Παραχώρηση χορηγιών σε Σχολικές Εφορείες (ΣΕ) και άλλα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), χωρίς να τηρηθεί το καθορισμένο διαδικαστικό πλαίσιο, εντοπίζει η ελεγκτική υπηρεσία, σε ειδική της έκθεση για το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
Όπως αναφέρεται, η παραχώρηση χορηγιών σε Σχολικές Εφορείες (ΣΕ) και άλλα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), χωρίς να τηρηθεί το καθορισμένο διαδικαστικό πλαίσιο, αφορά τόσο την αξιολόγηση των στοιχείων που υποβάλλονται στο ΥΠΑΝ, όσο και την παραχώρηση χορηγιών που δίδονται σε οργανισμούς που διαθέτουν αποθεματικό, περιλαμβανομένων τραπεζικών υπολοίπων.
Η ΕΥ συνέστησε όπως το ΥΠΑΝ εφαρμόζει τις πρόνοιες των εγκυκλίων του Γενικού Λογιστηρίου (ΓΛ) για σκοπούς παραχώρησης κρατικών χορηγιών, καθώς και της σχετικής εγκυκλίου του Υπουργείου Οικονομικών (ΥΟ), ημερ. 8.2.2012, αναφορικά με τη διαχείριση των χορηγιών.
Παράλληλα, διαπιστώθηκε ότι το ΥΠΑΝ δεν προέβαινε σε οποιεσδήποτε ενέργειες, ώστε να διασφαλίζει ότι οι ΣΕ εφαρμόζουν ένα αποδοτικό και αποτελεσματικό σύστημα εσωτερικού ελέγχου, σύμφωνα με τον περί της Λογιστικής και Δημοσιονομικής Διαχείρισης και Χρηματοοικονομικού Ελέγχου της Δημοκρατίας Νόμου.
Έγινε σύσταση όπως το ΥΠΑΝ προβεί στις απαιτούμενες ενέργειες για συμμόρφωση με τις πρόνοιες του νόμου, αναφορικά με την εφαρμογή αποτελεσματικών συστημάτων εσωτερικού ελέγχου στις ΣΕ.
Την ίδια ώρα, η ΕΥ παρατηρεί ότι το ΥΠΑΝ, σε συγκεκριμένη περίπτωση, δεν ακολούθησε τη συνήθη πρακτική που εφαρμόζεται για τα συμβόλαια των κατασκευαστικών έργων, αναφορικά με τη προβλεπόμενη διάρκεια ισχύος των Εγγυήσεων Προκαταβολής και Πιστής Εκτέλεσης και δεν προχώρησε με την ανανέωση των σχετικών εγγυητικών.
Διαπιστώθηκε ακόμη ότι το ΥΠΑΝ δεν υπέβαλε στο ΓΛ την κατάσταση υπολοίπων τμηματικών λογαριασμών καταθέσεων, την κατάσταση υπολοίπων τμηματικών λογαριασμών και προκαταβολών και την κατάσταση εισπρακτέων ποσών, κατά την 31η Δεκεμβρίου 2021.
Επίσης, παρατηρήθηκε ότι συνέχισαν να παραμένουν σε εκκρεμότητα, για σειρά ετών, ποσά που κρατούνται από τις πληρωμές προς εργολάβους για κατασκευαστικά έργα.
Σύμφωνα με την ΕΥ, λόγω της συσσώρευσης μεγάλου αριθμού περιπτώσεων και συνολικά μεγάλου ποσού (€2.457.361 στις 31.12.2020) και της παρέλευσης μεγάλου χρονικού διαστήματος από την ολοκλήρωση των έργων, δυσχεραίνεται η εξέταση κατά πόσο αυτά θα πρέπει να επιστραφούν στους εργολάβους ή να μεταφερθούν στα έσοδα του Κράτους.
Στις διαπιστώσεις της ΕΥ, αναφέρεται ακόμη ότι το ΥΠΑΝ ότι δεν προέβη σε τροποποίηση των περί Υπεράριθμων Θέσεων σε Ειδικές Κατηγορίες στα Πανεπιστήμια Κύπρου Κανονισμών (Κ.Δ.Π. 266/2009) που επιτρέπουν την εισαγωγή στα δημόσια πανεπιστήμια με μη σύννομα κριτήρια, όπως για παράδειγμα με τη φυλετική καταγωγή ενός υποψηφίου, παρά τη γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα ημερ. 3.10.2017 για πλήρη αναθεώρησή τους, αφού δεν είναι σύννομοι, καθώς και ότι το ΠΚ δεν προέβη σε αναθεώρηση του Κανόνα 1.6 των Κανόνων Προπτυχιακής Φοίτησης.