Ομόφωνα η ολομέλεια της Βουλής ενέκρινε το νομοθετικό πλαίσιο για τη δημιουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-kalathi, με 32 θετικές ψήφους των παρόντων βουλευτών των κομμάτων ΔΗΣΥ, ΑΚΕΛ, ΔΗΚΟ, ΕΔΕΚ, ΔΗΠΑ και Οικολόγων.
Στην πλατφόρμα θα ενταχθούν υπεραγορές με κύκλο εργασιών άνω των €5 εκατ. ετησίως, οι οποίες θα έχουν την υποχρέωση να αναρτούν τιμές προϊόντων, με στόχο την ενημέρωση και σύγκριση των τιμών σχετικών αγαθών, από τους καταναλωτές.
Ειδικότερα, σκοπός της νέας νομοθεσίας είναι η δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας καλούμενης ως «e-kalathi» και η ρύθμιση της διαδικασίας συλλογής και καταγραφής των τιμών λιανικής πώλησης συγκεκριμένων καταναλωτικών προϊόντων από την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή, καθώς και η παροχή στον καταναλωτή συνεχούς πληροφόρησης για τις τιμές των σχετικών αγαθών.
Τα προϊόντα που καλύπτει η νομοθεσία είναι τα τρόφιμα, τα βρεφικά είδη, τα είδη οικιακής χρήσης, αναψυκτικά, αλκοολούχα ποτά, νερό, χυμοί, είδη προσωπικής φροντίδας και τροφές για κατοικίδια.
Η σύγκριση των τιμών των προϊόντων θα γίνεται στη βάση των κωδικών τους (βάσει της ταυτότητας τους) και όχι ανάλογα με την ονομασία τους.
Υπολογίζεται πως σε πρώτο στάδιο στο e-kalathi θα περιληφθούν 350 προϊόντα.
Σύμφωνα με το νόμο που ψήφισε η Βουλή ο υπουργός Εμπορίου θα καθορίζει με διάταγμα τους κωδικούς προϊόντων για τους οποίους θα υποβάλλονται από τις επιχειρήσεις δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 4, τιμές πώλησης, σύμφωνα με τη διαδικασία που καθορίζεται στον Νόμο ή/και στους δυνάμει αυτού εκδιδόμενους Κανονισμούς ή/και γνωστοποιήσεις του Διευθυντή.
Οι κωδικοί προϊόντων οι οποίοι καθορίζονται στο διάταγμα θα αναθεωρούνται περιοδικά με βάση τις πωλήσεις τους και τις εποχικές ανάγκες, με διάταγμα που εκδίδεται από τον Υπουργό.
Ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων που θα συμμετέχουν στο e -kalathi, υπολογίζεται βάσει των οικονομικών καταστάσεων της αμέσως προηγούμενης, από την έκδοση του σχετικού διατάγματος, οικονομικής περιόδου.
Οι επιχειρήσεις θα υποβάλλουν μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας τα ακόλουθα στοιχεία:
(α) Την επωνυμία της επιχείρησης·
(β) τον αριθμό φορολογικής ταυτότητας της επιχείρησης και
(γ) την ταχυδρομική διεύθυνση της επιχείρησης.
Για τα προϊόντα των οποίων οι κωδικοί περιλήφθηκαν σε διάταγμα, οι επιχειρήσεις θα υποβάλλουν μέσω τυποποιημένου εντύπου, το οποίο καθορίζεται με γνωστοποίηση του Διευθυντή που δημοσιεύεται στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας, στοιχεία σχετικά με την τιμή πώλησης του προϊόντος, όπως αυτή αναγράφεται στο προϊόν ή στη συσκευασία του ή στα ράφια της επιχείρησης που είναι τοποθετημένο το προϊόν.
Τι είπαν οι βουλευτές
Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Νίκος Σύκας σημείωσε ότι το κόμμα του στηρίζει την εισαγωγή ενός θετικού εργαλείου και ευχήθηκε να αποδειχθεί χρήσιμο.
Εκ μέρους του ΑΚΕΛ, ο βουλευτής Κώστας Κώστα είπε ότι η δημιουργία του e-kalathi δεν θα κτυπήσει την ακρίβεια, την αισχροκέρδεια και τον πληθωρισμό, αλλά η εφαρμογή αυτή προάγει τη διαφάνεια και τα συμφέροντα των καταναλωτών, υποστήριξε.
Ανέφερε ότι μετά από πολύωρες συζητήσεις εισήχθησαν ρυθμίσεις και διαφοροποιήσεις που προήλθαν από εισηγήσεις όλων των ενδιαφερομένων. Επεσήμανε, ακόμη ότι αν υπάρχουν κενά, η Βουλή είναι εδώ να τα εξετάσει και διαβεβαίωσε ότι βασικός γνώμονας είναι το συμφέρον των καταναλωτών.
Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσης Παντελίδης είπε ότι με τη συζήτηση αναδείχθηκαν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος και πρόσθεσε ότι το e-kalathi είναι ένα εργαλείο για διαφάνεια και προστασία των καταναλωτών.
Ο βουλευτής των Οικολόγων Σταύρος Παπαδούρης είπε ότι το μέτρο αυτό θα βοηθήσει τους καταναλωτές να παρακολουθούν και να συγκρίνουν τιμές. Χαιρέτισε τις ρυθμίσεις που εισήχθησαν και τις αλλαγές και ευχήθηκε ο κόσμος να επωφεληθεί και αν αποδειχθεί αυτό, να προχωρήσει το μέτρο σε φρουταρίες, φούρνους και περίπτερα.
Ο βουλευτής της ΔΗΠΑ Μιχάλης Γιακουμή είπε ότι πρόκειται για ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια των καταναλωτών προς την κατεύθυνση της διαφάνειας και του σωστού ανταγωνισμού και υπενθύμισε ότι στόχος του υπουργού Εμπορίου ήταν η έναρξή του το συντομότερο και αυτό επιτεύχθηκε.