Η κυπριακή κρίση χρέους: Λάθος διάγνωση και λάθος θεραπεία
08/04/2013
Θα μπορούσε πράγματι να είναι κανείς υπερήφανος για τη διαχείριση της κυπριακής κρίσης; H μεταμεσονύκτια απόφαση του Eurogroup στις 17 Μαρτίου 2013 προκάλεσε παγκόσμιο σοκ, καταργώντας τις εγγυήσεις των καταθέσεων σε ευρωπαϊκές τράπεζες. Μετά από δύο εβδομάδες τραπεζικής αργίας και αυστηρούς περιορισμούς στη διακίνηση κεφαλαίων ο πρόεδρος του Eurogroup και ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας θεωρούν ότι έδωσαν λύση στο πρόβλημα. Οι σοβιετικού-τύπου περιορισμοί σε μια οικονομία της ευρωζώνης θα έπρεπε να μας είχε υποψιάσει ότι μάλλον δεν έχουμε ακόμη βρει λύση. Όμως, οι υπεύθυνοι της ευρωζώνης προωθούν χαρούμενα (και πολύ άκομψα) την «κυπριακή λύση» και για άλλες τραπεζικές κρίσεις και, επομένως, πρέπει να εξηγηθεί το γιατί η κυπριακή λύση δεν αποτελεί λύση. Στο άρθρο «The Cyprus debt: Perfect crisis and a way forward» που δημοσίευσα τρεις μέρες πριν την πρώτη συνεδρία του Eurogroup εξηγώ ποιές «λύσεις» δεν αποτελούν λύση αλλά και τι είδους λύσεις χρειαζόμαστε. Μέχρι στιγμής κινούμαστε στην κατηγορία λύσεις-που-δεν-είναι-λύση.
Ξεκαθαρίζω οτι δεν είμαι ενάντια στο κούρεμα των καταθέσεων. Διαφωνώ ωστόσο ότι - όπως έγινε και στην έκταση που έγινε - θα λύσει το πρόβλημα. Το κούρεμα από μόνο του δεν λύνει τίποτα, εκτός ίσως από κάποια εσωτερικά προβλήματα που αφορούν τις εκλογές στη Γερμανία. Μου είναι δύσκολο να αντιληφθώ πώς γίνεται να κουρέψεις τις καταθέσεις μιας συστημικής τράπεζας χωρίς συστημικούς κραδασμούς. Το κούρεμα δουλεύει σε μη συστημικές τράπεζες και μπορεί να αποτρέψει τράπεζες από το να καταστούν συστημικές. Ωστόσο, όταν ο πρόεδρος του Eurogroup αποκάλεσε το κούρεμα «αναδίπλωση των κινδύνων» δεν φαίνεται να διερωτήθηκε προς τα πού ακριβώς θα αναδιπλωθούν οι κίνδυνοι μιας συστημικής τράπεζας, αν όχι στο ίδιο το σύστημα.
Με την απόφαση του Eurogroup η Κύπρος συνδυάζει πλέον τα προβλήματα της Ελλάδας με εκείνα της Ιρλανδίας: Έχουμε μια συστημική τράπεζα υπό εκκαθάριση, με μια δεύτερη να ταλαντεύεται και το δημόσιο χρέος ν’ αγγίζει περίπου το 120% του ΑΕΠ και να εκτοξεύεται καθώς η οικονομία οδηγείται σε βαθιά ύφεση.
Η λύση που δόθηκε δεν αποτελεί στην πραγματικότητα λύση διότι επιβάρυνε την κυπριακή οικονομία με ένα βάρος που δεν μπορεί να αντέξει. Διέγραψε πλούτο που αντιστοιχεί σε 30% του ΑΕΠ καθώς προσέθετε δημόσιο χρέος σε ποσοστό 58% του ΑΕΠ. Η ανάλυση στο άρθρο μου δείχνει ότι η χώρα οδηγείται σε έναν αποπληθωριστικό φαύλο κύκλο.
Το Eurogroup οδηγήθηκε σε εσφαλμένες λύσεις διότι υιοθέτησε τη λανθασμένη διάγνωση για ένα «αποτυχημένο οικονομικό μοντέλο» που πρέπει να καταστραφεί. Γιατί όμως θεωρείται αποτυχημένο μοντέλο η προσέλκυση ξένων επενδύσεων στην ΕΕ από ένα ισχυρό τραπεζικό σύστημα; Αυτό κάνει με επιτυχία το Λουξεμβούργο. Γιατί είναι λάθος να δραστηριοποιούνται ξένες εταιρείες σε ευρωπαϊκό έδαφος, οι οποίες προσελκύστηκαν από την ευνοϊκή φορολογία και τις υψηλού επιπέδου επαγγελματικές υπηρεσίες; Αυτό κάνει με επιτυχία η Μάλτα και η ΕΕ, έπρεπε να είναι υπερήφανη για τις επιτυχίες μιας μικρής χώρας. Και να μην επικαλεστεί κάποιος το «ξέπλυμα βρώμικου χρήματος Ρώσων μεγιστάνων» διότι αυτό είναι ένα ιδεολογικό κατασκεύασμα των γερμανικών μυστικών υπηρεσιών. Οι Ευρωπαίοι υπουργοί μας οφείλουν περισσότερη διαφάνεια στο δημόσιο διάλογο. Ναι, έχουμε προβλήματα και τ’ αναγνωρίζουμε και είμαστε έτοιμοι να τ’ αντιμετωπίσουμε. Όμως, το πρόβλημα είναι πανευρωπαϊκό και πρέπει να τύχει συστηματικής διαχείρισης σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Αν μη τι άλλο, η Κύπρος με βαθμολογία 4.93 βρίσκεται σε καλύτερη θέση του πίνακα Basel Institute of Governance από τη Γερμανία (5.80) και την Ολλανδία (5.03). Προφανώς, όμως, τα γεγονότα δεν εμποδίζουν το Γάλλο υπουργό Οικονομικών από το να χαρακτηρίζει την Κύπρο ως «οικονομία καζίνο». Ίσως ν’ ακούγεται ωραία ως ατάκα πρόκειται όμως για μια μεγάλη «ανοησία με δεκανίκια». Ανοησία, διότι δεν μπορείς να κερδίζεις για 40 συνεχή χρόνια στο καζίνο. Και στηριζόμενη, μάλιστα, στα δεκανίκια των γερμανικών μυστικών υπηρεσιών.
Το λάθος με το κυπριακό μοντέλο είναι ότι μη-ευρωπαϊκές εταιρείες στηρίζονταν για τις χρηματοπιστωτικές τους συναλλαγές σε τοπικές τράπεζες που ήταν αφενός πολύ μεγάλες για τις δυνάμεις της οικονομίας και αφετέρου είχαν σημαντική διασυνοριακή δραστηριότητα. Αν οι τράπεζες αυτές ήταν παραρτήματα ξένων τραπεζών ή είχαν αυστηρότερη εποπτεία, δεν θα είχαμε πρόβλημα. Οι κυβερνήσεις μας απέτυχαν, οι διοικήσεις των τραπεζών και οι εποπτικές αρχές απέτυχαν και τώρα θα πληρώσουμε το αντίτιμο. Το αντίτιμο, όμως, δεν μπορεί να είναι η κατάρρευση του τραπεζικού συστήματος και η πλήρης οικονομική καταστροφή. Διότι, αυτά επιτυγχάνει η «λύση» του Eurogroup.
Πίσω στο σχεδιασμό λοιπόν. Τα στοιχεία καταδεικνύουν óτι στην Κύπρο αντιμετωπίζουμε την «τέλεια κρίση» στο σημείο όπου συναντιέται το δημόσιο χρέος με την τραπεζική κρίση, τις υπερχρεωμένες επιχειρήσεις και νοικοκυριά και τη φθίνουσα ανταγωνιστικότητα. Ως αποτέλεσμα, η χώρα έχει υψηλό δημόσιο χρέος, με το Net International Investment Position ν’ αγγίζει ποσοστό -71% του ΑΕΠ. Δεν μπορεί ν’ αποπληρώσουμε το εξωτερικό χρέος, όσο μερίδιο της εσωτερικής οικονομικής δραστηριότητας και αν οικειοποιηθούμε, με τα μέτρα λιτότητας. Αυτό το επιχείρημα χρησιμοποίησε ο Κέινς για να εξηγήσει την αδυναμία της Γερμανίας ν’ αποπληρώσει τις υποχρεώσεις της μετά τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο. Όπως δίδαξε η ιστορία, ο Κέινς είχε δίκιο, η Γερμανία οδηγήθηκε στο χάος και ολόκληρος ο κόσμος καταστράφηκε στις φλόγες του πολέμου. Αυτό το μάθημα της ιστορίας αξίζει να το θυμόμαστε.
Και τώρα στην Κύπρο: Υπό τις παρούσες συνθήκες, η αυστηρή λιτότητα οδηγεί σε αποπληθωρισμό και δεν λύνει το πρόβλημα. Επιπλέον, τώρα έχουμε καταστρέψει με μια μονοκονδυλιά 9% έως 25% της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας. Το χάος δεν είναι απίθανο. Απίθανο είναι να οδηγηθεί η Κύπρος σε ακροδεξιά φαινόμενα αλλά, ακόμα και αν κόμματα όπως είναι η Χρυσή Αυγή αποκτήσουν αυξημένη επιρροή δεν θα αποτελούν απειλή για την παγκόσμια ειρήνη. Ο κ. Σόιμπλε είχε δίκαιο επί τούτου: Η Κύπρος δεν αποτελεί συστημικό κίνδυνο. Τι μηνύματα στέλνει όμως η διολίσθηση μιας ευρωπαϊκής χώρας στο χάος και στη μιζέρια; Αν οι υπουργοί του Eurogroup δεν μπορούν να σώσουν μια οικονομία €17 δισ. πώς θα διαχειριστούν την Ιταλία, την Ισπανία ή τη Γαλλία; Στις 17 Μαρτίου 2013 δήλωσαν δημόσια, «Όχι, δεν μπορούμε να σώσουμε τις οικονομίες μας!» και έτσι προσέδωσαν στην Κύπρο συστημική σημασία.
Ας δούμε λοιπόν λύσεις που να δουλεύουν. Δεδομένου του μεγέθους και της πολυπλοκότητας της τέλειας κρίσης, το άρθρο μου υποστηρίζει μια πολυδιάστατη προσέγγιση πάνω σε πέντε άξονες πολιτικής. Η κάθε μια έχει την αξία της αλλά από μόνη της δεν δουλεύει. Αν δεν βρει ακραία εφαρμογή τότε έχει αρνητικές επιπτώσεις.
- Λιτότητα: Μειώνει τις δημόσιες δαπάνες για δημιουργία πλεονασμάτων προς αποπληρωμή του συσσωρευμένου χρέους. Αλλά αν είναι υπερβολική προκαλεί αποπληθωρισμό.
- Δομικές αλλαγές: Βελτιώνουν την ανταγωνιστικότητα που έχει ανάγκη η οικονομία. Προκαλούν, όμως, κοινωνικές μετατοπίσεις που αν δεν αντιμετωπιστούν αποφασιστικά προκαλούν μακροπρόθεσμο κοινωνικό κόστος.
- Χρηματοοικονομικές καινοτομίες: Δημιουργούν ρευστότητα στις αγορές και βελτιώνουν τη μεταφορά κινδύνων, επιτρέποντας στις αγορές να λύνουν προβλήματα. Χρειάζεται, όμως, προσοχή για να μην προκαλέσουν ανεπιθύμητες παρενέργειες.
- Ιδιωτικοποιήσεις: Εξασφαλίζουν κεφάλαια προς αποπληρωμή του χρέους αλλά, κυρίως, βελτιώνουν την ανταγωνιστικότητα αν γίνουν σωστά. Δεν πρέπει όμως να γίνονται υπό την πίεση δημοσιονομικών προβλημάτων.
- Αναδιάρθρωση χρέους: Αναπόφευκτη στη διαχείριση μη βιώσιμου χρέους όπως αντιμετωπίζουμε στην Κύπρο. Έχουν όμως απρόβλεπτες παρενέργειες αν το χρέος είναι εσωτερικό ή αν γίνουν με άτακτο τρόπο.
Μέτρα λιτότητας έχουν ήδη συμφωνηθεί και η σχετική νομοθεσία έχει εγκριθεί με ομοφωνία από το Κοινοβούλιο και με πολύ χλιαρές αντιδράσεις των Συντεχνιών. Στην Κύπρο παίρνουμε στα σοβαρά τις υποχρεώσεις μας.
Οι μεταρρυθμίσεις του τραπεζικού τομέα έχουν γίνει με βίαιο και άκομψο τρόπο. Η Τράπεζα Κύπρου πρέπει να απαλλαγεί από το βαρίδι των €9 δισ. του ELA της Λαϊκής Τράπεζας και να στηριχθεί για ν’ ανακτήσει την αξιοπιστία της, μικρότερη, ευέλικτη, καλύτερα κεφαλαιοποιημένη και με πολύ πιο προσεκτική εποπτεία.
Οι χρηματοοικονομικές καινοτομίες είναι κάτι που τώρα αρχίζουμε να συζητάμε. Πολλά μπορούν να γίνουν με επενδυτικά ταμεία ακινήτων, δευτερογενή αγορά IOU, εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης καινοτομίας και επιχειρηματικότητας.
Οι τελευταίες δύο επιλογές πάνε μαζί. Η χώρα θα διολισθήσει σε βαθιά ύφεση αν δεν βοηθηθεί με αναδιάρθρωση του χρέους. Καθώς η χώρα προχωρά στις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις και βελτιώνει την ανταγωνιστικότητά της θα χρειαστεί αναδιάρθρωση του χρέους και πρέπει να προετοιμαστούμε. Η έκδοση ομολόγων συνδεδεμένων με το ΑΕΠ της χώρας, και με φερεγγυότητα ενισχυμένη από τα έσοδα του φυσικού αερίου, δημιουργεί συνθήκες όπου όλοι βγαίνουν κερδισμένοι. Η δημιουργία δημοσιονομικού περιθωρίου με την αναδιάρθρωση του χρέους επιτρέπει να προχωρήσουν οι ιδιωτικοποιήσεις σε πιο ευνοϊκές συνθήκες. Οι ιδιωτικοποιήσεις δεν είναι ξεπούλημα εκκαθάρισης!
Για να προχωρήσουμε, ωστόσο, πρέπει να πείσουμε τις ισχυρές δυνάμεις του Eurogroup να επαναξιολογήσουν τη διάγνωση τους για την κυπριακή οικονομία. Ποια είναι τα συμπτώματα; Έσπρωξαν την Κύπρο στην κρίση με την πολιτική απόφαση για κούρεμα του ελλαδικού δημόσιου χρέους, οπότε η κυπριακή οικονομία έχασε το 25% του ΑΕΠ της. Η μόνη άλλη περίπτωση που γνωρίζω με ανάλογες απώλειες από πολιτικά γεγονότα είναι εκείνη της Φινλανδίας, όταν κατάρρευσε η Σοβιετική Ένωση. Ίσως όλη η ρητορική κατά της Κύπρου για το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος να κρύβει ένα αίσθημα ενοχής για τη ρίζα των προβλημάτων της Κύπρου.
Ούτε το βασικό μοντέλο της οικονομίας είναι λανθασμένο, ούτε είναι η χώρα ένα μεγάλο πλυντήριο βρώμικου χρήματος. Είμαστε μια χώρα που τα λάθη μας στη διαχείριση των τραπεζών και των δημόσιων οικονομικών μας οδηγούν στην καταστροφή από τα λάθη των εταίρων μας στη διαχείριση της κρίσης στην Ελλάδα.
Ωστόσο, στην Ευρωπαϊκή Ένωση τότε μόνο θα πάμε μπροστά όταν διορθώνουμε τα λάθη μας. Όχι όταν τα επιδεινώνουμε. Οι μέχρι στιγμής αποφάσεις δυστυχώς τα επιδεινώνουν.
Ο Σταύρος Α. Ζένιος είναι μέλος του προεδρείου της πρωτοβουλίας ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ. Είναι καθηγητής χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και πρόεδρος των πρυτάνεων των Πανεπιστημίων των Ευρωπαϊκών Πρωτευουσών.
21 σχόλια
08/04/2013
on Παραθέτω μια τοποθέτηση πού είχα κάμει στο προηγούμενο θέμα όμως φαίνεται ήταν αργά για να διαβαστεί απο τους συμμετέχοντες. Τα ίδια όμως ισχύουν και στο παρόν άρθρο και σε μελλοντικά.
Επιτρέψετε μου να κάνω μια παρέμβαση, όχι επι της ουσίας που μπορεί κατα τη γνώμη μου να βοηθήσει αυτή τη συνήτηση και άλλες παρόμοιες.
Οι ακαδημαικοί που έγραψαν το υπο συζήτηση κέιμενο παραθέτουν τα ονόματα τους. Έτσι μας δίνουν τη δυνατότητα με βάση τα προσόντα τους και βέβαια με βάση την επαγγελματική τους ιδιότητα να κρίνουμε τις τοποθετήσεις τους και να διαμορφώσουμε γνώμη οι αναγνώστες που δεν είμαστε ειδικοί και που οι παρεμβάσεις μας περιορίζονται σε σύντομα σχόλια. Εισηγούμαι όπως οι σχολιαστές που συμμετέχουν με μακροσκελείς τοποθετήσεις και που τους αντικρούουν με επιχειρήματα (όπως οι φιλτατοι Balilla και Επιλήσμων ) να υπογράφουν επώνυμα παραθέτοντας και τα προσόντα τους, έτσι εμείς οι τρίτοι να έχουμε τη δυνατότητα να υποστηρίζουμε τη μια ή την άλλη θέση. Δηλαδή αυτό που κάνει ο κύριος Erol Riza (ή ο κύριος Ταντής κα άλλοι) του οποίου τα στοιχεία βρήκαμε με μια απλή έρευνα στο διαδύκτιο. Ίσως θα ήταν καλό να χωριστούν σε δύο κατηγορίες οι σχολιαστες των τεχνοκρατικών θεμάτων και θα ήταν καλή ιδέα αν το υιοθετούσαν και οι διαχειριστές της ιστοσελίδας.
.
Επιτρέψετε μου να κάνω μια παρέμβαση, όχι επι της ουσίας που μπορεί κατα τη γνώμη μου να βοηθήσει αυτή τη συνήτηση και άλλες παρόμοιες.
Οι ακαδημαικοί που έγραψαν το υπο συζήτηση κέιμενο παραθέτουν τα ονόματα τους. Έτσι μας δίνουν τη δυνατότητα με βάση τα προσόντα τους και βέβαια με βάση την επαγγελματική τους ιδιότητα να κρίνουμε τις τοποθετήσεις τους και να διαμορφώσουμε γνώμη οι αναγνώστες που δεν είμαστε ειδικοί και που οι παρεμβάσεις μας περιορίζονται σε σύντομα σχόλια. Εισηγούμαι όπως οι σχολιαστές που συμμετέχουν με μακροσκελείς τοποθετήσεις και που τους αντικρούουν με επιχειρήματα (όπως οι φιλτατοι Balilla και Επιλήσμων ) να υπογράφουν επώνυμα παραθέτοντας και τα προσόντα τους, έτσι εμείς οι τρίτοι να έχουμε τη δυνατότητα να υποστηρίζουμε τη μια ή την άλλη θέση. Δηλαδή αυτό που κάνει ο κύριος Erol Riza (ή ο κύριος Ταντής κα άλλοι) του οποίου τα στοιχεία βρήκαμε με μια απλή έρευνα στο διαδύκτιο. Ίσως θα ήταν καλό να χωριστούν σε δύο κατηγορίες οι σχολιαστες των τεχνοκρατικών θεμάτων και θα ήταν καλή ιδέα αν το υιοθετούσαν και οι διαχειριστές της ιστοσελίδας.
.
08/04/2013
on Διάβασα με προσοχή το άρθρο του καθηγητή Ζένιου. Έχω προσέξει ότι περιγράφει τα λάθη στη διάγνωση χωρίς να προσφέρει θεραπεία στην Κυπριακή κρίση χρέους. Η οποιαδήποτε ‘‘αλλαγή’’ σε κάθε δυναμικό σύστημα προϋποθέτει (i) ξεκάθαρους στόχους και (ii) αντίστοιχα εργαλεία. Όπως είπε ο Henry Kissinger ‘‘Χωρίς κατεύθυνση όλοι οι δρόμοι οδηγούν στο πουθενά’’. Επιπλέον, χωρίς κατάλληλα μέσα δεν μπορούν να επιτευχθούν οι τυχόν επιδιώξεις. Αυτό προέρχεται από το ότι όλες οι οικονομίες αποτελούνται από αλληλένδετα συστήματα:
• ροών, που εξαρτώνται από τις αγοραίες συμπεριφορές των συμμετεχόντων ˙
• αποθεμάτων, που συσσωρεύτηκαν από εξωγενείς και άλλους παράγοντες και
• νομισματικών, συναλλαγματικών, τραπεζικών και δημοσιονομικών πολιτικών.
Στην παρούσα περίπτωση, ο σκληρός πυρήνας της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει αποφασίσει όπως – μετά το κοινό νόμισμα και την κοινή ισοτιμία – προχωρήσει στην τραπεζική και δημοσιονομική ενοποίηση της Ευρωπαϊκής οικονομίας. Αυτά τα μηνύματα μας στέλλονταν προ καιρού μέσω διαφόρων προτάσεων όπως, π.χ. για (α) μία τραπεζική εποπτεία, (β) ενιαία φορολογική βάση, (γ) κοινό τέλος επί των χρηματοοικονομικών συναλλαγών, κλπ, που πολλάκις προτιμήσαμε να αγνοήσουμε.
Στο πολύ εγγύς μέλλον, όλα τα τραπεζικά και δημοσιονομικά (όπως τα νομισματικά και τα συναλλαγματικά) θέματα θα αποφασίζονται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Συνεπώς, το τι απομένει στην κυβέρνησή μας είναι να αλλάξει τις δομές και τις συμπεριφορές του παρελθόντος, οι οποίες οδήγησαν το τόπο μας σε δημοσιονομική και τραπεζική (αν όχι σε κοινωνική και ηθική) χρεοκοπία.
• ροών, που εξαρτώνται από τις αγοραίες συμπεριφορές των συμμετεχόντων ˙
• αποθεμάτων, που συσσωρεύτηκαν από εξωγενείς και άλλους παράγοντες και
• νομισματικών, συναλλαγματικών, τραπεζικών και δημοσιονομικών πολιτικών.
Στην παρούσα περίπτωση, ο σκληρός πυρήνας της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει αποφασίσει όπως – μετά το κοινό νόμισμα και την κοινή ισοτιμία – προχωρήσει στην τραπεζική και δημοσιονομική ενοποίηση της Ευρωπαϊκής οικονομίας. Αυτά τα μηνύματα μας στέλλονταν προ καιρού μέσω διαφόρων προτάσεων όπως, π.χ. για (α) μία τραπεζική εποπτεία, (β) ενιαία φορολογική βάση, (γ) κοινό τέλος επί των χρηματοοικονομικών συναλλαγών, κλπ, που πολλάκις προτιμήσαμε να αγνοήσουμε.
Στο πολύ εγγύς μέλλον, όλα τα τραπεζικά και δημοσιονομικά (όπως τα νομισματικά και τα συναλλαγματικά) θέματα θα αποφασίζονται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Συνεπώς, το τι απομένει στην κυβέρνησή μας είναι να αλλάξει τις δομές και τις συμπεριφορές του παρελθόντος, οι οποίες οδήγησαν το τόπο μας σε δημοσιονομική και τραπεζική (αν όχι σε κοινωνική και ηθική) χρεοκοπία.
09/04/2013
on Κύριε Μιχαηλίδη,
Διαβάζω εδώ και πολύ καιρό τις παρεμβάσεις σας και ειλικρινά ποτέ δεν καταλαβαίνω τι λέτε. Και σας διαβεβαιώ ότι δεν είμαι ούτε βλάκας ούτε άσχετος.
Διαβάζω εδώ και πολύ καιρό τις παρεμβάσεις σας και ειλικρινά ποτέ δεν καταλαβαίνω τι λέτε. Και σας διαβεβαιώ ότι δεν είμαι ούτε βλάκας ούτε άσχετος.
08/04/2013
on Η λύση για το χρέος της Κύπρου και της Ελλάδας ακούει στο όνομα END (End National Debt). Οργάνωση εγγεγραμμένη στην Ελλάδα η οποία στελεχώνεται από αξιολογότατους ανθρώπους, Έλληνες πάνω από όλα. Πιστά και αδιαπραγμάτευτα προσηλωμένοι στις διαχρονικές αξίες της αρετής και της αλήθειας, στην πραγματική Δημοκρατία, στην διάλυση της στυγνά δυναστικής ξενόφερτης κομματοκρατίας που λυμαίνεται τις δύο χώρες.
Πρόεδρος της οργάνωσης είναι ο δρ Εμμανουήλ Λαμπράκης, χειρούργος στο επάγγελμα, που δραστηριοποιείται στην Νέα Υόρκη. Χαίρει απέραντης εκτίμησης από την ομογένεια και γιατί συχνά προσφέρει τις υπηρεσίες του σε ομοεθνής χωρίς ανταμοιβή. Αντιπρόεδρος είναι ο κ. Νίκος Γεωργαντζάς, καθηγητής συστημικής δυναμικής σε πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης. Θεωρείται γκουρού στον τομέα του. Αυτοί με άλλους δέκα αποτελούν τον πυρήνα της οργάνωσης με δεκάδες άλλους συνεργάτες ανά το παγκόσμιο. Δικηγόρους, Λογιστές, πρώην στρατιωτικούς κ.α.
Χρηματοδότης της οργάνωσης είναι ο κ. Αρτέμης Σώρρας. Εμποτισμένος στο Ελληνικό πνεύμα που έχει σαν επίκεντρο τον άνθρωπο πολίτη, την συλλογική ευδαιμονία, την οικουμενικότητα. Μακριά από δογματισμούς, ιδεοληψίες, σωβινισμούς και ότι άλλο χαρακτηρίζει μη πολιτισμένους ανθρώπους.
Σαν διαχειριστής ενός συμβολαίου με το Αμερικανικό Δημόσιο, έχει ήδη καταθέσει σε κηδεμονευόμενο λογαριασμό με την BANK OF MONTREAL στον Καναδά, ένα ομόλογο αξίας περίπου 50 δις δολαρίων Αμερικής
προς όφελος της Κυπριακής Δημοκρατίας, δηλαδή προς όφελος του λαού της Κύπρου. Το ίδιο έχει κάνει και για την Ελλάδα για 600 δις. Η κατάληξη μίας πολύμηνης προσπάθειας από όλα τα μέλη της END στην
Ουάσιγκτων με διαδικασίες που απαιτούσαν σθένος, προσπάθεια και θυσίες. Το ομόλογο είναι άμεσα ρευστοποιήσιμο με την εκτέλεση μίας σχετικά απλής διαδικασίας από τον Κεντρικό Τραπεζίτη της Κύπρου.
Οι απαιτήσεις της END για την παραχώρηση των σχετικών κωδικών, είναι οι απαιτήσεις όλων μας. Υπογραφή από την Κυπριακή Δημοκρατία Σύμβασης όπου να προβλέπει έλεγχο του χρέους της Κύπρου και διαφάνεια. Κάποιοι από τους συνεργάτες ελεγκτές της END συμμετείχαν στην ομάδα που είχε
ελέγξει το χρέος του Ισημερινού (Ecuador) κρίνοντας ότι το μεγαλύτερο ποσοστό του ήταν ειδεχθές. Οι όροι αποπληρωμής του δανείου. Χαριστικοί. Μηδέν επιτόκιο για 100 χρόνια.
Αντιλαμβάνεται κανείς ότι τα κίνητρα της οργάνωσης είναι καθαρά εθνικά. Είναι η απελευθέρωση του λαού από τα δεσμά του χρέους και η δημιουργία αποθεματικού για ανάπτυξη και ευημερία.
Η οργάνωση είχε αρχικά προσκληθεί στην Κύπρο από τον πρώην πρόεδρο Δημήτρη Χριστόφια. Έγιναν επαφές. Που σκάλωσε η όλη υπόθεση; Ας μην επεκταθώ. Να περιοριστώ μόνο στα εξής. Δυνάμεις ελέγχου του παγκόσμιου χρήματος και άρα των χωρών του κόσμου, μέσα από διάφορους
μηχανισμούς που όλοι μπορούμε να υποψιαστούμε, παλεύουν λυσσαλέα για την αποφυγή της ρήξης στην παγκόσμια πλεκτάνη που θα τους αποκαλύψει. Αν ¨πέσει¨ η Κύπρος ακολουθεί η Ελλάδα και ούτως καθεξής.
Πλέον το πολιτικό-οικονομικό κατεστημένο της διαπλοκής στην Κύπρο που αποφεύγει τον πραγματικό, εις βάθος έλεγχο, όπως ο διάολος το λιβάνι. Λαός απαλλαγμένος από φόβο σημαίνει ραγδαίες και κοσμογονικές αλλαγές
σε όλα τα επίπεδα.
Το θέμα είναι ύψιστης εθνικής σημασίας. Χρειάζεται ανοικτό μυαλό, απαλλαγμένο από τον προγραμματισμό στα ψέματα που μας υποβάλλουν καθημερινά τα ΜΜΕ και οι πολιτικοί, για να δει κάποιος την αλήθεια που
διέπει αυτούς τους πολύ ιδιαίτερους ανθρώπους. Στην όλη προσπάθεια ενημέρωσης έχει συμβάλει σημαντικά και ο artfmradio Κύπρου, ιδιοκτήτης του οποίου είναι ένας αξιολογότατος δημοσιογράφος.
Ένα είναι το σίγουρο, το ποτάμι φουσκώνει…
Πρόεδρος της οργάνωσης είναι ο δρ Εμμανουήλ Λαμπράκης, χειρούργος στο επάγγελμα, που δραστηριοποιείται στην Νέα Υόρκη. Χαίρει απέραντης εκτίμησης από την ομογένεια και γιατί συχνά προσφέρει τις υπηρεσίες του σε ομοεθνής χωρίς ανταμοιβή. Αντιπρόεδρος είναι ο κ. Νίκος Γεωργαντζάς, καθηγητής συστημικής δυναμικής σε πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης. Θεωρείται γκουρού στον τομέα του. Αυτοί με άλλους δέκα αποτελούν τον πυρήνα της οργάνωσης με δεκάδες άλλους συνεργάτες ανά το παγκόσμιο. Δικηγόρους, Λογιστές, πρώην στρατιωτικούς κ.α.
Χρηματοδότης της οργάνωσης είναι ο κ. Αρτέμης Σώρρας. Εμποτισμένος στο Ελληνικό πνεύμα που έχει σαν επίκεντρο τον άνθρωπο πολίτη, την συλλογική ευδαιμονία, την οικουμενικότητα. Μακριά από δογματισμούς, ιδεοληψίες, σωβινισμούς και ότι άλλο χαρακτηρίζει μη πολιτισμένους ανθρώπους.
Σαν διαχειριστής ενός συμβολαίου με το Αμερικανικό Δημόσιο, έχει ήδη καταθέσει σε κηδεμονευόμενο λογαριασμό με την BANK OF MONTREAL στον Καναδά, ένα ομόλογο αξίας περίπου 50 δις δολαρίων Αμερικής
προς όφελος της Κυπριακής Δημοκρατίας, δηλαδή προς όφελος του λαού της Κύπρου. Το ίδιο έχει κάνει και για την Ελλάδα για 600 δις. Η κατάληξη μίας πολύμηνης προσπάθειας από όλα τα μέλη της END στην
Ουάσιγκτων με διαδικασίες που απαιτούσαν σθένος, προσπάθεια και θυσίες. Το ομόλογο είναι άμεσα ρευστοποιήσιμο με την εκτέλεση μίας σχετικά απλής διαδικασίας από τον Κεντρικό Τραπεζίτη της Κύπρου.
Οι απαιτήσεις της END για την παραχώρηση των σχετικών κωδικών, είναι οι απαιτήσεις όλων μας. Υπογραφή από την Κυπριακή Δημοκρατία Σύμβασης όπου να προβλέπει έλεγχο του χρέους της Κύπρου και διαφάνεια. Κάποιοι από τους συνεργάτες ελεγκτές της END συμμετείχαν στην ομάδα που είχε
ελέγξει το χρέος του Ισημερινού (Ecuador) κρίνοντας ότι το μεγαλύτερο ποσοστό του ήταν ειδεχθές. Οι όροι αποπληρωμής του δανείου. Χαριστικοί. Μηδέν επιτόκιο για 100 χρόνια.
Αντιλαμβάνεται κανείς ότι τα κίνητρα της οργάνωσης είναι καθαρά εθνικά. Είναι η απελευθέρωση του λαού από τα δεσμά του χρέους και η δημιουργία αποθεματικού για ανάπτυξη και ευημερία.
Η οργάνωση είχε αρχικά προσκληθεί στην Κύπρο από τον πρώην πρόεδρο Δημήτρη Χριστόφια. Έγιναν επαφές. Που σκάλωσε η όλη υπόθεση; Ας μην επεκταθώ. Να περιοριστώ μόνο στα εξής. Δυνάμεις ελέγχου του παγκόσμιου χρήματος και άρα των χωρών του κόσμου, μέσα από διάφορους
μηχανισμούς που όλοι μπορούμε να υποψιαστούμε, παλεύουν λυσσαλέα για την αποφυγή της ρήξης στην παγκόσμια πλεκτάνη που θα τους αποκαλύψει. Αν ¨πέσει¨ η Κύπρος ακολουθεί η Ελλάδα και ούτως καθεξής.
Πλέον το πολιτικό-οικονομικό κατεστημένο της διαπλοκής στην Κύπρο που αποφεύγει τον πραγματικό, εις βάθος έλεγχο, όπως ο διάολος το λιβάνι. Λαός απαλλαγμένος από φόβο σημαίνει ραγδαίες και κοσμογονικές αλλαγές
σε όλα τα επίπεδα.
Το θέμα είναι ύψιστης εθνικής σημασίας. Χρειάζεται ανοικτό μυαλό, απαλλαγμένο από τον προγραμματισμό στα ψέματα που μας υποβάλλουν καθημερινά τα ΜΜΕ και οι πολιτικοί, για να δει κάποιος την αλήθεια που
διέπει αυτούς τους πολύ ιδιαίτερους ανθρώπους. Στην όλη προσπάθεια ενημέρωσης έχει συμβάλει σημαντικά και ο artfmradio Κύπρου, ιδιοκτήτης του οποίου είναι ένας αξιολογότατος δημοσιογράφος.
Ένα είναι το σίγουρο, το ποτάμι φουσκώνει…
08/04/2013
on Πραγματικά ένα ευφάνταστο άρθρο με εισηγήσεις που μακάρι να μελετηθούν και όσες αξίζουν ας ληφθούν υπ' όψη.
Γιά να δούμε ο Υπ.Οικ. τι έχει να μας εισηγηθεί γιά να σωθούμε, να αποφύγουμε την τελειωτική οικονομική καταστροφή και εξαθλίωση, και να υπάρξει τουλάχιστον ελπίδα γιά το μέλλον.?
Δεν είμαι αισιόδοξος ότι η πολιτική ηγεσία (το "ηγεσία" το χρησιμοποιώ πλέον εντελώς καταχρηστικά, αφού η ηγεσία μας έχει καταντήσει ουραγός των λαϊκών αδυναμιών) από μόνη της, έχει την δύναμη να δώσει την αναγκαία ώθηση στην οικονομία γιά να βγεί από το downward spiral που βρισκόμαστε τώρα.
Οι λύσεις/εισηγήσεις του καθηγητή κ.Ζένιου πιθανόν να είναι ορθές, εγώ σαν μη οικονομολόγος δεν είμαι σε θέση να κρίνω.(Ακολουθώ την ρήση του Θουκιδίδη "αμαθία μεν θράσος, λογισμός δε όκνον φέρει" δλδ Η άγνοια δίνει στον άνθρωπο θράσος, ενώ η περίσκεψη του δίνει δισταγμό).
Γνωρίζω όμως ότι όλες βασίζονται σε πολύ λεπτές ισορροπίες, είναι δλδ "a balancing act" μεταξύ οικονομικών και πολιτικών αποφάσεων. Αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο δεδομένου ότι οι τελικές αποφάσεις βρίσκονται στα χέρια των πολιτικών, οι οποίοι γνωρίζουμε προς τα πού προτιμούν να γέρνη η πλάστιγγα - προς το μέρος τους, φυσικά! Δλδ βάζουν πάντα το κομματικό και πολιτικό (γιά να μην πω προσωπικό συμφέρον) πάνω από όλα. Το μεγαλύτερο προσόν που φαίνεται να διαθέτουν οι περισσότεροι πολιτικοί και διπλωμάτες νομίζω είναι η ικανότης τους να ισορροπούν ένα φλιτζάνι τσάι στο ένα χέρι και ένα πιατάκι με finger cucumber sandwiches στο άλλο.
ΥΓ. Λέτε γιά την Τράπεζα Κύπρου να στηριχθεί γιά να αποκτήσει την αξιοπιστία της, μικρότερη ...κλπ και με πολύ πιό προσεκτική εποπτεία.
Όσον αφορά εμένα, δεν πρόκειται να ανακτήσει καμιά Τράπεζα την αξιοπιστία της (και ιδίως η Τ.Κ.) παραμόνο εάν βρεθούν οι ένοχοι και τιμωρηθούν. Διαφορετικά ο πειρασμός γιά τους επόμενους θα εξακολουθεί να υπάρχει.
Και τι σημαίνει "με πολύ πιό προσεκτική εποπτεία?" Δλδ να εμπιστευθώ και να καταθέσω τα λεφτά μου σε μιά τράπεζα με Διεύθυνση είτε ανίκανη είτε διεφθαρμένη και να περιμένω από τον Διοικητή της Κεντρικής να προσέχει να μην (ξανά)-χάσω τα λεφτά μου? Φυσικά είμαι υπέρ της καλής εποπτείας (και μακάρι να την είχαμε όταν έπρεπε πριν μερικά χρόνια και πριν το Μεγάλο Πάρτι των τραπεζιτών), αλλά ακόμη πιό σημαντικό είναι η κατάλληλη και χρηστή Διοίκηση των τραπεζών.
Γιά να δούμε ο Υπ.Οικ. τι έχει να μας εισηγηθεί γιά να σωθούμε, να αποφύγουμε την τελειωτική οικονομική καταστροφή και εξαθλίωση, και να υπάρξει τουλάχιστον ελπίδα γιά το μέλλον.?
Δεν είμαι αισιόδοξος ότι η πολιτική ηγεσία (το "ηγεσία" το χρησιμοποιώ πλέον εντελώς καταχρηστικά, αφού η ηγεσία μας έχει καταντήσει ουραγός των λαϊκών αδυναμιών) από μόνη της, έχει την δύναμη να δώσει την αναγκαία ώθηση στην οικονομία γιά να βγεί από το downward spiral που βρισκόμαστε τώρα.
Οι λύσεις/εισηγήσεις του καθηγητή κ.Ζένιου πιθανόν να είναι ορθές, εγώ σαν μη οικονομολόγος δεν είμαι σε θέση να κρίνω.(Ακολουθώ την ρήση του Θουκιδίδη "αμαθία μεν θράσος, λογισμός δε όκνον φέρει" δλδ Η άγνοια δίνει στον άνθρωπο θράσος, ενώ η περίσκεψη του δίνει δισταγμό).
Γνωρίζω όμως ότι όλες βασίζονται σε πολύ λεπτές ισορροπίες, είναι δλδ "a balancing act" μεταξύ οικονομικών και πολιτικών αποφάσεων. Αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο δεδομένου ότι οι τελικές αποφάσεις βρίσκονται στα χέρια των πολιτικών, οι οποίοι γνωρίζουμε προς τα πού προτιμούν να γέρνη η πλάστιγγα - προς το μέρος τους, φυσικά! Δλδ βάζουν πάντα το κομματικό και πολιτικό (γιά να μην πω προσωπικό συμφέρον) πάνω από όλα. Το μεγαλύτερο προσόν που φαίνεται να διαθέτουν οι περισσότεροι πολιτικοί και διπλωμάτες νομίζω είναι η ικανότης τους να ισορροπούν ένα φλιτζάνι τσάι στο ένα χέρι και ένα πιατάκι με finger cucumber sandwiches στο άλλο.
ΥΓ. Λέτε γιά την Τράπεζα Κύπρου να στηριχθεί γιά να αποκτήσει την αξιοπιστία της, μικρότερη ...κλπ και με πολύ πιό προσεκτική εποπτεία.
Όσον αφορά εμένα, δεν πρόκειται να ανακτήσει καμιά Τράπεζα την αξιοπιστία της (και ιδίως η Τ.Κ.) παραμόνο εάν βρεθούν οι ένοχοι και τιμωρηθούν. Διαφορετικά ο πειρασμός γιά τους επόμενους θα εξακολουθεί να υπάρχει.
Και τι σημαίνει "με πολύ πιό προσεκτική εποπτεία?" Δλδ να εμπιστευθώ και να καταθέσω τα λεφτά μου σε μιά τράπεζα με Διεύθυνση είτε ανίκανη είτε διεφθαρμένη και να περιμένω από τον Διοικητή της Κεντρικής να προσέχει να μην (ξανά)-χάσω τα λεφτά μου? Φυσικά είμαι υπέρ της καλής εποπτείας (και μακάρι να την είχαμε όταν έπρεπε πριν μερικά χρόνια και πριν το Μεγάλο Πάρτι των τραπεζιτών), αλλά ακόμη πιό σημαντικό είναι η κατάλληλη και χρηστή Διοίκηση των τραπεζών.
08/04/2013
on How do you expect that the country will be able to find the liquidity it needs to support the demand of about €65 billion of depositors? Unless of course you think that the currency and other constraints will be a permanent feature of our economy (a Soviet Union of Cyprus more or less). Or even worse, unless you subscribe to those wishful thinkers who choose to believe that we can persuade, after all that has happened, foreign depositors (or even locals for that matter) to continue trusting their shaved deposits to our failed banks!
We drove ourselves into a dead end from which the only way of escape (in the second Eurogroup meeting) was to propose and agree to an "Iceland" type of solution. In other words, to take a huge haircut from all the over €100,000 insured deposits which would have left us with a more manageable liquidity amount of deposits. And more importantly one that would have left relatively untouched the deposits of locals, who should have been our main concern, as these would vital in the effort to restart and restructure our economy.
What we did, once again was a poor assessment of our strategic options. We failed to appreciate that our International Financial Centre was dead on arrival from the minute it was announced that a haircut on deposits was agreed. What ever we say now is I am afraid a post mortem and a travesty of errors.
It saddens me to read that people, especially academics, still think that the International Financial Centre business model was a viable and sustainable strategic option for Cyprus. Yes, with better supervision and other controls perhaps things would not have been as devastating as they are today. But that is a far cry from what is the best way to develop our small economy on sound footing and without having to put the tax payer and the total nation into such horrendous risks.
We drove ourselves into a dead end from which the only way of escape (in the second Eurogroup meeting) was to propose and agree to an "Iceland" type of solution. In other words, to take a huge haircut from all the over €100,000 insured deposits which would have left us with a more manageable liquidity amount of deposits. And more importantly one that would have left relatively untouched the deposits of locals, who should have been our main concern, as these would vital in the effort to restart and restructure our economy.
What we did, once again was a poor assessment of our strategic options. We failed to appreciate that our International Financial Centre was dead on arrival from the minute it was announced that a haircut on deposits was agreed. What ever we say now is I am afraid a post mortem and a travesty of errors.
It saddens me to read that people, especially academics, still think that the International Financial Centre business model was a viable and sustainable strategic option for Cyprus. Yes, with better supervision and other controls perhaps things would not have been as devastating as they are today. But that is a far cry from what is the best way to develop our small economy on sound footing and without having to put the tax payer and the total nation into such horrendous risks.
08/04/2013
on Πολύ σωστές οι ιδέες των ακαδημαϊκών, αν εφαρμοστούν. Αγνοούν όμως το μεγαλύτερο πρόβλημα εφαρμογής, που είναι εκείνο που μας έφερε στη σημερινή κατάσταση και ταυτόχρονα είναι εκείνο που δεν μας επιτρέπει να ξεπεράσουμε το σημερινό χάος:
Η πλήρης έλλειψις ικανών στελεχών στες ανώτερες και ανώτατες βαθμίδες της κυβέρνησης και των τραπεζών. Το κράτος διοικήται από επαγγελματίες της πολιτικής και οι τράπεζες από επαγγελματίες directors. Τι μπορούμε να περιμένουμε;
Ενώ χρειαζόμαστε εγχείρηση καρδίας μας συνταγοδοτούν ασπιρίνες, κόκκινες γραβάτες ή γαλάζιες φουστανέλλες (και αρκετή πλύση εγκεφάλου προεκλογικά και μετεκλογικά).
Η πλήρης έλλειψις ικανών στελεχών στες ανώτερες και ανώτατες βαθμίδες της κυβέρνησης και των τραπεζών. Το κράτος διοικήται από επαγγελματίες της πολιτικής και οι τράπεζες από επαγγελματίες directors. Τι μπορούμε να περιμένουμε;
Ενώ χρειαζόμαστε εγχείρηση καρδίας μας συνταγοδοτούν ασπιρίνες, κόκκινες γραβάτες ή γαλάζιες φουστανέλλες (και αρκετή πλύση εγκεφάλου προεκλογικά και μετεκλογικά).
09/04/2013
on Το θέμα να πεισθούν οι Ευρωπαίοι εταίροι μας και συγκεκριμένα οι Γερμανοί δεν είναι θέμα δικών μας λόγων αλλά δικών τους συμφερόντων. Θα κάνουν αυτό που οι ίδιοι θέλουν να κάνουν για τα δικά τους συμφέροντα και οι ιδεοληψίες και γενικότερα τα σχεδία τους για την Ευρώπη, είτε είναι καλό για την Κυπριακή οικονομία και τον Κύπριο είτε όχι. Εάν αυτά που προτείνουμε συμφέρουν να τα κάνουν και σε άλλες χώρες της ΕΕ ίσως να γίνουν. Γενικά η Κυπριακή ευημερία δεν τους πολυενδιαφέρει. Η πολιτική πάντως δεν λειτούργει πάντοτε με τρόπους win win, υπάρχουν πολλές περιπτώσεις όπου έχουμε επιλογή μεταξύ win win και win για την μια πλευρά και lose για την άλλη, ειδικά την αδύναμη και επιλέγεται το δευτερό.
Γνωρίζουν από μονοί τους χωρίς να πρέπει να τους εξηγήσουμε πως αυτό που επέλεξαν για την Κύπρο δεν είναι η καλύτερη επιλογή για την Κύπρο αυτοί που λένε πως το οικονομικό μοντέλο της Κύπρου έχει τελειώσει.
Αυτό που εμείς πρέπει να κάνουμε είναι να προσπαθήσουμε να αναγνωρίσουμε ποια είναι τα σχεδία των Γερμανών, περιθώρια σωστής πολίτικης με το σχέδιο που ακλουθούμε αλλά και κάποιας πολιτικοοικονομικης και νομισματικης ανεξαρτησίας, και ποιες είναι οι άλλες επιλογές και οι συνέπειες τους. Οι κυβερνήσεις μπορεί και έχουν επιχειρήματα και λόγια για τα δικαία της Κύπρου και είναι και συχνά πολύ σωστά αλλά αυτό δεν έχει και τόσο μεγάλη σημασία και η απουσία στήριξης ακόμα και από την Ελλάδα σε όλη την διαδικασία γιουρογκρουπ, κουρέματος, διαχείριση παραρτημάτων στην Ελλάδα δεν ήταν τυχαία και δεν είχε να κάνει με την έλλειψη δικών μας επιχειρημάτων.
Η Τρόικα εξυπηρετεί πολιτικές σκοπιμότητες που βεβαίως και δεν έχουν πρώτα και κυρία να κάνουν με το τι είναι καλύτερο για την Κύπρο. Το παρελθόν, παρον και μελλον είναι ένα παρελθόν, παρόν και μέλλον συμφερόντων, εθνικών και άλλων όπου το τι είναι το καλύτερο για εσένα τον αδύναμο δεν είναι με βάση αυτής της λογικής που κινούνται οι υπόλοιποι.
Η δε αδύναμη θέση μιας αδύναμης χώρας κάνει τα περιθώρια επιρροής για να μην υποφέρεις παρά πολύ να είναι πολύ λίγα.
Γνωρίζουν από μονοί τους χωρίς να πρέπει να τους εξηγήσουμε πως αυτό που επέλεξαν για την Κύπρο δεν είναι η καλύτερη επιλογή για την Κύπρο αυτοί που λένε πως το οικονομικό μοντέλο της Κύπρου έχει τελειώσει.
Αυτό που εμείς πρέπει να κάνουμε είναι να προσπαθήσουμε να αναγνωρίσουμε ποια είναι τα σχεδία των Γερμανών, περιθώρια σωστής πολίτικης με το σχέδιο που ακλουθούμε αλλά και κάποιας πολιτικοοικονομικης και νομισματικης ανεξαρτησίας, και ποιες είναι οι άλλες επιλογές και οι συνέπειες τους. Οι κυβερνήσεις μπορεί και έχουν επιχειρήματα και λόγια για τα δικαία της Κύπρου και είναι και συχνά πολύ σωστά αλλά αυτό δεν έχει και τόσο μεγάλη σημασία και η απουσία στήριξης ακόμα και από την Ελλάδα σε όλη την διαδικασία γιουρογκρουπ, κουρέματος, διαχείριση παραρτημάτων στην Ελλάδα δεν ήταν τυχαία και δεν είχε να κάνει με την έλλειψη δικών μας επιχειρημάτων.
Η Τρόικα εξυπηρετεί πολιτικές σκοπιμότητες που βεβαίως και δεν έχουν πρώτα και κυρία να κάνουν με το τι είναι καλύτερο για την Κύπρο. Το παρελθόν, παρον και μελλον είναι ένα παρελθόν, παρόν και μέλλον συμφερόντων, εθνικών και άλλων όπου το τι είναι το καλύτερο για εσένα τον αδύναμο δεν είναι με βάση αυτής της λογικής που κινούνται οι υπόλοιποι.
Η δε αδύναμη θέση μιας αδύναμης χώρας κάνει τα περιθώρια επιρροής για να μην υποφέρεις παρά πολύ να είναι πολύ λίγα.
09/04/2013
on Συμφωνώ σε όλα σχεδόν με τον Κύριο Ζένιο . Εχουμε κάποιες μικροδιαφορές. Για όλα όσα βλέπουμε γύρω μας έγραφα για 2 χρόνια.
Ακόμα δέν είδαμε τα χειρότερα και μακάρι να μήν δούμε αυτά που φοβάμαι. Οι διάφορες ενέργειες της κεντρικής τράπεζας της κύπρου με τις 2 τράπεζες έχουν φέρει την Κυπριακή Δημοκρατία σε ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ σοβαρά προβλήματα τα οποία θα προκύψουν σύντομα.
Δέν θα τα γράψω για το καλό της πατρίδας μας. Μαζί με 1-2 άλλους θα προσπαθήσουμε να μειώσουμε τα ρισκα με κάποιες ενέργειες στις επόμενες μέρες/εβδομάδες .
Η απότομη και βιαιη σμικρυνση του τραπεζικού μας συστήματος θα μειώσει και άλλο την ρευστότητα στην αγορά , θα μειωθεί η κατανάλωση η οποία είναι το 65% του ΑΕΠ μας . Θα χρεωκοπήσουν εκατοντάδες κυπριακές επειχηρήσεις και θα χαθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας. Η ανεργία τον Δεκέμβριο του 2013 θα είναι γύρω απο το 20% .
ο Θεός να μας λυπηθεί ...υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να δούμε Οικονομικό Μαρί σύντομα για συγκεκριμένους λόγους......δέν ειμαστε ακόμα πάτο......
Ακόμα δέν είδαμε τα χειρότερα και μακάρι να μήν δούμε αυτά που φοβάμαι. Οι διάφορες ενέργειες της κεντρικής τράπεζας της κύπρου με τις 2 τράπεζες έχουν φέρει την Κυπριακή Δημοκρατία σε ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ σοβαρά προβλήματα τα οποία θα προκύψουν σύντομα.
Δέν θα τα γράψω για το καλό της πατρίδας μας. Μαζί με 1-2 άλλους θα προσπαθήσουμε να μειώσουμε τα ρισκα με κάποιες ενέργειες στις επόμενες μέρες/εβδομάδες .
Η απότομη και βιαιη σμικρυνση του τραπεζικού μας συστήματος θα μειώσει και άλλο την ρευστότητα στην αγορά , θα μειωθεί η κατανάλωση η οποία είναι το 65% του ΑΕΠ μας . Θα χρεωκοπήσουν εκατοντάδες κυπριακές επειχηρήσεις και θα χαθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας. Η ανεργία τον Δεκέμβριο του 2013 θα είναι γύρω απο το 20% .
ο Θεός να μας λυπηθεί ...υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να δούμε Οικονομικό Μαρί σύντομα για συγκεκριμένους λόγους......δέν ειμαστε ακόμα πάτο......
09/04/2013
on Κύριε Ταντή,
Διαβάζω πάντα με ενδιαφέρον τα γραφόμενα σας. Και παρά το ότι ήμουν σίγουρος απο τον τρόπο που γράφατε (με αριθμούς και επιχειρήματα) ότι είστε σοβαρός και καταρτισμένος, δεν ήθελα να πιστέψω τις δυσοίωνες προβλέψεις σας. Βέβαια τελικά αποδείκτηκαν προφητικές. Αυτό που θέλω να σας ρωτήσω, είναι πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι, να ανατραπεί η πτωτική μας πορεία και πότε πιστεύετε ότι θα αρχίσει αντίστροφη πορεία (ανάπτυξη) νοουμένου βέβαια ότι θα παρθούν τα σωστά μέτρα.
Επίσης θέλω να ρωτήσω και κάτι άλλο και ας το απαντήσει εκτός απο εσάς όποιος άλλος επιθυμεί. Επειδή πιστεύω ότι ισχύει το ‘ουδέν κακόν αμιγές καλου’, τι θετικά νομίζετε ότι μπορούν να προκύψουν απο αυτή τη σοβαρή κρίση?
Διαβάζω πάντα με ενδιαφέρον τα γραφόμενα σας. Και παρά το ότι ήμουν σίγουρος απο τον τρόπο που γράφατε (με αριθμούς και επιχειρήματα) ότι είστε σοβαρός και καταρτισμένος, δεν ήθελα να πιστέψω τις δυσοίωνες προβλέψεις σας. Βέβαια τελικά αποδείκτηκαν προφητικές. Αυτό που θέλω να σας ρωτήσω, είναι πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι, να ανατραπεί η πτωτική μας πορεία και πότε πιστεύετε ότι θα αρχίσει αντίστροφη πορεία (ανάπτυξη) νοουμένου βέβαια ότι θα παρθούν τα σωστά μέτρα.
Επίσης θέλω να ρωτήσω και κάτι άλλο και ας το απαντήσει εκτός απο εσάς όποιος άλλος επιθυμεί. Επειδή πιστεύω ότι ισχύει το ‘ουδέν κακόν αμιγές καλου’, τι θετικά νομίζετε ότι μπορούν να προκύψουν απο αυτή τη σοβαρή κρίση?
09/04/2013
on Κύριε Γιάννη καταρχάς ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. Η πορεία μας προς το παρόν είναι για κάτω. Μπορεί να ανατραπεί όμως έγινε πολύ δύσκολο λόγο του πειράματος που έκανε η Τροικα στην Κύπρο και το οποίο εκτελεί πολύ ερασιτεχνικά η Κεντρική μας Τράπεζα και μας κάνει μεγαλύτερη ζημία. Δέν έπρεπε να σπάσουμε συστημική τράπεζα,(Λαικη) η ζημια για το κράτος και για την οικονομία μας θα είναι μεγαλύτερο απο οτι θα την σωζαμε π.χ με τον τροπο που σώθηκαν οι 4 μεγάλες Ελληνικές συστημικές τράπεζες οι οποίες πριν την Βοήθεια απο την Τροικα είταν σε πολύ χειρότερη θέση τοσο απο πλευράς κεφάλαιων οσο και απο πλευράς ρευστότητας απο τις δικές μας τράπεζες. Εδω μιλάμε οτι έδωσαν ΕΛΑ στις ΅Ελληνικές 120 δις, 45 δις κεφάλαια και 200 δις στην Ελληνική Κυβέρνηση. Που ειταν το προβλημα να μας δώσουν εμας 6 δις για τις τράπεζες μας. ? Η εθνική ειχε για πάνω απο 1 χρονο 7 δις ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΚΕΦΆΛΑΙΑ! 5ΔΙς Η πειρεως και παει λέγοντας. Κανονικά Ζομπι και τις σωσανε επιδή ειναι συστημικές.....
Ο διοικητης ώς Ακαδημαικός και άπειρος , έγραψε σε αυτο το Μπλοκ πριν γίνει διοικητης ένα άρθρο για κακη και καλή τραπεζα . Ακαδημαικές θεωριες με τις οποιες διαφώνισα και του το έγραψα, και το έκανε τώρα που έγινε διοικητης , τα θαλάσσωσε. Δεν έπρεπε να φέρουμε ξένο Οικο να αξιολογήσει τις τράπεζε μας ΄τωρα και έφερε (βλέπε προειδοποιήσεις μου ) και έπρεπε να πάμε με αυξήσεις κεφαλαιών σιγα σιγα οπως με Ελλαδα....(βλεπε και πάλι άρθρα μου και προειδοποιήσεις μου)
εκτος απο την ζημια στην πραγματκή οικονομία, υπολογιζω οτι το κράτος θα χάσει περιπου 500-600 εκ εισοδήματα το 2013 παρόλες τις αυξήσεις στις φορολογιες. Το παραδέχεται έμμεσα και η Τροικα στην σελίδα 12 του μνημονιου.
Τωρα θα δημιουργηθεί μεγάλο προβλημα στο Τραπεζικό συστημα στην Νοτια ευρώπη. Το φάντασμα της Κύπρου θα τους Κυνηγήσει στους επόμενους μήνες. θα πληρώσουν πολύ ακριβά το πείραμα που κάνανε στην Κύπρο.
Εάν θές πήγαινε στην ιστιοσελίδα του ΡΙΚ , και ψαξε για την πρωινή τηλεοπτική εκπομπή "καλη σας μέρα" στις 8/4/2013 θα ακούσεις με επειχηρήματα αυτά που λέω και ποσο κοντά είμασταν να γυρίσουμε σε πρωτογενες πλεονασμα...Ειμαι εκει με ένα άλλο πολυ καλό Χρηματιστή τον Φλουρέντζο Κασούμη .Κοιταξε και τις προηγούμενες εκπομπές τις προηγουμενες μέρες ειμασταν εκει ακομα 2-3 φορές.
..ΦΕΤΟΣ ΘΑ ΕΙΧΑΜΕ για πρωτη φορά μετα απο 6 χρονια ΠΡΩΤΟΓΕΝΕΣ πλεονασμα και τα έκανε μαντάρες η τροικα και Ο Δημητριάδης. Θα πάμε περιπου 4 χρονια πισω.
Θα πέσει πολύ η κατανάλωση η οποια αποτελει 65% του ΑΕΠ μας. Δεν μπορω ακομα να υπολογίσω που θα σταματήσει αυτη η πτώση για να σου πω ποτε τελειώνουμε.
Πρεπει επειγοντως το κράτος να γυρισει σε πρωτογενες πλεονασμα διοτι κινδυνευουμε και με μεγάλη υποτίμηση των Κυβερνητικών ομολόγων και να ξαναγράψουν ζημιες οι τράπεζες μας οπως επισης και να ξαναχαθούνε λεφτα απο επενδυτικές εταιρείες και ιδιωτες κατοχοι κυβερνητικών Χρεογράφων.
Δέν τελειώσε το θέμα των τραπεζών μας ακομα. Τα πράγματα δέν ειναι τοσο απλά. Η Κεντρική έκανε πολλές παρανομιες λόγο ερασιτεχνισμού της. Αυτο το πείραμα θα πάρει χρονια να τελειώσει στα δικαστήρια...θα βρεθει το κράτος σε μπελάδες λογο λαθών του Δημητριάδη. Υπάρχει ακομα ένα πολύ σοβαρό θέμα το οποιο δέν μπορώ να γράψω. Θα κάνω μεγάλη ζημία...Η Κεντρική το γνωρίζει αλλά τους δουλέυει όλους, βουλη , κράτος, Κυπριους πολίτες κλπ. Θα περιμένω ακομα 2-3 μέρες να δω που το πάει η Κεντρική και έαν συνεχίσει να μας δουλέυει, θα ενημερώσω τις αρμοδιες αρχές.
Ρώτησες τι θα κερδίσουμε απο αυτήν την κριση. Απο αυτήν την κρίση θα μάθουμε να εκτιμούμε τον συνανθρωπο μας, θα μάθουμε να εκτιμούμε απλά και ώραια πράγματα που έχουμε γύρω μας , θα γίνουμε καλύτεροι ανθρωποι.......
Ο διοικητης ώς Ακαδημαικός και άπειρος , έγραψε σε αυτο το Μπλοκ πριν γίνει διοικητης ένα άρθρο για κακη και καλή τραπεζα . Ακαδημαικές θεωριες με τις οποιες διαφώνισα και του το έγραψα, και το έκανε τώρα που έγινε διοικητης , τα θαλάσσωσε. Δεν έπρεπε να φέρουμε ξένο Οικο να αξιολογήσει τις τράπεζε μας ΄τωρα και έφερε (βλέπε προειδοποιήσεις μου ) και έπρεπε να πάμε με αυξήσεις κεφαλαιών σιγα σιγα οπως με Ελλαδα....(βλεπε και πάλι άρθρα μου και προειδοποιήσεις μου)
εκτος απο την ζημια στην πραγματκή οικονομία, υπολογιζω οτι το κράτος θα χάσει περιπου 500-600 εκ εισοδήματα το 2013 παρόλες τις αυξήσεις στις φορολογιες. Το παραδέχεται έμμεσα και η Τροικα στην σελίδα 12 του μνημονιου.
Τωρα θα δημιουργηθεί μεγάλο προβλημα στο Τραπεζικό συστημα στην Νοτια ευρώπη. Το φάντασμα της Κύπρου θα τους Κυνηγήσει στους επόμενους μήνες. θα πληρώσουν πολύ ακριβά το πείραμα που κάνανε στην Κύπρο.
Εάν θές πήγαινε στην ιστιοσελίδα του ΡΙΚ , και ψαξε για την πρωινή τηλεοπτική εκπομπή "καλη σας μέρα" στις 8/4/2013 θα ακούσεις με επειχηρήματα αυτά που λέω και ποσο κοντά είμασταν να γυρίσουμε σε πρωτογενες πλεονασμα...Ειμαι εκει με ένα άλλο πολυ καλό Χρηματιστή τον Φλουρέντζο Κασούμη .Κοιταξε και τις προηγούμενες εκπομπές τις προηγουμενες μέρες ειμασταν εκει ακομα 2-3 φορές.
..ΦΕΤΟΣ ΘΑ ΕΙΧΑΜΕ για πρωτη φορά μετα απο 6 χρονια ΠΡΩΤΟΓΕΝΕΣ πλεονασμα και τα έκανε μαντάρες η τροικα και Ο Δημητριάδης. Θα πάμε περιπου 4 χρονια πισω.
Θα πέσει πολύ η κατανάλωση η οποια αποτελει 65% του ΑΕΠ μας. Δεν μπορω ακομα να υπολογίσω που θα σταματήσει αυτη η πτώση για να σου πω ποτε τελειώνουμε.
Πρεπει επειγοντως το κράτος να γυρισει σε πρωτογενες πλεονασμα διοτι κινδυνευουμε και με μεγάλη υποτίμηση των Κυβερνητικών ομολόγων και να ξαναγράψουν ζημιες οι τράπεζες μας οπως επισης και να ξαναχαθούνε λεφτα απο επενδυτικές εταιρείες και ιδιωτες κατοχοι κυβερνητικών Χρεογράφων.
Δέν τελειώσε το θέμα των τραπεζών μας ακομα. Τα πράγματα δέν ειναι τοσο απλά. Η Κεντρική έκανε πολλές παρανομιες λόγο ερασιτεχνισμού της. Αυτο το πείραμα θα πάρει χρονια να τελειώσει στα δικαστήρια...θα βρεθει το κράτος σε μπελάδες λογο λαθών του Δημητριάδη. Υπάρχει ακομα ένα πολύ σοβαρό θέμα το οποιο δέν μπορώ να γράψω. Θα κάνω μεγάλη ζημία...Η Κεντρική το γνωρίζει αλλά τους δουλέυει όλους, βουλη , κράτος, Κυπριους πολίτες κλπ. Θα περιμένω ακομα 2-3 μέρες να δω που το πάει η Κεντρική και έαν συνεχίσει να μας δουλέυει, θα ενημερώσω τις αρμοδιες αρχές.
Ρώτησες τι θα κερδίσουμε απο αυτήν την κριση. Απο αυτήν την κρίση θα μάθουμε να εκτιμούμε τον συνανθρωπο μας, θα μάθουμε να εκτιμούμε απλά και ώραια πράγματα που έχουμε γύρω μας , θα γίνουμε καλύτεροι ανθρωποι.......
10/04/2013
on Ευχαριστώ πολύ για την ανταπόκριση.
09/04/2013
on Φωνάζουν Ολοι οι Οικονομολόγοι, επειχηρηματιες, και Βουλευτές να τελειώνει το θέμα με το κούρεμα της Τράπεζας Κύπρου και ο δοιηκητής τους δουλευει όλους οτι θα αποφασίσει με το κούρεμα τον Σεπτέμβριο. Θέλει 4 μήνες να αναλύσει 10 αριθμούς στον ισολογισμό της Λαικής και 12 αριθμούς στον ισολογισμό της Κύπρου ωσάν και προκειται για τις Jp Morgan και Goldman Sacs.....
Κύριοι το προβλημα δέν ειναι τα κεφάλαια. Τα κεφάλαια της Νεας Τραπεζας Κύπρου ειναι ΟΚ ..50% κούρεμα και θα είναι ΟΚ....είναι Αλλο το πρόβλημα...
Κύριοι το προβλημα δέν ειναι τα κεφάλαια. Τα κεφάλαια της Νεας Τραπεζας Κύπρου ειναι ΟΚ ..50% κούρεμα και θα είναι ΟΚ....είναι Αλλο το πρόβλημα...
10/04/2013
on Αγαπητέ κ. Τταντή,
Η περιαυτολογία σας είναι κουραστική.
Το πιο κουραστικό όμως είναι η εμμονή που έχετε εσείς - και πολλοί άλλοι - να επιρρίπτεται ευθύνες στην Κεντρική Τράπεζα για αποφάσεις που ήταν πολιτικές και, ως επί το πλείστον, ευρωπαϊκές.
Ψήφισε ο διοικητής κατά του πρώτου κουρέματος;
Επέλεξε ο διοικητής να διαλύσει τη Λαϊκή;
Ο λαϊκισμός είναι ο χειρότερος εχθρός σε μια τέτοια πρωτόγνωρη κρίση και δυστυχώς βρίσκεται εντός των πυλών.
Η περιαυτολογία σας είναι κουραστική.
Το πιο κουραστικό όμως είναι η εμμονή που έχετε εσείς - και πολλοί άλλοι - να επιρρίπτεται ευθύνες στην Κεντρική Τράπεζα για αποφάσεις που ήταν πολιτικές και, ως επί το πλείστον, ευρωπαϊκές.
Ψήφισε ο διοικητής κατά του πρώτου κουρέματος;
Επέλεξε ο διοικητής να διαλύσει τη Λαϊκή;
Ο λαϊκισμός είναι ο χειρότερος εχθρός σε μια τέτοια πρωτόγνωρη κρίση και δυστυχώς βρίσκεται εντός των πυλών.
10/04/2013
on Εκτός από την περιαυτολογία, ο κος Τταντής είναι και αδιάβαστος. Ο διαχωρισμός σε καλή.κακή τράπεζα δεν είναι ακαδημαϊκή θεωρία, είναι η κυρίαρχη πρακτική εδώ και τουλάχιστον 20 χρόνια (βλέπετε http://www.voxeu.org/article/zombie-solutions-good-bank-vs-bad-bank-approaches για μια σύντομη ανάλυση). Κε Τταντής, επειδή ξέρεις πάρα πολλά πράγματα για ένα συγκεκριμένο θέμα, δεν σημαίνει ότι τα ξέρεις όλα.
10/04/2013
on Αγαπητέ Ανώνυμε
1. την νύκτα που αποφασίστηκε η διάλυση της Λαικής ολα τα μεσα ενημέρωσης ανάφεραν οτι η απόφαση/προταση είταν του διοικητή. Δέν έχω λογο να πιστευω οτι τα μέσα ενημέρωσης έκαναν λάθος.
2. γιατί 10 μήνες άφηνε την ΛΑική να πιάσει 10 δις Ελα και τώρα τα φορτωσε στην Κύπρου?
3. Γιατι δέν εισηγήθηκε το Ελληνικο μοντέλο στην Κύπρο? Που είναι το Πλανο Β η Γ για τις τράπεζες μας? π.χ συγχωνευσεις και πώλησεις ζημιογονων καταστημάτων? π.χ οικονομιες κλιμακος? Γιατι 10 μήνες δέν εκανε τιποτα?
4. Γιατι πούλησε στην Πειρεως Δάνεια ονομαστικης αξιας 23.8 δις κουρεμένα κατα 38% !! ενω τους εδωσε τις καταθέσεις ακουρευτες??? (15 δις) γιατι να πληρώσει ΜΟΝΟΝ η δικη μας οικονομία την κακοδιαχειριση των τραπεζών ? Ξέρεις οτι η Πειρεως ανακοινωσε οτι ο ισολογισμος της βελτιώθηκε μετα την πιο πανω πραξη? Ξερεις οτι χάσαμε τουλάχιστον 1 δις σε περιουσιακά στοιχεια και 4 δις ΕΛΑ απο την πιο πάνω πράξη?
5. Γιατι έσπασε συστημική τράπεζα ενώ ειχαμε τα παραδειγματα της Αμερικης το 2008 και της Ελλαδας το 2009-2013?? η Ζημια στην οικονομια μας θα ειναι μεγαλυτερη απο οτι θα την σώζαμε.
6. Ξέρεις οτι το διαταγμα για την τράπεζα Κύπρου έχει παρανομίες? Ξέρεις οτι θα βάλει δικαστικα προβλήματα το κράτος μας και θα αναγκαστει ο Κυπριακος λαος να πληρώσει σε αποζημιώσεις τα πειράματα της Τροικας και του Δημητριάδη?
7. Ξέρεις οτι στο μνημονιο ΔΕΝ λέει οτι οι μοναδικοι μέτοχοι που θα έχουν δικαιωμα ψήφου ειναι η τάξης Α? ειδες το διάταγμα? γιατι αδικά 110,000 μετοχους χωρις λογο? Ξέρεις οτι οι μετοχές Α του Δημητριάδη θα ελέγχουν για πάντα την Τράπεζα εις βάρος των άλλων?
8 Ξέρεις οτι Η κεντρικη Τράπεζα μας ειπε οτι η Κυπρου χρεωκοπησε ενώ κάτι τέτοιο δέν έγινε ? Ξέρεις οτι Οι μέτοχοι μπορούν να κινηθούν με αγωγη ειτε στην Κεντρικη ειτε στο πρηγούμενο Συμβουλιο της Κυπρου και σε άλλους εάν έλεγαν ψέματα στους λογαριασμους? Υπάρχουν δεκάδες παρομοιες περιπτώσεις στο εξωτερικο...
9 Ξέρεις οτι η Κεντρικη έβγαλε διευκρινιστικη ανακοινωση για το διάταγμα της στο οποιο λέει οτι οι κανονικές μετοχές ειναι τάξης Δ , ενω στο ΔΙΚΟ της διάταγμα λεει οτι κατηγοριας Δ είναι τα δευτεροβάθμια κεφάλαια!!! Οι μετοχές ειναι μια ξεχωριστη κατηγορια...Η ιδια η Κεντρική δέν μπορει να εξηγήσει σωστα το δικο της διαταγμα! Λες να μην το προσεξαν??
10 Ξέρεις οτι υπάρχει ένα σοβαρο τεχνικο προβλημα με τα πειράματα της Κεντρικής με τις τράπεζες? Γιατι δέν λέει τον πραγματικο λογο που μπλοκαρε το άλλο 30%??? μιλάμε για πολυ σοβαρα πράγματα....(δεν έχει σχεση με τα κεφαλαια) Δέν θα το γράψω τωρα εξηγώ πιο πάνω τους λογους.
11. τι φταίξανε οι απλοι τραπεζιτες που θα χάσουν τις δουλειες τους? Τι φταινε οι επειχηρήσεις που θα κλεισουν επιδη μπλοκαριστηκαν τα λεφτα τους? Ξέρεις ποσες επειχηρήσεις και θέσεις εργασιας θα χαθούνε ?
Δεν περιαυτολογώ. Αλλά πιο πάνω γράφω οτι τα έλεγα για να δείξω το μέγεθος των λαθών της Κεντρικής Τραάπεζας και ποσο επικύνδινοι είναι. Τα λέω για να ασκήσω πιεση στην Κεντρικη να σοβαρευτούνε . Τα πράγματα με τις τράπεζες μας ειταν τοσο απλά , τοσο προβλέψιμα και δέν ειταν δυσκολο να τα διορθώσουμε. Επρεπε να ξεκινησουμε θεραπεια πριν μηνες και να πάρει 3-4 χρονια. Να αναλάβουν τις ευθύνες τους, Η Κύπρος κινδυνευει απο ατύχημα ....και δέν ειμαι μονον εγώ που τα έλεγα αλλά και άλλοι αξιολογοι ανώνυμοι αρθρογράφοι αυτου του φορουμ...
τα λαθη που κάνει τώρα η Κεντρικη θα τα δεις στους επομενους μήνες......δέν κάνω Λαικισμο. Παντα μιλω με αριθμους και επειχηρήματα. Εχω κάνει πολλές φορες λάθη , κάποια απο τα οποια έγραψα εδω....
1. την νύκτα που αποφασίστηκε η διάλυση της Λαικής ολα τα μεσα ενημέρωσης ανάφεραν οτι η απόφαση/προταση είταν του διοικητή. Δέν έχω λογο να πιστευω οτι τα μέσα ενημέρωσης έκαναν λάθος.
2. γιατί 10 μήνες άφηνε την ΛΑική να πιάσει 10 δις Ελα και τώρα τα φορτωσε στην Κύπρου?
3. Γιατι δέν εισηγήθηκε το Ελληνικο μοντέλο στην Κύπρο? Που είναι το Πλανο Β η Γ για τις τράπεζες μας? π.χ συγχωνευσεις και πώλησεις ζημιογονων καταστημάτων? π.χ οικονομιες κλιμακος? Γιατι 10 μήνες δέν εκανε τιποτα?
4. Γιατι πούλησε στην Πειρεως Δάνεια ονομαστικης αξιας 23.8 δις κουρεμένα κατα 38% !! ενω τους εδωσε τις καταθέσεις ακουρευτες??? (15 δις) γιατι να πληρώσει ΜΟΝΟΝ η δικη μας οικονομία την κακοδιαχειριση των τραπεζών ? Ξέρεις οτι η Πειρεως ανακοινωσε οτι ο ισολογισμος της βελτιώθηκε μετα την πιο πανω πραξη? Ξερεις οτι χάσαμε τουλάχιστον 1 δις σε περιουσιακά στοιχεια και 4 δις ΕΛΑ απο την πιο πάνω πράξη?
5. Γιατι έσπασε συστημική τράπεζα ενώ ειχαμε τα παραδειγματα της Αμερικης το 2008 και της Ελλαδας το 2009-2013?? η Ζημια στην οικονομια μας θα ειναι μεγαλυτερη απο οτι θα την σώζαμε.
6. Ξέρεις οτι το διαταγμα για την τράπεζα Κύπρου έχει παρανομίες? Ξέρεις οτι θα βάλει δικαστικα προβλήματα το κράτος μας και θα αναγκαστει ο Κυπριακος λαος να πληρώσει σε αποζημιώσεις τα πειράματα της Τροικας και του Δημητριάδη?
7. Ξέρεις οτι στο μνημονιο ΔΕΝ λέει οτι οι μοναδικοι μέτοχοι που θα έχουν δικαιωμα ψήφου ειναι η τάξης Α? ειδες το διάταγμα? γιατι αδικά 110,000 μετοχους χωρις λογο? Ξέρεις οτι οι μετοχές Α του Δημητριάδη θα ελέγχουν για πάντα την Τράπεζα εις βάρος των άλλων?
8 Ξέρεις οτι Η κεντρικη Τράπεζα μας ειπε οτι η Κυπρου χρεωκοπησε ενώ κάτι τέτοιο δέν έγινε ? Ξέρεις οτι Οι μέτοχοι μπορούν να κινηθούν με αγωγη ειτε στην Κεντρικη ειτε στο πρηγούμενο Συμβουλιο της Κυπρου και σε άλλους εάν έλεγαν ψέματα στους λογαριασμους? Υπάρχουν δεκάδες παρομοιες περιπτώσεις στο εξωτερικο...
9 Ξέρεις οτι η Κεντρικη έβγαλε διευκρινιστικη ανακοινωση για το διάταγμα της στο οποιο λέει οτι οι κανονικές μετοχές ειναι τάξης Δ , ενω στο ΔΙΚΟ της διάταγμα λεει οτι κατηγοριας Δ είναι τα δευτεροβάθμια κεφάλαια!!! Οι μετοχές ειναι μια ξεχωριστη κατηγορια...Η ιδια η Κεντρική δέν μπορει να εξηγήσει σωστα το δικο της διαταγμα! Λες να μην το προσεξαν??
10 Ξέρεις οτι υπάρχει ένα σοβαρο τεχνικο προβλημα με τα πειράματα της Κεντρικής με τις τράπεζες? Γιατι δέν λέει τον πραγματικο λογο που μπλοκαρε το άλλο 30%??? μιλάμε για πολυ σοβαρα πράγματα....(δεν έχει σχεση με τα κεφαλαια) Δέν θα το γράψω τωρα εξηγώ πιο πάνω τους λογους.
11. τι φταίξανε οι απλοι τραπεζιτες που θα χάσουν τις δουλειες τους? Τι φταινε οι επειχηρήσεις που θα κλεισουν επιδη μπλοκαριστηκαν τα λεφτα τους? Ξέρεις ποσες επειχηρήσεις και θέσεις εργασιας θα χαθούνε ?
Δεν περιαυτολογώ. Αλλά πιο πάνω γράφω οτι τα έλεγα για να δείξω το μέγεθος των λαθών της Κεντρικής Τραάπεζας και ποσο επικύνδινοι είναι. Τα λέω για να ασκήσω πιεση στην Κεντρικη να σοβαρευτούνε . Τα πράγματα με τις τράπεζες μας ειταν τοσο απλά , τοσο προβλέψιμα και δέν ειταν δυσκολο να τα διορθώσουμε. Επρεπε να ξεκινησουμε θεραπεια πριν μηνες και να πάρει 3-4 χρονια. Να αναλάβουν τις ευθύνες τους, Η Κύπρος κινδυνευει απο ατύχημα ....και δέν ειμαι μονον εγώ που τα έλεγα αλλά και άλλοι αξιολογοι ανώνυμοι αρθρογράφοι αυτου του φορουμ...
τα λαθη που κάνει τώρα η Κεντρικη θα τα δεις στους επομενους μήνες......δέν κάνω Λαικισμο. Παντα μιλω με αριθμους και επειχηρήματα. Εχω κάνει πολλές φορες λάθη , κάποια απο τα οποια έγραψα εδω....
10/04/2013
on Φιλε σαββα
Συνεχισε ετσι , παντα διαβαζουμεν σε και ακομα κι αυτοι που σου αντιτιθενται ,μπορεις να κρινεις ποσο σοβαρος εν ο αντιλογος τους απο τα (μη) επιχειρηματα που σου προτασσουν.
Συνεχισε ετσι , παντα διαβαζουμεν σε και ακομα κι αυτοι που σου αντιτιθενται ,μπορεις να κρινεις ποσο σοβαρος εν ο αντιλογος τους απο τα (μη) επιχειρηματα που σου προτασσουν.
on 10/04/2013
κ. Τταντή, δυστυχώς συνεχίζεται να λαϊκίζετε αγνοώντας ότι το κέντρο εξουσίας έχει μετατοπιστεί στη Φρακφούρτη, στις Βρυξέλλες και στο Βερολίνο. Αν αυτό σας παρηγορεί, δεν είστε ο μόνος που λαϊκίζει.
Απλώς μια ερώτηση: τι προτείνετε ότι έπρεπε να γίνει με τη Λαϊκή; Να κλείσει τον Ιούνιο; Αν ναι, ποιες θα ήταν οι επιδράσεις στους ασφαλισμένους της καταθέτες;
Πιο σημαντικό: ποιες οι επιδράσεις στις άλλες τράπεζες, όταν δεν υπάρχει μνημόνιο (που τον Ιούνιο, δεν υπήρχε);
Μου προκαλεί εντύπωση η ευκολία με την οποία σοβαροί άνθρωποι υιοθετούν πολιτικάντικα επιχειρήματα που στερούνται οικονομικής λογικής και ουσίας.
Απλώς μια ερώτηση: τι προτείνετε ότι έπρεπε να γίνει με τη Λαϊκή; Να κλείσει τον Ιούνιο; Αν ναι, ποιες θα ήταν οι επιδράσεις στους ασφαλισμένους της καταθέτες;
Πιο σημαντικό: ποιες οι επιδράσεις στις άλλες τράπεζες, όταν δεν υπάρχει μνημόνιο (που τον Ιούνιο, δεν υπήρχε);
Μου προκαλεί εντύπωση η ευκολία με την οποία σοβαροί άνθρωποι υιοθετούν πολιτικάντικα επιχειρήματα που στερούνται οικονομικής λογικής και ουσίας.
10/04/2013
on Σάββα
Το μεγαλύτερο πρόβλημα και αβεβαιότητα δημιουργείται διότι δεν έγινε μια καθαρή λύση,όπως συνένωση των δύο τραπεζών,ίσως υπό μητρική και ακόλουθη συνεισφορά των καταθετών στην κεφαλαιοποίηση.Αναπόφευκτα όπως καλοπροαίρετα έγινε η όλη διαδικασία προσπαθώντας να μειώσουν την ζημιά έφερε το χάος που αντιμετωπίζουμε σήμερα και όλες οι επιλογές είναι lose-lose.
Τον λόγο που δεν ελευθερώνεται το υπόλοιπο 30% τον είπε καθαρά εδώ και μέρες εκπρόσωπος της Κεντρικής στην τηλεόραση.Δεν είναι μυστικό. Παρεπιμπτόντως ξέρεις τι γίνεται με το funding gap της Uniastrum?Είναι στα βιβλία της τράπεζας εδώ και πολλύ καιρό.Το πρόσεξαν οι βουλευτές η θα ξιππαστούν όπως με τον ELA?
Το μεγαλύτερο πρόβλημα και αβεβαιότητα δημιουργείται διότι δεν έγινε μια καθαρή λύση,όπως συνένωση των δύο τραπεζών,ίσως υπό μητρική και ακόλουθη συνεισφορά των καταθετών στην κεφαλαιοποίηση.Αναπόφευκτα όπως καλοπροαίρετα έγινε η όλη διαδικασία προσπαθώντας να μειώσουν την ζημιά έφερε το χάος που αντιμετωπίζουμε σήμερα και όλες οι επιλογές είναι lose-lose.
Τον λόγο που δεν ελευθερώνεται το υπόλοιπο 30% τον είπε καθαρά εδώ και μέρες εκπρόσωπος της Κεντρικής στην τηλεόραση.Δεν είναι μυστικό. Παρεπιμπτόντως ξέρεις τι γίνεται με το funding gap της Uniastrum?Είναι στα βιβλία της τράπεζας εδώ και πολλύ καιρό.Το πρόσεξαν οι βουλευτές η θα ξιππαστούν όπως με τον ELA?
10/04/2013
on Αγαπητέ Αγοραίος
Η καλη και κακή τράπεζα σίγουρα υπάρχει και στην πράξη, εάν θυμάμε καλά έγινε και με την Αγροτική τράπεζα τις οποίας το καλό κομματι πήρε η Πειρεως. Εγινε με ΜΗ συστιμική τράπεζα και παρόλα αυτά έγινε χαμος στην Ελλάδα και θεωρήθηκε μεγάλο σκανδαλο. Εγώ λέω οτι με ΣΥΣΤΗΜΙΚΕΣ τράπεζες δέν πρέπει να γίνεται διοτι η ζημία που κάνουμε είναι μεγαλύτερη απο οτι θα την σώζαμε. Συμφωνω δηλαδή με την πρακτική των αμερικανών το 2008. Οι αμερικανοι δέν ηξεραν την πρακτική της καλης και κακης τράπεζας. Γιατι δεν το έπραξαν και έτρεχαν και έσωζαν τις μεγάλες συστημικές τράπεζες? βλέπε AIG, Fanie Mae, Goldman Sachs, washington mutual, City Group, Bank of America etc etc.
Αγαπητέ ανώνυμε. Δέν λαικίζω, λέω για τα λάθη της Κεντρικής μας τράπεζες τα οποία θα στοιχισουν σε μερικους μήνες τοσο στην οικονομία μας οσο και στο κράτος μας τεράστια ζημιά. Οσο αφορά την Λαικη και γενικος τις τράπεζες μας τα έχω πει πολλές φορές. Οσο αφορά το μνημόνιο , δεν ειμαι εναντιον του. Ειναι μια πολυ καλη συμφωνια για το κράτος επιδη μειώνονται οι πληρωτεοι τοκοι του και μας γλιτώνει απο βεβεη πτώχευση τον Ιούνιο. Εγω λέω οτι έπρεπε να ειναι πιο επιθετικό οσο αφορά τις δημοσιες δαπάνες. Αυτα τα έχω πει και σε τηλεοπτική εκπομπη. Το μειονέκτημα του ειναι οτι δεν εισηγηται μέτρα για ανάπτυξη......
έχω επίσης πει πολλές φορές οτι φταιξαμε ολοι, κράτος, τράπεζες και πραγματική οικονομία επιδή ειμαστε υπεραδανεισμένοι ΟΛΟΙ μας. Αρα δέν ΛΑΙΚΙΖΩ .
ΚΑΧ συμφωνώ σε όσα αναφέρεις. Δεν ειδα τι είπε ο εκπροσωπος της Κεντρικής . Τι ειπε?
Η καλη και κακή τράπεζα σίγουρα υπάρχει και στην πράξη, εάν θυμάμε καλά έγινε και με την Αγροτική τράπεζα τις οποίας το καλό κομματι πήρε η Πειρεως. Εγινε με ΜΗ συστιμική τράπεζα και παρόλα αυτά έγινε χαμος στην Ελλάδα και θεωρήθηκε μεγάλο σκανδαλο. Εγώ λέω οτι με ΣΥΣΤΗΜΙΚΕΣ τράπεζες δέν πρέπει να γίνεται διοτι η ζημία που κάνουμε είναι μεγαλύτερη απο οτι θα την σώζαμε. Συμφωνω δηλαδή με την πρακτική των αμερικανών το 2008. Οι αμερικανοι δέν ηξεραν την πρακτική της καλης και κακης τράπεζας. Γιατι δεν το έπραξαν και έτρεχαν και έσωζαν τις μεγάλες συστημικές τράπεζες? βλέπε AIG, Fanie Mae, Goldman Sachs, washington mutual, City Group, Bank of America etc etc.
Αγαπητέ ανώνυμε. Δέν λαικίζω, λέω για τα λάθη της Κεντρικής μας τράπεζες τα οποία θα στοιχισουν σε μερικους μήνες τοσο στην οικονομία μας οσο και στο κράτος μας τεράστια ζημιά. Οσο αφορά την Λαικη και γενικος τις τράπεζες μας τα έχω πει πολλές φορές. Οσο αφορά το μνημόνιο , δεν ειμαι εναντιον του. Ειναι μια πολυ καλη συμφωνια για το κράτος επιδη μειώνονται οι πληρωτεοι τοκοι του και μας γλιτώνει απο βεβεη πτώχευση τον Ιούνιο. Εγω λέω οτι έπρεπε να ειναι πιο επιθετικό οσο αφορά τις δημοσιες δαπάνες. Αυτα τα έχω πει και σε τηλεοπτική εκπομπη. Το μειονέκτημα του ειναι οτι δεν εισηγηται μέτρα για ανάπτυξη......
έχω επίσης πει πολλές φορές οτι φταιξαμε ολοι, κράτος, τράπεζες και πραγματική οικονομία επιδή ειμαστε υπεραδανεισμένοι ΟΛΟΙ μας. Αρα δέν ΛΑΙΚΙΖΩ .
ΚΑΧ συμφωνώ σε όσα αναφέρεις. Δεν ειδα τι είπε ο εκπροσωπος της Κεντρικής . Τι ειπε?
10/04/2013
on Unfortunately, we continue the blame game as if something will change. Having experience of the EU way of working I would say that as Cyprus we have no clue of how the EU game is played but please let us move forward because the people on ground will need solutions and not words.
In the previous article I commented that in my view we should exit the Euro as this is the only way to really control the situation. However as I said previously for political reasons, if such an exit means exit from the EU then it will be a suicide for Cyprus. Hence assuming that we need to stay in the Euro (minimum for political reasons) then the article of Prof. Zenios offers some ideas. I also liked his linked article which provides a picture of the situation.
Now, one idea which am not aware if it is being discussed or not (but could be linked to the innovative financial products part of this article) is to try to find ways to replace the Euro without exiting the Euro. This could be done through the creation of a virtual system leveraging on the state taxes. The system should be focused on helping the local population to obtain the basics at a "cheaper" price than the foreigners would be able to do and at the same time assist companies to maintain stuff/business by offering tax reductions. The thinking behind the strategy, for the state, would be that since local companies will close down due to lack of liquidity then the state would receive less taxes and would have to pay more unemployment benefits. Hence the strategy should be to maintain the companies alive and people working even if taxes would be reduced. In this way the state would loose some but not all revenues. Such a virtual system could make use of coupons worth say 5-10 euro each which will be provided by the state to employees for buying basic goods / services and could be exchangable at supermarkets/cloaths shops. The employee would receive say an amount of these coupons to replace his salary. He would contribute to it by a relatively small amount (say a euro). The benefit for him is that the coupons part of the salary would be tax free and in theory his buying power is not lowered. The employer/company would pay a bigger amount (say x2 or x3). The amount spent would be tax free (so benefitting by lowering wages and taxes). The state would contribute the rest through an agreement with supermarkets/shops that would accept the coupons subject to reduction of taxes by the amount provided by the state. Something like this system is used in Belgium. The optimum maths would need to be calculated for Cyprus. Other options to back local population is to create card schemes where the locals pay a reduced price based on cards that can only be bought in Cyprus and for a long term prospective. This would discourage foreigners in buying these cards since their stay would be short.
Am sorry if these ideas are too basic ... Am an engineer not an economist...
In the previous article I commented that in my view we should exit the Euro as this is the only way to really control the situation. However as I said previously for political reasons, if such an exit means exit from the EU then it will be a suicide for Cyprus. Hence assuming that we need to stay in the Euro (minimum for political reasons) then the article of Prof. Zenios offers some ideas. I also liked his linked article which provides a picture of the situation.
Now, one idea which am not aware if it is being discussed or not (but could be linked to the innovative financial products part of this article) is to try to find ways to replace the Euro without exiting the Euro. This could be done through the creation of a virtual system leveraging on the state taxes. The system should be focused on helping the local population to obtain the basics at a "cheaper" price than the foreigners would be able to do and at the same time assist companies to maintain stuff/business by offering tax reductions. The thinking behind the strategy, for the state, would be that since local companies will close down due to lack of liquidity then the state would receive less taxes and would have to pay more unemployment benefits. Hence the strategy should be to maintain the companies alive and people working even if taxes would be reduced. In this way the state would loose some but not all revenues. Such a virtual system could make use of coupons worth say 5-10 euro each which will be provided by the state to employees for buying basic goods / services and could be exchangable at supermarkets/cloaths shops. The employee would receive say an amount of these coupons to replace his salary. He would contribute to it by a relatively small amount (say a euro). The benefit for him is that the coupons part of the salary would be tax free and in theory his buying power is not lowered. The employer/company would pay a bigger amount (say x2 or x3). The amount spent would be tax free (so benefitting by lowering wages and taxes). The state would contribute the rest through an agreement with supermarkets/shops that would accept the coupons subject to reduction of taxes by the amount provided by the state. Something like this system is used in Belgium. The optimum maths would need to be calculated for Cyprus. Other options to back local population is to create card schemes where the locals pay a reduced price based on cards that can only be bought in Cyprus and for a long term prospective. This would discourage foreigners in buying these cards since their stay would be short.
Am sorry if these ideas are too basic ... Am an engineer not an economist...