You are here

Δεν πείστηκαν οι Λαρνακείς για διαχειριστή λιμανιού

03/12/2024 06:32

Προσπάθεια να κατευναστούν οι ανησυχίες των Λαρνακέων, καθώς και όλων όσων αντέδρασαν έντονα στην ανακοίνωση της απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου να αναθέσει σε ιδιώτη τη διαχείριση του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας, για χρονική περίοδο πέντε ετών, χωρίς την υποχρέωση υλοποίησης επενδύσεων, κατέβαλε χθες ο υπουργός Μεταφορών Αλέξης Βαφεάδης.

Οι αναφορές του ωστόσο, δεν φαίνεται να έχουν πείσει πλήρως τους παράγοντες της πόλης, που αναμένουν συγκεκριμένες εξηγήσεις και απαντήσεις από τον υπουργό, σε σχέση με τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες που έθεσαν ενώπιον του.

Ο υπουργός συναντήθηκε χθες στο Δημαρχείο της πόλης, με την Ad Hoc Επιτροπή για το λιμάνι και τη μαρίνα προκειμένου να ακούσει τις ανησυχίες του Δήμου μετά την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου την περασμένη εβδομάδα αναφορικά με το θέμα του λιμανιού και της μαρίνας.

Στις δηλώσεις του, ο κ. Βαφεάδης εξέφρασε την εκτίμηση πως «με τη σωστή συνεργασία μπορούμε να καταλήξουμε στη σωστή ρύθμιση και, με τρόπο που θα συμφωνηθεί, να μην υπάρχουν αυτές οι ανησυχίες ή τουλάχιστον να διαχειριστούμε αυτές τις ανησυχίες».

Κλειδί τα καθήκοντα και ο ρόλος του διαχειριστή

Ο κ. Βαφεάδης, σημείωσε ότι «η όλη υπόθεση θα ρυθμιστεί γύρω από τα καθήκοντα που θα έχει ο διαχειριστής στη μαρίνα», κάτι το οποίο εξέφρασε την εκτίμηση ότι θα είναι «εύκολο θέμα να ρυθμιστεί».

Όπως επεσήμανε εξάλλου, ο διαχειριστής «δεν θα είναι ούτε επενδυτής, ούτε και θα έχει έναν πολύ σημαντικό ρόλο στη μαρίνα, ούτως ώστε να μην μπορεί να συνεργαστεί μαζί με οποιοδήποτε εργοτάξιο θα έχουμε στον χώρο αυτό για την κατασκευή του yacht club και της τοπιοτέχνησης».

Έργα τα οποία σύμφωνα με τον υπουργό «προχωρούν όπως έχουν σχεδιαστεί».

Με Αρχή Λιμένων και πόρους ΕΕ το Βασιλικό

«Ένα πράγμα στο οποίο θέλουμε να προχωρήσουμε άμεσα και έχει να κάνει και με αυτή την απόφαση είναι η έναρξη του έργου στο Βασιλικό, το οποίο θέλουμε να αναλάβει η Αρχή Λιμένων», επεσήμανε.

Θέλουμε, συνέχισε ο κ. Βαφεάδης «να ζητήσουμε από την Ευρωπαϊκή Ένωση συγχρηματοδότηση εντός Ιανουαρίου, με σκοπό να ξεκινήσουμε το συντομότερο δυνατόν τα έργα εκεί και να τα δώσουμε και αυτά στην υπηρεσία του κυπριακού λαού».

Τόνισε ότι το έργο περισσότερο θα βοηθήσει τη Λάρνακα, ώστε να μεταφερθούν οχληρά φορτία, τα οποία δεν τα θέλει η πόλη και είναι πιο εύκολο αυτά να εξυπηρετηθούν στον χώρο του Βασιλικού.

Ετοιμάζονται όροι προσφορών - Τα κέρδη στο κράτος

Σε ότι αφορά τα ζητήματα που έθεσαν επί τάπητος οι παράγοντες της Λαρνακας, ο υπουργός ανέφερε ότι «μας προβληματίζουν και έχουμε πει στον δήμαρχο ότι σύντομα θα επανέλθουμε με πρόταση για τους όρους πρόσκλησης προσφορών, ούτως ώστε να συζητηθούν και να βρεθεί η χρυσή τομή».

Ταυτόχρονα, κάλεσε τον δήμαρχο και την Αd Ηoc Επιτροπή «να μην ανησυχούν, για το ποια θα είναι η κατάσταση που θα επικρατεί στο χώρο της μαρίνας και στο λιμάνι για τα επόμενα πέντε χρόνια».

Ο κ. Βαφεάδης ερωτήθηκε για ποιο λόγο η κυβέρνηση εκχωρεί το λιμάνι και τη μαρίνα Λάρνακας σε διαχειριστές οι οποίοι θα εισπράττουν εκατομμύρια κυρίως από το λιμάνι, χωρίς να απαιτείται να υλοποιήσουν έργα.

Απάντησε υποδεικνύοντας ότι «ο διαχειριστής δεν θα εισπράττει εκατομμύρια».

Διευκρίνισε ότι «ο διαχειριστής δεν κάνει επενδύσεις, δεν έχει κάτι να αποσβέσει και συνεπώς ο χρόνος του είναι πολύ πιο περιορισμένος».

«Τα λεφτά θα τα παίρνει το κράτος και όχι ο διαχειριστής γιατί θα είναι μια διαδικασία προσφορών», εξήγησε, επισημαίνοντας πως όταν «διαχειρίζεται κάποιος το λιμάνι, τα κέρδη πάνε στο κράτος και αυτό εξασφαλίζεται μέσα από μια διαδικασία προσφορών».

«Συνεπώς αυτό θα ξεκαθαριστεί ότι έτσι είναι», πρόσθεσε.

Μεγάλα σχέδια για την Αρχή Λιμένων

Ο υπουργός Μεταφορών είπε επίσης ότι «εμείς έχουμε μεγάλα σχέδια για την Αρχή Λιμένων», κάνοντας αναφορά σε έργα εκατοντάδων εκατομμυρίων.

Πιο αναλυτικά, ανέφερε ότι «θέλουμε να κάνει το Βασιλικό, θέλουμε να κάνουμε και το λιμάνι στο Λατσί, στην Πόλη Χρυσοχούς, είναι πολύ μεγάλα έργα».

Στο Βασιλικό, όπως είπε, το έργο είναι της τάξης των 300 - 350 εκατομμυρίων ευρώ, στην Πόλη Χρυσοχούς είναι της τάξης των 50 εκατομμυρίων.

«Είναι τεράστιες επενδύσεις τις οποίες πρέπει να διαχειριστεί η Αρχή Λιμένων», επεσήμανε ο κ. Βαφεάδης.

«Τα θέλουμε όλα, θέλουμε και τη Λάρνακα, θέλουμε και το Βασιλικό, θέλουμε και την Πόλη Χρυσοχούς και για να το πετύχουμε αυτό πρέπει να χρησιμοποιήσουμε τους ανθρώπινους και τους οικονομικούς πόρους που έχουμε στη διάθεσή μας», πρόσθεσε.

Άλλο η δημόσια διαβούλευση, άλλο η διαχείριση

Ερωτηθείς γιατί η συγκεκριμένη απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου λήφθηκε πριν τελειώσει η δημόσια διαβούλευση, ο Αλέξης Βαφεάδης απάντησε πως «η δημόσια διαβούλευση δεν συσχετίζεται με τη διαχείριση του λιμανιού».

Υπενθύμισε ότι «τον Ιούνιο, μετά που τερματίστηκε η Σύμβαση με την εταιρεία Κίτιον, υπήρξαν πολλά τηλεφωνήματα από ιδιώτες, οι οποίοι ενδιαφέρονταν να δηλώσουν ποιο θεωρούσαν ότι είναι το μέλλον για το λιμάνι και τη μαρίνα.

«Είπαμε ότι για να είμαστε δίκαιοι προς όλο το κόσμο, θα τρέξουμε μια διαδικασία η οποία θα επιτρέπει σε όλους να υποβάλουν τις εισηγήσεις τους», πρόσθεσε.

Εξήγησε πως «στη φάση ετοιμασίας των όρων εντολής για τους εμπειρογνώμονες που θα προσλάβουμε, θέλαμε να θέσουμε υπόψη τους οποιεσδήποτε ιδέες θα είχαμε. Τις ιδέες που θα θέσουμε υπόψη των εμπειρογνωμόνων θα τις δούμε μαζί με την Ad Hoc Επιτροπή. Η διαδικασία αυτή τέλειωσε χθες, τα Δημόσια Εργα θα επεξεργαστούν τα κείμενα όλων των περιεχομένων», είπε.

Στη συνέχεια, σύμφωνα με τον υπουργό, θα γίνει μια παρουσίαση με όλες τις απόψεις και θα αποφασιστεί «τι θέλουμε να ενταχθεί στους όρους εντολής και αυτό θα κάνουμε στη συνέχεια».

«Δεν συσχετίζεται το ένα με το άλλο, είναι εντελώς διαφορετικές διαδικασίες», ανέφερε.

Παράπονα για τη μη εκ των προτέρων ενημέρωση

Από την πλευρά του ο Δήμαρχος Λάρνακας, Ανδρέας Βύρας, είπε ότι «εκφράσαμε το παράπονο μας στον Υπουργό γιατί δεν είχαμε εκ των προτέρων ενημέρωση με την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για την απόφαση στο να μπει διαχειριστής προσωρινός για το λιμάνι και την μαρίνα».

«Η κυβέρνηση έχει το κάθε δικαίωμα να αποφάσισει τι θέλει για το λιμάνι - μαρίνα - αλλά επειδή επηρεάζει με τον άλφα βήτα τρόπον την πορεία της ανάπτυξης στην πόλη μας θεωρούσαμε ότι έπρεπε να το συζητήσουμε πριν ληφθεί η απόφαση στο Υπουργικό Συμβούλιο», επεσήμανε.

Αναφερόμενος στους ενδοιασμούς του Δήμου, ο κ. Βύρας είπε πως «θεωρούμε πως από τη στιγμή που θα μπει μία διαχείριση, συμβόλαια, προσφορές, με έναν διαχειριστή, για ορίζοντα πενταετίας, θα είναι εις βάρος του μεγάλου οράματος και του μεγάλου στόχου της πόλης, που είναι να δούμε κάποιες επενδύσεις, οι οποίες θα βοηθήσουν πραγματικά την οικονομία και της Λάρνακας και της Κύπρου».

«Η προσπάθειά μας πρέπει να είναι να φέρουμε όσο πιο κοντά την μόνιμη λύση, όχι να την απομακρύνουμε από το τραπέζι», επεσήμανε.

Πρόσθεσε ότι «εκφράσαμε ακόμα τις αμφιβολίες μας πως «με έναν τρίτο διαχειριστή μέσα στο έργο, που θα έχει τον κύριο λόγο στο τι θα γίνεται η μαρίνα, θα μπουν σοβαρά εμπόδια στην δημιουργία των έργων». 

Ο Υπουργός Μεταφορών, ανέφερε ο κ. Βύρας «άκουσε αυτές τις απόψεις της Ad Hoc Επιτροπής που είναι σχεδόν ομόφωνες».

Σε αναμονή απαντήσεων στις ανησυχίες

«Θα αναμένουμε την τελική θέση του Υπουργείου σ’ αυτά που έχουμε πει, στο πως σκοπεύει το Υπουργείο να αντιμετωπίσει τις ανησυχίες μας», ανέφερε ο κ. Βύρας, τονίζοντας πως «όταν στην επόμενη συνάντησή μας ο Υπουργός μας δώσει είτε εισηγήσεις, είτε απαντήσεις σ’ αυτά που έχουμε θέσει, τότε θα έχουμε και την τελική μας θέση και ως Αd Ηoc Επιτροπή και ως Δημοτικό Συμβούλιο».

Ο Δήμαρχος εξέφρασε ακόμα τη θέση της Επιτροπής, ότι «εάν πάμε σε προσφορές και σε έναν διαχειριστή, θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για τη μόνιμη λύση, ενώ υπάρχει και η ανησυχία ότι πουθενά στην Κύπρο δεν μπήκε σε ένα έργο διαχειριστής και να φύγει όταν έληξε το συμβόλαιό του».

Αντιθέτως, παρατήρησε, είμαστε σε διαπραγματεύσεις για ανανεώσεις, για προσθήκες και λοιπά».

«Τρέχουν» οι διαδικασίες για τα έργα

Ερωτηθείς για τα χρονοδιαγράμματα για το λιμάνι και τη μαρίνα, ο κ. Βαφεάδης εξήγησε πως «είχαμε πει ότι τρέχουμε τα άμεσα έργα, αυτά που μπορούν να γίνουν τώρα και στη συνέχεια τρέχουμε όλα τα έργα τα οποία θέλουν περισσότερο χρόνο».

«Είχαμε πει ότι θα προχωρήσουμε με τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, έχουμε απόφαση Υπουργικού Συμβουλίου 240 χιλιάδες ευρώ για να το προχωρήσει ο Δήμος Λάρνακας».

Πρόσθεσε ότι έχει ληφθεί απόφαση ότι θα προχωρήσει η εκβάθυνση της μαρίνας και τα έργα ανακαίνισης.

«Η μελέτη ετοιμάστηκε, έχει ολοκληρωθεί, περάσαμε και από το Τμήμα Περιβάλλοντος και πάμε στο Υπουργικό Συμβούλιο για έγκριση και αυτής της δράσης», σημείωσε.

Ανέφερε ότι ετοιμάζονται τα έγγραφα για πρόσκληση προσφορών από εμπειρογνώμονες ώστε να εργοδοτηθούν.

Συνεπώς, συνέχισε, «τα όσα έχουμε πει τρέχουν και όπως τα έχουμε περιγράψει».

Τα άμεσα έργα υπενθύμισε, είναι η εκβάθυνση, η ανακαίνιση πιο μεσοπρόθεσμα, ο διαγωνισμός για τον Ναυτικό Όμιλο και την τοπιοτέχνηση και στη συνέχεια, το μακροπρόθεσμο έργο που είναι, το τι θα κάνουμε μετά».

Εξήγησε ακόμα ότι «πρέπει να εργοδοτήσουμε εμπειρογνώμονες, οι οποίοι πρέπει να κάνουν την μελέτη τους, που θα υποβληθεί για να αξιολογηθεί και να συζητηθεί με την τοπική κοινωνία για να αποφασίσουμε και στη συνέχεια θα κάνουμε έγγραφα προσφορών, για να βρεθεί επενδυτής».

«Όταν το συζητήσαμε τον Ιούνιο στη Βουλή, όλοι είχαν συμφωνήσει ότι είναι μια περίοδος 4-5 χρόνια και αυτό είχαμε πει και εμείς ότι αυτή ήταν η εκτίμησή μας και έτσι προχωράμε. Δεν άλλαξε κάτι στο χρονοδιάγραμμα», σημείωσε.

Προς νέα τιμολογιακή πολιτική

Ο Υπουργός κλήθηκε να σχολιάσει επίσης, ανακοίνωση του Σωματείου Ιδιοκτητών Ελλιμενισμών Σκαφών, το οποίο ζητεί από τον ίδιο να εξετάσει ξανά το θέμα της μείωσης των τελών που πληρώνουν για τη μαρίνα Λάρνακας.

«Αυτό που μπορεί να γίνει τώρα με τον διαχειριστή της μαρίνας, είναι ότι μπορούμε πλέον σ’αυτή τη διαδικασία προσφορών να καθορίσουμε τέλη προσφορών, ανάλογα με τις κατηγορίες των ανθρώπων που θέλουμε να έχουμε στη μαρίνα», ανέφερε ο υπουργός.

Δηλαδή, όπως εξήγησε, «μπορούμε να πούμε ότι δημιουργούμε κατηγορία άλφα, κατηγορία βήτα, κατηγορία γάμμα, ανάλογα και με το μέγεθος και πιθανώς και με τα εισοδηματικά κριτήρια, ούτως ώστε να μπορέσουμε να ικανοποιήσουμε και περισσότερους Κύπριους».

«Πιστεύω ότι η Λάρνακα θα θέλει να προσελκύσει και άλλους ιδιοκτήτες σκαφών στη μαρίνα, δεν σημαίνει ότι πρέπει να χάσουμε τους Κύπριους», επεσήμανε.

Προς αυτή την κατεύθυνση, σημείωσε, «θα το δουλέψουμε σε συνεργασία και με την ad hoc Επιτροπή για να μπορέσουμε να καταλήξουμε σε μία τιμολογιακή πολιτική, η οποία στο τέλος της ημέρας θα καθορίσει και τι μαρίνα θα έχουμε».

Μ.Χ.