You are here

Δεν ικανοποίησε το πλάνο για ανώτερη εκπαίδευση

29/08/2024 10:41

Ανέτοιμη παρουσιάστηκε κατά την χθεσινή συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, η αρμόδια υπουργός Αθηνά Μιχαηλίδου, να παρουσιάσει τον στρατηγικό σχεδιασμό της κυβέρνησης για την ανώτατη εκπαίδευση. Η ενημέρωση των βουλευτών περιορίστηκε γύρω από το πλάνο εργασίας του υπουργείου για το εν λόγω ζήτημα.

Σημειώνεται ότι η χθεσινή συνεδρία της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής είχε προγραμματισθεί για ενημέρωση από την υπουργό Παιδείας για την Στρατηγική για την Ανώτερη Εκπαίδευση, στο πλαίσιο και αποφάσεων που προωθούνται, όπως η κάθοδος παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στην Κύπρο και η εισαγωγή ξενόγλωσσων προγραμμάτων στο πανεπιστήμιο Κύπρου και το ΤΕΠΑΚ.

Τα εν λόγω ζητήματα είχαν προκαλέσει ένταση στην Βουλή κατά την προηγούμενη κοινοβουλευτική περίοδο, όταν άνοιξε η συζήτηση νομοσχεδίου για την εισαγωγή παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων, με βουλευτές να κατηγορούν το υπουργείο Παιδείας για προχειρότητα και απουσία δημόσιας συζήτησης και να ζητούν ενημέρωση για τον στρατηγικό σχεδιασμό της κυβέρνησης για την ανώτατη εκπαίδευση, αναφορές τις οποίες απέρριψε η υπουργός.

Σημειώνεται ότι τα νομοσχέδια για εισαγωγή ξενόγλωσσων προγραμμάτων στα δύο δημόσια πανεπιστήμια, τέθηκαν πρόσφατα σε δημόσιο διάλογο και μετά τον νομοτεχνικό έλεγχο υπολογίζεται να προωθηθούν στην Βουλή για εξέταση, με στόχο την έγκρισή τους εντός φθινωπόρου.

Όπως ανέφερε στην παρουσίασή της η υπουργός Παιδείας, αυτή τη στιγμή υπάρχουν στην Κύπρο τρία δημόσια πανεπιστήμια, δώδεκα ιδιωτικά και 45 σχολές ανώτερης εκπαίδευσης.

Πλάνο εργασίας αντί στρατηγικού σχεδιασμού

Απαντώντας σε επικρίσεις βουλευτών ότι δεν είχε να παρουσιάσει στρατηγική,  η υπουργός είπε ότι για πρώτη φορά προσεγγίζονται σφαιρικά όλα τα θέματα της ανώτερης εκπαίδευσης, σημειώνοντας πως ενημέρωση αφορά σε πλάνο εργασίας και όχι στρατηγικό σχεδιασμό.

Τόνισε πως ο στόχος είναι η βελτίωση και η αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη βάση τεσσάρων πυλώνων. Συγκεκριμένα, της ποιότητας και αριστείας, της διασύνδεσης με την αγορά εργασίας, της διεθνοποίησης, καθώς και των υποτροφιών με δυνατότητα εργοδότησης σε ξένους φοιτητές.

Όπως ανέφερε, οι οριζόντιες δράσεις που περιλαμβάνει το πλάνο αφορούν διακρατικές συμφωνίες και αναγνώριση τίτλων σπουδών, ειδικές υποτροφίες σε φοιτητές προγραμμάτων με μεγάλη ζήτηση, την αξιοποίηση του επιστημονικού δυναμικού για διαμόρφωση πολιτικής, τη διασύνδεση των ερευνητικών δραστηριοτήτων με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις, αλλά και συμπράξεις και συνέργειες μεταξύ των κυπριακών πανεπιστημίων.

Ειδικότερα, αναφορικά με τον πυλώνα ποιότητας και αριστείας, είπε ότι για τα κρατικά πανεπιστήμια θα τεθούν αυστηρά κριτήρια για την ίδρυση νέων πανεπιστημιακών σχολών, όπως και για την αξιολόγηση ακαδημαϊκών ιδρυμάτων και προγραμμάτων.

Υποστήριξε επίσης, τη διασύνδεση των αποφάσεων με τις προτεραιότητες της κυβέρνησης και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, ενώ έκανε αναφορά στον καλύτερο δημοσιονομικό έλεγχο των κρατικών πανεπιστημίων και την προώθηση νομοθεσίας για ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα.

Σχετικά με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, έκανε επίσης λόγο για τροποποιήσεις στη νομοθεσία, όπως νομοσχέδιο για ιατρική πανεπιστημιακή εκπαίδευση με περιορισμούς, αλλά και τη λειτουργία παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων.

Χαρακτήρισε ακολούθως σημαντική την ενημέρωση των πανεπιστημίων για τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, ανάγκη στην οποία αναφέρθηκε τις προάλλες και ο υπουργός Οικονομικών, ενώ στον τομέα της διεθνοποίησης μίλησε για διασύνδεση της έννοιας του branding σε επίπεδο χώρας με την ανώτερη εκπαίδευση, με τη συνεισφορά ιδιωτικών πανεπιστημίων.

Σχετικά με τις υποτροφίες και την εργοδότηση ξένων φοιτητών, είπε ότι θα γίνει μια επιλογή χωρών-στόχων και θα κατατεθεί σχετική πρόταση στο Υπουργικό Συμβούλιο.

Αναμένουν αναλυτική στρατηγική με χρονοδιαγράμματα

Στις δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας, ο βουλευτής ΔΗΣΥ Γιώργος Κάρουλλας είπε ότι το στρατηγικό πλάνο όπως παρουσιάστηκε ήταν γενικό, προσθέτοντας πως αναμένουν το στρατηγικό σχεδιασμό σε αναλυτική μορφή, με όλες τις δράσεις, τη στοχοθεσία και σαφή χρονοδιαγράμματα.

Πρόσθεσε ότι το κόμμα του έχει καταθέσει εδώ και μήνες εγγράφως τις εισηγήσεις του για το θέμα, τονίζοντας πως η Κύπρος πρέπει να καταστεί ένα διεθνές, περιφερειακό κέντρο για την ανώτερη εκπαίδευση.

«Αναμένουμε προς την κατεύθυνση αυτή τις συγκεκριμένες αναλυτικές δράσεις, τη διασύνδεση με την αγορά εργασίας, αλλά και σαφή κριτήρια για τη λειτουργία των παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων ως ένα σημαντικό βήμα, καθώς και το τροποποιημένο κείμενο για τα ξενόγλωσσα προγράμματα στα δημόσια πανεπιστήμια εντός Σεπτεμβρίου», τόνισε.

Από πλευράς του ο βουλευτής ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης κατά την συζήτηση θέματος ενώπιον της επιτροπής ζήτησε συγκεκριμένη στρατηγική για την ανώτερη εκπαίδευση, ενώ υποστήριξε πως δεν έγινε διάλογος με τις πολιτικές δυνάμεις για το θέμα.

Σε δηλώσεις μετά την συνεδρία ανέφερε πως όσο δεν υπάρχει στρατηγικός σχεδιασμός και προκύπτουν μεμονωμένα ζητήματα, η τριτοβάθμια εκπαίδευση θα είναι μια ωρολογιακή βόμβα, οικονομική και εκπαιδευτική, στα θεμέλια της κυπριακής κοινωνίας. Πρόσθεσε πως χρειάζεται σχεδιασμός για να μην καταρρεύσουν τα πάντα σαν «χάρτινος πύργος».

Ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής, βουλευτής ΔΗΚΟ Χρύσανθος Σαββίδης είπε ότι για πρώτη φορά κυβέρνηση παρουσιάζει πλάνο στρατηγικής για το πώς θα διαχειριστεί την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

«Πρέπει να μπει ένα όριο και κριτήρια στην ίδρυση νέων πανεπιστημίων αλλά και τα υφιστάμενα προγράμματα να αξιολογούνται πιο τακτικά», τόνισε σχετικά, προσθέτοντας ότι το ΔΗΚΟ είναι θετικό στην προοπτική δημιουργίας αγγλόφωνων προγραμμάτων στα δημόσια πανεπιστήμια, με τα βασικά ζητήματα σε μια τέτοια περίπτωση να αφορούν στον τρόπο εισαγωγής και το ύψος των διδάκτρων.

Ο βουλευτής της ΕΔΕΚ Ανδρέας Αποστόλου μιλώντας ενώπιον της επιτροπής ρώτησε αν εξετάζεται από το Υπουργείο η εφαρμογή ορίου στις μελλοντικές και υφιστάμενες άδειες πανεπιστημίων, ενώ ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Μάριος Μαυρίδης εστίασε στη σημασία διασύνδεσης με την αγορά εργασίας και την ενίσχυσης του θεσμού της μαθητείας, ενώ ζήτησε πιο αυστηρούς ελέγχους στα πανεπιστήμια από τον φορέα διασφάλιση ποιότητας.

Της Ελένης Χαραλάμπους