Με οδηγίες του πρώην Γενικού Εισαγγελέα Κώστα Κληρίδη αναστάλθηκε η ποινική δίωξη εναντίον δύο πρώην αναπληρωτών διευθυντών λιμανιών της Αρχής Λιμένων Κύπρου (ΑΛΚ), για εργοδότηση στον ιδιωτικό τομέα, αμέσως μετά την αφυπηρέτηση τους, μάλιστα ο ένας εκ των δύο στην εταιρεία που ανέλαβε τη διαχείριση του λιμανιού Λεμεσού.
Αυτό ανέφερε ο γενικός Ελεγκτής Οδυσσέας Μιχαηλίδης, μιλώντας ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ελέγχου, η οποία έθεσε κάτω από το μικροσκόπιο της ειδική έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για την ΑΛΚ, όσον αφορά την περίοδο 2016 – 2020.
Ο κ. Μιχαηλίδης ανέφερε ότι η Υπηρεσία του έθεσε ενώπιον του κ. Κληρίδη για διερεύνηση το ενδεχόμενο διάπραξης ποινικού αδικήματος, για το γεγονός της εργοδότησης του πρώην Αναπληρωτή Διευθυντή Λιμένων Λάρνακας και Βασιλικού από την εταιρεία VTS Terminal Services Ltd, ως Ανώτατου Εκτελεστικού Διευθυντή, το οποίο έλαβε χώρα αμέσως μετά την παραίτηση του από την Αρχή.
Πρόσθεσε επίσης ότι, έγινε αναφορά και για την εργοδότηση του πρώην Αναπληρωτή Διευθυντή Λιμανιού Λεμεσού ως Γενικού Διευθυντή από την εταιρεία Eurogate, η οποία ανέλαβε τη διαχείριση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στο Λιμάνι Λεμεσού, και ο οποίος αφυπηρέτησε βάσει του Σχεδίου εθελούσιας αποχώρησης της Αρχής.
Επεσήμανε ότι ο πρώην Αναπληρωτής Διευθυντής Λιμανιού Λεμεσού, είχε εμπλακεί στις διαπραγματεύσεις που έγιναν για την ανάθεση των εργασιών του λιμανιού στους επενδυτές, στις οποίες συμμετείχε ο σημερινός εργοδότης του.
Ο κ. Μιχαηλίδης ανέφερε ότι το θέμα παραπέμφθηκε στον Αρχηγό Αστυνομίας για διερεύνηση του ενδεχόμενου διάπραξης ποινικού αδικήματος από τους πρώην λειτουργούς της Αρχής.
Πρόσθεσε ότι μετά από αίτημα της Υπηρεσίας του για ενημέρωση σχετικά με την πορεία της υπόθεσης, «πληροφορηθήκαμε από τον Αρχηγό Αστυνομίας ότι, η ποινική δίωξη εναντίον των δύο λειτουργών αναστάλθηκε με οδηγίες του Γενικού Εισαγγελέα».
ΑΛΚ: «Λήφθηκαν διορθωτικά μέτρα»
Ο Υπουργός Μεταφορών, Γιάννης Καρούσος, μιλώντας ενώπιον της Επιτροπής δήλωσε ότι πρόκειται για παλιές υποθέσεις, σημειώνοντας ότι ότι λαμβάνουν υπόψη τις παρατηρήσεις και διορθώνουν τα κακώς έχοντα.
Πρόσθεσε πως η Αρχή Λιμένων αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούσε και ότι εκτός από τον εποπτικό και ρυθμιστικό ρόλο της, έχει στη διάθεση της μεγάλο αριθμό ακίνητης ιδιοκτησίας τα οποία διαχειρίζεται, όπως το Λιμάνι της Πάφου και του Λατσιού.
Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος του ΔΣ της Αρχής Λιμένων, Αντώνης Στυλιανού, δήλωσε επίσης ότι πρόκειται για παλιές υποθέσεις πριν αναλάβει το υφιστάμενο συμβούλιο.
Ο κ. Στυλιανού διαβεβαίωσε ότι η Αρχή Λιμένων έχει εξετάσει πλήρως την έκθεση του ΓΕ, την οποία σέβεται απόλυτα, και έχουν ληφθεί όλα τα διορθωτικά μέτρα.
Επεσήμανε ότι φιλοσοφία του παρόντος ΔΣ της Αρχής, είναι η διαφάνεια, εξωστρέφεια και νομιμότητα στη διαδικασία λήψης αποφάσεων, σημειώνοντας ότι πλέον η Αρχή Λιμένων με την εμπορικοποίηση των Λιμανιών Λεμεσού και σύντομα της Λάρνακας, θα έχει ένα διαφορετικό ρόλο.
Παράνομα εκατομμύρια σε αχθοφόρους
Στην Έκθεση Ελέγχου, για τις οικονομικές καταστάσεις της ΑΛΚ για την περίοδο 2016 – 2020, διαπιστώθηκε μεταξύ άλλων ότι δόθηκαν €27 εκατ. σε 28 αδειούχους αχθοφόρους της Λεμεσού και €3,6 εκατ. σε 22 αδειούχους αχθοφόρους της Λάρνακας, ως αποζημίωση για τερματισμό των αδειών τους, παρόλο ότι, σύμφωνα με νομική συμβουλή, οι αδειούχοι αχθοφόροι δεν είχαν κανένα νόμιμο δικαίωμα σε αποζημίωση και οι οποίες αφορούσαν σε εργασίες που, σύμφωνα με την Επιτροπή Προστασίας του Ανταγωνισμού, εκτελούνταν κατά τρόπο παράνομο.
Αξίζει να αναφερθεί ότι ο Γενικός Ελεγκτής ανέφερε ότι στα σημαντικότερα ευρήματα της Υπηρεσίας του περιλαμβάνονται επίσης:
-Διενεργήθηκε μελέτη από ιδιωτική εταιρία με δαπάνη 400 χιλιάδων ευρώ για την διευθυντική πυραμίδα της Αρχής. Ωστόσο προσλήφθηκαν περισσότεροι διευθυντές, με πολύ ψηλές κλίμακες.
- Προσλήφθηκαν υπάλληλοι από το παράθυρο με την διαδικασία των υπαλλήλων αορίστου χρόνου και χωρίς να προκηρυχθούν οι θέσεις. Σε 30 μήνες ουσιαστικά αποκτούν το καθεστώς μονιμότητας.
-Εντοπίστηκαν 15 υπάλληλοι στο λιμάνι Λάρνακας, οι οποίοι πληρώθηκαν υπερωρίες χωρίς να εργαστούν. Διενεργήθηκε έρευνα και αποφασίστηκε ένας απολυθεί, 11 να τύχουν επίπληξης και 3 αθωώθηκαν. Ωστόσο η υπόθεση δεν οδηγήθηκε στο Συμβούλιο, οι τιμωρίες δεν επιβλήθηκαν και η υπόθεση κουκουλώθηκε.
- Εταιρία διαχείρισης χώρου στο λιμάνι Λεμεσού, η οποία ήταν υπό εκκαθάριση, πώλησε την άδεια για 900 χιλιάδες ευρώ, σε άλλη εταιρία και επιπλέον πλήρωσε κάτω από το τραπέζι 350 χιλιάδες ευρώ. Όλα έγιναν με την εμπλοκή της Αρχής Λιμένων. Έπρεπε να προκηρυχθούν προσφορές για την συγκεκριμένη υπηρεσία.
- Εργολάβος ανέλαβε την ανέγερση της αίθουσας επιβατών στην Λεμεσό με δαπάνη 12 εκ. ευρώ. Τελικά συμφωνήθηκε να του δοθούν 13 εκ. ευρώ. Ωστόσο τώρα σε διαιτησία και ζητά 46 εκ. ευρώ. Η εργασία έγινε με μεγάλες καθυστερήσεις και έπρεπε να ακυρωθεί το συμβόλαιο.