Στις απόψεις των καταναλωτών για το τί ωθεί τον πληθωρισμό, αναφέρεται η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Σε πρόσφατο άρθρο, το οποίο υπογράφουν οι Pedro Baptista, Colm Bates, Omiros Kouvavas, Pedro Neves και Katia Werkmeister, αναφέρεται ότι τον Μάρτιο του 2024, οι περισσότεροι καταναλωτές στη ζώνη του ευρώ απέδωσαν την άνοδο του πληθωρισμού τα έτη 2022-23 κυρίως στο (λοιπό) κόστος των εισροών, ακολουθούμενο από τα κέρδη και τους μισθούς.
Άλλα κόστη εισροών (π.χ. ενέργεια, πρώτες ύλες ή άλλο επιχειρηματικό κόστος) επιλέχθηκε ως ο κύριος παράγοντας από το 66% των ερωτηθέντων στη ζώνη του ευρώ, ακολουθούμενο από τα κέρδη των επιχειρήσεων (20%) και τους μισθούς (14%).
Ενώ αυτή η κατάταξη των παραγόντων του πληθωρισμού ήταν κοινή σε μεμονωμένες χώρες, υπήρχε σημαντική διακύμανση στη συχνότητα κάθε απάντησης.
Η σειρά των χωρών βασίζεται στο ποσοστό των ερωτηθέντων που επέλεξαν τους μισθούς ως κύριο μοχλό.
Η Ολλανδία (27%) και το Βέλγιο (22%) προηγούνται σε αυτή την κατάταξη, με την Αυστρία (19%) και τη Γερμανία (17%) να ακολουθούν πολύ πίσω, και τη Γαλλία (9%), τη Φινλανδία (8%) και την Ελλάδα (8%). στο κάτω μέρος.
Στην Ελλάδα, ένα αξιοσημείωτο ποσοστό των καταναλωτών (43%) πιστεύει ότι τα κέρδη των επιχειρήσεων ήταν η κύρια κινητήρια δύναμη του πληθωρισμού
Σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2023, οι αντιλήψεις των καταναλωτών για τους κύριους παράγοντες του πληθωρισμού μετατοπίστηκαν προς τους μισθούς, αν και τα άλλα κόστη εισροών εξακολουθούσαν να θεωρούνται ως ο ισχυρότερος παράγοντας συνολικά.
Το ποσοστό των καταναλωτών που επέλεξαν τα κέρδη των επιχειρήσεων μειώθηκε κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με τον Ιούνιο του 2023, ενώ το ποσοστό που επιλέγουν το μισθολογικό κόστος αυξήθηκε κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες. Αυτό συνάδει με τις εξελίξεις στην αύξηση των μισθών και στα κέρδη ανά μονάδα κατά την ίδια περίοδο. Το ποσοστό των ερωτηθέντων που επέλεξαν άλλα κόστη εισροών παρέμεινε σε γενικές γραμμές σταθερό.
Οι καταναλωτές που επιλέγουν τους μισθούς ως κύρια κινητήρια δύναμη του πληθωρισμού είναι γενικά νεότεροι, χωρίς πτυχίο πανεπιστημίου και ζουν σε χώρες όπου η αύξηση των μισθών ήταν σχετικά υψηλή το περασμένο έτος.
Όπως αναφέρεται, μια πιθανή εξήγηση για αυτό το εύρημα είναι ότι η πρόσφατη αύξηση των μισθών ήταν ιδιαίτερα έντονη μεταξύ των εργαζομένων με κατώτατο μισθό, οι οποίοι έχουν συνήθως χαμηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης και ανήκουν στη νεότερη ηλικιακή ομάδα.
Επιπλέον, σε χώρες όπου η αύξηση των μισθών στο παρελθόν ήταν υψηλή, ένα μεγαλύτερο ποσοστό των ερωτηθέντων τείνουν να επιλέγουν τους μισθούς ως τον κύριο παράγοντα του πληθωρισμού.
Οι αλλαγές στις αντιλήψεις των καταναλωτών για τους κύριους παράγοντες του πληθωρισμού ακολουθούν τις πρόσφατες εξελίξεις.
Οι μισθοί έχουν αποκτήσει μεγαλύτερη βαρύτητα στις αντιλήψεις τους, ενώ ο ρόλος των κερδών έχει μειωθεί, σε συνάρτηση με τις πρόσφατες εξελίξεις στους μισθούς και τα κέρδη ανά μονάδα.
Τέτοιες αλλαγές, όπως σημειώνεται, καταδεικνύουν πώς οι αφηγήσεις για τον πληθωρισμό αντανακλώνται στις αντιλήψεις των καταναλωτών για τους κύριους παράγοντες του πληθωρισμού, οι οποίοι, με τη σειρά τους, μπορεί να επηρεάσουν τον τρόπο διαμόρφωσης των προσδοκιών τους για τον πληθωρισμό. Αυτό, σημειώνεται, υπογραμμίζει τη σημασία της παρακολούθησης των αλλαγών στις αφηγήσεις για τον πληθωρισμό.
«Η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται τους παράγοντες του πληθωρισμού είναι ζωτικής σημασίας για την ερμηνεία των αλλαγών στις προσδοκίες τους για τον πληθωρισμό, οι οποίες μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά τις πραγματικές οικονομικές αποφάσεις», τονίζουν οι συντάκτες του άρθρου.