Το διαρκώς εξελισσόμενο τοπίο της εκπαίδευσης και η επιτακτική ανάγκη προσαρμογής στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις επισημάνθηκαν κατά τη διάρκεια συζήτησης πάνελ του 19th Annual Cyprus Summit που διοργάνωσε ο Economist. Κατά τη διάρκεια της συνεδρίας, με τίτλο «Χτίζοντας μια Εκπαιδευτική Κληρονομιά – Δημιουργώντας Δίκτυα Αριστείας», ειδικοί από την Κύπρο και το εξωτερικό εμβάθυναν στον κρίσιμο ρόλο της εκπαίδευσης στη διαμόρφωση του μέλλοντος και των νέων προκλήσεων τα επόμενα χρόνια.
Η Αντιπρόεδρος της Πλατφόρμας Δια Βίου Μάθησης (LLLP) Monica Verzola, τόνισε τη σημασία της εκπαίδευσης για την προώθηση της κοινωνικής δικαιοσύνης, της ιδιότητας του πολίτη και της απασχόλησης.
Τόνισε την αυξανόμενη ζήτηση για νέες δεξιότητες που δημιουργούνται λόγω της ψηφιακής και πράσινης μετάβασης, υπογραμμίζοντας την ανάγκη να καλυφθεί το χάσμα των φύλων στους τομείς STEM (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική, Μαθηματικά) για να επιταχυνθεί η έρευνα και η καινοτομία στις πράσινες και ψηφιακές τεχνολογίες.
Αναφέρθηκε σε έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη βιωσιμότητα και την ευημερία που τόνισε ότι δυνατότητα μείωσης του χάσματος μεταξύ των φύλων στο STEM, θα ενισχύσει ενδεχομένως το ευρωπαϊκό ΑΕΠ έως και 820 δισεκατομμύρια ευρώ σε 30 χρόνια. Ωστόσο, αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω της εφαρμογής πολιτικών που υποστηρίζουν τις γυναίκες στο STEM σε όλες τις ηλικιακές ομάδες και επαγγέλματα.
Η κα. Verzola τόνισε ότι η αντιμετώπιση της εκτεταμένης έλλειψης δεξιοτήτων είναι απαραίτητη για την οικονομική σταθερότητα και την κοινωνική συνοχή, τονίζοντας την ανάγκη να εξοπλιστούν οι εκπαιδευόμενοι και οι εργαζόμενοι με δεξιότητες δια βίου μάθησης ώστε να προσαρμοστούν σε έναν συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο.
Η επικεφαλής του Κέντρου Δεξιοτήτων του ΟΟΣΑ, El-Iza Mohamedou, σημείωσε ότι η αξία ενός πανεπιστημιακού πτυχίου αμφισβητείται όλο και περισσότερο, εν μέρει λόγω της αύξησης του κόστους των διδάκτρων και των μεταβαλλόμενων αναγκών για δεξιότητες σε μια κοινωνία που γερνάει. Όπως είπε, οι μεγάλες τάσεις, συμπεριλαμβανομένης της πράσινης μετάβασης και της ψηφιοποίησης, αναδιαμορφώνουν την αγορά εργασίας, απαιτώντας αναβάθμιση δεξιοτήτων και επανεκπαίδευση. Η κα. Mohamedou τόνισε τη σημασία της βελτίωσης της συνάφειας των εκπαιδευτικών προγραμμάτων με την αγορά εργασίας, της ενίσχυσης της πρόσβασης, της ευελιξίας, και του επαγγελματικού προσανατολισμού.
Η Διευθύντρια Ανώτερης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας Κύπρου, Τέρψα Κωνσταντινίδου, παρουσίασε ευρήματα από μελέτη του Υπουργείου για τους αποφοίτους. Σύμφωνα με αυτήν, πάνω από το 80% των αποφοίτων εργάζονται, αλλά το 45% δηλώνει υπερεκπαιδευμένο για την εργασία του. Η κα. Κωνσταντινίδου τόνισε ότι οι σύγχρονοι πτυχιούχοι απαιτείται να έχουν όχι μόνο συγκεκριμένες «σκληρές δεξιότητες», αλλά και επάρκεια στις «πράσινες δεξιότητες» για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της ταχέως μεταβαλλόμενης αγοράς εργασίας.
Σημείωσε ότι ένα γενικό πτυχίο πανεπιστημίου δεν επαρκεί πλέον ενόψει των αναδυόμενων ευκαιριών εργασίας. Τόνισε επίσης την ανάγκη για τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης να προσαρμόσουν και να αναπτύξουν σύντομα, ευέλικτα προγράμματα σπουδών, όπως τα μικροδιαπιστευτήρια. Όπως είπε, αυτά τα προγράμματα μπορούν να ανταποκριθούν γρήγορα στην εξελισσόμενη αγορά εργασίας, προσφέροντας στους εκπαιδευόμενους ευκαιρίες να αποκτήσουν ακριβείς δεξιότητες και γνώσεις που ταιριάζουν με τις απαιτήσεις των αναδυόμενων επαγγελμάτων.
Η κα. Κωνσταντινίδου υπογράμμισε περαιτέρω τη σημασία της παροχής προσβάσιμης εκπαίδευσης σε άτομα κάθε ηλικίας και υπόβαθρου, επιτρέποντάς τους να συνεχίσουν το μαθησιακό τους ταξίδι καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Με την άρση των φραγμών μέσω της εφαρμογής μικροδιαπιστευτηρίων, είπε, η τριτοβάθμια εκπαίδευση μπορεί να προωθήσει τη δια βίου μάθηση και να εξασφαλίσει ότι τα άτομα μπορούν να αποκτούν και να ενημερώνουν συνεχώς τις γνώσεις τους τόσο για σκοπούς προσωπικής ανάπτυξης όσο και για σκοπούς απασχόλησης.
Τόνισε επίσης ότι το Υπουργείο Παιδείας στην Κύπρο αναγνωρίζει τον επείγοντα χαρακτήρα αυτής της στροφής προς την εξατομικευμένη εκπαίδευση και έχει προσδιορίσει την ανάπτυξη, εφαρμογή και αναγνώριση των μικροδιαπιστευτηρίων ως κορυφαία προτεραιότητα στο σύστημα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας.