Πίστωση μέχρι τις 10 Ιανουαρίου 2025, ώστε να δοθούν συγκεκριμένες απαντήσεις για σειρά ζητημάτων, δίνει η ΟΕΛΜΕΚ μέσω επιστολής της προς την Υπουργό Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, ενώ προειδοποιεί με έντονη αντίδραση, στην περίπτωση που συνεχιστεί η ίδια «μη παραγωγική στάση» του ΥΠΑΝ.
Η επιστολή της ΟΕΛΜΕΚ προς την κ. Μιχαηλίδου, στάλθηκε με αφορμή επιστολή της αρμόδιας Υπουργού που απέστειλε στην οργάνωση την περασμένη Παρασκευή, με αφορμή τις θέσεις της ΟΕΛΜΕΚ όσον αφορά τη διαδικασία και τη μεθοδολογία που ακολουθεί το Υπουργείο Παιδείας στον διάλογο για το σχέδιο αξιολόγησης του εκπαιδευτικού.
Η Οργάνωση, αφού παραθέτει στην Υπουργό μέσω της επιστολής μια σειρά από θέματα, αναφέρει πως δίδει πίστωση μέχρι την 10 Ιανουαρίου, ως ύστατη προσπάθεια να προχωρήσουν τα θέματα αυτά και να πάρει «συγκεκριμένες και όχι γενικόλογες απαντήσεις», ενώ τονίζει πως «σε περίπτωση, που συνεχιστεί η κοροϊδία και η ίδια μη παραγωγική στάση του ΥΠΑΝ, η αντίδρασή μας θα είναι έντονη».
Αναφέρει περαιτέρω ότι «η υπομονή και η ανοχή της Οργάνωσής έχει εξαντληθεί» και κάνει λόγο για «εμπαιγμό» της ΟΕΛΜΕΚ από το Υπουργείο, ο οποίος όπως σημειώνει «δεν μπορεί γίνεται επ’ αόριστον ανεκτός».
Απαντώντας στην επιστολή της Υπουργού Παιδείας για το νέο Σύστημα Αξιολόγησης Εκπαιδευτικών, η ΟΕΛΜΕΚ αναφέρει ότι «δυστυχώς, η πιο πάνω επιστολή αποτελεί μία ακόμα απόδειξη, για την τάση που επιδεικνύετε όλο το προηγούμενο διάστημα, να παρουσιάζετε δηλαδή μια πλασματική ή εικονική πραγματικότητα, η οποία δεν αντικατοπτρίζει τα όσα πραγματικά συμβαίνουν» και σημειώνει πως «το ίδιο πράξατε με το θέμα της στελέχωσης των σχολείων, όπου δηλώνατε στα τέλη Αυγούστου ότι τα σχολεία είναι πλήρως στελεχωμένα, ενώ διορισμοί γίνονται ακόμα και στα τέλη Νοεμβρίου».
«Το ίδιο έγινε», προσθέτει, «και με τα Αναλυτικά Προγράμματα, όπου μιλούσατε για επικαιροποίηση, εκσυγχρονισμό, μείωση ύλη, ενώ το αποτέλεσμα που παρουσιάσατε δεν επιβεβαιώνει σε καμία περίπτωση τις υποσχέσεις. Το ίδιο ισχύει με τους επιτηρητές ασφαλείας στα Γυμνάσια, όπου δηλώνατε στη Βουλή το Σεπτέμβριο ότι έχουν τοποθετηθεί, κάτι που στα τέλη Νοεμβρίου ακόμα δεν συμβαίνει. Το ίδιο κάνετε συνεχώς στα πλείστα θέματα, σε μια ατέρμονη προσπάθεια ωραιοποίησης της πραγματικότητας».
Όπως συμπληρώνει στην επιστολή της η ΟΕΛΜΕΚ «δεν αποτελεί έκπληξη η πιο πάνω πρακτική σας, αφού προσπαθείτε ως πολιτικό πρόσωπο να υπερασπιστείτε το έργο σας και να καλύψετε δικές σας αδυναμίες ή/και λάθη» και συνεχίζει αναφέροντας ότι «ενώ μπορούμε να κατανοήσουμε τις προθέσεις σας, δεν πρόκειται να ανεχτούμε αυτή την προσπάθεια που καταβάλλετε μέσω της επιστολής σας, καθώς και μέσω δημόσιων τοποθετήσεών σας, που είναι η μετάθεση των δικών σας ευθυνών για τον δυσλειτουργικό διάλογο για το σύστημα αξιολόγησης, αλλού».
Εξάλλου, σημειώνει πως η Υπουργός Παιδείας το πράττει σε πολλά θέματα το τελευταίο χρονικό διάστημα, «για να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα».
«Για τα Αναλυτικά Προγράμματα φταίνε οι Επιθεωρητές, για τα κλιματιστικά και τους επιτηρητές ασφαλείας οι Σχολικές Εφορείες. Για το θέμα της αξιολόγησης η ΟΕΛΜΕΚ. Τολμάτε μάλιστα να χαρακτηρίσετε τη στάση της Οργάνωσής μας μη παραγωγική. Ειδικά εσείς δεν θα έπρεπε επικαλείστε την παραγωγικότητα, όχι μόνο για το θέμα της αξιολόγησης, αλλά και για σειρά άλλων θεμάτων που θα παραθέσουμε στη συνέχεια», αναφέρει περαιτέρω η Οργάνωση.
Σε σχέση με το θέμα της αξιολόγησης, η ΟΕΛΜΕΚ διερωτάται πώς είναι δυνατόν η Υπουργός να μιλά για μη παραγωγική στάση της ΟΕΛΜΕΚ, όταν οι προτάσεις που καταθέτει «είναι γεμάτες ελλείψεις, ασάφειες, αοριστίες και δεν αναλύονται λεπτομερώς σε κανένα σημείο τους», ενώ συνεχίζει να θέτει ερώτημα όπως «πώς μπορεί να γίνει παραγωγικός διάλογος, όταν σας θέτουμε γραπτώς σε επιστολή μας με ημερ. 18/10/24 αναλυτικά τις θέσεις μας για το Στάδιο Α’, μαζί με σειρά ερωτημάτων και να λαμβάνουμε ως απάντηση νέο κείμενο στις 25/10/24 για το εν λόγω στάδιο, στο οποίο δεν γίνεται καμία απολύτως αναφορά στην επιστολή μας και δεν υπάρχει καμία απάντηση στα ερωτήματα που σας υποβάλαμε;».
«Πώς θα γίνει παραγωγικός διάλογος όταν, ενώ δεν έχει ολοκληρωθεί ο διάλογος για το Στάδιο Α’, ο οποίος ουσιαστικά δεν έχει καν ξεκινήσει, μας αποστέλλετε πρόχειρα κείμενα για τα επόμενα στάδια; Πώς θα γίνει παραγωγικός διάλογος, όταν οι προτάσεις σας δεν συνοδεύονται από οικονομική μελέτη για τον διδακτικό/διοικητικό χρόνο, ενώ γνωρίζετε ότι άλλες προσπάθειες στο παρελθόν απέτυχαν για αυτόν ακριβώς τον λόγο; Πώς θα γίνει παραγωγικός διάλογος, όταν καταθέτετε προτάσεις που δεν διασφαλίζουν την εφαρμογή ενός αξιοκρατικού συστήματος αξιολόγησης (π.χ. σύνθεση δευτεροβάθμιου σώματος εξέτασης ενστάσεων); Πώς θα γίνει παραγωγικός διάλογος, τη στιγμή που επαναφέρετε απαράδεκτες πρόνοιες που είχαν απορριφθεί στο παρελθόν;», λέει η ΟΕΛΜΕΚ.
Σημειώνει ότι η ίδια βλέποντας την πιο πάνω «αντιπαραγωγική διαδικασία», για την οποία όπως αναφέρει «αποκλειστικά υπεύθυνη» είναι η Υπουργός Παιδείας, έπραξε απλά το αυτονόητο και ζήτησε μια συνολική και ολοκληρωμένη πρόταση από το ΥΠΑΝ, με όλες τις λεπτομέρειες, χωρίς κενά και ασάφειες, συμπεριλαμβανομένης και της οικονομικής μελέτης, για να τοποθετηθεί υπεύθυνα και σοβαρά.
Όπως αναφέρει, «η απόφασή της Οργάνωσής μας εδράζεται όχι μόνο στην εμπειρία της από τον αντιπαραγωγικό και σαλαμοποιημένο «διάλογο» που κάνετε επί του θέματος της αξιολόγησης, αλλά και από τον διάλογο που κάνουμε μαζί σας εδώ και πολλούς μήνες για διάφορα θέματα, για τα οποία δεν πήραμε ποτέ συγκεκριμένες και ουσιαστικές απαντήσεις με αποτέλεσμα μια σειρά σοβαρών ζητημάτων της Μέσης Εκπαίδευσης να παραμένουν ανοικτά και άλυτα».
Εξάλλου, αναφερόμενη στο Σχολείο Εναλλακτικής Φοίτησης και Επανένταξης αναφέρει πως είναι «ένα θέμα στο οποίο, πέραν της αναποτελεσματικότητας, δείξατε παρόμοια προσβλητική συμπεριφορά όπως η πιο πάνω για την αξιολόγηση, την οποία φαίνεται να επιστρατεύετε όταν έρχεστε αντιμέτωπη με αποτυχημένες πολιτικές ή αποφάσεις σας. Συγκεκριμένα, η ανακοίνωση του Υπουργείου σας αναφορικά με το Σχολείο Εναλλακτικής Φοίτησης και Επανένταξης, την οποία εκδώσατε στις 14/10/2024, προκάλεσε οργή και αγανάκτηση στον εκπαιδευτικό κόσμο και όχι μόνο, δεδομένου ότι την αποκλειστική ευθύνη για τις δυσάρεστες εξελίξεις την είχατε εσείς και όχι οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και οι μαθητές, όπως αναφέρατε στην ανακοίνωση», προσθέτοντας πως «πέραν τούτου, στο συγκεκριμένο θέμα κάθε άλλο εκτός από παραγωγική ήταν η στάση σας, αφού παραβιάσατε κάθε κανόνα εισαγωγής αλλαγών / καινοτομιών στην εκπαίδευση, δεν ενημερώσατε ποτέ τους εμπλεκόμενους για το περιεχόμενο του προγράμματος, όπως είχατε υποσχεθεί, και δεν ενημερώσατε τους εμπλεκόμενους για την επιλογή του χώρου».
Για το θέμα της μαθητικής παραβατικότητας, αναφέρει πως ενώ η Υπουργός Παιδείας δεσμεύτηκε για μια σειρά μέτρων «ουσιαστικά δεν έγινε τίποτα», αφού ακόμα και χρήσιμοι θεσμοί (π.χ. ΟΑΠ) έχουν υποβαθμιστεί επί των ημερών της, ενώ προσθέτει ότι «με μια σειρά άστοχων ενεργειών του Υπουργείου σας οδηγήσατε σε αδιέξοδο την εφαρμογή του Εναλλακτικού Προγράμματος για τους μαθητές με ακραία παραβατική συμπεριφορά, το οποίο ήταν εισήγηση της ΟΕΛΜΕΚ».
Επιπλέον, αναφέρεται στο θέμα της εγκατάστασης καμερών στις Σχολικές Ομάδες, το οποίο όπως υποστηρίζει δεν έχει προχωρήσει, ακόμα και στα ελάχιστα σχολεία που δεσμεύτηκε η Υπουργός και συμπληρώνει πως, «ενώ δημόσια ανακοινώσατε την τοποθέτηση επιτηρητών ασφαλείας (φυλάκων) σε όλα τα Γυμνάσια, σε δεκάδες σχολεία ακόμη δεν έχουν τοποθετηθεί και συμφωνούσατε για την ανάγκη αναβάθμισης της λειτουργίας της ΟΑΠ, ώστε να λειτουργεί πιο έγκαιρα, από τις αρχές Σεπτεμβρίου, και πιο αποτελεσματικά, χωρίς πολύπλοκες γραφειοκρατικές διαδικασίες».
Επίσης, αναφέρει ότι η κ. Μηχαηλίδου δεν έχει τηρήσει τη δέσμευση, που ανέλαβε στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στις 26/9/2024, όπου είχε αναφέρει ενώπιον όλων των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων ότι θα αποστείλει πρόταση για το φλέγον θέμα του Συστήματος Διορισμού των Εκπαιδευτικών στις αρχές Οκτωβρίου και, συγκεκριμένα, την «επόμενη εβδομάδα».
Στο μεταξύ, αναφέρει ότι έχει αφήσει «μετέωρη» την εφαρμογή της Συμφωνίας τους, για αύξηση των μόνιμων θέσεων, ώστε να μειωθεί σταδιακά ο τεράστιος αριθμός των συμβασιούχων, το ποσοστό των οποίων αγγίζει αυτή τη σχολική χρονιά τον μεγάλο ποσοστό του 20%.
«Η Κυβέρνησή σας δεν έχει συμπεριλάβει καμία πρόβλεψη στον προϋπολογισμό του 2025 για αύξηση των μονίμων θέσεων, με στόχο να μειωθεί σταδιακά το ποσοστό των συμβασιούχων στο συμφωνημένο 7%. Όλα αυτά, ενώ γνωρίζετε ότι χωρίς την αύξηση των μόνιμων οργανικών θέσεων το νέο σύστημα διορισμού ουσιαστικά θα οδηγηθεί σε αδιέξοδο, πέρα από τα άλλα προβλήματα που πρέπει να λυθούν άμεσα», σημειώνει.
Επιπροσθέτως, αναφέρει ότι σε πολλές συναντήσεις, από την ανάληψη των καθηκόντων της μέχρι σήμερα η αρμόδια Υπουργός δήλωνε ότι θα φέρει πρόταση/νομοσχέδιο για την επίλυση των προβλημάτων που υπάρχουν στη Νομοθεσία των Ιδιωτικών Σχολείων.
«Ενώ έχετε αναγνωρίσει ότι το Υπουργείο σας αδυνατεί να ασκήσει τον όποιο έλεγχο επί των Ιδιωτικών Σχολείων δεν προχωρήσατε σε καμία ενέργεια ενίσχυσης της αρμόδιας Υπηρεσίας του Υπουργείου σας, δεν ετοιμάσατε κανένα οργανόγραμμα ενίσχυσης της στελέχωσης της Υπηρεσίας που είναι εντεταλμένη να ασκήσει τον έλεγχοι που προβλέπεται από τη Νομοθεσία επί των Ιδιωτικών Σχολείων. Στη συνάντηση της Γραμματείας της ΟΕΛΜΕΚ με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, στις 20 Μαΐου 2024, σας ζητήθηκε από τον Πρόεδρο μέχρι την ι η Ιουνίου 2024 να του καταθέσετε σχετική πρόταση. Ενώ έχουν παρέλθει έξι μήνες δεν υπήρξε καμία εξέλιξη επί του θέματος. Φαίνεται να έχετε εγκαταλείψει το θέμα προς όφελος των Ιδιωτικών συμφερόντων. Ουσιαστικά, ο μόνος χαρακτηρισμός που ταιριάζει στη στάση σας είναι η κοροϊδία», σημειώνει στην επιστολή της η ΟΕΛΜΕΚ.
Επί του ζητήματος των Κρατικών Ινστιτούτων Επιμόρφωσης (ΚΙΕ), αναφέρει πως «είναι σαφές ότι αρνηθήκατε τον διάλογο για την παιδαγωγική αναβάθμισή τους, καθώς επίσης και να εφαρμόσετε εκπαιδευτικές πολιτικές που εφαρμόσατε σε άλλες βαθμίδες της Εκπαίδευσης», προσθέτοντας πως «είναι σαφές ότι μεροληπτείτε σε βάρος της Μέσης Εκπαίδευσης. Αρνηθήκατε να συζητήσετε μαζί μας την αναβάθμιση των ΚΙΕ και σήμερα περισσότερα από 100 τμήματα δεν μπορούν να λειτουργήσουν λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών».
Σε ό,τι αφορά στις αποσπάσεις Διευθυντικών Στελεχών, σημειώνει ότι «ένα θέμα για το οποίο δηλώνατε ότι συμφωνείτε με τη θέση της Οργάνωσής μας, όχι μόνο δεν κάνατε ουσιαστικά βήματα, αλλά προβήκατε σε νέες αποσπάσεις Διευθυντικών Στελεχών, τις οποίες αρνηθήκατε να ανακαλέσετε», συμπληρώνοντας ότι «αποτέλεσμα της πολιτικής σας αυτής ήταν το 20% των Σχολικών Μονάδων να είναι διοικητικά υποστελεχωμένα».
Καταληκτικά η ΟΛΜΕΚ αναφέρει ότι η Υπουργός Παιδείας άλλαξε «μονομερώς και ετσιθελικά το Ωρολόγιο Πρόγραμμα των μεταβατικών τάξεων για παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία, χωρίς κανένα διάλογο ή ακόμη ενημέρωση και χωρίς επιστημονική τεκμηρίωση», δεν έχει καταθέσει ποτέ συγκεκριμένο και ολοκληρωμένο χρονοδιάγραμμα για την εγκατάσταση κλιματιστικών στις Σχολικές Μονάδες, όπως ζητάνε όλοι οι φορείς και αποφεύγει επανειλημμένως την ουσιαστική συζήτηση όσων έχουν αποκοπεί από τη Μέση Εκπαίδευση την περίοδο 2013-2019.
Καμία αρμοδιότητα ΟΕΜΛΕΚ για ζητήματα που αφορούν στα ΚΙΕ
Σε σχέση με την αρμοδιότητα της ΟΕΛΜΕΚ να συζητά ζητήματα που αφορούν στα Κρατικά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης (ΚΙΕ), σε ανακοίνωση του ο Παγκύπριος Σύνδεσμος Προσοντούχων Εκπαιδευτικών ΚΙΕ αναφέρει πώς ηΟΕΛΜΕΚ δεν έχει την εν λόγω αρμοδιότητα, καθώς δεν εκπροσωπεί τους εργαζόμενους σε αυτά και υπογραμμίζει πως τα Κρατικά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης εκπροσωπούνται από τις συνδικαλιστικές οργανώσεις ΣΕΚ και ΠΕΟ, οι οποίες έχουν πετύχει σημαντικές αλλαγές, όπως τη μετατροπή των εκπαιδευτικών των ΚΙΕ από αυτοεργοδοτούμενους σε μισθωτούς, μέσω δικαστικών διεκδικήσεων που ξεκαθάρισαν το καθεστώς τους.
Σε σημερινή ανακοίνωσή του, με αφορμή την αναφορά στην επιστολή της ΟΕΛΜΕΚ προς την Υπουργό Παιδείας για τα Κρατικά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης και για «θέματα που δεν έχουν προχωρήσει», ο Παγκύπριος Σύνδεσμος Προσοντούχων Εκπαιδευτικών ΚΙΕ διερωτάται «με ποια αρμοδιότητα η ΟΕΛΜΕΚ ζητά διάλογο με την Υπουργό Παιδείας για την παιδαγωγική αναβάθμιση των ΚΙΕ και, μάλιστα, την κατηγορεί ότι αρνείται τη συνεργασία».
«Είναι σαφές ότι, όπως δήλωσε η Υπουργός στις 25/8/2024, στόχος του Υπουργείου είναι η βελτίωση των προγραμμάτων που παρέχονται στα παιδιά, και όχι η ικανοποίηση συνδικαλιστικών αιτημάτων, ενώ δεν προβλέπεται καμία αλλαγή στον τρόπο στελέχωσης των ΚΙΕ», αναφέρει.
Όσον αφορά στα τμήματα, που δεν λειτουργούν λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών, ο Παγκύπριος Σύνδεσμος Προσοντούχων Εκπαιδευτικών ΚΙΕ αναφέρει πως «δεν είναι 100», όπως αναφέρει στην επιστολή της η ΟΕΛΜΕΚ, αλλά λιγότερα, σύμφωνα με τις πληροφορίες τους.
Προσθέτει ότι «το θέμα αυτό, μαζί με άλλα που αφορούν το πρόγραμμα, θα συζητηθεί από το ΥΠΑΝ, τις συντεχνίες και τους εκπροσώπους του προγράμματος, στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού και της αναβάθμισης των ΚΙΕ».
Καταληκτικά, αναφέρει πως «η ΟΕΛΜΕΚ μπορεί να προχωρά σε διάλογο με την Υπουργό Παιδείας, για τα θέματα που την αφορούν, αλλά τα ζητήματα των ΚΙΕ θα συνεχίσουν να συζητούνται αποκλειστικά από τις συνδικαλιστικές οργανώσεις που μας εκπροσωπούν και διαθέτουν την αρμοδιότητα για αυτό».