Εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση των εργαλείων προώθησης του τουρισμού μας
Στην παρουσίαση για τις πρώτες 100 μέρες του έργου της Κυβέρνησης, διαπιστώσαμε με απογοήτευση την απουσία πρωτοβουλιών για τον τουρισμό. Αυτό που αναμέναμε τις πρώτες 100 μέρες, σίγουρα δεν είναι να υλοποιηθούν πρωτοβουλίες, αλλά τουλάχιστον να παρθούν αποφάσεις πολιτικής από την Κυβέρνηση, που να αναλάβουν οι αρμόδιοι υπουργοί να υλοποιήσουν. Σε ό,τι αφορά τον τουρισμό, παραθέτω μια σειρά εισηγήσεων σε θέματα προβολής τις οποίες ευελπιστώ ο αρμόδιος υφυπουργός να αφουγκραστεί.
Καταρχάς θα πρέπει να τροχοδρομηθεί συνάντηση με όλους τους μεγάλους ταξιδιωτικούς πράκτορες και αεροπορικές σε επίπεδο CEO με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Με αυτό τον τρόπο στέλνουμε ένα ηχηρό μήνυμα, ότι ο τουρισμός είναι σημαντικός για την Κυβέρνηση, ότι αφουγκραζόμαστε και ότι ο ΠτΔ ενδιαφέρεται προσωπικά για τον τουρισμό.
Πρέπει να ενισχυθεί σημαντικά η ψηφιακή μας προβολή, με στόχο να πετυχαίνουμε υψηλά νούμερα διαδραστικότητας από χρήστες του διαδικτύου. Υλικό υπάρχει και μάλιστα εξαιρετικής ποιότητας, χρειάζεται όμως αύξηση του «κοινού» μας. Θα πρέπει να τεθεί ως στόχος, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης της χώρας μας, να κατορθώσουν να έχουν τουλάχιστον 5 εκ. κοινό. Η προβολή, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσεων, μπορεί να αξιοποιηθεί για να μειώσει το πρόβλημα, να αυξήσει τις διανυκτερεύσεις και φυσικά να βελτιώσει την αναγνωρισημότητα της χώρας στο εξωτερικό.
Σήμερα στο Facebook, το «Visit Cyprus» έχει 174,000 ακόλουθους. Η ανάλογη σελίδα της Ελλάδας έχει σχεδόν 900,000, της Μάλτας 1 εκατ. και της Ισπανίας 2.2 εκατομμύρια. Η Αυστραλία, που αποτελεί το πιο επιτυχημένο παράδειγμα προβολής και προώθησης τουριστικού προορισμού στον κόσμο έχει 8.2 εκατ. ακόλουθους. Με ένα προϋπολογισμό της τάξεως των 2 εκατομμυρίων, μπορεί να επιτευχθεί αυτός ο στόχος και μάλιστα πολύ σύντομα. Πρόκειται για μία σημαντική επένδυση στον τουρισμό, μόνιμή και με ανταποδοτικά οφέλη!
Η τρίτη εισήγηση μου, είναι η εφαρμογή του θεσμού του Πρεσβευτή του κυπριακού Τουρισμού. Πολλές χώρες συνεργάζονται με διασημότητες/προσωπικότητες, οι οποίες και προωθούν τον τουρισμό τους. Η Αυστραλία, διαθέτει 180 πρεσβευτές του τουρισμού της, σε παγκόσμιο επίπεδο (σεφ, αθλητές, καλλιτέχνες, διεθνείς προσωπικότητες, κ.α), τους οποίους η αποστολή τους είναι να προβάλουν τον τουρισμό της Αυστραλίας). Το πιο πρόσφατο παράδειγμα χώρας που εφαρμόζει τον θεσμό, είναι εκείνο της συνεργασίας του γνωστού ποδοσφαιριστή Μέσι, με τη Σαουδική Αραβία.
Επιπρόσθετα, θα πρέπει να καθιερωθεί σε ετήσια βάση, εκστρατεία προβολής του εγχώριου τουρισμού με κεντρικό μήνυμα «Μένουμε Κύπρο», με στόχο αφενός την αύξηση του σε ολόχρονη βάση και αφετέρου να πετύχουμε οι τουριστικές επιχειρήσεις να σέβονται τον Κύπριο και να μην τον θυμούνται μόνο σε περιόδους κρίσεων. Στα πλαίσια αυτά το σχέδιο κινήτρων για εγχώριο τουρισμό που ίσχυε τα τελευταία δυο χρόνια, θα έπρεπε να συνεχίσει καθώς είχε ευεργετικά αποτελέσματα για όλους!
Ταυτόχρονα, θα πρέπει να διαθέσουμε περισσότερους πόρους, χρόνο και προβολή, στις χώρες που έχουν πολύ ψηλή προοπτική, υπάρχει αεροπορική συνδεσιμότητα και που προσφέρουν διανυκτερεύσεις (όχι αφίξεις) στον τουρισμό μας. Γνωστά παραδείγματα είναι οι Σκανδιναβικές χώρες, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία, οι Βαλτικές και η Ιταλία. Θα ήταν πιο ευεργετικό για την χώρα μας, να αυξηθούν κατά 200,000 οι αφίξεις από τις πιο πάνω χώρες με μέση περίοδο διαμονής τις 10 μέρες (2,000,000 διανυκτερεύσεις) παρά να αυξηθούν 200,000 αφίξεις με μέση περίοδο διαμονής τις τρεις μέρες (600,000 διανυκτερεύσεις).
Είναι απαραίτητο να εκπονηθεί από ειδικούς, ένα στρατηγικό σχέδιο προώθησης και προβολής του τουρισμού μας με στόχους, δράσεις και πρωτοβουλίες. Ο στερεότυπος τρόπος που προβάλλεται ένας τουριστικός προορισμός έχει αλλάξει και θα πρέπει να προσαρμοστούμε, να δημιουργήσουμε μια προβολή στοχευμένη, αποτελεσματική και καινοτόμα όπως επίσης και δημιουργική στρατηγική προώθησης.
*Γιάννης Καρούσος
Τέως υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων