You are here

Τα εμπιστεύματα ανεβάζουν τα έσοδα της Κεφαλαιαγοράς

22/01/2024 06:41

Αυξημένα κατά 14% ή σε απόλυτους αριθμούς κατά €2 εκατ. αναμένεται ότι θα είναι τα έσοδα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς το 2024, σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο, κυρίως λόγω περίληψης αυξημένης κρατικής χορηγίας, αλλά και της αύξησης των εσόδων από τα τέλη από εμπιστεύματα.

Αυτό αναφέρεται σε σημείωμα που συνοδεύει τον προϋπολογισμό της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς για το 2024, ο οποίος θα τεθεί σήμερα επί τάπητος στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών.

Σημειώνεται ότι ο προϋπολογισμός της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς για το 2024 είναι ισοσκελισμένος και ανέρχεται στα €16.1 εκατ., ενώ για έτη 2025-2026 συνεχίζει να είναι ισοσκελισμένος και να ανέρχεται στα €16.5 εκατ. και €17.3 εκατ., αντίστοιχα.

Τα έσοδα το 2024 ανέρχονται στα €16.1 εκατ. και είναι αυξημένα κατά 14% ή σε απόλυτους αριθμούς κατά €2 εκατ. σε σχέση με το 2023, κυρίως λόγω περίληψης αυξημένης κρατικής χορηγίας κατά €1.6 εκ., καθώς και της αύξησης των εσόδων για εμπιστεύματα (Trust), για τα οποία καταβάλλεται τέλος στην Επιτροπή, εφόσον αναμένεται αύξηση του αριθμού τους.

Σημειώνεται ότι το μητρώο εμπιστευμάτων άρχισε να λειτουργεί το 2022, δυνάμει του άρθρου 61Γ(4)(α) του Περί Παρεμπόδισης και Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Παράνομες Δραστηριότητες Νόμου του 2007, με σκοπό α περιλαμβάνει ακριβείς και επικαιροποιημένες πληροφορίες σχετικά με τους πραγματικούς δικαιούχους του κάθε εμπιστεύματος.

Προστίθεται ότι για τα έτη 2025-2026 παρουσιάζονται περαιτέρω αυξημένα, λόγω της αναμενόμενης αύξησης των Εταιρειών Παροχής Επενδυτικών Υπηρεσιών, οι οποίες καταβάλλουν ετήσιο τέλος στην Επιτροπή και ανέρχονται στα €16.5 εκατ. και €17.3 εκατ., αντίστοιχα.

Όσον αφορά τις δαπάνες το 2024 ανέρχονται στα €16.1 εκατ., σε σύγκριση με €13.8 εκατ. το 2023, παρουσιάζεται δηλαδή αύξηση της τάξης του 16.3% ή σε απόλυτους αριθμούς αύξηση ύψους €2.3 εκατ. Τα έτη 2025-2026 συνεχίζουν να αυξάνονται και να ανέρχονται στα €16.5 εκατ. και €17.3 εκατ., αντίστοιχα.

Αύξηση 24,8% στις δαπάνες προσωπικού

Αναλυτικά οι δαπάνες αφορούν τις αποδοχές προσωπικού, περιλαμβανόμενης της αντιμισθίας των μελών του ΔΣ, οι οποίες για το 2024 ανέρχονται στα €10.7 εκατ. και είναι αυξημένες κατά 24.8% σε σχέση με το 2023, λόγω της πρόσληψης προσωπικού εντός του 2023 (περίληψη πρόνοιας για 12 μήνες το 2024, έναντι 3 ή 6 μηνών στον ΠΥ του 2023), καθώς και λόγω της αύξησης του τιμαριθμικού επιδόματος.

Οι δαπάνες λειτουργίας ανέρχονται στα €4.4 εκατ. και παραμένουν στα ίδια επίπεδα με το 2023, με το μεγαλύτερο μέρος τους να αφορά το ενοίκιο-κοινόχρηστα των γραφείων (€1 εκατ.), την αγορά υπηρεσιών (€1 εκατ.), συντηρήσεις μηχανογραφικού και άλλου εξοπλισμού (€0.4 εκατ.) και συνδρομές σε Διεθνείς Οργανισμούς (€0.4 εκατ.).

Από την άλλη οι κεφαλαιουχικές δαπάνες, ανέρχονται σε €0.9 εκ. και είναι αυξημένες κατά 12.4% ή σε απόλυτους αριθμούς κατά €0.1 εκατ., σε σχέση με το 2023.

Αγορά εξοπλισμού και προγραμμάτων

Αφορούν κυρίως αγορά μηχανογραφικού εξοπλισμού και Προγραμμάτων (€0.4 εκατ.), δημιουργία ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (€0.2 εκατ.), και τεχνολογικές Καινοτομίες Ανάπτυξης Αγοράς με τη δημιουργία Regulatory Sandbox και Εποπτικά Εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης (€0.3 εκατ.).

Σημειώνεται ότι η δημιουργία του Regulatory Sandbox, καθώς και μέρος του έργου της ανάπτυξης εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης σε cloud (Enhancement of the Supervisory Function of CYSEC) έχουν ενταχθεί στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Διευκρινίζεται ότι το Regulatory Sandbox (Creation of a Regulatory Sandbox to Enable Fin Tech), αφορά στη δημιουργία ενός προστατευμένου περιβάλλοντος για τις εταιρείες χρηματοοικονομικής τεχνολογίας (Fin Techs), μέσα στο οποίο μπορούν να δοκιμάσουν τις καινοτόμες χρηματοοικονομικές προτάσεις τους για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα υπό την καθοδήγηση και συνεργασία της ρυθμιστικής αρχής.

Δημιουργία συστήματος διαχείρισης και ελέγχου

Στο επεξηγητικό σημείωμα που προωθήθηκε στη Βουλή αναφέρεται επίσης ότι η Επιτροπή βρίσκεται σε διαδικασία απόκτησης συστήματος που υπολογίζει τον κίνδυνο κάθε εποπτευομένου (Risk Base Supervision framework) και βοηθά στη στόχευση της εποπτείας στους πιο επικίνδυνους εποπτευόμενους ή ακόμα και τομείς, το οποίο έχει προϋπολογισθεί στις €190 χιλιάδες.

Σημειώνεται ότι σημαντικό μέρος της πρόνοιας (€140.000) απαιτείται για την αναπροσαρμογή των ρίσκων (παραμέτρων) του πλαισίου βάσει των κατευθυντήριων γραμμών της Ευρωπαϊκής Αρχής Τραπεζών (αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026 με συνολικό κόστος €240.000).

Προστίθεται ότι το σύστημα διαχείρισης κινδύνου είναι δυναμικό σύστημα ως εκ τούτου αναμένεται, πέραν από την προσθήκη νέων εργαλείων, να επικαιροποιείται τακτικά έτσι να προσαρμόζεται με τις ισχύουσες νομοθεσίες και ρίσκα.

Τεχνολογικές καινοτομίες ανάπτυξης αγοράς

Αναφέρεται επίσης ότι στα πλαίσια της ανάπτυξης της αγοράς η ΕΚΚ ενθαρρύνει και προωθεί την ανάπτυξη και υιοθέτηση της χρηματοοικονομικής τεχνολογίας (FinTech) και της κανονιστικής τεχνολογίας (RegTech/SupTech), όπως τα ψηφιακά νομίσματα, τα crypto exchanges, το crowdfunding και την τεχνολογία κατανεμημένου καθολικού (distributed ledger technology - DLT ή blockchain), σε συνάρτηση με την Εθνική Στρατηγική της Κυβέρνησης.

Η χρήση των νέων αυτών τεχνολογιών αναμένεται να επιφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα τόσο για την αγορά (συμμόρφωση), όσο και για τον ίδιο τον επόπτη (εποπτεία).

Της Ελένης Χαραλάμπους