ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ Δ. Λευκαρίτη: Παλεύουν για επιβίωση οι εταιρείες διαφήμισης

Δ. Λευκαρίτη: Παλεύουν για επιβίωση οι εταιρείες διαφήμισης

Δ. Λευκαρίτη: Παλεύουν για επιβίωση οι εταιρείες διαφήμισης
From
27/3/2021 6:02

Πολλά μέλη του Συνδέσμου Διαφήμισης – Επικοινωνίας Κύπρου (ΣΔΕΚ) παλεύουν για επιβίωση, καθώς ο κλάδος έχει επηρεαστεί αρνητικά σε μεγάλο βαθμό, από τις επιπτώσεις της πανδημίας, επισημαίνει η πρόεδρος του Συνδέσμου Δέσπω Λευκαρίτη.

Στη συνέντευξή της στη StockWatch η κ. Λευκαρίτη εκτιμά ότι η πλήρης έκταση των συνεπειών της πανδημίας στον κλάδο, θα διαφανεί μετά την λήξη των σχεδίων στήριξης. Ωστόσο, αναφέρεται σε προκλήσεις και προβλήματα που ήδη επιβαρύνουν τον κλάδο, όπως η μείωση επενδύσεων διαφημιζομένων στην επικοινωνία, η μη υλοποίηση εκστρατειών λόγω της παρατεταμένης αβεβαιότητας που προκαλεί η πανδημία, οι αυξανόμενες απαιτήσεις από πλευράς πελατών και οι δυσκολίες στην εύρεση κατάλληλου οικονομικού μοντέλου.

Σε μια πιο αισιόδοξη νότα, η πρόεδρος του ΣΔΕΚ αναφέρεται στο ενδεχόμενο οι καταναλωτές να αναζητήσουν σε συμπυκνωμένο χρόνο εμπειρίες που στερήθηκαν, αλλά και στην προσδοκία να διατηρηθούν μετά την πανδημία, εξελίξεις όπως η ψηφιοποίηση επιχειρήσεων και καταναλωτικών συνηθειών.

Αναφερόμενη στα αιτήματα του ΣΔΕΚ, υπογραμμίζει την ανάγκη στροφής του κράτους προς τις εταιρείες μέλη του Συνδέσμου μέσω της διοχέτευσης εκστρατειών επικοινωνίας.

-Σε τι ποσό ανέρχεται το σύνολο της διαφημιστικής πίτας στην Κύπρο;

Τα μεγέθη της πραγματικής διαφημιστικής δαπάνης στην Κύπρο δεν είναι γνωστά. Η καταγραφή αφορά δαπάνη σε τιμές τιμοκαταλόγου, η οποία μπορεί να απέχει από την πραγματική μέχρι και 80-90%.

-Πόσα μέλη εκπροσωπεί ο Σύνδεσμος (ΣΔΕΚ) και τι μερίδιο της διαφημιστικής δαπάνης αντιστοιχεί στα μέλη του;

Ο ΣΔΕΚ σήμερα έχει 27 εταιρείες μέλη. Οι εταιρείες μέλη του παρέχουν όλο το φάσμα των υπηρεσιών επικοινωνίας, από την κλασική διαφήμιση, το branding, δημόσιες σχέσεις, προωθητικές ενέργειες, digital ενέργειες, προγραμματισμός και αγορά χωροχρόνου στα ΜΜΕ κλπ. Το σημαντικό για μας είναι ότι ο σύνδεσμος ενισχύεται με καινούργια μέλη. Ακόμα και το 2020, μια εξαιρετικά δύσκολη χρονιά για τον κλάδο, ο ΣΔΕΚ απέκτησε 3 καινούργια μέλη.

-Οι επιπτώσεις της πανδημίας έχουν επηρεάσει τον κλάδο της διαφήμισης; Σε ποιο βαθμό και με ποιους τρόπους;

Η πανδημία έχει επηρεάσει τον κλάδο της διαφήμισης / επικοινωνίας αρνητικά σε πολύ μεγάλο βαθμό. Οι επενδύσεις των διαφημιζομένων στην επικοινωνία μειώθηκαν δραστικά, προωθητικές ενέργειες κι εκδηλώσεις ακυρώθηκαν. Η συνεχής αβεβαιότητα έχει σαν αποτέλεσμα να προγραμματίζονται εκστρατείες οι οποίες τελικά δεν υλοποιούνται είτε γιατί τα δεδομένα αλλάζουν (lockdown), είτε γιατί αναστέλλεται η έναρξη δραστηριοτήτων που αναμέναμε να ξεκινήσουν. Η συντριπτική πλειοψηφία των εταιρειών μελών μας προσπάθησε να συγκρατήσει τις θέσεις εργασίας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κερδοφορία και τη ρευστότητα των εταιρειών. Είναι επίσης σαφές ότι κάποιες εταιρείες επηρεάστηκαν δυσανάλογα λόγω της σύνθεσης του πελατολογίου τους, π.χ. αν συνεργάζεται κανείς με εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο της εστίασης ή του τουρισμού, αντιλαμβάνεστε ότι το πλήγμα ήταν ακόμη μεγαλύτερο.

Παλεύουν για την επιβίωσή τους

- Υπάρχουν γραφεία που κινδυνεύουν να βάλουν λουκέτο υπό το βάρος των οικονομικών και άλλων επιπτώσεων της πανδημίας;

Τις συνέπειες της πανδημίας θα τις βιώσουμε σε όλη τους την έκταση με την λήξη των κυβερνητικών σχεδίων στήριξης, τα οποία στήριξαν πολλά από τα μέλη μας. Προς το παρόν, πολλά μέλη μας παλεύουν για την επιβίωσή τους. Η πανδημία του κορωνοϊού και οι επιπτώσεις της στην οικονομία δεν αφήνουν περιθώρια για προβλέψεις.

-Ποιοι άλλοι παράγοντες επηρεάζουν ή δυσκολεύουν την επιβίωση των διαφημιστικών εταιρειών;

Οι αυξανόμενες απαιτήσεις από πλευράς των πελατών, η μείωση των παροχών στις διαφημιστικές επιχειρήσεις από τα ΜΜΕ, η δυσκολία εύρεσης ενός οικονομικού μοντέλου που να απεικονίζει το πραγματικό κόστος της δουλειάς μας, η διενέργεια διαγωνισμών για όλο και μικρότερα έργα, οι αυξανόμενες απαιτήσεις για συμμετοχή σε διαγωνισμούς που απορροφούν πολύτιμα resources των διαφημιστικών εταιρειών – όλα αυτά δυσχεραίνουν τα δεδομένα του κλάδου.

Δύσκολο και απρόβλεπτο το μέλλον

- Ποιές οι εκτιμήσεις και οι προβλέψεις σας για την επόμενη μέρα στον κλάδο της διαφήμισης; Πως αλλάζει το τοπίο;

Δεν είναι εύκολο να απαντηθεί η ερώτηση αυτή γιατί ακόμη δεν γνωρίζουμε το βάθος της ύφεσης που θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε μετά την πανδημία. Δεν είμαστε επίσης σίγουροι για το πως θα αντιδράσει ο καταναλωτής μετά την πανδημία. Το αισιόδοξο σενάριο μιλά για μια «απελευθέρωση» που θα φέρει τον καταναλωτή να αναζητεί σε συμπυκνωμένο χρόνο εμπειρίες που στερήθηκε, δηλαδή ταξίδια, εξόδους κλπ. Αν οι πρόσκαιρες περικοπές στους προϋπολογισμούς μάρκετινγκ/επικοινωνίας γίνουν μόνιμες, θα πρέπει να δούμε όλοι ξανά τα δεδομένα. Το θετικό είναι ότι η κυπριακή οικονομία ήταν αυτή την φορά πιο ισχυρή και το κράτος μπόρεσε να δώσει στήριξη. Πέραν από τα παραπάνω, η πανδημία λειτούργησε ως επιταχυντής όσον αφορά στη ψηφιοποίηση επιχειρήσεων, αλλά και καταναλωτικών συνηθειών. Η εκτίμηση είναι ότι κάποιες από αυτές τις συνήθειες θα παραμείνουν στη μετά πανδημία εποχή, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το καταναλωτικών προφίλ και την προσέγγιση των καταναλωτών.

-Με ποιους τρόπους θα μπορούσε να ενισχυθεί ο τομέας της διαφήμισης; Είναι επαρκές το ρυθμιστικό πλαίσιο;

Όταν ανέλαβα την προεδρία του ΣΔΕΚ, γεγονός που συνέπεσε χρονικά με την έναρξη της πανδημίας, απευθύνθηκα στους κρατικούς φορείς υπό την επίβλεψη των οποίων βρίσκεται ο διαφημιστικός χώρος.

Ζητούμενα μας τότε -αλλά και σήμερα- είναι τα εξής:

-Να ληφθεί απόφαση από το κράτος όπως όλες οι εκστρατείες επικοινωνίας να υλοποιούνται και να διοχετεύονται στα ΜΜΕ από εταιρείες επικοινωνίας μέλη του ΣΔΕΚ, του επίσημου οργάνου επικοινωνίας στην Κύπρο.

-Να αξιοποιηθούν όλα τα κονδύλια επικοινωνίας των έργων με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.

-Κυβερνητικοί ή/και ημικρατικοί οργανισμοί να επενδύσουν στην επικοινωνία μέσω διαφημιστικών εταιρειών μελών του ΣΔΕΚ. Πολλοί οργανισμοί αναθέτουν σε διαφημιστικές εταιρείες μόνο το δημιουργικό σκέλος, αλλά όχι το σκέλος που αφορά την αγορά χώρου και χρόνου στα ΜΜΕ. Ο σωστός και αποτελεσματικός καταμερισμός των προϋπολογισμών στη βάση των επίσημων ερευνών τηλεθέασης, αναγνωσιμότητας και ακροαματικότητας μπορεί να γίνει μέσω των εταιρειών μελών μας, προς όφελος της αποτελεσματικότητας των εκστρατειών του κράτους.

Της Μαρίας Χαμπή

NEWSLETTER