Τη διαφωνία της ΚΕΔΙΠΕΣ έναντι προνοιών που περιλαμβάνονται στη δέσμη νομοσχεδίων που αφορά την διμιουργία νέου πλαίσιου λειτουργίας των εταιρειών εξαγοράς και διαχείρισης πιστώσεων, καθώς και τις πιστωτικές διευκολύνσεις, εξυπηρετούμενες ή μη, εκφράζει η ΚΕΔΙΠΕΣ.
Σε σημείωμα του διευθύνοντα συμβούλου Μάριου Παπαδόπουλου, προς την κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών, στο πλαίσιο της σημερινής συνέχισης της συζήτησης της δέσμης επτά νομοσχεδίων, γίνεται αναφορά σε ασάφειες σε δύο εκ των επτά νομοσχεδίων και συγκεκριμένα στον περί Αγοραπωλησίας Πιστωτικών Διευκολύνσεων και για Συναφή Θέματα (Τροποποιητικό) Νόμο του 2024 και στον περί Διαχειριστών Πιστώσεων και Αγοραστών Πιστώσεων και για Συναφή Θέματα Νόμο του 2024, οι οποίες έχουν ως αποτέλεσμα να μη αντικατοπτρίζεται ο επιδιωκόμενος σκοπός τους.
Συγκεκριμένα, σημειώνεται ότι το νέο πλαίσιο για τους διαχειριστές πιστώσεων και αγοραστές πιστώσεων θα ισχύσει για όσα δάνεια θα πωληθούν από Αδειοδοτημένα Πιστωτικά Ιδρύματα(ΑΠΙ), μετά την ημερομηνία έναρξης ισχύος του νέου νόμου και εντεύθεν), καθώς και για οποιαδήποτε δάνεια «γεννηθούν» από αυτά, ενώ όλα τα υπόλοιπα δάνεια, δηλαδή όσα πωλήθηκαν ήδη από ΑΠΙ πριν την ημερομηνία έναρξης ισχύος του νέου νόμου και όσα θα «γεννηθούν» από αυτά, θα εμπίπτουν στον περί Αγοραπωλησίας Πιστωτικών Διευκολύνσεων και για Συναφή Θέματα Νόμο.
Σε ότι αφορά το τροποποιητικό νομοσχέδιο «περί Αγοραπωλησίας Πιστωτικών Διευκολύνσεων και για Συναφή Θέματα Νόμος του 2024», σημειώνεται ότι σκοπείται κατάργηση της άδειας για την εταιρεία εξαγοράς πιστώσεων.
Τονίζεται πως είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι οι υφιστάμενες εταιρείες που κατέχουν άδεια εταιρείας εξαγοράς πιστώσεων, όπως είναι η ΚΕΔΙΠΕΣ, αυτομάτως αδειοδοτούνται ως διαχειριστές.
«Πέραν της δυνατότητας τέτοιας εταιρείας να διορίσει διαχειριστή, είναι σημαντικό να είναι και η ίδια διαχειριστής, καθότι κάποιες εργασίες μπορεί να διεξάγονται από την ίδια την εταιρεία», αναφέρεται στην επιστολή του κ. Παπαδόπουλου.
Το συγκεκριμένο ζήτημα, σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο, συνδέεται άμεσα με το θέμα των προσβάσεων σε μητρώα της Δημοκρατίας (ΑΡΤΕΜΙΣ και Κτηματολόγιο), ενώ τονίζεται πως είναι σημαντικό να διασφαλιστούν οι πιο πάνω προσβάσεις για εταιρείες όπως η ΚΕΔΙΠΕΣ, οι οποίες έχουν διορίσει διαχειριστή του χαρτοφυλακίου τους, προκειμένου να έχουν και οι ίδιες προσβάσεις στα εν λόγω μητρώα, σε περιπτώσεις όπως λύσεις αναδιάρθρωσης ή διευθέτησης χρέους που εμπίπτουν σε εγκριτικά όρια της ΚΕΔΙΠΕΣ.
Κενά στο νέο πλαίσιο
Στην επιστολή εκφράζεται επίσης, η διαφωνία της ΚΕΔΙΠΕΣ αναφορικά με τη μη συμπερίληψή στο τροποποιημένο κείμενο του περί Διαχειριστών Πιστώσεων και Αγοραστών Πιστώσεων και για Συναφή Θέματα Νόμο του 2024, ουσιωδών προνοιών και ειδικά των άρθρων 18 και 19 του υφιστάμενου νόμου, που αφορούν στην «πώληση πιστωτικής διευκόλυνσης» και στη «γνωστοποίηση από εκχωρητή και αγοραστή προς δανειολήπτες, εγγυητές και παρόχους εξασφάλισης και δημοσίευση του χρόνου μεταβίβασης».
Όπως εξηγεί ο κ. Παπαδόπουλος, «τα θέματα που άπτονται του περιεχομένου των άρθρων 18 και 19 έχουν εξεταστεί ήδη σε αριθμό υποθέσεων από τα δικαστήρια και δεν θεωρούμε πρόσφορο να αφεθεί ένα τόσο σημαντικό κομμάτι του νόμου, απλώς σε παραπομπή σε άλλη νομοθεσία».
Αναφέρει ακόμα, ότι υπάρχουν αναφορές στο τροποποιημένο νομοσχέδιο, στις οποίες γίνονται παραπομπές στο νέο νόμο και πως ορίζεται ότι οι πρόνοιες θα «ισχύουν κατ' αναλογία».
«Δεν συμφωνούμε με αυτή την προσέγγιση, πρωτίστως διότι η ορολογία του νέου πλαισίου είναι ουσιωδώς διαφορετική, επιπρόσθετα δε διότι είναι επικίνδυνο η ερμηνεία ενός νομοθετήματος να αφήνεται να ερμηνεύεται με γενικότητα και κατ' αναλογία ενός άλλου νόμου», τονίζεται.
Όσον αφορά το τροποποιητικό νομοσχέδιο «περί Διαχειριστών Πιστώσεων και Αγοραστών Πιστώσεων και για Συναφή Θέματα Νόμος του 2024», σημειώνεται μεταξύ άλλων, ότι έχουν εντοπιστεί τροποποιήσεις σε κάποιους ορισμούς που δημιουργούν «σοβαρό κενό».
Ο κ. Παπαδόπουλος αναφέρεται σε συγκεκριμένα παραδείγματα, όπως στο ότι ο όρος δανειολήπτης αναφέρεται μόνο σε πρόσωπο το οποίο έχει συνάψει σύμβαση πίστωσης με πιστωτικό ίδρυμα, αλλά και πως η «σύμβαση πίστωσης» αναφέρεται σε σύμβαση όπως «εκδόθηκε αρχικά, τροποποιήθηκε, αντικαταστάθηκε, δυνάμει της οποίας πιστωτικό ίδρυμα χορηγεί πίστωση . . .», δηλαδή, ότι χορηγείται μόνο από πιστωτικό ίδρυμα.
Ενώπιον της επιτροπής αναθεωρημένα νομοσχέδια
Υπενθυμίζεται ότι η δέσμη των επτά νομοσχεδίων αποσκοπεί σε εναρμόνιση με την Οδηγία (ΕΕ) 2021/2167 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 24ης Νοεμβρίου 2021 για τους διαχειριστές πιστώσεων και την τροποποίηση των οδηγιών 2008/48/ΕΚ και 2014/17/ΕΕ, γνωστή ως οδηγία για τα μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ).
Η επιτροπή Οικονομικών εξετάζει σήμερα τα αναθεωρημένα κείμενα των επτά εναρμονιστικών νομοσχεδίων, στο πλαίσιο κατ’ άρθρον συζήτησης.
Σημειώνεται ότι η Κυπριακή Δημοκρατία θα έπρεπε να είχε εναρμονιστεί μέχρι την 29η Δεκεμβρίου 2023, με αποτέλεσμα να έχει λάβει προειδοποιητική επιστολή από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 24 Ιανουαρίου 2024 και να κινδυνεύει με κυρώσεις στο ενδεχόμενο που τα νομοθετήματα δεν εγκριθούν το αμέσως επόμενο διάστημα.
Επί τάπητος προτάσεις για ταμείο Αλληλεγγύης και κριτήρια προαγωγών
Πέραν των επτά αναθεωρημένων νομοσχεδίων, κατά την σημερινή της συνεδρία, η επιτροπή Οικονομικών θα συνεχίσει την εξέταση των δύο προτάσεων νόμου του βουλευτή του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου για εισαγωγή ρυθμίσεων στην ισχύουσα νομοθεσία αναφορικά με τη λειτουργία του Εθνικού Ταμείου Αλληλεγγύης και την μεταφορά του καταβλητέου ειδικού φόρου πιστωτικού ιδρύματος για σκοπούς αναπλήρωσης των απωλειών δικαιούχων προσώπων συνεπεία των μέτρων εξυγίανσης που εφαρμόστηκαν κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης του2013, καθώς και του 22,5% των ταμείων προνοίας μέσω το Σχεδίου Αυξημένης Αναπλήρωσης.
Η επιτροπή Οικονομικών θα εξετάσει επιπρόσθετα, μεταξύ άλλων την πρόταση νόμου που κατέθεσαν βουλευτές του ΔΗΚΟ, της ΕΔΕΚ και της ΔΗΠΑ για αναθεώρηση της βαρύτητας εκάστου κριτηρίου επιλογής για προαγωγή σε θέση προαγωγής στη δημόσια υπηρεσία για τα έτη 2024 και 2025 και επαναφορά στις υφιστάμενες ρυθμίσεις το έτος 2026, αλλά και τον προϋπολογισμό του ΓΕΡΗΕΤ για το 2024.