Αν και η παραλιακή ακτογραμμή από τον κάτω Πύργο μέχρι και τα παράλια της Πύλας «αγκαλιάζεται» από 120 κυματοθραύστες, στα σκαριά βρίσκονται άλλες τέσσερις μελέτες για επιπρόσθετους κυματοθραύστες.
Στην αντίπερα όχθη οι ειδικοί και οι περιβαλλοντικές οργανώσεις καλούν τους αρμοδίους να προβαίνουν σε μελέτες οι οποίες να τεκμηριώνουν εάν όντως χρειάζονται αυτά τα δαπανηρά και δυνητικά καταστροφικά έργα για το περιβάλλον.
Καταθέτουν επίσης την άποψη ότι η διάβρωση οφείλεται στα σκληρά έργα που κατασκευάζονται πάνω στις παραλίες.
Στις Θαλασσινές Σπηλιές ζητά η Αγία Νάπα
Η εκτελεστική μηχανικός των Δημοσίων Έργων Μαρία Ερμογένους μιλώντας στη StockWatch, ανέφερε ότι οι δύο από τις τέσσερις μελέτες αφορούν τα παράλια της Λάρνακας, η μία της Αγίας Νάπας και η άλλη την περιοχή Ασκός που εμπίπτει εντός των ορίων του δήμου Πέγειας.
Συγκεκριμένα είπε ότι «η μία μελέτη για την ακτογραμμή της Λάρνακας αφορά την εγκατάσταση συστήματος κυματοθραυστών στην παραλία από το Ζύγι μέχρι το αεροδρόμιο Λάρνακας και η άλλη στα παράλια της Πύλας.
Στο δήμο Αγίας Νάπας αφορά την εγκατάσταση κυματοθραυστών στην περιοχή «Πανταχού - Γλυκύ Νερό», πλησίον των θαλασσινών Σπηλιών και η τέταρτη αφορά τη βελτίωση του παραλιακού μετώπου στην περιοχή Ασκός που εμπίπτει εντός των ορίων του δήμου Πέγειας.
Τα προτεινόμενα έργα έχουν συνολικό κόστος €15 εκατ.
Ολοκληρώνεται ο κύκλος στην παραλία Ορόκλινης
Ειδικά για την ακτογραμμή της Λάρνακας, είπε ότι «αναμένεται πως μέχρι τον ερχόμενο Μάρτιο θα ολοκληρωθεί και ο τελευταίος κυματοθραύστης στα παράλια της Ορόκλινης.
Συνολικά, οι κυματοθραύστες θα είναι 12 (πέντε από το προηγούμενο σχέδιο και 7 με το σχέδιο που τρέχει).
Σχετικά με το αίτημα του διπλανού κοινοτικού συμβουλίου της Πύλας για κατασκευή επιπρόσθετων κυματοθραυστών ανέφερε ότι «αρχές του επόμενου χρόνου θα προκηρυχθεί προσφορά για μελέτη η οποία θα καταδείξει αν υπάρχει ανάγκη για ακόμη ένα σύστημα κυματοθραυστών πέραν των μικρών αποσπασματικών που ήδη υπάρχουν».
Στο τελικό στάδιο με την κατασκευή του 9ου κυματοθραύστη βρίσκεται και το σχέδιο στην παραλιακή ακτή της κοινότητας Περβολιών Λάρνακας.
Συνολικά από τα παράλια στο Ζύγι μέχρι το αεροδρόμιο Λάρνακας υπάρχουν 15 κυματοθραύστες. Στο μεταξύ τρέχει άλλη μια μελέτη που προτείνει επιπρόσθετο αριθμό κυματοθραυστών η οποία θα τεθεί στο μικροσκόπιο του τμήματος Περιβάλλοντος.
Υπό την αίρεση της περιβαλλοντικής αρχής τα έργα
Σημειώνεται ότι οι μελέτες και για τις τέσσερις περιοχές θα εξεταστούν στην επιτροπή Αξιολόγησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον από σχέδια και/ή προγράμματα, ενώ θα προηγηθεί η αξιολόγηση των περιβαλλοντικών μελετών για την Αγία Νάπα και τα Περβόλια Λάρνακας στην Ad Hoc επιτροπή για την Ειδική Οικολογική Αξιολόγηση από τη στιγμή που δύναται να επηρεάσουν περιοχές του δικτύου Natura 2000.
Τα έργα πάνω στη θάλασσα η αιτία του προβλήματος
Ο βουλευτής των Οικολόγων και πρόεδρος της κοινοβουλευτικής επιτροπής Περιβάλλοντος, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, δήλωσε στη StockWatch ότι «υπάρχουν και άλλες επιλογές για να προστατευθεί η παραλία από τη διάβρωση, αλλά δυστυχώς στην Κύπρο επιλέγουν την πιο δαπανηρή και επικίνδυνη για το περιβάλλον λύση».
Υπογράμμισε ότι θα πρέπει να εξετάζονται εναλλακτικοί τρόποι προστασίας της παραλίας όπως για παράδειγμα οι κυματοθραύστες να μην προεξέχουν πάνω από το νερό, να είναι πιο μικρές υπόγειες κατασκευές. Επίσης υπάρχει ένα έξυπνο συστήματα άντλησης που παράγει άμμο έτσι συγκρατείται το νερό στη θάλασσα.
Επεσήμανε ότι η διάβρωση των παραλιών η οποία όντως δημιουργεί τεράστια προβλήματα ξεκίνησε όταν άρχισε η κατασκευή υδατοφρακτών, με αποτέλεσμα να σταματήσει η ροή των ιζημάτων στη θάλασσα, ενώ το πρόβλημα έγινε πιο οξύ όταν άρχισαν να κατασκευάζονται μεγάλα έργα σε μικρή απόσταση από τη θάλασσα, όπως λιμάνια και οι σκληρές κατασκευές με κάθετες επιφάνειες στην άμμο.