Ενώπιον του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας θα θέσει τις εννέα προτάσεις νόμου που εξέτασε σήμερα η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών και αφορούν διορθωτικές ρυθμίσεις για τις κάμερες φωτοεπισήμανσης, τις ποινές και πληρωμές των προστίμων, ο υπουργός Μεταφορών Αλέξης Βαφειάδης.
Ο κ. Βαφειάδης ενημερώθηκε σήμερα από του βουλευτές που κατέθεσαν τις εννέα προτάσεις για το περιεχόμενο και το σκοπό τους και δεσμεύθηκε ότι θα τεθούν προς συζήτηση στην επόμενη συνεδρία του Συμβουλίου, ώστε στην συνέχεια και πριν το τέλος της επόμενης εβδομάδας να ενημερώσει γραπτώς την επιτροπή Μεταφορών για τις όποιες αποφάσεις ληφθούν.
Μιλώντας ενώπιον της επιτροπής ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει πρόθεση για μείωση των προστίμων, ούτε για την πληρωμή τους με δόσεις όπως προβλέπουν κάποιες από τις προτάσεις νόμου που βρίσκονται ενώπιον της Βουλής.
Τόνισε ότι με την λήψη διάφορων μέτρων, μεταξύ των οποίων και των καμερών οι θάνατοι στο οδικό δίκτυο από περίπου 150 με 200 που ήταν το έτος την δεκαετία του 1990, σήμερα έχουν μειωθεί σε περίπου 30 το χρόνο.
Τόνισε επίσης ότι το ύψος των προστίμων έχει αποτρεπτικό χαρακτήρα για οδηγούς, ενώ επεσήμανε πως κατά την προηγούμενο χρονιά, σημειώθηκαν 20 χιλιάδες παραβάσεις του κόκκινου σηματοδότη στα φώτα τροχαίας.
Όπως εξήγησε, οι 15 χιλιάδες αφορούσαν οδηγούς οι οποίοι επέλεξαν συνειδητά να περάσουν απέναντι με κόκκινο, δηλαδή οδήγησαν σε ευθεία και οι άλλοι πέντε χιλιάδες σε στροφή προς αριστερά ή δεξιά.
Υπογράμμισε ότι τυχόν μείωση ή κατάργηση του προστίμου του κόκκινου σηματοδότη θα αποτελεί πισωγύρισμα και προς την λάθος κατεύθυνση.
Δήλωσε ότι «κανενός η πρόθεση δεν είναι να στήσει παγίδα ώστε να επιβάλει πρόστιμο», σημειώνοντας πως ο μοναδικός σκοπός είναι να βοηθήσει τους οδηγούς να συμμορφωθούν και να τηρούν τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας.
Ανέφερε ότι έχει ετοιμαστεί ενημερωτική εκστρατεία, η οποία όμως ενόψει όλων των προτάσεων νόμου των κοινοβουλευτικών κομμάτων που πιθανόν να διαφοροποιήσουν το τι θα συμβαίνει στους δρόμους όπως είπε, μπήκε προσωρινά στο πάγο.
Όσον αφορά τις εισηγήσεις μέσω προτάσεων να παρασχεθούν ευκολίες πληρωμής των εξώδικων προστίμων, μέσω δόσεων, ο κ. Βαφειάδης είπε ότι είναι έτοιμοι να συζητήσουν για παράταση, αναφέροντας ότι μετά από εισηγήσεις ειδικών προχωρούν σε διορθωτικές παρεμβάσεις σε σημεία που έχουν τοποθετηθεί σταθερές κάμερες και παρουσιάζονται προβλήματα.
Ανάφερε ακόμα ότι είχε ληφθεί απόφαση στο συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας, να υπάρξει μείωση του προστίμου για όσους το προπληρώνουν στις 15 μέρες. Πρόσθεσε πως ο εισηγήσεις του υπουργείου οι οποίες τέθηκαν σε προηγούμενη συνεδρία της Επιτροπής Μεταφορών, ήταν να διατηρηθούν τα πρόστιμα στα επίπεδα που είναι σήμερα με τη διαφοροποίηση ότι όσοι παραβιάζουν απλά τη γραμμή της διάβασης πεζών να δικαιούνται «έκπτωσης» 50% στο πρόστιμο εφόσον πληρώσουν εντός 15 ημερών, να μειώνεται δηλαδή το πρόστιμο σε αυτή την περίπτωση στα €150.
Δήλωσε όμως την κάθετη αντίθεση τους για την μείωση του προστίμου των €300, όσο αφορά την κάθετη παραβίαση του φωτεινού σηματοδότη, με το αναπληρωτή πρόεδρο της Επιτροπής, βουλευτή ΑΚΕΛ Κώστα Κώστα που προέδρευε της συνεδρίας να επισημαίνει ότι δεν ζητείται μείωση για την σχετική παράβαση.
Σε 6-12 μήνες μείωση προστίμου γραμμής διάβασης πεζών
Απαντώντας σε ερωτήσεις μετά την συνεδρία ο υπουργός Μεταφορών αναφορικά με το πότε θα εφαρμοστεί η νέα ρύθμιση που ψήφισε η Βουλή την προηγούμενη βδομάδα για μείωση των περιπτώσεων που αφορούν παραβίαση της 1ης και 2ης γραμμής, ο κ. Βαφεάδης εξήγησε ότι η εν λόγω αλλαγή απαιτεί αλλαγές τόσο στο λογισμικό όσο και στον τεχνικό εξοπλισμό.
«Είναι κάτι που θα πρέπει να εγκριθεί από τις αρμόδιες επιτροπές, πρέπει στη συνέχεια η ανάδοχος εταιρεία να επικοινωνήσει με την κατασκευάστρια εταιρεία έτσι ώστε να γίνουν οι αλλαγές» εξήγησε, υποδεικνύοντας πως με βάση τις πρώτες πληροφορίες γι’ αυτό το θέμα θα χρειαστεί περίπου 6-12 μήνες για να εφαρμοστεί η αλλαγή.
Αύξηση θανατηφόρων
Σε ερώτηση αν θα υπάρξει κάποια ελαστικότητα σε ό,τι αφορά την πληρωμή των προστίμων με δεδομένο ότι πολλοί πολίτες αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα, ο κ. Βαφεάδης είπε ότι αυτό συζητήθηκε και σε προηγούμενη συνεδρία της Επιτροπής κατά την οποία το Υπουργείο είχε εκφράσει την πρόθεση για αύξηση της προθεσμίας πληρωμής του προστίμου στα 30 μέρες.
Απαντώντας σε ερώτηση αναφορικά με τον διπλασιασμό φέτος του αριθμού των θυμάτων σε θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις, ο υπουργός Μεταφορών είπε πως πρόκειται για μια δυσάρεστη εξέλιξη, υποδεικνύοντας ωστόσο πως μακροπρόθεσμα από τη δεκαετία του 1990 μέχρι σήμερα υπάρχει μεγάλη μείωση, με σκαμπανεβάσματα μεν καθώς η τύχη παίζει περίεργα παιχνίδια στη μοίρα πολλών ανθρώπων.
Δηλώσεις βουλευτών
Σε δηλώσεις η βουλευτής του ΔΗΣΥ Φωτεινή Τσιρίδου είπε ότι το σύστημα φωτοεπισήμανσης, παρόλο που στην εφαρμογή του ενδεχομένως να αδίκησε και νομοταγείς πολίτες ή ακόμα και να παραβίασε την αρχή της αναλογικότητας, είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση που οφείλουμε να προστατεύσουμε καλυτερεύοντας την και βελτιώνοντας τα όποια προβλήματα.
Είπε ότι η πρόταση νόμου του ΔΗΣΥ έχει τρία σκέλη, πρώτον προνοεί μείωση κατά 30% του προστίμου αν αυτό πληρωθεί εντός της προθεσμίας, δεύτερον, αύξηση του χρόνου αποπληρωμής από 15 μέρες σε δύο μήνες, και τρίτον οι βαθμοί ποινής που επιβλήθηκαν λόγω του συστήματος φωτοεπισήμανσης μέχρι και τον περασμένο Μάρτιο να μην ισχύουν καθώς υπήρχαν τεχνικά προβλήματα.
Από την πλευρά του ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Βαλεντίνος Φακοντής είπε ότι το σύστημα φωτοεπισήμανσης θεσπίστηκε και εγκαταστάθηκε στους δρόμους της Κύπρου με στόχο την πρόληψη και τη μείωση των οδικών συγκρούσεων και πως δυστυχώς, σήμερα έχει μετατραπεί σε ένα φοροεισπρακτικό μέσο στα χέρια του κράτους, λειτουργώντας πολλές φορές ως παγίδα για τους οδηγούς.
Ανέφερε ότι το ΑΚΕΛ, κατανοώντας τις ανάγκες της κοινωνίας, κατέθεσε δύο προτάσεις νόμου, προς ανακούφιση των πολιτών από τα εξώδικα πρόστιμα, εξηγώντας ότι η πρώτη πρόταση νόμου στόχο έχει την παραχώρηση της δυνατότητας για αποπληρωμή του εξώδικου προστίμου σε δύο έως πέντε ισόποσες, μηνιαίες άτοκες δόσεις και η δεύτερη στην τοποθέτηση, εντός τριών μηνών από τη ψήφιση της πρότασης, χρονομέτρου αντίστροφής μέτρησης στις οδικές συμβολές οι οποίες ελέγχονται από το σύστημα φωτοεπισήμανσης.
Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσανθος Σαββίδης δήλωσε ότι το σύστημα φωτοεπισήμανσης έχει πάρα πολλά προβλήματα, γι’ αυτό και έχουν κατατεθεί προτάσεις νόμου για βελτίωση του.
Όπως εξήγησε, από την πλευρά του ΔΗΚΟ κατατέθηκαν δύο προτάσεις νόμου, η πρώτη αφορά την αύξηση των βαθμών ποινής (για στέρηση της άδεις οδήγησης) από τους 12 στους 20 και η δεύτερη αφορά τη δυνατότητα διαγραφής ασήμαντων παραβάσεων που γίνονται από νέους οδηγούς, έτσι ώστε να μην επιβαρύνονται οι σχολές οδηγών με πρόστιμα και βαθμούς ποινής.
«Θα δώσουμε πίστωση χρόνου στον υπουργό Μεταφορών μέχρι τον Σεπτέμβρη αλλά μέχρι τον Σεπτέμβρη θα πρέπει αυτό το θέμα να κλείσει για να έχουμε ένα πιο δίκαιο σύστημα φωτοεπισήμανσης» πρόσθεσε.
Ο βουλευτής του ΕΛΑΜ Σωτήρης Ιωάννου υπενθύμισε πως όταν ψηφιζόταν το σύστημα φωτοεπισήμανσης το ΕΛΑΜ το καταψήφισε αναφέροντας πως θα εξελισσόταν σε ένα μεγάλο φιάσκο προσθέτοντας πως «σήμερα κάποια χρόνια μετά επιβεβαιώνονται ακριβώς όλα» όσα το ΕΛΑΜ είχε προβλέψει.
Κα εξήγησε πως ως εκ τούτου το ΕΛΑΜ κατέθεσε δύο προτάσεις νόμου, με την πρώτη να προνοεί τοποθέτηση χρονομέτρων στα φώτα τροχαίας όπου υπάρχουν κάμερες και τη δεύτερη την καταβολή του εξώδικου ποσού με δόσεις.
Ο βουλευτής των Οικολόγων Σταύρος Παπαδούρης είπε ότι στη σημερινή συνεδρία παρουσιάστηκαν συνολικά 9 προτάσεις νόμου για διόρθωση του συστήματος φωτοεπισήμανσης και πως πέρα από την παρουσίαση δεν έγινε οποιαδήποτε περαιτέρω συζήτηση.
«Εμείς θεωρούμε ότι από τις προτάσεις αυτές κάτι θετικό μπορεί να βγει έτσι ώστε να διορθώσουμε και να κάνουμε πιο φιλικό το σύστημα φωτοεπισήμανσης, προς τους οδηγούς χωρίς να χάσουμε την αρχική ουσία που είναι το θέμα της ασφάλειας» σημείωσε.
Υπενθυμίζεται ότι με τις προτάσεις που κατάθεσαν βουλευτών των κομμάτων ΔΗΣΥ, ΑΚΕΛ, ΔΗΚΟ και ΕΛΑΜ προτείνεται μεταξύ άλλων η τοποθέτηση χρονομέτρου προειδοποίησης στις σταθερές κάμερες τροχαίας, η πληρωμή των προστίμων με δόσεις και η αύξηση των βαθμών ποινής για όσους κινδυνεύουν να απωλέσουν τις άδειες οδήγησης τους.