Μικρό καλάθι φαίνεται ότι κρατούν οι παράγοντες της αγοράς καυσίμων, έναντι της πρόθεσης της Επιτροπής Ανταγωνισμού να προχωρήσει σε έρευνα αναφορικά με τις τιμές καυσίμων κίνησης για την χρονική περίοδο 2023 και 2024.
Η σχετική απόφαση της ΕΠΑ, ήρθε μετά από έντονες επικρίσεις που δέχθηκε το προηγούμενο χρονικό διάστημα η Επιτροπή, οι οποίες εκφράστηκαν τόσο από πλευράς παρατηριούχων, καταναλωτών, αλλά και κομμάτων, στο πλαίσιο της συζήτησης του προϋπολογισμού της ΕΠΑ, στη Βουλή.
Οι επικρίσεις και καταγγελίες εμπλεκόμενων, περιλαμβάνουν επίσης αναφορά στην απόρριψη εκ μέρους της ΕΠΑ, καταγγελίας που υπέβαλε ο Παγκύπριος Σύνδεσμος Πρατηριούχων.
Ενδείξεις για μη υγιή ανταγωνισμό
Αυστηρές ήταν οι επικρίσεις που εξαπέλυσε τους προηγούμενους μήνες ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών (ΚΣΚ), υποδεικνύοντας σε σειρά ανακοινώσεων ότι υπάρχουν ενδείξεις για μη υγιή ανταγωνισμό στην αγορά καυσίμων.
Στην πιο πρόσφατη σχετική ανακοίνωση ο ΚΣΚ, διαπιστώνει μεγάλες διαφορές στις λιανικές τιμές καυσίμων για την περίοδο του 2023-2024, τονίζοντας ότι οι ενδείξεις για μη υγιή ανταγωνισμό συνεχίζονται.
Ο ΚΣΚ ζήτησε εις βάθος έρευνα από τις αρμόδιες αρχές, βάζοντας στο επίκεντρο δηλώσεις του υπουργού Ενέργειας Γιώργου Παπαναστασίου ότι το σύστημα παρακολούθησης της εμπορίας καυσίμων παρουσιάζει αδυναμίες και γίνονται ενέργειες για αλλαγή, ή τροποποίησή του.
Ο σύνδεσμος υποδεικνύει εντούτοις, ότι αυτό δεν μπορεί να είναι δικαιολογία για όσα παρατηρούνται στην εμπορία καυσίμων.
Τα σχόλια του ΥΠΕΝ, ακολούθησαν δηλώσεις της προέδρου της ΕΠΑ Εύας Παντζαρή ότι δεν υπάρχουν στοιχεία που να καταδεικνύουν την ύπαρξη καρτέλ στις τιμές καυσίμων.
Μάλιστα, η κ. Παντζαρή, μιλώντας ενώπιον της επιτροπής Οικονομικών τον περασμένο μήνα αναφορικά με τις αυξήσεις στις τιμές καυσίμων και για το εάν διαπιστώθηκαν υπερχρεώσεις από εταιρείες, ανέφερε ότι δεν υπάρχει κάτι που δεν έπραξε η ΕΠΑ.
Τόνισε πως για να ξεκινήσει κάποια έρευνα εναντίον των εταιρειών χρειάζεται κάποιο έναυσμα ή κάποια συγκεκριμένη καταγγελία, κάτι που στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν υπήρξε, όπως είπε, κάτι που διαψεύδει ο σύνδεσμος πρατηριούχων, κάνοντας αναφορά στη δική του καταγγελία.
Σύμφωνα με τον Παγκύπριο Συνδέσμο Πρατηριούχων προηγήθηκε καταγγελία στην ΕΠΑ το 2023 για νόθευση του ανταγωνισμού εναντίον εταιρειών πετρελαιοειδών η οποία όμως δεν βρήκε ανταπόκριση.
Δεν ικανοποίησε η επιλογή της διαδικασίας
Πλέον, ο σύνδεσμος εκφράζει ανησυχία για την έρευνα που ανακοίνωσε η ΕΠΑ, επισημαίνοντας ότι η διαδικασία μιας κλαδικής έρευνας ενδέχεται να διαρκέσει από 4 έως 6 έτη και πως αν διαπιστωθούν παραβάσεις, θα χρειαστεί η έναρξη νέας αυτεπάγγελτης έρευνας, η οποία θα διαρκέσει ακόμη περισσότερο.
Η προηγούμενη κλαδική έρευνα της επιτροπής, όπως σημειώνεται, διήρκησε πέραν από πενταετία και τονίζεται ότι αντί να αξιοποιηθούν τα στοιχεία που έχουν υποβληθεί με την καταγγελία του, η ΕΠΑ επιλέγει μία χρονοβόρα διαδικασία.
Πού κυμαίνονται οι τιμές
Εν αναμονή των εξελίξεων γύρω από την απόφαση της ΕΠΑ για έρευνα στον τομέα, οι καταναλωτές εξακολουθούν να αφιερώνουν σημαντικό μέρος του προϋπολογισμού τους στο κόστος καυσίμων, καθώς οι τιμές στα πρατήρια κυμαίνονται μέχρι και το €1,484 το λίτρο.
Συγκεκριμένα, με βάση τα επίπεδα των λιανικών τιμών καυσίμων όπως καταγράφηκαν το απόγευμα της Παρασκευής από το Παρατηρητήριο Λιανικών Τιμών Καυσίμων, η φθηνότερη μέση τιμή για αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων ανήλθε σε €1,385/λίτρο στη Λευκωσία. Αντίθετα, η ακριβότερη μέση τιμή κυμάνθηκε σε €1,410/λίτρο στη Πάφο.
Για την αμόλυβδη 98 οκτανίων η φθηνότερη μέση τιμή ήταν στο €1,468/λίτρο στη Λάρνακα και η ακριβότερη έφτασε στο €1,484/λίτρο στην επαρχία Πάφου.
Η χαμηλότερη μέση τιμή για πετρέλαιο κίνησης ανήλθε σε €1,456/λίτρο στη πρωτεύουσα και η υψηλότερη μέση τιμή σε €1,482/λίτρο επίσης στην Πάφο.