Α. Αναστασιάδης: Καμπανάκι για διαδικτυακό έγκλημα
Ο διευθυντής της Υποδιεύθυνσης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, Ανδρέας Αναστασιάδης, καλεί τους πολίτες να ενημερώνονται σχετικά με τις διαδικτυακές απάτες, ώστε να αποφεύγουν τον κίνδυνο να πέσουν θύματα των επιτήδειων απατεώνων.
Σε συνέντευξή του στη StockWatch, αναφέρει ότι οι απατεώνες προέρχονται κυρίως από τη Νιγηρία και τις Ασιατικές χώρες, ενώ έχουν συνεργάτες και στην Κύπρο.
Στη συνέντευξη που ακολουθεί, εξηγεί γιατί παρατηρείται έξαρση του διαδικτυακού εγκλήματος, τονίζοντας ότι οι ηλικίες άνω των 40 είναι πιο ευάλωτες στις απάτες μέσω διαδικτύου.
Δίνει επίσης απαντήσεις, γιατί οι Κύπριοι είναι αρκετά ευάλωτοι στο ηλεκτρονικό έγκλημα, ειδικά στην απάτη που αφορά υποτιθέμενη επένδυση με υψηλό κέρδος.
Επισύρει, ακόμη, την προσοχή των γονέων για τις σοβαρές συνέπειες της λανθασμένης χρήσης του διαδικτύου, από τα παιδιά τους.
Εκφράζει, επίσης, την εκτίμηση ότι οι ασφαλιστικές δικλίδες που καλύπτουν τις διάφορες συναλλαγές, μέσω των τραπεζικών καρτών, είναι αρκετά ασφαλείς και προτρέπει τους πολίτες να κάνουν έλεγχο μέσω του διαδικτύου, πριν προβούν σε διαδικτυακές αγορές.
Η συνέντευξη
Ερ.: Τα τελευταία χρόνια, οι ηλεκτρονικές και διαδικτυακές απάτες, έχουν γίνει καθημερινό φαινόμενο. Πού οφείλεται αυτή η έξαρση;
Απ.: Σε διάφορους παράγοντες, όπως η αύξηση στη χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών, έξυπνων κινητών και του διαδικτύου.
Οφείλεται και στην περίοδο του εγκλεισμού, που ζήσαμε τα τελευταία δύο χρόνια λόγω του Covid, όπου μεγάλος αριθμός χρηστών εργαζόταν από το σπίτι του ηλεκτρονικά και κατά τον ίδιο χρόνο γενικά, όλοι οι χρήστες σπαταλούσαμε πολύ χρόνο στους υπολογιστές και στο διαδίκτυο. Άλλοι παράγοντες, είναι και η έλλειψη ενημέρωσης ή καλύτερα η αδιαφορία του κοινού για ενημέρωση ,παρά τις επανειλημμένες και στοχευμένες προσπάθειες που γίνονται από τους διάφορους φορείς για ενημέρωση του κοινού.
Ερ.: Πόσο υποψιασμένοι ή ενημερωμένοι είναι οι γονείς στην Κύπρο γύρω από τους κινδύνους του διαδικτύου για τα παιδιά;
Απ.: Μπορούμε να πούμε ότι σε αρκετές περιπτώσεις, τα παιδιά είναι περισσότερο ενημερωμένα από τους γονείς σε θέματα που αφορούν τη χρήση του διαδικτύου.
Υπάρχουν δύο Εθνικές Στρατηγικές, που καλύπτουν και αυτά τα θέματα. 1) Η Εθνική Στρατηγική Κυβερνοασφάλειας και 2) η Εθνική Στρατηγική πρόληψης για το διαδίκτυο για γονείς, παιδιά και εκπαιδευτικούς. Παρά το γεγονός ότι γίνονται στοχευμένες ενέργειες ενημέρωσης, φαίνεται ότι οι γονείς πολλές φορές δεν αντιλαμβάνονται τη σοβαρότητα των θεμάτων αυτών και τις συνέπειες της λανθασμένης χρήσης του διαδικτύου.
Ερ.: Εκτιμάτε ότι οι ασφαλιστικές δικλείδες που παρέχουν οι τράπεζες, για τις διαδικτυακές συναλλαγές είναι ικανοποιητικές;
Απ.: Ναι, σε πολύ μεγάλο βαθμό είναι ικανοποιητικές γιατί ζητούν ταυτοποίηση δύο παραγόντων και digitpass για μεταφορά ποσών πάνω από συγκεκριμένο όριο.
Ερ.: Πόσο ασφαλείς είναι οι συναλλαγές και αγορές μέσω διαδικτύου;
Απ.: Σε μεγάλο βαθμό θα έλεγα, υπό την προϋπόθεση όμως, ότι ο αγοραστής ελέγχει βασικές παραμέτρους ασφάλειας πριν προβεί στην αγορά. Πρέπει να ελέγχεται η αξιοπιστία και η ασφάλεια της σελίδας, κάτι που μπορεί να γίνει ακόμα και με μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο. Επίσης, θα πρέπει να ελέγχουμε πότε έχει δημιουργηθεί μια σελίδα, ποια είναι η αξιολόγηση της, σε ποια χώρα εδρεύει κ.α.
Ερ.: Πιστεύετε ότι ένα μέτρο προστασίας είναι η αλλαγή των κωδικών των τραπεζικών καρτών, σε τακτά χρονικά διαστήματα;
Απ.: Αυτό το μέτρο δεν είναι απαραίτητο, αν ο χρήστης χρησιμοποιεί κάρτα η οποία έχει διαθέσιμο μόνο το ποσό που απαιτείται για την αγορά. Όλες οι τράπεζες, προσφέρουν κάρτες με αυτά τα χαρακτηριστικά.
Ερ.: Σε ποιες περιπτώσεις πέφτουν πιο εύκολα θύματα οι κύπριοι;
Απ.: Πέφτουν θύματα σε αρκετές περιπτώσεις και ειδικά, σε περιπτώσεις που η απάτη αφορά υποτιθέμενη επένδυση με ψηλό κέρδος.
Ερ.: Οι κύπριοι είναι πιο ευάλωτοι από άλλους ευρωπαίους πολίτες. Τί λένε οι συνάδελφοι σας στην Ευρώπη;
Απ.: Δεν υπάρχουν συγκριτικά στοιχεία για το συγκεκριμένο θέμα, αλλά ταυτόχρονα αυτό, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις γνώσεις του κάθε χρήστη για το συγκεκριμένο θέμα. Σίγουρα οι χώρες που έχουν ως κύρια γλώσσα την Αγγλική, είναι πιο ευάλωτες από άλλες χώρες αφού μέχρι σήμερα στις περισσότερες απάτες χρησιμοποιείται η Αγγλική γλώσσα ή κακή μετάφραση κειμένου που μπορεί να αναγνωριστεί εύκολα.
Ερ.: Ποιες κατηγορίες και ηλικίες ατόμων είναι πιο ευάλωτες;
Απ.: Οι ηλικίες με λιγότερη γνώση στους υπολογιστές και στο διαδίκτυο, είναι πιο ευάλωτες και συγκεκριμένα ηλικίες πάνω των 40 ετών, φαίνεται να είναι πιο ευάλωτοι.
Ερ.: Ποιο το ποσοστό επιτυχίας των επίδοξων απατεώνων;
Απ.: Αυτό σχετίζεται και με την μορφή της απάτης. Υπάρχει, αρκετή επιτυχία στις περιπτώσεις επενδύσεων και λιγότερη επιτυχία, στις περιπτώσεις προσπάθειας εξαπάτησης εταιρειών.
Ερ.: Από ποιες χώρες προέρχονται συνήθως οι απατεώνες που έβαλαν στο στόχαστρο τους κύπριους πολίτες;
Απ.: Οι απατεώνες, προέρχονται κυρίως από τη Νιγηρία και Ασιατικές χώρες και στο στόχαστρο, βάζουν όλους τους χρήστες και όχι συγκεκριμένα τους Κύπριους χρήστες.
Ερ.: Από την πείρα σας διαπιστώσατε ότι έχουν συνεργάτες στην Κύπρο, οι εν λόγω απατεώνες;
Απ.: Ναι, υπάρχουν κάποιες περιπτώσεις που στην Κύπρο εντοπίζονται τα κοινώς ονομαζόμενα e-mules, μουλάρια μεταφοράς των χρημάτων. Αυτοί, κυρίως λαμβάνουν ένα μερίδιο από τα κλοπιμαία ποσά για τον εαυτό τους, με σκοπό να αποδεχτούν χρηματικό ποσό στο λογαριασμό τους και να το μεταφέρουν σε άλλο λογαριασμό.
Ερ.: Ως υπηρεσία, έχετε συνεργασία με άλλες ευρωπαϊκές χώρες για εντοπισμό αυτών των επίδοξων απατεώνων;
Απ.: Σίγουρα, υπάρχει συνεργασία με την Europol, Interpol, αλλά και απευθείας με άλλα κράτη - μέλη, για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματος. Χωρίς συνεργασία, σε αυτής της φύσεως αδικήματα, δεν υπάρχει αποτελεσματικότητα.
Ερ.: Μπορείτε να μας αναφέρετε κάποιες κραυγαλέες περιπτώσεις που έπεσαν θύματα πολίτες και έχασαν σημαντικά ποσά;
Απ.: Υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις, με κυριότερες αυτές που έχουν σχέση με την εξαπάτηση εταιρειών, μετά από παρέμβαση στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και την αποστολή χρηματικών ποσών σε άλλες από τις πραγματικές τράπεζες και λογαριασμούς. Οι περιπτώσεις αυτές, ονομάζονται CEO Fraud. Τέτοια περιστατικά, μπορούν να εντοπιστούν στην ενημερωτική μας ιστοσελίδα https://cyberalert.cy/, μέσα από την οποία μπορούν να γίνουν και ηλεκτρονικές καταγγελίες.
Ερ.: Υπάρχουν και εταιρείες αλλά και επιχειρηματίες που πέφτουν θύματα αυτών των απατεώνων;
Απ.: Απάντησα στην προηγούμενη ερώτηση. Οι εταιρείες αυτές είναι κυρίως μικρομεσαίου μεγέθους.
Ερ.: Οι διαδικτυακές απάτες χτυπούν και υπηρεσίες του δημοσίου;
Απ.: Σίγουρα και οι κυβερνητικές υπηρεσίες, είναι δέκτες απατηλών μηνυμάτων ή κακόβουλων μηνυμάτων και γίνεται τεράστια προσπάθεια και με αρκετή επιτυχία, για την αναγνώριση και φραγή τέτοιων μηνυμάτων πριν φθάσουν στον τελικό χρήστη.
Ερ.: Ποια μέτρα εισηγείστε για μείωση των διαδικτυακών απατών;
Απ.: Η Εθνική Στρατηγική Κυβερνοαφάλειας, είναι το μέσο για τη μείωση των περιστατικών μέσα από τις δράσεις ενημέρωσης, επίγνωσης, μέτρων ασφάλειας υποδομών, προγραμμάτων και δικτύων. Πρέπει να έχουμε υπόψη μας, ότι ο πιο αδύνατος κρίκος σε αυτή την αλυσίδα, είναι ο άνθρωπος και όχι τα υπολογιστικά συστήματα, κατά συνέπεια η επίγνωση και εκπαίδευση είναι πολύ σημαντική.
Μέτρα, μπορούν να εντοπιστούν στους πιο κάτω συνδέσμους της σελίδας μας.
https://cyberalert.cy/anakoinwseis/kubernoasfaleia-kai-i-epistrofi-sta-thrania/
https://cyberalert.cy/tips/