Σε τρεις κορυφαίες προκλήσεις που ορθώνονται ενώπιόν μας, αναφέρθηκε χθες ο Διευθύνων Σύμβουλος της Τρ. Κύπρου, Πανίκος Νικολάου.
Μιλώντας στο όγδοο Business Leaders Summit, ο κ. Νικολάου σημείωσε ότι οι τρεις προκλήσεις είναι:
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός
Τόνισε ότι η ολική μετάβαση του κράτους από τους παραδοσιακούς τρόπους λειτουργίας είναι μια κατεπείγουσα ανάγκη. «Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει την επίσπευση της υλοποίησης της συνολικής ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Στόχος πρέπει να είναι η μετατροπή των διαδικασιών, μέσω των οποίων εξυπηρετείται και συναλλάσσεται ο πολίτης και οι επιχειρήσεις με το δημόσιο, σε ηλεκτρονικές», σημείωσε.
Πρόσθεσε ότι πρέπει, να υλοποιηθούν έργα στρατηγικής εμβέλειας σε τομείς όπως η υγεία, η δικαιοσύνη, η πολεοδομία, το κτηματολόγιο και η παιδεία.
«Αλληλένδετη είναι η αναγκαία βελτίωση των ευρυζωνικών υποδομών της χώρας. Αυτά επείγουν διότι σύντομα ενώ εμείς συζητούμε βασικές αρχές της ψηφιακής μετάβασης οι άλλοι χρησιμοποιούν τεχνολογίες αιχμής, όπως Blockchain και Τεχνητή Νοημοσύνη και πώς αυτά αξιοποιούνται από το δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα», υπογράμμισε.
Ανέφερε ακόμη ότι από το €1,2 δισ. που θα διατεθεί στην Κύπρο για την περίοδο 2021-2026 από το μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σχεδόν το 25% θα διατεθεί για την ψηφιακή μετάβαση της οικονομίας μας.
«Τα στρατηγικά σχέδια υπάρχουν, οι πόροι είναι διαθέσιμοι, χρειάζεται υλοποίηση. Χρειάζονται ορόσημα, αξιολογήσεις και παραδοτέα εντός καθορισμένων χρονοδιαγραμμάτων. Είναι και σαφές, αλλά ταυτόχρονα και επείγον: Εάν δεν καταφέρουμε να τρέξουμε στους ρυθμούς της ψηφιακής εποχής, αλλά κυρίως των ανταγωνιστικών επενδυτικών μας προορισμών, ελλοχεύουν σοβαροί κίνδυνοι», υπέδειξε.
Η δεύτερη μεγάλη πρόκληση αφορά στην ασφαλή πρόσβαση σε πιο φθηνή και καθαρή ενέργεια
Σύμφωνα με τον κ. Νικολάου, βασική προϋπόθεση για την έγκριση των εθνικών Σχεδίων Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας από τις Βρυξέλλες, αποτελεί η συμβολή τους στη μετάβαση σε μια πράσινη οικονομία.
«Γι’ αυτό απαιτείται περαιτέρω διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ανάπτυξη και εφαρμογή νέων τεχνολογιών και συστημάτων αποθήκευσης αυτής της ενέργειας, αξιοποίηση των κοιτασμάτων υδρογονανθράκων στην αποκλειστική οικονομική μας ζώνη, καθώς και δημιουργία υποδομών εισαγωγής, αποθήκευσης και επαναεροποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου και η ανάπτυξη του εσωτερικού δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου», επεσήμανε.
Σύμφωνα με τον CEO της BOCH, ο πόλεμος στην Ουκρανία κατέδειξε την ανάγκη για ενεργειακή ασφάλεια και διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας. «Όλα αυτά θα έχουν θετικές επιπτώσεις στους κλιματικούς στόχους, αλλά και στην ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. H συνεπαγόμενη μείωση της δαπάνης για εισαγόμενα πετρελαιοειδή, σε συνδυασμό με το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού στον ανταγωνισμό, θα επιφέρουν εξοικονομήσεις στο κόστος ενέργειας για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις», εκτίμησε.
Σύμφωνα με τις αναφορές του κ. Νικολάου, η αναπτυξιακή και η οικονομική πολιτική της χώρας είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την ενεργειακή πολιτική, ενώ τόνισε ότι μέχρις ότου πετύχουμε την ασφαλή πρόσβαση σε πιο φθηνή και καθαρή ενέργεια, η οικονομία και η κοινωνία μας θα συνεχίσουν να είναι ευάλωτες στις διακυμάνσεις των διεθνών αγορών και τις γεωπολιτικές συγκρούσεις, πολεμικές ή οικονομικές.
Η τρίτη κορυφαία πρόκληση αφορά την αντιμετώπιση της λειψυδρίας
Σ’ αυτό τον τομέα, παρατήρησε, η Κύπρος βρίσκεται αντιμέτωπη με την «τέλεια καταιγίδα». Στον όχι μακρινό ορίζοντα τρεις διαφορετικές καταιγίδες συγκλίνουν ολοένα και ταχύτερα προς την κατεύθυνση μας:
• Η παρατεταμένη ανομβρία,
• οι πεπαλαιωμένες υποδομές ύδρευσης και άρδευσης και
• η ολοένα και μεγαλύτερη ζήτηση για νερό.
Τον περασμένο μήνα η κυβέρνηση ενέκρινε ένα ολοκληρωμένο και ισορροπημένο πρόγραμμα δράσης για αντιμετώπιση της ανομβρίας και της λειψυδρίας. Το χαρακτηρίζω ισορροπημένο διότι, οι στοχευμένες δράσεις που προβλέπονται δεν παραπέμπονται σε κάποιο απροσδιόριστο μέλλον. Οι μισές είναι άμεσες και μεσοπρόθεσμες, δηλαδή η υλοποίηση τους προβλέπεται εντός της διετίας 2025 – 2026.
«Μεταξύ αυτών είναι και η εγκατάσταση τεσσάρων - από συνολικά δέκα -νέων μονάδων αφαλάτωσης. Οι μονάδες αφαλάτωσης, ανεξαρτήτως της τεχνολογίας και της μεθόδου που ακολουθούν, είναι ιδιαίτερα ενεργοβόρες. Αυτό καθιστά το στόχο φθηνής και καθαρής ενέργειας ακόμη πιο επείγον και κρίσιμο. Διαφορετικά θα βρεθούμε αντιμέτωποι με το εφιαλτικό σενάριο αύξησης της τιμής του ρεύματος, λόγω αυξημένης ζήτησης από τις μονάδες αφαλάτωσης και ταυτόχρονα αύξηση της τιμής και του νερού, διότι θα αυξηθεί το κόστος παραγωγής του. Η ενεργειακή πολιτική της χώρας είναι άμεσα και απόλυτα συνδεδεμένη με την υδατική της πολιτική, από την οποία εξαρτάται η οικονομική και κοινωνική μας επιβίωση», παρατήρησε.
«Όταν το κράτος πάει μπροστά, ο τόπος πάει μπροστά, και οι επιχειρήσεις και οι άνθρωποι του έχουν καλύτερες μέρες. Η μετάβαση προς τη ψηφιακή εποχή και σε πιο φθηνή και καθαρότερη ενέργεια είναι ένας συλλογικός στόχος που προϋποθέτει αποτελεσματική συνεργασία δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και συμμετοχή όλων των κοινωνικών εταίρων. Έτσι πετύχαμε το 1974, το 2004 και το 2008. Υπήρχε συλλογική συστράτευση γιατί όλοι έβλεπαν τα οφέλη στο βάθος του τούνελ», τόνισε .
«Σήμερα η Κύπρος βρίσκεται σε ένα κομβικό σημείο. Καλούμαστε να μεταμορφώσουμε την οικονομία μας, τις επιχειρήσεις μας, όχι απλά διότι είναι υποχρέωση μας έναντι του πλανήτη και των επόμενων γενιών, αλλά γιατί είναι καλό για την Κύπρο. Όταν ο τόπος πάει μπροστά, πάνε και οι επιχειρήσεις του. Υπάρχει όμως μια ακόμη παράμετρος - αν μείνουμε αδρανείς, αν δεν πετύχουμε, δεν θα χάσουμε απλά μια ευκαιρία. Όσα σήμερα θεωρούμε δεδομένα, θα πάψουν να είναι», υπογράμμισε.