You are here

Καταιγισμός προτάσεων για κάμερες και πρόστιμα

27/06/2024 12:30

Εννέα προτάσεις νόμου που κατέθεσαν βουλευτές του ΔΗΣΥ, ΑΚΕΛ, ΔΗΚΟ και ΕΛΑΜ εξετάζει σήμερα η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, για εξέταση οι οποίες αφορούν τη χρήση συσκευών φωτοεπισήμανσης, με σκοπό τη τοποθέτηση χρονόμετρου προειδοποίησης στις σταθερές κάμερες τροχαίας, την πληρωμή των προστίμων με δόσεις και την αύξηση των βαθμών ποινής για όσους κινδυνεύουν να απωλέσουν τις άδειες οδήγησης τους.

Στην συνεδρία κλήθηκε για να καταθέσει την θέση της κυβέρνησης επί των προτάσεων, ο αρμόδιος υπουργός Μεταφορών Αλέξης Βαφεάδης.

Σημειώνεται ότι οι προτάσεις που έχουν προγραμματισθεί για συζήτηση επί της αρχής, δεν αναμένεται να οδηγηθούν στην Ολομέλεια του σώματος πριν την διακοπή του νομοθετικού έργου του Κοινοβουλίου για τις θερινές διακοπές.

Υπενθυμίζεται ότι την προηγούμενη εβδομάδα η Ολομέλεια του Σώματος ενέκρινε ομόφωνα πρόταση νόμου του προέδρου της Επιτροπής Μεταφορών, βουλευτή ΔΗΠΑ Μαρίνου Μουσιούττα, με την οποία μειώνονται ορισμένα από τα εξώδικα πρόστιμά που προβλέπονται σε περίπτωση παραβίασης φωτεινού σηματοδότη.

Συγκεκριμένα, με βάση το νόμο που πέρασε προβλέπονται εξώδικα πρόστιμα €85 σε περίπτωση στάσης του οχήματος επί της διάβασης πεζών αντί €300 που ισχύει σήμερα, ενώ συνεχίζει να προβλέπεται πρόστιμο €300 σε περίπτωση στάσης του οχήματος πέραν της διάβασης πεζών ή σε περίπτωση που αυτό κινείται πέραν της διάβασης πεζών και εντός της οδικής συμβολής κατά τη χρονική διάρκεια που ο κόκκινος σηματοδότης είναι αναμμένος.

Παράταση προθεσμίας πληρωμής προστίμου

Σκοπός της πρότασης νόμου που κατατέθηκε από τους βουλευτές ΔΗΣΥ Ονούφριο Κουλλά και Φωτεινή Τσιρίδου είναι η τροποποίηση του περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Νόμου, ώστε να αυξηθεί η προθεσμία πληρωμής του εξώδικου προστίμου και αποδοχής των βαθμών ποινής από τριάντα σε εξήντα μέρες.

Περαιτέρω, αναφέρεται ότι με την πρόταση νόμου σκοπείται η διόρθωση σε διάταξη του υφιστάμενου νόμου η οποία αναφέρεται στη διάρκεια της περιόδου παραγραφής των βαθμών ποινής, από τρία σε δύο έτη, ώστε να μην υπάρχει σύγχυση, λόγω της σύγκρουσης μεταξύ των διατάξεων του υφιστάμενου νόμου ένεκα προηγούμενης σχετικής ρύθμισης, η οποία τέθηκε σε ισχύ με τον περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως (Τροποποιητικό) (Αρ. 3) Νόμο του 2023.

Σημειώνεται ότι η πιο πάνω ρύθμιση αναφορικά με την προθεσμία πληρωμής του εξώδικου προστίμου και αποδοχής των βαθμών ποινής, αποτελεί μέρος δέσμης προτάσεων νόμου με τις οποίες επιδιώκεται μεταξύ άλλων η εν λόγω αύξηση.

Ειδικότερα, η σχετική τροποποίηση προωθείται και στον περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων Νόμο, ώστε να υπάρξει ομοιομορφία και συνοχή στο νομοθετικό πλαίσιο που ρυθμίζει τα εξώδικα πρόστιμα για τροχαία αδικήματα.

Παραγραφή βαθμών ποινής

Δεύτερη πρόταση νόμου που κατέθεσαν οι δύο βουλευτές του ΔΗΣΥ και θα εξετασθούν σήμερα από την επιτροπή Μεταφορών αποσκοπεί στην τροποποίηση του περί Τροχαίων Αδικημάτων (Χρήση Συσκευών Φωτοεπισήμανσης και Άλλα Συναφή Θέματα) Νόμου, ώστε να επέλθουν οι ακόλουθες ρυθμίσεις:

- Να παραγράφονται μετά την παρέλευση των δύο ετών οι βαθμοί ποινής που επιβάλλονται δυνάμει του πιο πάνω νόμου, ώστε να συνάδει η εν λόγω νομοθεσία με το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο και συγκεκριμένα με την αντίστοιχη ρύθμιση που προβλέπεται στον περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Νόμο.

- Να ανασταλεί η εφαρμογή των διατάξεων που αφορούν στην επιβολή βαθμών ποινής λόγω παραβιάσεων σε φώτα τροχαίας μέχρι και την 31η Μαΐου 2024 και να ισχύσει η αναστολή της εφαρμογής των πιο πάνω διατάξεων αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου 2023.

Επισημαίνεται ότι με τη δεύτερη υπό αναφορά ρύθμιση γίνεται προσπάθεια να διορθωθεί η στρέβλωση που παρατηρείται με την προβληματική λειτουργία των συσκευών φωτοεπισήμανσης και ειδικότερα με τη λειτουργία του πράσινου βέλους για ελεύθερη στροφή δεξιά, καθότι δεν παρέχεται η αναγκαία προειδοποίηση στον οδηγό για τον χρόνο που απομένει, μέχρις ότου το πράσινο βέλος σβήσει και ανάψει ο πορτοκαλής και ακολούθως ο κόκκινος σηματοδότης.

Σημειώνεται ότι τα πιο πάνω οδήγησαν σε αδικαιολόγητη επιβολή βαθμών ποινής, καθότι αυτοί επιβλήθηκαν για αδικήματα που διαπράχθηκαν εξαιτίας ελλιπούς πληροφόρησης των οδηγών ως προς τον τρόπο λειτουργίας των συσκευών φωτοεπισήμανσης σε συνδυασμό με τη λειτουργία των φώτων τροχαίας.

Σκοπός τρίτης πρότασης νόμου που κατατέθηκαν επίσης από τους δύο βουλευτές του ΔΗΣΥ είναι η τροποποίηση του περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων Νόμου, ώστε να επέλθουν οι ακόλουθες ρυθμίσεις:

-Να επεκταθεί η προθεσμία πληρωμής του εξώδικου προστίμου από τριάντα σε εξήντα ημέρες και να λογίζεται ως χρονικό σημείο έναρξης της προθεσμίας η ημερομηνία επίδοσης της ειδοποίησης, αντί της ημερομηνίας έκδοσής της, όπως προβλέπεται στις υφιστάμενες διατάξεις του νόμου που τροποποιείται, καθώς και να επεκταθεί η προθεσμία πληρωμής του εξώδικου προστίμου, προτού προστεθεί σε αυτό ποσό ίσο με το μισό του ποσού του προστίμου, από δεκαπέντε σε εξήντα ημέρες.

Σημειώνεται ότι η πιο πάνω ρύθμιση αναφορικά με την επέκταση της προθεσμίας πληρωμής του εξώδικου προστίμου από τριάντα σε εξήντα ημέρες αποτελεί μέρος δέσμης προτάσεων νόμου με τις οποίες επιδιώκεται μεταξύ άλλων η εν λόγω επέκταση.

Επίσης, προνοεί όπως επεκταθεί η χρονική περίοδος για άσκηση δίωξης εναντίον προσώπου που δεν κατέβαλε το ποσό του εξώδικου προστίμου από σαράντα πέντε σε ενενήντα μέρες.

Χρονόμετρο αντίστροφης μέτρησης

Σκοπός της πρότασης νόμου που κατέθεσαν βουλευτές του ΑΚΕΛ είναι η τροποποίηση του περί Τροχαίων Αδικημάτων (Χρήση Συσκευών Φωτοεπισήμανσης και Άλλα Συναφή Θέματα) Νόμου, ώστε να τοποθετηθεί χρονόμετρο αντίστροφης μέτρησης στις οδικές συμβολές οι οποίες ελέγχονται από σύστημα φωτοεπισήμανσης για σκοπούς συμμόρφωσης με τους φωτεινούς σηματοδότες τροχαίας.

Με βάση την αιτιολογική έκθεση της πρόταση νόμου, με το εν λόγω χρονόμετρο θα υποδεικνύεται στους οδηγούς ο χρόνος που απομένει με αναμμένο τον πράσινο σηματοδότη, είτε για ευθεία πορεία είτε για στροφή προς τα δεξιά, μέχρις ότου αυτός σβήσει και ανάψει ο πορτοκαλής και ακολούθως ο κόκκινος σηματοδότης.

Περαιτέρω, προβλέπεται ότι τα εν λόγω χρονόμετρα πρέπει να τοποθετηθούν από τους αρμοδίους εντός τριών μηνών από την ημερομηνία δημοσίευσης του προτεινόμενου νόμου, ενώ σε αντίθετη περίπτωση θα αναστέλλεται η εφαρμογή της πρόνοιας του υφιστάμενου νόμου που αφορά το αδίκημα της παράλειψης συμμόρφωσης με τα φώτα τροχαίας.

Σημειώνεται ότι οι πιο πάνω ρυθμίσεις αποσκοπούν στην προστασία των πολιτών από την άδικη και ανεξέλεγκτη έκδοση εξώδικων προστίμων σε σχέση με την καταγραφή αδικημάτων που αφορούν τη συμμόρφωση με τους φωτεινούς σηματοδότες τροχαίας λόγω της απουσίας χρονομέτρου αντίστροφης μέτρησης.

Επίσης, ο βουλευτής του ιδίου κόμματος Βαλεντίνος Φακοντής κατέθεσε πρόταση η οποία αποσκοπεί στην τροποποίηση του περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων Νόμου, ώστε να δοθεί η δυνατότητα στους πολίτες να αποπληρώνουν εξώδικο πρόστιμο που αφορά σε τροχαίες παραβάσεις σε δύο έως και πέντε ισόποσες μηνιαίες άτοκες δόσεις.

Πρόταση για αύξηση βαθμών ποινής

Σκοπός της πρότασης νόμου που κατάθεσε ο βουλευτής ΔΗΚΟ Χρύσανθος Σαββίδης είναι η τροποποίηση του περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Νόμου, ώστε να αυξηθεί, από δώδεκα σε είκοσι, ο αριθμός των βαθμών ποινής, στη βάση των οποίων δικαστήριο έχει εξουσία να διατάξει μεταξύ άλλων τη στέρηση του δικαιώματος κατοχής ή απόκτησης άδειας οδήγησης προσώπου.

Επισημαίνεται ότι, λόγω των πολλαπλών μέσων και μεθόδων ελέγχου της οδικής κυκλοφορίας, παρατηρείται συσσώρευση βαθμών ποινής στις άδειες οδήγησης των οδηγών, με αποτέλεσμα να δημιουργείται έντονο κοινωνικό πρόβλημα.

Η εν λόγω συσσώρευση βαθμών ποινής αποτελεί συνέπεια των μικροπαραβάσεων, οι οποίες σωρευτικά δεν δικαιολογούν τη στέρηση της άδειας οδήγησης. Χρύσανθος Σαββίδης

Πρόταση για εκπαιδευόμενους οδηγούς

Σκοπός δεύτερης πρότασης νόμου που κατάθεσε επίσης ο ίδιος βουλευτής ΔΗΚΟ, είναι η τροποποίηση του περί Τροχαίων Αδικημάτων (Χρήση Συσκευών Φωτοεπισήμανσης και Άλλα Συναφή Θέματα) Νόμου, ώστε να μην ασκείται ποινική δίωξη και ούτε να επιδίδεται γραπτή ειδοποίηση για εξώδικη ρύθμιση, στις περιπτώσεις καταγραφής των παραβάσεων της μη συμμόρφωσης με φώτα τροχαίας ή παραβίασης του ορίου ταχύτητας, κατά τις οποίες ο οδηγός του οχήματος είναι εκπαιδευόμενος οδηγός κατά τη διάρκεια εκπαίδευσής του με όχημα το οποίο ανήκει σε αδειοδοτημένο εκπαιδευτή οδηγό ή σχολή οδηγών, νοουμένου ότι η παράβαση είναι επουσιώδης και δεν έχει σοβαρή επίπτωση στην ασφαλή χρήση του οδικού δικτύου.

Με δόσεις η πληρωμή προστίμου

Σκοπός της πρότασης νόμου που κατέθεσαν βουλευτές του ΕΛΑΜ είναι η τροποποίηση του περί Εξωδίκου Ρυθμίσεων Αδικημάτων Νόμου ώστε να παρασχεθεί η δυνατότητα αποπληρωμής των εξώδικων προστίμων με δόσεις, τον αριθμό και το ύψος των οποίων θα καθορίζει η εκάστοτε αρμόδια αρχή η οποία εκδίδει το εν λόγω πρόστιμο.

Σημειώνεται ότι η εν λόγω δυνατότητα θα δύναται να ισχύσει εφόσον υποβληθεί σχετικό αίτημα από το πρόσωπο που καλείται να καταβάλει το πρόστιμο, πριν από την παρέλευση της χρονικής προθεσμίας καταβολής του προστίμου.

Με βάση την αιτιολογική έκθεση της πρότασης νόμου, η υπό αναφορά τροποποίηση κρίνεται αναγκαία καθώς η αύξηση των ποινών σε συνδυασμό με την ακρίβεια και την αύξηση του κόστους ζωής των συμπολιτών μας έχει οδηγήσει μεγάλο αριθμό ατόμων να αδυνατεί να αποπληρώσει τις υποχρεώσεις του.

Σημειώνεται ότι η αποπληρωμή ενός εξώδικου ισούται με ένα μεγάλο μέρος του μισθού ή της σύνταξης ενός ανθρώπου και η Πολιτεία οφείλει να αποδείξει έμπρακτα την ανθρωπιά που τη διακατέχει.

Προειδοποίηση για κόκκινο φανάρι

Με δεύτερη πρόταση νόμου που κατέθεσαν οι βουλευτές του ίδιου κόμματος αποσκοπείτε η η τροποποίηση του περί Τροχαίων Αδικημάτων (Χρήση Συσκευών Φωτοεπισήμανσης και Άλλα Συναφή Θέματα) Νόμου ώστε στα φώτα τροχαίας που εγκαθίστανται συσκευές φωτοεπισήμανσης να τοποθετηθεί πίνακας με τον οποίο να καταγράφεται ο χρόνος που απομένει με αναμμένο τον πράσινο φωτεινό σηματοδότη και μέχρι να ανάψει ο κόκκινος φωτεινός σηματοδότης.

Σημειώνεται ότι η πιο πάνω τροποποίηση κρίνεται αναγκαία καθώς αρκετοί οδηγοί επισημαίνουν ότι δεν υπάρχει σαφής προειδοποίηση για το κόκκινο φανάρι, με αποτέλεσμα να έχουν καταγγελθεί για παράβαση άδικα και κατά τρόπου που δεν εξυπηρετεί τον ουσιαστικό σκοπό της τοποθέτησης των συσκευών φωτοεπισήμανσης. Σημειώνεται ότι η τοποθέτηση τέτοιου χρονόμετρου στα φώτα τροχαίας αποτελεί πρακτική που χρησιμοποιείται στις πλείστες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Της Ελένης Χαραλάμπους