασία ανάκλησης οχημάτων, το χρονικό πλαίσιο που θα έχει στη διάθεσή του ο αντιπρόσωπος του κατασκευαστή του οχήματος στην Κύπρο για να προχωρήσει στην αντικατάσταση του ελλαττωματικού εξαρτήματος.

Σύμφωνα με δηλώσεις από τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπος του ΔΗΚΟ Πανίκκο Λεωνίδου , τροπολογίες ετοιμάζονται να καταθέσουν και οι ίδιοι, ώστε οι επιπτώσεις στους πολίτες από τις ανακλήσεις να είναι ηπιότερες.

Να δώσουν στοιχεία καλεί εισαγωγείς ο υπουργός Μεταφορών

Στο μεταξύ, μιλώντας το πρωί  στο τηλεοπτικό σταθμό Alpha, ο υπουργός Μεταφορών Αλέξης Βαφεάδης, δήλωσε ότι αντιλαμβάνονται το μέγεθος του προβλήματος και της ευθύνης που πρέπει να αναληφθεί από την εκτελεστική εξουσία.

 Πρόσθεσε ότι αναμένουν την ψήφιση της νομοθεσίας ώστε και να προχωρήσουν τις διαδικασίες για διαπιστωθεί το μέγεθος του προβλήματος, ενώ σημείωσε ότι ήδη αναζητούν εναλλακτικές πηγές ενημέρωσης στο ενδεχόμενο που οι εισαγωγείς συνεχίσουν να μην συνεργάζονται, ώστε να ενημερωθούν όλοι οι πολίτες που το όχημα τους φέρει ελλαττωματικά εξαρτήματα.

Παράλληλα ο κ. Βαφειάδης είπε ότι καταβάλλονται προσπάθειες ώστε να εντοπισθούν ανταλλακτικά, ώστε να προβούν το όσο το δυνατό συντομότερα σε ανακλήσεις για την αντικατάσταση των προβληματικών ανταλλακτικών.

Απαντώντας σε ερώτηση ότι οι εισαγωγείς και μηχανικοί προειδοποιούν ότι η χρονική περίοδος των τριών μηνών για ανάκληση των οχημάτων που φέρουν τους φονικούς αερόσακκους είναι μικρή για την εξυπηρέτηση τους, με αποτέλεσμα χιλιάδες οδηγοί να υποχρεωθούν να ακινητοποιήσουν τα οχήματα, είπε ότι πρόκειται για εκτιμήσεις.

Υπογράμμισε ότι σκοπός είναι η ενημέρωση για το ακριβή αριθμό των οχημάτων που φέρουν προβληματικά εξαρτήματα και πως γι΄ αυτό είχαν ζητήσει ενημέρωση από τους εισαγωγείς, οι οποίοι όμως δεν ανταποκρίθηκαν, καθώς μόλις ένας διαβίβασε στοιχεία.

Τόνισε ακόμα ότι σκοπός είναι να εξασφαλιστεί η ενημέρωση των πολιτών, ώστε να αποφασισθούν οι ενέργειες που θα πρέπει να γίνουν για την ανάκληση και αντικατάσταση των προβληματικών εξαρτημάτων.

Ο κ. Βαφειάδης ανέφερε ότι στο εν τω μεταξύ εξετάζονται διάφορες λύσεις για άμεσες λύσεις ώστε να μην κινδυνέψουν ζωές, μεταξύ των οποίων η αφαίρεση ή και απενεργοποίηση των αερόσακων.
 
Ανέφερε ότι εντός της εβδομάδας ότι για το ζήτημα θα πραγματοποιηθεί συνάντησης με εμπειρογνώμονες, ενώ δήλωσε ότι επαφές γίνονται με τα αρμόδια όργανα της ΕΕ ώστε να εξασφαλιστούν το συντομότερο δυνατό αερόσακοι, λόγω και διάφορων ιδιαιτεροτήτων που επηρεάζουν την χώρα στο ζήτημα.
 
Σκοπός της πρότασης νόμου

Υπενθυμίζεται ότι ο σκοπός του νόμου που συνυπογράφουν οι βουλευτές των Οικολόγων Σταύρος Παπαδούρης και ΔΗΣΥ Κυριάκος Χατζηγιάννης και Νίκος Σύκας είναι η τροποποίηση του περί Έγκρισης Τύπου Οχημάτων Νόμου, ώστε να θεσπιστεί διαδικασία για τις περιπτώσεις κατά τις οποίες μηχανοκίνητα οχήματα υπόκεινται σε ανάκληση.

Η προτεινόμενη ρύθμιση αφορά στο πλαίσιο της εφαρμογής του Κανονισμού (EE) 2018/858 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 30ής Μαΐου 2018, για την έγκριση και την εποπτεία της αγοράς μηχανοκίνητων οχημάτων και των ρυμουλκουμένων τους και των συστημάτων, κατασκευαστικών στοιχείων και χωριστών τεχνικών μονάδων που προορίζονται για τα οχήματα αυτά, για την τροποποίηση των Κανονισμών (ΕΚ) αριθ. 715/2007 και (ΕΚ) αριθ. 595/2009 και για την κατάργηση της Οδηγίας 2007/46/ΕΚ.

Ειδικότερα, στις πρόνοιες της πρότασης νόμου περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

-Η υποχρέωση προσκόμισης βεβαίωσης στην εκάστοτε αρμόδια αρχή ή υπηρεσία κατά την εγγραφή ή/και τη μεταβίβαση οχήματος κατηγοριών Μ, Ν και Ο, η οποία εξασφαλίζεται από τον διανομέα ή τον αντιπρόσωπο του κατασκευαστή και με την οποία βεβαιώνεται ότι το όχημα δεν υπόκειται σε ανάκληση. 

-Η υποχρέωση ελέγχου των οχημάτων των κατηγοριών Μ, Ν και Ο, όταν διενεργείται ο περιοδικός τεχνικός έλεγχος, ως προς το κατά πόσο αυτά υπόκεινται σε ανάκληση λόγω ελαττωματικών ή ακατάλληλων εξαρτημάτων.

-Η παροχή εξουσίας στον Υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων να εκδίδει διάταγμα για καθορισμό της διαδικασίας ανάκλησης σε σχέση με τα οχήματα κατηγοριών L και Τ.

-Η διαδικασία ενημέρωσης του ιδιοκτήτη του οχήματος κατηγοριών Μ, Ν και Ο και της αρμόδιας αρχής σε περίπτωση που αυτό υπόκειται σε ανάκληση λόγω ελαττωματικών ή ακατάλληλων εξαρτημάτων.

-Η υποχρέωση λήψης διορθωτικών μέτρων αναφορικά με την ανάκληση και ο καθορισμός ποινών σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τις πρόνοιες της πρότασης νόμου. 

-Η εισαγωγή προνοιών με τις οποίες, σε περίπτωση μη έκδοσης ή αναστολής της ισχύος του πιστοποιητικού ακαταλληλότητας, λόγω του ότι το όχημα υπόκειται σε ανάκληση, απαιτείται ο επανέλεγχός του για σκοπούς έκδοσης νέου πιστοποιητικού καταλληλότητας.

Επισυνάπτονται η πρόταση νόμου και οι τροπολογίες

Της Ελένης Χαραλάμπους