You are here

2,5 εκατομμύρια ευρώ και 9 μήνες αργότερα…

10/04/2013

Είδαν την περασμένη εβδομάδα το φως της δημοσιότητας οι 4 μελέτες της Alvarez & Marsal (AM) για τον τρόπο που οδηγήθηκε το κυπριακό τραπεζικό σύστημα στο Μάρτιο του 2013.  Από τον Ιούνιο του 2012, με εντολές της Κεντρικής Τράπεζας Κύπρου (ΚΤΚ), τρεις διαφορετικές έρευνες έγιναν για την Τράπεζα Κύπρου και μία για τη συγχώνευση Μαρφίν-Εγνατίας.  Καμία για τη Λαϊκή (την τράπεζα που πρώτη έγινε κρατική το Μάιο του 2012).  Μάθαμε επίσης ότι, μετά από έκπτωση 20%, η αμοιβή της AM ήταν €250,000 το μήνα αλλά υπάρχει και μια ρήτρα για επιπλέον ώρες, υπολογίζω ένα ποσό στα €400,000 το μήνα, επί 6 μήνες, περίπου €2,5 εκ. είναι η δική μου πρόβλεψη για το κόστος αυτής της μελέτης. Τι μάθαμε €2,5 εκ. και 9 μήνες αργότερα που δεν ξέραμε από αυτό το μπλοκ ήδη από τον Ιούνιο του 2012; Ή, αν προτιμάτε, μάθαμε κάτι που να δικαιολογεί το κόστος στο φορολογούμενο πολίτη; (Τα κέρδη της ΚΤΚ διανέμονται στο Υπουργείο Οικονομικών σαν μέρισμα κάθε χρόνο).  Θεωρώ ότι δεν μάθαμε τίποτα! Ξέραμε ότι έγινε μια λανθασμένη επένδυση σε ελληνικά ομόλογα από την Τράπεζα Κύπρου (δεδομένης της απόφασης PSI τον Οκτώβριο του 2011 και της κυπριακής απουσίας από την τελική απόφαση), και ίσως να ήταν λανθασμένη η εξαγορά της Uniastrum και Banca Transilvania, αλλά αυτές οι δύο αποφάσεις δεν δικαιολογούν το μέγεθος του προβλήματος του τραπεζικού τομέα (ή της Λαϊκής Τράπεζας).  Όσο για τη συγχώνευση Μαρφίν-Εγνατίας, η AM επιβεβαιώνει τη θέση Ορφανίδη αντί τη θέση Χριστόφια.  Ίσως για μερικούς αυτό να είναι καινούργιο και να πρέπει να εξηγηθεί.  Πρέπει ίσως επίσης να εξηγηθεί επειδή η «έγκυρη και αντικειμενική» Καθημερινή, στις 7 Απριλίου του 2013, είχε σαν πρωτοσέλιδο θέμα το: «Ασύγγνωστο έγκλημα και ο Ορφανίδης θεατής, Τι καταγράφει η ΑΜ για τη συγχώνευση Μαρφίν-Εγνατίας που μας στοίχησε €4 δισ.». Αντιγράφω πρώτα για το συγκεκριμένο θέμα τη δήλωση του πρώην διοικητή της ΚΤΚ κ. Ορφανίδη στις 6 Δεκεμβρίου 2012, όπου αντικρούει το επιχείρημα του κ. Χριστόφια (το οποίο δεν παραθέτω αυτούσιο επειδή συνοψίζεται ακριβώς στην πρώτη παράγραφο): «Ο πρόεδρος της Δημοκρατίας Δημήτρης Χριστόφιας, δήλωσε την Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 2012, σε διάγγελμά του στον κυπριακό λαό ότι η μετατροπή της Μαρφίν - Εγνατία από θυγατρική εταιρεία στην Ελλάδα σε κυπριακή τράπεζα κόστισε στην Κύπρο €4 δισ. και ότι τη μετατροπή ενέκρινα εγώ. Η δήλωση του προέδρου, σκόπιμα ή μη – αυτό δεν είμαι σε θέση να το γνωρίζω – είναι ψευδής τόσο όσον αφορά το θέμα της έγκρισης της συγχώνευσης όσο και τις οικονομικές επιπτώσεις της συγχώνευσης για τους εξής λόγους: 1. Το 2010, η έδρα του τραπεζικού ομίλου ήταν ήδη στην Κύπρο.  Η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου (ΚΤΚ) και εγώ προσωπικά δεν κληθήκαμε να εγκρίνουμε τη διασυνοριακή συγχώνευση μεταξύ Marfin Egnatia και Λαϊκής Τράπεζας και άρα τη «μετατροπή», κατά τον κ. Χριστόφια, της «Μαρφίν - Εγνατία από θυγατρική εταιρεία στην Ελλάδα σε κυπριακή τράπεζα».  Η συγχώνευση με βάση την οποία η Λαϊκή απορρόφησε τη Marfin Egnatia εγκρίθηκε με απόφαση του Επαρχιακού Δικαστηρίου Λευκωσίας, ημερομηνίας 15 Δεκεμβρίου 2010. 2. Σύμφωνα με το ευρωπαϊκό εποπτικό πλαίσιο, όπως αυτό ορίζεται στην ευρωπαϊκή οδηγία 2006/48 σχετικά με την ανάληψη και την άσκηση δραστηριότητας πιστωτικών ιδρυμάτων και το νομικό πλαίσιο (“Capital Requirements Directive”) καθώς και τις κατευθυντήριες γραμμές εποπτείας της Ευρωπαϊκής Αρχής Τραπεζών (European Banking Authority –  EBA): (α) Η μετατροπή μιας θυγατρικής τράπεζας σε υποκατάστημα δεν διαφοροποιεί τις υποχρεώσεις της μητρικής εταιρείας του τραπεζικού ομίλου σε ό,τι αφορά την κάλυψη των κεφαλαιακών αναγκών.  Είναι γι’ αυτό το λόγο που τα αποτελέσματα των ασκήσεων προσομείωσης ακραίων καταστάσεων (stress tests) τα οποία διεξήγαγε η ΕΒΑ το 2011, δεν διαφοροποίησε τις υποχρεώσεις των μητρικών εταιρειών των τραπεζικών ομίλων για τυχόν προβλήματα θυγατρικών ή υποκαταστημάτων τους και δεν διαφοροποίησε τις υποχρεώσεις της χώρας καταγωγής τους. …». Αυτή ήταν η δεδηλωμένη θέση του κ. Ορφανίδη πολύ πιο πριν από τον Ιούνιο του 2012.  Τι μας λέει η έρευνα της ΑΜ; Αντιγράφω και πάλι από τα συμπεράσματα της έρευνας (που μπορείτε να βρείτε αυτούσια εδώ).

7.1.2 Based on the findings of the Investigation it would appear that the current regulation and legislation does not provide sufficient support to the CBC where a Cypriot bank wishes to convert an existing foreign subsidiary into a branch.  We recommend the performance of a review of the legislation and consideration of amendments that would enable and require the CBC to consider the impact of such transfers and what powers should be give to the CBC, or the relevant authorities, in respect of the approval or rejection of such transfers.

Ελληνιστί, οι υφιστάμενοι νόμοι δεν δίνουν αρκετή ευχέρεια στην ΚΤΚ να σταματήσει μια κυπριακή τράπεζα να μετατρέψει μια ξένη θυγατρική σε υποκατάστημα.  Κάτι που συνάδει περισσότερο με τα λεγόμενα του κ. Ορφανίδη παρά τα λεγόμενα του κ. Χριστόφια και τα γραφόμενα της Καθημερινής.  Αυτή η σημαντική επιβεβαίωση του κ. Ορφανίδη από τους ΑΜ ίσως να άξιζε κάποια έξοδα, αν και σαν φορολογούμενος πολίτης ακόμη δεν νομίζω να άξιζε αυτή η (περισσότερο ανεξάρτητη) επιβεβαίωση κοντά στα €2,5 εκ. Και κάτι ακόμη.  Σαν φορολογούμενος πολίτης (και άρα μέτοχος της κρατικοποιημένης και χρεωκοπημένης Λαϊκής) θα προτιμούσα λίγα από τα έξοδα να πήγαιναν προς την έρευνα της Λαϊκής τράπεζας και της διοίκησης που την οδήγησε στην κρατικοποίηση.  Η κοινή λογική μου λέει ότι κάπως τα μαθήματα από εκείνη την κατάρρευση είναι ασυστόλως μεγαλύτερα από τα μαθήματα στις επενδύσεις Uniastrum ή Banca Transilvania.  Οι αιτιάσεις που έχουν δοθεί για την επιλογή της ΚΤΚ να μην δώσει όρους εντολής για έρευνα στη Λαϊκή δεν είναι πειστικές, και η μελλοντική έρευνα που έχει ανακοινωθεί θα είναι δυσκολότερο να δώσει ικανοποιητικά αποτελέσματα δεδομένης της πώλησης των ελληνικών κομματιών των κυπριακών τραπεζών. Η εμπιστοσύνη στις εντολές (διατάγματα, αν προτιμάτε) της ΚΤΚ έχει χαθεί με τέτοιες αποφάσεις και, στο σημείο που βρίσκεται το τραπεζικό σύστημα σήμερα, αυτή η εμπιστοσύνη πρέπει άμεσα να επανακτηθεί. Ο Αλέξανδρος Μιχαηλίδης είναι καθηγητής χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο Κύπρου.

34 σχόλια
... on 10/04/2013
Αγαπητέ κ. Μιχαηλίδη,

Συμφωνώ με τις διαπιστώσεις και με τη γενική παρατήρηση ότι ο έκθεση Α&Μ ήταν φούσκα.

Το ερώτημα είναι αν αυτός είναι επαρκής λόγος για να προσπαθεί μια κυβέρνηση να διώξει κακήν κακώς τον ανεξάρτητο επόπτη.

Θα ήθελα να είχα την άποψη σας επ' αυτού.
Κ.Χ. on 10/04/2013
Είναι όντως μεγάλη η γκάφα της κεντρικής τράπεζας.

Είναι ίσως το αντίστοιχο του να διορίζει ο πρόεδρος στην ερευνητική επιτροπή δικαστή του ανωτάτου που είναι συμπέθερος με το περίφημο νομικό σύμβουλο της Τρ. Κύπρου, και στου οποίου το γραφείο εργάζεται ο υιός και η νύφη του.
Γιαννος on 10/04/2013
Διαφωνώ κάθετα μαζί σας κ. Μιχαηλίδη στο κατά πόσο μάθαμε κάτι από τη μελέτη της A&M. Εγώ με μια απλή ανάγνωση κατάλαβα τα σικέ παιγνίδια που παίχτηκαν εις βάρος της Τράπεζας Κύπρου από τους Διευθυντές της και τις διαπλοκές. Και για τα ομόλογα και για τις αγορές των άλλων Τραπεζών. Δεν τα βρίσκετε εσείς σημαντικά αυτά? Αναμένω βέβαια ότι αυτά τα ευρήματα θα χρησιμοποιηθούν επίσης από την διερευνητική επιτροπή, και αν ο Θεός και οι κομματάρχες το επιστρέψουν, να τιμωρηθούν κάποιοι...
Yiangos on 10/04/2013
Professor, you might be right about Marfin.

But who can ignore the shady practices BOC was involved in with Banca Transilvania?

Have you read the report? Is your reading of the Banca Trans. report that they should not have acquired the 10% stake?

My reading was that one of the biggest organizations in Cyprus, which is 2,5 times the size of the Cypriot GDP, was involved in practices that you would only expect from a 21-old broker.

And that some of these practices raised allegations for criminal activity.

Here is the link for those interested: http://www.stockwatch.com.cy/nqcontent.cfm?a_name=news_view&ann_id=171379
Michael M on 10/04/2013
The real cause of the problems in this country is the 'establishment'.

There are 200 or so guys in Nicosia who are running this country as if it were their own private company, and are 'selling' to the voters political stories to polarize them towards their political parties with, of course, return of favours.

Sadly, this is how society was built in Cyprus especailly since the political parties took over the running of this country (i.e. post-death of Arch Makarios).

Lets not kid ourselves of reality. Just look at the golden jobs which were the prize-favours of the politicians (civil service, semi-state corporations, etc.), and the benefits they enjoyed at the expense of the 'private sector' who were paying for their benefits.

Its pay time now for everyone. The party is really over, and the faster we realize this, the quicker the path shall be to recovery.

All these 'investigations' are paid by us to give an alibii to the politicians. WE SHOULD NOT PLAY THEIR GAME and try to make conclusions of who is or not to blame. Its still those 200 or so guys up there who are running the country, and continue to sell us stories to keep us loyal.

ENOUGH!
Gerry on 10/04/2013
Συμφωνώ με όσα γράψατε και εάν οι πολίτες αυτού του κράτους(;) δεν καταφέρουν να εξοστρακίσουν όλους όσοι με επιτηδειότητα εκμεταλλέυοντο και συνεχίζουν να εκμεταλλεύονται τους διαθέσιμους πόρους και ευκαιρίες που υπάρχουν στον τόπο, τότε είμαστε όλοι άξιοι της τύχης μας. Η αυτοκριτική, ακόμα και τα mea culpa, από όποιον και αν γίνεται, ουδόλως εξυπηρετούν το κοινό καλό παρά την προσωπικότητα και οφέλη του ιδίου αυτού ατόμου. Να αφεθεί η δικαιοσύνη να διερευνήσει τυχόν ευθύνες, όπου υπάρχουν, αν και πιστεύω αυτό είναι μάλλον θέμα της ιστορίας. Προτείνω να συγκεντρωθούμε και να σπρώξουμε ανθρώπους ικανούς και τίμιους ( τούτο είναι βέβαια φιλοσοφικό ερώτημα αν υπάρχουν και για πόσο παραμένουν τίμιοι) ώστε να αναλάβουν θέση στην πολιτικοοικονομική ζωή του τόπου (άλλο ερώτημα, και συμφωνώ με τον Επιλήσμονα, αν θα πρέπει να αποκαλείται χώρα ή κράτος). Και ακόμα κάτι, δεν θα εξαιρούσα και την διακυβέρνηση Αρχ. Μακαρίου από τα όσα περιγράψατε.
pireefs on 10/04/2013
Είναι πράγματι εκπληκτικό καθηγητές να προσπαθούν ακόμα και τώρα να υποστηρίξουν ότι ο κ. Ορφανίδης είναι άμοιρος ευθυνών. Το ότι ο πρών Πρόεδρος φέρει τεράστια ευθύνη για το κατάντημα της χώρας είναι ξεκάθαρο. Όσοι από εμάς δεν φορούν παρωπίδες δεν έχουν απορία για το θέμα. Το ότι όμως οι καθηγητές του κρατικού Πανεπιστημίου τους οποίους χρυσοπληρώνουμε επιμένουν ακόμη και σήμερα να παραβλέπουν τις όποιες ευθύνες του κ. Ορφανίδη προκαλούν τεράστια ερωτηματικά.
Παραθέτω πιο κάτω το σχετικό απόσπασμα, αυτούσιο από την έκθεση της Α&:
"Prior to the conversion of the Greek subsidiary there would have been no legal requirement for MPB to recapitalise MEB following the losses sustained through PSI and its loan portfolio.
As a subsidiary it would have been a separate legal entity that was under the supervision, and therefore the fiscal responsibility, of Greece. However, a number of factors suggest that the parent, although not legally responsible, would have been required to recapitalise its
subsidiary"
Απο που κ. καθηγητά βγάλατε το συμπέρασμα ότι από την τελευταία φράση του πιο πάνω ο κ. Ορφανίδης έχει δίκαιο; Κατακρίβεια, η φράση λέει ότι η μητρική εταιρεία δεν θα ήταν νομικά υπεύθυνη για τη θυγατρική της ΑΛΛΑ αριθμός παραγόντων θα την ανάγκαζαν - το κατά πόσο θα είχε νομική ευθύνη δεν διευκρινίζεται - να κεφαλοποιήσει τη θυγατρική της. Δεν λέτε όμως ότι σαν παράρτημα, είχε οπωσδήποτε την ευθύνη της ανακεφαλαιοποίησης.
Δεν σας δημιουργεί απορίες που ο τέως Διοικητής άνοιξε το στόμα του μετά το διορισμό του νυν Διοικητή; Γιατί δεν το κρίνετε αυτό; Αν ο τέως Διοικητής είχε σε τόση αγάπη την πατρίδα του γιατί την ώρα της κρίσης, και παρόλη την πολεμική που δέχθηκε από τον τέως Πρόεδρο, δεν υπέβαλε την παραίτηση του και παράλληλα να δημοσιοποιήσει και όλα αυτά που είπε όταν έφυγε. Τότε η ιστορία θα τον έγραφε με χρυσά γράμματα. Η ευθυξία κ. καθηγητά δεν αφορά μόνο τους πολιτικούς αλλά όλους τους αξιωματούχους που εμείς πληρώνουμε. Όλοι φέρουν ευθύνη. Αν θέλετε λοιπόν να βοηθήσετε στην διελεύκανση του εγκλήματος που διαπράχθηκε έναντι του λαού, σταματάτε να ρίχνετε το φταίξιμο μόνο στον ένα (ο οποίος λέω και πάλι έχει τεράστιες ευθύνες, ίσως περισσότερες από όλους) αλλά κάνετε και εσείς την έρευνά σας και καταδείξετε όλους, ΟΛΟΥΣ ΟΜΩΣ, που έχουν ευθύνες. Σαν καθηγητής έχετε ηθική ευθύνη να καταδείξετε τις ευθύνες που έχουν όλοι, Πρόεδρος, Υπουργοί, κυβέρνηση, ΚΤΚ, Βουλή, διοίκηση της ΛαΪκής, διοίκηση της Τράπεζας Κύπρου και άλλοι. Αν το συμπέρασμα σας είναι ότι όλοι που φταίνε ανήκουν μόνο σε μία πολιτική παράταξη εισηγούμαι να σταματήσετε να γράφετε υπό την ιδιότητα σας ως καθηγητής (που δεικνύει ανεξαρτησία απόψεων, εμπειρογνωμοσύνη και αντικειμενικότητα) και να γράφετε ίσως με κάποια άλλη ιδιότητα.

Επίσης, εισηγούμαι προς όλη την ακαδημαϊκή κοινότητα να εκφέρει την άποψή της για οτιδήποτε συμβαίνει στον τόπο μας, νομοθεσίες, μνημόνια, αποφάσεις κυβέρνησης και άλλα, την χρονική περίοδο που αυτές λαμβάνονται. π.χ. κ. καθηγητά, δημοσιεύσατε κάποιο άρθρο που υποστήριζε ή ήταν εναντίον της τότε μετατροπής της Λαϊκής σε παράρτημα της μητρικής; Δημοσιεύσατε κάποιο άρθρο υπέρ ή εναντίον του εγκληματικού κουρέματος που αποδέχθηκε ο τέως Πρόεδρος, όταν αυτό έγινε και όχι μήνες μετά; Αν το κάνατε, βάλτε κάποιο σύνδεσμο να δούμε τις τότε απόψεις σας. Αν έχετε αρθρογραφήσει τότε για αυτά, εγώ σας απολογούμαι προκαταβολικά. Αν όχι, κ. καθηγητά, απλά θα σας πως ότι μετά Χριστόν προφήτες μπορούμε να είμαστε όλοι.
ΓιάννηςΠ on 10/04/2013
Συμφωνώ απόλυτα. Ευθύνονται και ο τέως και ο νυν διοικητής. Όφειλαν να είναι πιο πιεστικοί και μάλιστα γραπτώς. Μετά από δυο-τρεις τέτοιες παρεμβάσεις όφειλαν να του στείλουν μια τελευταία προειδοποιητική επιστολή στην οποία να του έγραφαν αν δεν ‘συμμορφωνόταν’ αμέσως θα υπέβαλλαν παραίτηση και παράλληλα θα δημοσιοποιούσαν όλη την αλληλογραφία Δεν νοείται να κατέχεις μια τόσο σημαντική θέση και να αφήσεις την πατρίδα σου να καταστραφεί επειδή σκέφτεσαι την καρέκλα. Διερωτώμαι ακόμα πόση αναίδεια διαθέτει ο νυν διοικητής να παραδεχτεί ενώπιον του Κυπριακού λαού ότι πίεζε τον πρόεδρο ‘ευγενικά’!!!
Επιλήσμων on 10/04/2013
"Λανθασμένη επένδυση?" κ.Μιχαηλίδη!
Είστε πολύ επιεικής κ.Μιχαηλίδη. Λανθασμένη επένδυση έκαναν οι χιλιάδες Κύπριοι στο Χρηματηστήριο Κύπρου γιά τους γνωστούς λόγους - ΟΧΙ οι Μεγαλοτραπεζίτες στο θέμα που αναφέρεστε. Εγώ θα το έλεγα εγκληματική επένδυση, και θα αναζητούσα την διαπλοκή.
Η συγχώνευση Μαρφίν-Εγνατίας, λέτε (και πολύ πιθανό) επιβεβαιώνει τη θέση Ορφανίδη αντί τη θέση Χριστόφια. Τι θέλετε ακριβώς να μας πείτε κ. Μιχαηλίδη?
Μήπως ότι ο νέος Διοικητής ενδιαφέρεται γιά το ποιός από τους δυό φταίει? Εφ' όσον υπήρχαν διιστάμενες απόψεις, ζητήθηκε από την Α&Μ να διερευνήση την υπόθεση και να βγάλει πόρισμα. Η θριαμβολογία σας, σε τι αποβλέπει?
Και η θέση σας έναντι του Διοικητή, είναι εμφανής στην τελευταία πρόταση του άρθρου σας. ..." η εμπιστοσύνη πρέπει άμεσα να επενακτηθεί". Δλδ, Διώχνουμε τον Διοικητή και καθαρίσαμε. Κατά την άποψη σας πρέπει άμεσα να καθαρίσουμε το τέμενος (Κεντρική Τράπεζα).

Λίγους στίχους του Καβάφη γιά γενικό προβληματισμό.

ΕΙΣ ΤΑ ΠΕΡΙΧΩΡΑ ΤΗΣ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ

Σαστίσαμε στην Αντιόχεια όταν μάθαμε
τα νέα καμώματα του Ιουλιανού.

Ο Απόλλων εξηγήθηκε με λόγου του,στην Δάφνη!
Χρησμό δεν ήθελε να δώσει (σκοτισθήκαμε!),
σκοπό δεν τόχε να μιλήσει μαντικώς, αν πρώτα
δεν καθαρίζονταν το εν Δάφνη τέμενος του.
Τον ενοχλούσαν, δήλωσεν, οι γειτονεύοντες νεκροί.
..........

Ανασκουμπώθηκεν ο ανόσιος Ιουλιανός,
νευρίασε και ξεφώνιζε: "Σηκώστε, μεταφέρτε τον,
βγάλτε τον τούτον τον Βαβύλα αμέσως.
Ακούς εκεί? Ο Απόλλων ενοχλείται.
Σηκώστε τον, αρπάξτε τον ευθύς.
Ξεθάψτε τον, πάρτε τον όπου θέτε.
Βγάλτε τον,διώξτε τον. Παίζουμε τώρα?
Ο Απόλλων είπε να καθαρισθεί το τέμενος."
..........
Κι ωραία τωόντι πρόκοψε το τέμενος.
Δεν άργησε καθόλου, και φωτιά
μεγάλη κόρωσε: μιά φοβερή φωτιά:
και κάηκε και το τέμενος και ο Απόλλων.

Στάχτη το είδωλο, γιά σάρωμα, με τα σκουπίδια.

Έσκασε ο Ιουλιανός και διέδοσε -
τι άλλο θα έκαμνε - πως η φωτιά ήταν βαλτή
από τους Χριστιανούς εμάς. Ας πάει να λέει.
Δεν αποδείχθηκε, ας πάει να λέει.
Το ουσιώδες είναι που έσκασε.

Κ.Καβάφης [1933]

Η τελευταία ελπίδα αυτού του τόπου (χώρας, κράτους, δεν είμαι βέβαιος πλέον, διότι άρχισα να αμφιβάλλω με την de facto και de jure υπόσταση μας) είναι κατά την κρίση μου, η intelligentsia και η ακαδημαϊκή κοινότητα, νοουμένου ότι δεν θα μολυνθούν από την διεφθαρμένη πολιτιή κοινότητα και πολιτικά κόμματα.
αθηνα on 10/04/2013
Φίλε Επιλήσμονα,χαίρομαι που σε ξανασυναντώ μετά απο μιά αναγκαστική απουσία μου απο το blog για εντελώς τεχνικούς λόγους.Aλλά αν το Καβαφικό Τέμενος,που ειρήσθω εν παρόδω θα ήταν πιό δόκιμο να το αποκαλούσαμε Σταύλο του Αυγείου,χρειάζεται κάθαρση,why not;Μήπως εκει μέσα υπάρχουν ιερές αγελάδες; Αυτό το μήνα έχουμε δει τόσες θυσίες ''απλών ανθρώπων''-κατα τον Χριστόφια- στο βωμό του Ζωροάστρη,που ακόμα μία τέτοιας εμβέλειας, θα ήταν καλοδεχούμενη,και άκρως διδακτική. Θα ήσουνα πιό ακριβοδίκαιος,εάν παραδεχόσουν ότι περίμενες κάτι καλύτερο απο το νυν διοικητή,σε σχέση με τον Ορφανίδη,αλλά η ελπίδα που εναπόθεσες στο πουλέν σου,κατέρρευσε παταγωδώς.
The Invisible Hand on 10/04/2013
Αθηνά, αδικείς τον φίλο μας Επιλήσμονα. Δεν περίμενε κάτι καλύτερο από το νέο Διοικητή. Είχε απλά παρατηρήσει ότι ήταν ο πιό πετυχεμένος διορισμός του κ Χριστόφια. "Damn with faint praise.." όπως έγραψε ο Alaxander Pope πριν τρεις αιώνες.
Επιλήσμων on 12/04/2013
Και εσύ φίλε Invisible μου απάντησες, εάν δεν με απατά η μνήμη μου, ότι τον αδικούσα με αυτή μου την αναφορά και ότι (ο Διοικητής) άξιζε κάτι καλύτερον. Ομολογώ δεν κατάλαβα τι εννούσες τότε, ή απλώς δεν του έδωσα την δέουσα σημασία, αλλά τώρα με το "damn with faint praise" μου το έκανες ξεκάθαρο.
Όφειλα να είμουν πιό προσεκτικός. Σίγουρα δεν είναι ούτε εγκωμιαστικό ούτε τιμητικό, ο διορισμός σε κάποιο αξίωμα από τον οποιονδήποτε Πρόεδρο της Δημοκρατίας μας.(Εσύ φυσικά αναφέρεσε σε συγκεκριμένο Πρόεδρο!)
Όμως ας το παραδεχτούμε, εσύ (και η φίλη αθηνα) υπήρξατε ένθερμοι υποστηρικτές του κ. Αθανάσιου Ορφανίδη. Είναι αναμενόμενο να είστε τώρα επιφυλακτικοί/επικριτικοί έναντι του κ.Δημητριάδη.
Christodoulos on 10/04/2013
Με τα λεγόμενα του σημερινού Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας, η Λαική ήταν στον αναπνευστήρα από τον Ιούλιο του 2012 (επίσης η Λαική είχε ήδη κρατικοποιηθεί από τον Ιούνιο 2012), αλλά οι εντολές του τον Αύγουστο του 2012 προς τη Α&Μ για την Λαική ήταν να εξεταστεί μόνο η συγχώνευση της Εγνατίας.
Είναι φανερό ότι ο σημερινός Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας ανάθεσε στους Α&Μ να μελετήσουν θέματα που πιθανόν να είχε ευθύνη ο προηγούμενος διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας. Αυτό μόνο τον ενδιέφερε και όχι να μάθουμε για την κατάρρευση της Λαικής.
Ετσι μόνο εξηγείται το γεγονός ότι αναλώνεται στα 3/4 της έκθεσης των Α&Μ για την Τράπεζα Κύπρου και όχι για την Λαική.
Researcher on 10/04/2013
Η λυσσαλέα μανία με την οποία οι πάντες καταφέρονται κατά του Διοικητή της ΚΤ με κάνει να απορώ και συνάμα να πεισμώνω ακόμη περισσότερο ότι πρέπει να παραμείνει στη θέση του. Φαίνεται ότι δεν είναι αρεστός σε κανένα απ'οσους πραγματικά συνέβαλαν σ'αυτή την οικονομική καταστροφή (πολιτικοί, κόμματα, τραπεζίτες κλπ). Κι ομως, αυτοί είναι που μέσα από τις πράξεις τους μας οδήγησαν ως εδώ...και θέλουν να ξαναπάρουν το τιμόνι αλλά προφανώς ο Διοικητής δεν εξυπηρετεί τα συμφέροντά τους...

P.S. Και ο Βγενόπουλος όταν αναφέρεται σε "πολιτικοοικονομικό κατεστημένο" δεν έχει και άδικο...
Σάββας Τταντής on 10/04/2013
H Λαική στοίχισε στην Κύπρο 10 δις + ώς ακολούθως

1. 3.5 δις ομόλογα * 85% κούρεμα = 3 δις
2. Δάνεια για μετοχές Μιγ = 1 δις+
3. υπεραξία για αγορά φούσκων στην Ελλάδα =1.5 δις
4. ΕΛΑ που πήγε για Ελλάδα = 4 δις

στο 2 πιο πάνω υπάρχουν και άλλα δάνεια που διαγράφηκαν στην Ελλάδα.

Η Κύπρου στοιχισε στην Κύπρο 2.5 δις ώς ακολούθως

1. 2.4 δις ομόλογα * 85% κούρεμα = 2 δις
2. υπεραξία για φούσκες αγορές ρωσσικης ΄τράπεζας και ρουμάνικης= 500 εκ

σύνολο 2.5 δις


η πιο πάνω λιστα δεν είναι οι μοναδικές ζημιές. Ειναι γενικές γραμμές.

Ο Κύριος Μιχαηλιδης έχει δικιο.Πολυ καλά σχολια και απο τους υπολοιπους.
stella on 10/04/2013
Συμφωνώ απόλυτα για το θέμα που εγείρετε για την Καθημερινή. Διάβασα και εγώ το άρθρο στην εν λόγω εφημερίδα και πραγματικά αναρωτήθηκα αν είχαμε διαβάσει την ίδια έκθεση. Ο απλός ο κόσμος που δεν έχει τις γνώσεις να διαβάσει και να καταλάβει τέτοιες εκθέσεις βασίζεται στον τύπο να ενημερωθεί. Μόνο που ο τύπος αντι να προωθεί την αντικειμενική δημοσιογραφία ( και αυτό δεν περιορίζεται μόνο στην Καθημερινή) καθημερινά παραπλανεί αναλόγως συμφερόντων και δημιουργεί αρκετό θόρυβο (noise) που δυσκολεύει πολύ τη σωστή ενημέρωση . Δυστυχώς χρειάζεται αρκετό φιλτράρισμα των διαφόρων άρθρων και διαστάυρωση πληροφοριών.
The Invisible Hand on 10/04/2013
Ο καθηγητής Μιχαηλίδης έχει απόλυτο δίκαο.

Δεν χρειαζόταν να πληρώσουμε $2.5 εκ για να μας πουν αυτά που ΟΛΟΙ γνωρίζαμε για τες τράπεζες μας.

Ικετεύω το Διοικητή Δρα Δημητριάδη να ΜΗΝ συνεχισει κι' άλλο τες έρευνες της Α&Μ για την Λαϊκή και τη Μάρφιν, επειδή κι' αυτά τα ξέρουμε πολύ καλά.

Αν περισσεύουν χρήματα στη ΚΤΚ ας τα δόσει στα συσσίτια και στα κοινωτικά παντοπωλεία
Επιλήσμων on 10/04/2013
Όταν ο κ.Ηλιάδης απαιτεί (και το συμβόλαιο του προνοεί, ελέω γενναιοδωρίας-χουβαρνταλίκι Διοικητικού Συμβουλίου ή μήπως κάτι χειρότερο?) 2 εκατομμύρια τι ψυχή έχουν τα 2.5 που πήρε η Α&Μ?
Και εγώ συμφωνώ ότι δεν χρειαζόμαστε άλλες έρευνες γιά την Λαϊκή-Μαρφίν, αλλά ο κ.Συλλούρης και το Μεγάλο Κόμμα των Οικολόγων φαίνεται έχουν άλλες ιδέες. Η φανερή εμπάθεια τους έναντι του Διοικητή έχει εκδηλωθεί εδώ και αρκετό καιρό και τους καθιστά εντελώς ακατάλληλους να προσπαθούν τώρα να "δικάσουν" τον άνθρωπο. Φανταστείται Δικαστές του Ανωτάτου να ζητούν την καταδίκη κάποιου εκ των προτέρων γιά ότι άλλο λόγο φανταστείται και μετά να κάθονται στο έδρανο και να δικάζουν αυτό το άτομο γιά, ας πούμε, περιφρόνηση Δικαστηρίου. Τουλάχιστο κάποιος, θα περίμενε τους ίδιους να αυτοεξαιρεθούν.

ΥΓ. Όσο περνά ο καιρός περισσότερο πείθομαι ότι το μεγαλύτερο λάθος μου ήταν η επιστροφή μου στην Κύπρο μετά τις σπουδές μου. Είμαι σίγουρος ότι αυτό το συναίσθημα κυριαρχεί στη σκέψη πολλών φίλων.
The Invisible Hand on 10/04/2013
Επιλήσμονα

Χαίρομαι που συφωνούμε σε κάτι. Το κυνήγι μαγισσών δεν γίνεται με αμερικανούς συμβούλους με $900 ωριαία αντιμισθία για να ανακαλύψουν μια-δυό ταshινόπιττες μπαγιάτικες στες τράπεζες, που μύριζαν από μακρυά.

Αλλά και ο Διοικητής, που τώρα θυματοποιέιται, της Ελληνικής παιδείας μετέχων, αγνοούσε το αρχαίο ρητό περι δρυός πεσούσης; Δεν γνώριζε, πριν αφήσει τους κισσοκάλυμμένους πύργους του Leicester και τα blogs μας, ότι θα φταίει πάντα ο μούτσος όταν ο μεγάλος οιακοστρόφος ρίξει το καράβι στα βράχια;

Μη μετανοιώνεις που γύρισες στο νησί σου. Εμπλουτίζεις τα blogs μας με κουλτούρα.

Πλούσιος με όσα κέρδισες στο δρόμο,
Μη προσδοκώντας πλούτη να σε δώσει η Ιθάκη.
Επιλήσμων on 11/04/2013
ΥΓ2. Εάν μπορούσα να συμβουλεύσω τον Διοικητή, δεν θα είχα καμιά αμφιβολία και κανένα δισταγμό να τον παρακαλέσω να πάρει τα προσωπικά του αντικείμενα απο το Γραφείο του, και με το πρώτο αεροπλάνο να μας εγκαταλείψει στην τύχη που μας αξίζει.
Και στη Κεντρική Τράπεζα, μιάς και καταφέρουμε να κενώσουμε τα δύο πόστα, ο Πρόεδρος ελπίζω να διορίσει τον κ.Συλλούρη ως Διοικητή και τον κ.Περδίκη ως Υποδιοικητή.
It will serve us right!
αθηνα on 11/04/2013
Επιλήσμων,δηλαδή θέλεις να μας πείς,ότι μας κάνει και χατήρι ο κ.Διοικητής που δεν μας αφήνει να ''κουρευόμαστε'' μόνοι μας.Ακόμα λίγο θα ζητήσεις να του στήσουμε και ανδριάντα του ανθρώπου, επειδή μας φόρτωσε απο το περασμένο Μάη τα 9 δις του ELA,μόνο και μόνο για να μην καταρρεύσει η Λα'ι'κή επι της προεδρίας αυτού που τον διόρισε.Να δούμε τι άλλο έχουμε ν'ακούσουμε!
Επιλήσμων on 11/04/2013
Αγαπητή αθηνα,
Πρώτα να σε καλωσορίσω στο blog. Η απουσία σου ήταν αισθητή.
Διάβασα και το χθεσινό σου σχόλιο - με το αναμενόμενο περιεχόμενο- αλλά φοβούμε ότι θα καταντήσω μονότονος εάν επιχειρήσω να απαντήσω. Απαντώ στο σημερινό.

Όχι, φίλη αθηνα, δεν μας κάνει χατήρι ο Διοικητής, και σίγουρα δεν θα ζητήσω να του στήσουν ανδριάντα. Αρκετούς έχουμε. Δεν συζητώ γιά μετονομασία καμιάς κεντρικής οδού μιάς και αυτό είναι προνόμιο επιφανών πολιτικών.
Απλώς προσπαθούσε και προσπαθεί να κανει την δουλειά του όσο καλύτερα γίνεται, υπό τις περιστάσεις.
Ας μην είμαστε επιλήσμονες του τι παρέλαβε.

Ούτε και ήθελε να καταρρεύση η Λαϊκή είτε επί Χριστόφια είτε επί Αναστασιάδη.
Και δεν θα κατέρρεε εάν καταλήγαμε σε υπογραφή του Μνημονίου με την Τρόικα εγκαίρως ή έστω τις αποφάσεις του Eurogroup 15-16 Μαρτίου.
Και όταν λέμε εγκαίρως εννοώ μέχρι την Καθαρά Δευτέρα 18 Μαρτίου.

Είχαμεν πάρα πολλούς μήνες στη διάθεση μας, αλλά ροκανίζαμε τον χρόνο και αναλώναμε τις δυνάμεις μας γιά να "κερδίσουμε" -νομίζαμε οι αφελείς- παραχωρήσεις από την Τρόικα.
Θυμάστε τους διθύραμβους που ακούαμε από την πρώην Υπ.Εργασίας κα Σωτηρούλλα (έτσι θέλει να είναι γνωστή: Σωτηρούλλα), και τον τέως Υπ.Εμπορίου κ.Συλικώτη? Και τον τέως Πρόεδρο Χριστόφια?

--"Κερδίσαμε την ΑΤΑ!"
--"Δεν θα χάσουν την εργασία τους κάποιοι αργόσχολοι κηφήνες!"
--"Τρίξαμε τα δόντια στους Τροϊκανούς και τους δώσαμε να καταλάβουν τι πάει να πεί Κύπρος!"
--"Σώσαμε αυτό! Σώσαμε το άλλο!"

Και άλλα ηχηρά παρόμοια. (Αυτό είναι από τον τελευταίο στίχο του ποιήματος του Καβάφη "Από Την Σχολή Του Περιωνύμου Φιλοσόφου".
Επιλήσμων on 11/04/2013
Φίλη αθηνα,
Μου λες να διαβάσω την επιστολή/προειδοποίηση Ντράγκι προς Πρόεδρο Αναστασιάδη και Πρόεδρο Βουλής Ομήρου. Ελπίζω αντίγραφο να πήραν και το δίδυμο Συλλούρη-Περδίκη.
Ο Ντράγκι με λίγα λόγια μας λέει ότι η ΕΕ που εμείς από μόνοι μας κάναμε πόλεμο γιά να μας δεχτεί ως μέλος, διέπεται από νόμους κανόνες και κανονισμούς. Εάν δεν μας αρέσουν, η πόρτα είναι ανοικτή και τα σκυλιά δεμένα.
Ελπίζω να συνέλθουμε σύντομα πρωτού είναι αργά.
kax on 10/04/2013
Δυστυχώς η Κύπρος είναι μικρός τόπος και λόγω διαπλοκής είναι απαραίτητη η διενέργεια ερευνών από ξένους οίκους όσο ακριβά και να στοιχίζουν.Είμαι σίγουρος ότι η συγκεκριμένη έρευνα έχει μεγάλη αξία για όσους προσφύγουν στα δικαστήρια για αποζημιώσεις.

Η ζημιά για τις δύο τράπεζες ήταν περίπου η ίδια όπως έδειξε η PIMCO ενώ ήδη το ποσό του "κουρέματος"είναι σύμφωνα με σημερινό δημοσίευμα 11 σχεδόν δις,πολύ ψηλότερο από το ακραίο σενάριο κεφαλαιουχικών αναγκών.Υπάρχει μια ειδοποιός διαφορά για το τι έγινε στις δύο τράπεζες.Στην μεν Λαική η ζημιογόνα συγχώνευση έγινε με την συγκατάθεση των τότε μεγαλομετόχων οι οποίοι έπαθαν τεράστια ζημιά από το λάθος τους.Στην Τράπεζα Κύπρου οι από μέσα ενεργούσαν από κοινού και μέχρι τις 15/3 δεν είχαν επηρεαστεί αφού έπαιρναν δάνεια,αμοιβές ,άλλα ωφελήματα που στις πλείστες περιπτώσεις αντιστάθμιζε τις ζημιές τους σαν μετόχοι.

Αρχίζει και η διερευνητική και θα βγούν πολλά στην φόρα.Θα απαντηθούν και τα ερωτήματα για το συμβόλαιο που αναφέρει πιό πάνω ο φίλτατος Επιλήσμονας.Πολύ πριν όμως πιστεύω είναι η ώρα ο Πρόεδρος να διευρύνει τον κύκλο των ατόμων από τον οποίον παίρνει πληροφορίες,γνώμες,απόψεις διότι είναι καθαρό ότι ο στενός περίγυρος του δεν είναι γνώστης καταστάσεων.Κρίνω ότι η σημερινή ανακοίνωση του Υπουργού Δικαιοσύνης ,τιμιότατου πρώην Προέδρου της Επιτροπής Νομικών δείχνει πλήρη άγνοια για τον ρόλο κάποιων στην Τράπεζα Κύπρου και όλων των ιδιοτήτων τους.
The Invisible Hand on 11/04/2013
Φίλε kax,

Συμφωνώ ότι ο περίγυρος του προέδρου μας φάνηκε ανεπαρκής και χρειάζεται σοβαρή αναβάθμηση.Good point.

Δεν διαφωνώ να έχουν αστικές ή και ποινικές συνέπειες όσοι εξαπάτησαν ή παρανόμησαν εντός και εκτός των τραπεζών μας.

Αλλά διαφωνώ κάθετα με τες έρευνες όπως έγιναν που εμφανώς είχαν αποκλειστικό σκοπό τη προεκλογική μετακύλιση ευθυνών από τη εγκληματική κακοδιαχείριση των δημοσίων οικονομικών και που είχαν ως προβλέψιμο αποτέλεσμα τη ολοκληρωτική καταστροφή των τραπεζών και του τόπου.

Δεν χρειάζεται να κάψουμε το σπίτι μας για να σκοτώσουμε λίγα τρωκτικά στο υπόγειο. Θα πρέπει κάποια έρευνα και κάποιο δικαστήριο να τα δεί και αυτά.
kax on 11/04/2013
Ότι συμφωνούμε στα περισσότερα θέματα το διαπίστωσα από καιρό.Συμφωνώ ότι δεν πρέπει να πολιτικοποιούνται οι έρευνες αλλά βλέποντας τους διάφορους "ειδικούς"από τηλεοράσεως που αγνοούν βασικές πρόνοιες της Νομοθεσίας και των διάφορων διαδικασιών εξακολουθώ να θεωρώ ότι χρειαζόμαστε ξένους επαγγελματικούς οίκους για τις έρευνες.Όταν γίνει ένας φόνος η αστυνομία δεν γυρεύει ειδικούς να αναλύσουν θεωρητικά το συμβάν αλλά αυτόπτες μάρτυρες και τεκμήρια.Για να μπορεί κάποιος να εκφράσει γνώμη για το τραπεζικό σύστημα το λιγότερο πρέπει να διαβάσει όλες τις ανακοινώσεις των τραπεζών στο ΧΑΚ και να μελετήσει τις Ετήσιες Οικονομικές Καταστάσεις.Επίσης να παρακολουθεί τα ξένα μέσα ενημέρωσης και τις αποφάσεις που λαμβάνονται.


Παρόλο που η διατύπωση μου ήταν ιδιαίτερα προσεκτική νομίζω ότι αντιλαμβάνεσαι ότι ο Πρόεδρος πρέπει να ανοίξει τον κύκλο του.Πάντα λέμε για τις μερικές οικογένειες που διοικούσαν την Τράπεζα Κύπρου.Αν έπρεπε να πούμε μόνο μιάν που σημάδεψε την πορεία της Τράπεζας με την πώληση(?) μετοχών κατά την δημοσιοποίηση στην Ελλάδα,τον διορισμό του CEO ,τα όσα ακολούθησαν την αποτυχημένη εξαγορά της Εμπορικής οι περισότεροι θα λέγαμε το ίδιο όνομα.Η αντίδραση μου οφείλεται στο ότι δεν έχω την παραμικρή αμφιβολία ότι οι σύμβουλοι του Προέδρου πραγματικά δεν έχουν ιδέα σε τι αναφέρομαι.ΌΛοι αυτοί είναι ειδικοί για το Κυπριακό.


Τα ίδια ισχύουν και για τη τρικυμία σε ένα ποτήρι για τα δάνεια που διαγράφηκαν,τα λεφτά που έφυγαν πρίν το κούρεμα,την έκπληξη για το ίδιο το κούρεμα κλπ και την απόπειρα πολιτικής εκμετάλλευσης της ζημιάς του κόσμου.Μιας ζημιάς άδικης για την Κύπρο όταν τράπεζες σε πολύ κακά χάλια σε άλλες χώρες διασώθηκαν.Αλάτι στην πληγή η πληρωμή λεφτών στην Πειραιώς για να αγοράσει τα Ελληνικά παραρτήματα.Οι καταθέτες και των δύο τραπεζών δικαιούνται αντάλλαγμα για τις καταθέσεις τους αφού δεν γίνεται κανονική εκκαθάριση.Από το σημείο αυτό μέχρι την βεβαιότητα ότι και οι μέτοχοι αδικούνται υπάρχει μεγάλη απόσταση.Η αναφορά στα έγγραφα της Ευρωπαικής Επιτροπής για δύο insolvent τράπεζες δεν αφήνει κανένα περιθώριο ελπίδας.

Νοιώθω πολύ έντονα ότι ο Πρόεδρος πρέπει να αποβάλει συναισθηματισμούς,να μην αναλαμβάνει ευθύνες για πράξεις άλλων και να πει τα πράγματα με το όνομα τους .Διότι στο τέλος θα ζήσουμε όλοι το sequel της κωμικής σειράς Yes Minister.
mariaki on 11/04/2013
Οι περισσότεροι κρύβονται πίσω από το δάκτυλο τους. Άλλοι πάλι ψάχνουν εξιλαστήρια θύματα.
Αναλώνεστε οι περισσότεροι σε κυνήγι προσώπων, παραλείποντας να δείτε ότι το πρόβλημα είναι δομικό και συστημικό.
Παρουσιάζετε ένα πρόβλημα που είναι ευρύτερο, ως τοπική ιδιαιτερότητα(η τραπεζική κρίση δεν είναι φαινόμενο κυπριακό. Μετά το 2007 τα περισσότερα ανεπτυγμένα δυτικά κράτη παρουσιάζουν παρόμοια προβλήματα. Το πρόβλημα αυτό υπάρχει και σε κράτη της ευρωζώνης) .
Σε διάφορα πεδία των επιστημών εδώ και αρκετές δεκαετίες, έχει αναπτυχθεί η συγκριτική μελέτη των φαινομένων. Καλό θα ήταν πριν την διατύπωση απόψεων, να συμβουλεύεστε τα στοιχεία.
(Σας παραθέτω ένα λινκ για να επιδοθείτε σε μια συγκριτική μελέτη των μακροοικονομικών στοιχείων διάφορων χωρών. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι δείκτες που περιγράφουν την εξέλιξη του δημόσιου χρέους και του δημοσιονομικού ελλείματος ως προς το ΑΕΠ: http://www.tradingeconomics.com/).
Αυτό που εύκολα μπορεί να δει κάποιος είναι ότι μετά το 2008 υπάρχει μια παρόμοια αυξητική τάση των δεικτών αυτών, πράγμα που μας απομακρύνει από τις εύκολες-επιπόλαιες αποφάνσεις του είδους φταίει ο τάδε. Οι τελευταίες ήταν προϊόν αλλά και στυλοβάτης της περιρρέουσας ατμόσφαιρας, στην οποία εκτός των άλλων(κόμματα και τα μμε τους) συνέβαλαν και πολλοί ακαδημαϊκοί του Π.Κ.
Ενώ όλοι μέχρι το 2008 επαινούσαν τον τραπεζικό τομέα(υπάρχουν δηλώσεις ακόμα και μέχρι το 2011 που μιλούσαν για το εύρωστο τραπεζικό σύστημα) ξαφνικά όλοι οι μετά χριστόν προφήτες μιλούν για εγκληματικά λάθη.
Υπάρχει κανείς που μπορεί με τα κυρίαρχα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια να κατακρίνει τη μεγέθυνση των κυπριακών τραπεζών; Τη συμβολή τους στην ανάπτυξη της οικιστικής βιομηχανίας αλλά και την επέκταση τους στην ελληνική οικονομία.
Υπάρχει κανείς που μπορεί με τα κυρίαρχα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια να κατακρίνει, στις τότε συνθήκες, ακόμα και την επένδυση σε ομόλογα του ελληνικού δημοσίου(όπως καλά ξέρετε όσο πιο μεγάλο ρίσκο αναλαμβάνει κάποιος τόσο πιο μεγάλο κέρδος ενδέχεται να έχει, πόσο δε μάλλον αν αγοράζει προϊόντα με έκπτωση). Άλλωστε δεν είναι ο νομπελίστας οικονομολόγος κ. Πισσαρίδης(τον οποίο παλαιότερα εκθείαζε ο κ. Ζένιος) που δήλωνε πριν περίπου ένα χρόνο, ότι: «αν ένας ξένος επενδύσει στις κυπριακές τράπεζες προσφέροντας νέα ρευστότητα θα έχει κάνει μία πολύ επικερδή επένδυση», και «Δεν έχω καμία αμφιβολία, τα επόμενα τρία χρόνια θα φύγει με πολλά κέρδη», και συνέχιζε λέγοντας για τις κυπριακές τράπεζες ότι: «σωστά διείσδυσαν στην ελληνική αγορά οι κυπριακές τράπεζες και βρέθηκαν σήμερα με ελληνικά ομόλογα».
(http://www.stockwatch.com.cy/nqcontent.cfm?a_name=news_view&ann_id=149363).
Με τα ίδια, κυρίαρχα πάντα, ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.
Αλήθεια τι προέβλεπε η ευρωπαϊκή επιτροπή στα τέλη του 2010, για την Ελλάδα το 2012;
( http://www.dealnews.gr/oikonomia/item/176-%CE%B7-%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CF%80%CF%84%CF%85%CE%BE%CE%B7-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B8%CE%B1-%CE%B5%CF%80%CE%B9%CF%83%CF%84%CF%81%CE%AD%CF%88%CE%B5%CE%B9-%CF%84%CE%BF-2012).
Τελικά μήπως πάει κάτι λάθος με τα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια; Τελικά μήπως κάτι πάει λάθος με τους κυρίαρχους οικονομολόγους, τα μοντέλα τους, τις αγκυλώσεις τους και την ιδεολογία τους;
Τελικά μήπως πάει κάτι λάθος με την ιδιωτική πρωτοβουλία; (Να μην μιλήσω για τις «ορθολογικές προσδοκίες»!)
Μήπως τελικά πρέπει να έρθει στην επιφάνεια το μη επιστημονικό στάτους των νεοκλασικών οικονομικών; Στην βιβλιογραφία η επιστημολογική κουβέντα, η αμφισβήτηση στην ουσία του επιστημονικού στάτους των κυρίαρχων οικονομικών υπάρχει εδώ και τουλάχιστον ένα αιώνα. Στα πανεπιστήμια και όπου διδάσκονται οι λεγόμενες οικονομικές επιστήμες, η επιστημολογική αυτή κουβέντα έχει εξοβελιστεί. Είναι σαν να μην υπάρχει. Το πανεπιστήμιο Κύπρου δεν αποτελεί καμιά εξαίρεση(πως θα μπορούσε άλλωστε). Ούτε και οι καθηγητές του(οργανικοί διανοούμενοι άλλωστε, στη δευτέρα δύναμη μάλιστα).
Μήπως τα οικονομικά μοντέλα των διάφορων «ειδικών», παραείναι απλοϊκά για να περιγράψουν σύνθετα αντικείμενα όπως η οικονομία και η εξέλιξη της. Μήπως τελικά οι ίδιοι, μαγεμένοι από την «ειδικότητα» και από την σωρεία των διαπιστευτηρίων της επιστημονικότητας τους, «παίρνουν τα πράγματα της λογικής, ως την λογική των πραγμάτων;»
Ξέρουν αυτοί οι κύριοι ότι η επιστήμη και η επιστημονική γνώση, ξεκινά από μια ρήξη με το αυτονόητο και τον κοινό νου(Ντυρκαιμ, Μπασελάρ, Κανγκιγιεμ κτλ).
Έχουν ποτέ αυτοί οι κύριοι βάλει στην βάσανο της κριτικής επερώτησης τις θεμελιακές προτάσεις που συγκροτούν το σύστημα των εννοιών που αποτελεί την θεωρία τους. Αν όχι, έχουν επερωτήσει τουλάχιστον τα πορίσματα που παράγονται από αυτές;
Μάλλον όχι. Δουλεία τους είναι να αναπαράγουν τα αυτονόητα. Να μεταθέτουν την προσοχή αλλού, για να φαίνονται κάποια άλλα ως «φυσικά». Να μας υποβάλλουν σε μια λογική, φταίνε τα πρόσωπα, οι ανίκανοι κυβερνήτες(εννοώντας συνήθως τους προηγούμενους) κτλ κτλ. Να μας λένε ότι σαν φορολογούμενοι … 2,5 εκ και 9 μήνες αργότερα.
Πάντα από την αντικειμενική οπτική τους(την έξω από την κοινωνία και την ιστορία).
Αλήθεια από ποια θέση επιτέλους ομιλείτε;
Sifis on 11/04/2013
Κ Μιχαηλίδη

Μιας κι εμείς ως Κύπριοι φορολογούμενοι απηυδήσαμε να βλέπουμε τα συμπαίγνια και τα διαπλεκόμενα συμφέροντα που μας οδήγησαν στην κατάσταση που βρισκόμαστε σήμερα, μιας κι εσείς βρίσκεστε στο ακριβό κρατικό μισθολόγιο που επιβαρυνόμαστε -πέραν της διάσωσης της Λαϊκής κοκ, μιας και συνόδευσατε και τον πρόεδρο (ο οποίος χαίρει όλης μου της συμπάθειας και στήριξης στο δύσκολο έργο που έχει) -αν δεν κάνω λάθος- στο τελευταίο Γιούρογκρουπ:

Εχετε συνειδητοποιήσει ότι στη σημερινή κατεπείγουσα συγκυρία της έκτακτης ανάγκης που διέρχεται η Κύπρος μας έχετε υποχρέωση κι εσείς οι ακαδημαϊκοί να προσγειωθείτε από τον κόσμο της Θεωρίας στον πλανήτη Γη και συγκεκριμένα στην Κύπρο και να συμβάλετε με ουσιαστικές προτάσεις στο πως θα λύσουμε τα πραγματικά προβλήματα που απειλούν τη χώρα μας με μια χαμένη γενιά;

Για μια ακόμη φορά, με μεγάλη μου λύπη, διαπιστώνω πως όχι μόνο δεν κάνετε εισηγήσεις προς αυτή την κατεύθυνση αλλά γίνεστε μέρος ενός πολιτικού παιχνιδιού. Κατ' ακρίβειαν, της συνέχειας ενός παιχνιδιού που ξεκίνησε η προηγούμενη κυβέρνηση και του οποίου πληρώνουμε τα καταστροφικά αποτελέσματα... Οπως προανέφερε και κάποιος προηγούμενος σχολιαστής, αυτή η υποβόσκουσα αβυσσαλέα μανία εναντίον του διοικητή, μας πείθει όλο και περισσότερο ότι πρέπει να μείνει στη θέση του.

Μιας κι αρέσκεστε στο να μεταφέρετε αυτούσιες αναφορές από σχετικές πηγές, ορίστε και μιαν αναφορά από την ιστοσελίδα της Ευρωπαικής Κεντρικής Τράπεζας: "The principle of institutional independence is expressly referred to in Article 108 of the EC Treaty and Article 7 of the ESCB Statute. These provisions prohibit the ECB, the National Central Banks (NCBs) and members of their decision-making bodies from seeking or taking instructions from Community institutions or bodies, from any government of a Member State or from any other body. In addition, they also prohibit such institutions, governments and bodies from seeking to influence the members of the decision-making bodies of the ECB or the NCBs."
Σάββας Τταντής on 11/04/2013
Μαριάκι , συμφωνώ με τις θέσεις σου. Οι περισσότερες ακαδημαικές θεωρίες έχουν πτωχευσει μαζί με εμάς. Η Κύπρος είταν θέμα πολύ απλών μαθηματικών.

ΤΡΑΠΕΖΕΣ. 6 δις κεφάλαια ΜΟΝΟΝ . Επενδύσεις 32 δις στην Ελλάδα η οποία πτώχευσε το 2009. 6 δις ομόλογα Χ 85% κούρεμα = 5δις φύγανε . Διαγραφές δανείων στην Ελλάδα 1.5 δις και 1.5 διαγραφή αέρας της Λαικής κλπ κλπ . Κεφάλαια = Αρνητικα= Πτωχευση

ΚΡΑΤΟΣ. Εκτός αγορών απο τον Μαιο του 2011. Αυτό πρακτικά σημαίνει πτώχευση. Περνούσαμε με δανεικά λεφτά απο ντόπια ταμεία και φευγαμε και άλλη ρευστότητα απο την πραγματική οικονομία. Ελλείματα υψους 80 εκ τον μήνα.

ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ. 300% του ΑΕΠ δανεισμένη με επιτόκια 9% . Τοκοι μονον 5 δις κάθε έτος να φευγουν απο μια μικρή οικονομία και να πηγαίνουν στην Ελλάδα αντι να μένουν τα κέρδη Κυπρο. 10 χρόνια κρίσης (2008-2018) 9% επιτόκια= 90% κοστος δανεισμού για επειχηρήσεις. Ποσες επειχηρήσεις θα αντέξουν? Αρα πτωχευσεις, Αρα αυξηση ανεργίας, μειωμένα εισοδήματα κρατους κλπ. Φορτωμένες οι τράπεζες ακίνητα εταιρειών αναπτυξης γης κλπ κλπ Ψηλο κοστος ενέργειας.......

Είμαστε συνδιασμος ΙΣΛΑΝΔΙΑΣ Και Ιρλανδίας ΜΑΖΙ . Υπήρχε περίπτωση να μήν πτωχευσουμε???
Σάββας Τταντής on 11/04/2013
Κύριε Μιχαηλίδη , τώρα το είδα. Εισουν στην διαπραγματευτική ομάδα που πήγε και δέκτηκε το ΠΕΙΡΑΜΑ? Δεν το καταλάβατε οτι είταν ένα πείραμα το οποίο ήθελαν να κάνουν σε μια μικρή χώρα για να δούνε εάν μπορεί να εφαρμοστεί σε μεγαλύτερη χώρα?

Απορία. Ποιό είταν το Πλάνο Β σας? γιατί δέν ζητήσατε επίσιμα το Ελληνικό μοντέλο? γιατί δώσανε στις Ελληνικές τράπεζες 50 δις κεφάλαια και 150 δις ΅ΕΛΑ την στιγμή που είχαν χειρότερους ισολογισμούς απο τις δικές μας? Πού ειναι το λεπτομερές επειχηρηματικό πλάνο σας για τις τράπεζες μας να τους το βάλετε πανω στο τραπέζι??? (π.χ μειώσεις μισθών, πώληση ζημιογονων καταστημάτων , αυξήσεις κεφαλαιών σιγα σιγα 10% οπως με Ελλάδα κλπ κλπ)

Αφήσετε τον Σοιμπλε να δώσει στον Πρόεδρο 2 πυρινικές βομβες και τρέχει τώρα ο Σοιμπλε να δικαιολογίσει τα αδικαιολόγιτα ...(οτι τάχατες δέν ειμαστε ομοιοι με το Λουξεμβουργο το οποίο έχει 22 φορες το ΑΕΠ του τραπεζικο σύστημα και εμας ειταν μονον 7 φορες και τώρα μας το κάνανε 3 φορες το ΑΕΠ.....)
Αγοραίος on 12/04/2013
Ε ναι είδες, ενώ αν εστέλλαμε το Σάββα ήταν να πιάσει τον Βόλφγκανγκ από κοντά, να του τα πει ένα χεράκι, να του δώκει και δυο πάτσους, και ο Βόλφγκανγκ ταπεινωμένος θα μας έδινε τα 23 δις ως δωρεά.

Πραγματικά δηλαδή καμιά φορά διερωτούμαι που τη βρίσκουμε τόση έπαρση ως λαός....
Alexandros Michaelides on 12/04/2013
Πολύ καλές ερωτήσεις Σάββα. Για τις τράπεζες η διαδικασία άρχισε σε κάποιο στάδιο το καλοκαίρι του 2012. Θα ήθελα να ξέρω και εγώ τις απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά, ποιός διαπραγματεύτηκε την πώληση στην Ελλάδα, με ποιούς όρους, αν όλες οι θέσεις είχαν κλείσει κατά τη διάρκεια της πώλησης και άλλα πολλά που θα πρέπει να εξεταστούν από τις διερευνητικές επιτροπές του μέλλοντος. Εσύ που παρακολουθείς αυτό το blog μπορείς να ανατρέξεις στις αναρτήσεις και τα σχόλια και να αντιληφθείς ποιοί έγραφαν υπέρ του ring-fencing των Ελληνικών εργασιών των Κυπριακών τραπεζών και από πότε. Σίγουρα αυτό δεν έγινε σε μία νύκτα στις 24 Μαρτίου του 2013...
on 12/04/2013
kyroe mixailidi pete mas sas parakalo apo pou prokiptun ta exta 6 dis.

ekamame ta touta oula je anti na liostefkun poliniskun. please kamete mas ena report analytika touta ta 23 billion ti ine.

ena mas pelanoun

egyripsa ta media en lali kanenas
Σάββας Τταντής on 12/04/2013
Ανώνυμε, τα αρχικά 17δις είχαν ώς εξης. 10 δις για το κράτος. 7 για τράπεζες και Συνεργατικές.

Τώρα μας τα 23 δις τα βγάζουν ως ακολούθως.

Νεα Κυπρου 4 δις.
Ελληνικη 400 εκ ..ΣΠΕ 2.1 δις =2.5 δις (τες ΣΠΕ μάλλον θα τα πληρώσει το κράτος)
Αποπληρωμή δανειων του κράτος εώς το 2016, 6 δις
Ελλειματα 1,2 δις κάθε έτος = 6 δις

4 δις Μελλοντικές αυξήσεις κεφαλαιων τραπεζών επιδή θα ξαναχρειαστουν επιδή με το πειραμα θα μας βάλουνε σε μεγαλύτερη υφεση .