Η Κύπρος αποτελεί ουραγό στο θέμα του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού, αναφέρει ο Αναπληρωτής Καθηγητής Χρηματοοικονομικής στο Τμήμα Εμπορίου, Χρηματοοικονομικών και Ναυτιλίας του Τεχνολογικού Πανεπιστήμιου Κύπρου (ΤΕΠΑΚ), Δρ. Παναγιώτης Χ. Ανδρέου.
Σε συνέντευξή του στη StockWatch, ο κ. Ανδρέου σημειώνει ότι τα αποτελέσματα των τριών πρόσφατων ερευνών στο ΤΕΠΑΚ, καταδεικνύουν ότι περίπου 6 στους 10 Κύπριους είναι χρηματοοικονομικά αναλφάβητα άτομα.
«Τα αποτελέσματα αυτά σε σύγκριση με τα αποτελέσματα των ερευνών του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) σε περισσότερο από 30 χώρες (η Κύπρος δεν συγκαταλέγεται σε αυτές), δείχνουν ότι η Κύπρος αποτελεί ουραγό στο θέμα του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού», τονίζει.
Επιπρόσθετα, σημειώνει, η μελέτη της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου επιβεβαιώνει το πρόβλημα του χαμηλού επιπέδου χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού στην Κύπρο, στοιχεία που κατατάσσουν την Κύπρο κάτω από το μέσο όρο των χωρών που ανήκουν στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (δλδ, τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμπεριλαμβανομένων της Ισλανδίας, της Νορβηγίας και το Λιχτενστάιν).
Όπως επισημαίνει, οι χρηματοοικονομικά αναλφάβητοι Κύπριοι τείνουν να μη διαχειρίζονται σωστά το χρέος τους, είναι χρηματοοικονομικά εύθραυστα άτομα, έχουν αυξημένη πιθανότητα να πέσουν θύμα οικονομικής απάτης, χρησιμοποιούν λιγότερο συχνά τη χρηματοοικονομική τεχνολογία επιδεικνύοντας ταυτόχρονα λιγότερη εμπιστοσύνη στις ηλεκτρονικές τραπεζικές συναλλαγές.
Σημειώνει ότι τα επίπεδα χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού είναι χαμηλότερα στους νέους και στα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας.
«Ο χαμηλός χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός μεταξύ των νέων μπορεί να είναι προβληματικός, καθώς αυτή η ομάδα καλείται να λάβει οικονομικές αποφάσεις που θα επηρεάζουν την οικονομική τους ευημερία τις επόμενες δεκαετίες», τονίζει.
Σύμφωνα με τον Δρ. Ανδρέου, περίπου το 35% των Κυπρίων στο ηλικιακό εύρος 25-64 δηλώνουν ότι βρίσκονται σε εύθραυστη οικονομική κατάσταση, ενώ το συγκεκριμένο στατιστικό στο ηλικιακό εύρος 18-39 είναι αρκετά αυξημένο και ξεπερνά το 60%.
Τονίζει ακόμη τη σημασία προώθησης της χρηματοοικονομικής παιδείας στην Κύπρο με την ενσωμάτωση των σχετικών χρηματοοικονομικών θεμάτων στα υπάρχοντα σχολικά μαθήματα, τη δημιουργία υποχρεωτικών μαθημάτων τόσο στα σχολεία όσο και στα πανεπιστήμια σε θέματα διαχείρισης προσωπικών χρηματοοικονομικών πόρων, καθώς και σε συνδυασμό με άλλα προγράμματα κατάρτισης που προσφέρονται σε μαθητευόμενους και νέους υπαλλήλους.
Χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός και διαφάνεια
Σύμφωνα με τον καθηγητή, ο χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός ενδέχεται να επιδρά θετικά στην αύξηση της διαφάνειας σε μία χώρα.
Τονίζει ότι η υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής κατά της Διαφθοράς θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει και την ενίσχυση της χρηματοοικονομικής παιδείας στο σύνολο του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Διαβάστε τη συνέντευξη εδώ.