Στη συλλογή κυκλοφοριακών δεδομένων αναφορικά με τη λειτουργία φώτων τροχαίας στα οποία έχουν τοποθετηθεί κάμερες φωτοεπισήμανσης, προτίθεται να προχωρήσει το Τμήμα Δημοσίων Έργων, με στόχο την επαναρρύθμιση της λειτουργίας των φωτοελεγχόμενων συμβολών.
Για τη συγκεκριμένη εργασία, το Τμήμα αναμένεται να προκηρύξει διαδικασία προσφορών, σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό Μεταφορών Αλέξη Βαφεάδη.
Ο κ. Βαφεάδης, σε απάντησή του προς τον βουλευτή της ΔΗΠΑ Μαρίνο Μουσιούττα, έδωσε συγκεκριμένες απαντήσεις αναφορικά με την πορεία υλοποίησης των αλλαγών που προτάθηκαν από το υπουργείο και αφορούν τη λειτουργία φώτων τροχαίας στα οποία έχουν τοποθετηθεί κάμερες φωτοεπισήμανσης.
Πού εφαρμόστηκαν αλλαγές
Απαντώντας ειδικότερα, στην ερώτηση σε πόσα σημεία φώτων τροχαίας έχουν εφαρμοστεί αλλαγές στο χρόνο διάρκειας του πράσινου σηματοδότη (αριθμητικά) και σε πόσα ακόμα σημεία θα υπάρξουν αλλαγές, ο κ. Βαφεάδης ενημερώνει ότι το Τμήμα Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων έχει ήδη προβεί σε αλλαγές στον χρόνο του πράσινου σηματοδότη και στον τρόπο λειτουργίας του σε πέντε φωτοελεγχόμενες συμβολές.
Πρόκειται συγκεκριμένα, για δύο συμβολές στη Λάρνακα (Λεωφόρος Σπύρου Κυπριανού/Παναγούλη/Πατρών και Λεωφόρος Σπύρου Κυπριανού/Luther King/Βαλδασερίδη), δύο συμβολές στην Λευκωσία (Λεωφόρος Γρίβα Διγενή/Προδρόμου και Λεωφόρος Γρίβα Διγενή/Δημοσθένη Σεβέρη) και μία συμβολή στη Λεμεσό (Λεωφόρος Φρ. Ρούσβελτ/Ομονοίας).
Επιπλέον, ο υπουργός προαναγγέλλει αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας και στον χρόνο του πράσινου σηματοδότη στη διασταύρωση της Λεωφόρου Ελλάδος με τη Λεωφόρο Τάσσου Παπαδόπουλου (φώτα Βιοφώς) στην Πάφο.
Διευκρινίζει ότι η αστυνόμευση της παραβίασης του φωτεινού κόκκινου σηματοδότη από το σύστημα φωτοεπίσημανσης δεν διενεργείται τη στιγμή που σβήνει το πράσινο φανάρι, αλλά μετά από κάποιο χρόνο “ανοχής” (grace period) εντός της περιόδου του χρόνου ασφαλείας (intergreen).
«Ο χρόνος ασφαλείας μετά το σβήσιμο του πράσινου σηματοδότη διαρκεί για διάστημα αρκετό, ώστε να ‘καθαρίσει’ η συμβολή από τα οχήματα που είναι εντός της, μέχρι να δοθεί πράσινο στην επόμενη κίνηση. Ο τρόπος λειτουργίας αυτός εφαρμόζεται με επιτυχία, ειδικά σε θέματα οδικής ασφάλειας εδώ και 20 χρόνια», επισημαίνει.
Προσθέτει ότι στις παρακάτω φωτοελεγχόμενες συμβολές όπου υπάρχει στον σηματοδότη διπλό δεξιόστροφο τόξο, δεν απαιτήθηκαν αλλαγές στη ρύθμιση του χρόνου των φώτων τροχαίας:
• Λεωφόρος Αρχ. Μακαρίου Γ΄/Αγίας Ζώνης (Λεμεσός)
• Λεωφόρος Αρχ. Μακαρίου Γ΄/Αγίας Φυλάξεως (Λεμεσός)
• Λεωφόρος Σπ. Κυπριανού/Αγίας Φυλάξεως (Λεμεσός)
• Λεωφόρος Σπ. Κυπριανού/Λεωφόρος Νικ. Παττίχη (Λεμεσός)
• Λεωφόρος Ευρώπης/Γ. Κρανιδιώτη/Γεώργιου Σάββα (Πάφος)
• Λεωφόρος Αγ. Αναργύρων/Λεωφόρος Σπύρου Κυπριανού/ Αγαπήνορος (Πάφος).
Αξιολόγηση και επαναρρύθμιση βάσει δεδομένων
Ο υπουργός απάντησε επίσης στο ερώτημα, ποιες άλλες ενέργειες προγραμματίζονται από το υπουργείο για βελτίωση της λειτουργίας των φώτων τροχαίας στα σημεία όπου υπάρχει στον σηματοδότη βέλος δεξιά και αφορούν την αύξηση της διάρκειας του χρόνου και τον συγχρονισμό του σηματοδότη στην ευθεία κατεύθυνση και του βέλους, όταν ο σηματοδότης ανάβει πράσινο.
Ο κ. Βαφεάδης, σημείωσε ότι το Τμήμα Δημοσίων Έργων θα προκηρύξει προσφορά για τη διεξαγωγή κυκλοφοριακών μετρήσεων σε όλες τις φωτοελεγχόμενες συμβολές παγκύπρια, όπου έχουν τοποθετηθεί κάμερες φωτοεπισήμανσης.
Τα κυκλοφοριακά δεδομένα, όπως είπε, αναμένεται να συλλεχθούν εντός Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου και θα υποβληθούν σε επεξεργάσιμη μορφή στο Τμήμα Δημοσίων Έργων μέχρι τον Ιανουάριο του 2025 το αργότερο.
Στη συνέχεια το Τμήμα Δημοσιών Έργων θα προχωρήσει στην κυκλοφοριακή αξιολόγηση των συμβολών αυτών με κατάλληλο λογισμικό.
«Ο στόχος της μελέτης, είναι η επαναρρύθμιση της λειτουργίας των φωτοελεγχόμενων συμβολών, βελτιστοποιώντας τους χρόνους στις συμβολές αυτές όπου απαιτείται, ιδιαίτερα όπου λειτουργούν επί του παρόντος διπλά δεξιόστροφα τόξα, καθώς και του τρόπου λειτουργίας τους», επεσήμανε.