Πλεονασματικός και ο δεύτερος προϋπολογισμός της κυβέρνησης Χριστοδουλίδη, ο οποίος περιλαμβάνει και μεγάλο αριθμό έργο, δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Μάκης Κεραυνός.
Μιλώντας μετά την έκτακτη συνεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου ο κ. Κεραυνός είπε ότι στον προϋπολογισμό του 2025, περιλαμβάνονται και τα €25 εκατ. της πρώτης δόσης των €125 εκατ. για τη συμμετοχή της Κύπρου στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου - Κρήτης.
Ο προϋπολογισμός 2025 και το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πλαίσιο 2025 - 2027 περιλαμβάνει δαπάνες €10,13 δισ. για το 2025, €10,33 δισ. το 2026 και €10,1 δισ. για το 2027.
Παράλληλα, ανέφερε ο κ. Κεραυνός υψίστης σημασίας θεωρείται η υλοποίηση έργων υποδομής με σημαντική προστιθέμενη αξία, με ιδιαίτερη έμφαση στα συγχρηματοδοτούμενα έργα και τα έργα του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Στο πιο πάνω πλαίσιο, σημειώνεται ότι οι αναπτυξιακές δαπάνες αναμένεται να αυξηθούν κατά 2,1% το 2025 σε σχέση το έτος 2024.
Περαιτέρω, κατά το 2025 αναμένεται αύξηση της τάξης του 5,2% στις δαπάνες στις παροχές παιδείας, υγείας και κοινωνικές παροχές.
Συγκράτηση μισθολογίου
Όσον αφορά στην απασχόληση στον δημόσιο τομέα σημειώνεται ότι ενώ τα προηγούμενα χρόνια παρατηρήθηκε αύξηση των μόνιμων θέσεων στον Κρατικό Προϋπολογισμό, το 2025 επιτυγχάνεται μείωση τους κατά 4 θέσεις.
Στο πλαίσιο του προϋπολογισμού για το 2025 συνεχίζεται η προσπάθεια συγκράτησης του κρατικού μισθολογίου, περιλαμβανομένης και της απασχόλησης με μείωση της συνολικής απασχόλησης στο Δημόσιο Τομέα κατά 1.569 άτομα κατά την περίοδο 2012 – 2024.
Θετικές προοπτικές και αβεβαιότητα
Σύμφωνα με το βασικό μακροοικονομικό σενάριο, οι προοπτικές της κυπριακής οικονομίας μεσοπρόθεσμα παραμένουν θετικές αλλά με σημαντικό βαθμό αβεβαιότητας.
Μετά την επιτάχυνση το 2024, ο ρυθμός ανάπτυξης θα κυμανθεί γύρω στο 3,1% το 2025.
Η αγορά εργασίας αναμένεται να επηρεαστεί θετικά, με μείωση του ποσοστού ανεργίας γύρω στο 4,8% του εργατικού δυναμικού το 2025 από 5,0% το 2024.
Το δημοσιονομικό ισοζύγιο το 2025, προβλέπεται πλεονασματικό και αναμένεται να ανέλθει στο 3,3%, ως ποσοστό του ΑΕΠ, ενώ το πρωτογενές δημοσιονομικό ισοζύγιο αναμένεται να φτάσει στο 4,8% του ΑΕΠ.
Σημειώνεται ότι, μεσοπρόθεσμα, η δημοσιονομική θέση προβλέπεται να παραμείνει πλεονασματική με το δημοσιονομικό ισοζύγιο να είναι κατά μέσο όρο γύρω στο 3,2% του ΑΕΠ την περίοδο 2025-2027.
Στο πλαίσιο αυτό, σημείωσε ότι το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ αναμένεται να περιοριστεί στο 64,2% το 2025, σε σύγκριση με 69,3% το 2024.
Καταληκτικά, ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών, ο κρατικός Προϋπολογισμός για το 2025, ο δεύτερος της θητείας της κυβέρνησης Χριστοδουλίδη, λαμβάνει υπόψη όλα όσα έχουμε πέτυχει μέχρι σήμερα στην οικονομία, καθώς και τις προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας και φιλοδοξεί να συνεχίσει με δημοσιονομική υπευθυνότητα τη θετική δυναμική στην οικονομία, ενισχύοντας την κοινωνική δικαιοσύνη, συνιστώντας ένα σημαντικό εργαλείο προς την υλοποίηση των στρατηγικών μας στόχων και ικανοποίηση των αναγκών της κοινωνίας.
Στη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, χαρακτηρίζονται αξιοσημείωτα τα συμπεράσματα από τις πιστοληπτικές αξιολογήσεις, που έλαβαν χώρα κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, οι οποίες όπως αναφέρεται, ήταν ιδιαίτερα θετικές για την Κυπριακή Δημοκρατία καταδεικνύοντας τα βήματα σταθερότητας και προόδου της κυπριακής οικονομίας.
Σημειώνεται ότι η διασφάλιση της μακροοικονομικής σταθερότητας και η περαιτέρω βελτίωση του χρηματοπιστωτικού συστήματος αποτελούν το κλειδί για περαιτέρω αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Όσον αφορά στους δημοσιονομικούς κινδύνους, επισημαίνεται ο κίνδυνος της αύξησης του πληθωρισμού που οδηγεί σε διάβρωση του πραγματικού εισοδήματος των πολιτών, με αρνητικές επιπτώσεις στην κατανάλωση και στα έσοδα του κράτους.
Περαιτέρω, προστίθεται, υπάρχει ο κίνδυνος από τις επιπτώσεις που θα επιφέρει τυχόν αύξηση των μεταναστευτικών ροών, λαμβάνοντας υπόψη και τις εμπόλεμες ζώνες και τον κίνδυνο επέκτασής τους στη Μέση Ανατολή και την Ουκρανία.
Επισυνάπτεται η παρουσίαση του προϋπολογισμού, σχετικοί πίνακες πληροφόρησης και στοιχεία για έργα υποδομής, συγχρηματοδοτούμενα και έργα του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.