Μπροστά γκρεμός και πίσω ρέμα για την κυβέρνηση και ειδικότερα για τον τομέα διεθνών εταιρειών αφού, οι αρχές της Δημοκρατίας θα πρέπει να ανταποκριθούν, χωρίς άλλη καθυστέρηση, στην οδηγία της ΕΕ για εναρμόνιση της συμφωνίας που είχε επιτευχθεί στο πλαίσιο του ΟΟΣΑ για την επιβολή ελάχιστου παγκόσμιου εταιρικού φόρου (ΕΕΦ) 15%.
Η υλοποίηση της απόφασης αυτής που λήφθηκε στο πλαίσιο του ΟΟΣΑ από τα κράτη μέλη της ομάδας των G7 αρχές Ιουνίου του 2021, θα επηρεάσει αρνητικά τον τομέα διεθνών εταιρειών στο νησί, όπως τόνισαν άλλωστε, οι ενδιαφερόμενοι φορείς στην κοινοβουλευτική επιτροπή οικονομικών την περασμένη Παρασκευή.
Ο CIBA, το Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, ο ΣΕΛΚ και ο Παγκύπριος Δικηγορικός Σύλλογος, κρούουν των κώδωνα για τις σοβαρές επιπτώσεις που ενδεχομένως να προκύψουν σε βάρος της οικονομίας του τόπου, εάν υιοθετηθεί η αύξηση του ΕΕΦ στο 15%, που αξιώνουν ο ΟΟΣΑ και η ΕΕ.
Στην Κύπρο ο συντελεστής εταιρικού φόρου ανέρχεται στο 12,5% και αποτελεί μεγάλο πλεονέκτημα για τη χώρα στην πολιτική προσέλκυσης επενδυτών.
Όμως οι Αρχές της Κυπριακής Δημοκρατίας έχουν παραπεμφθεί στο Δικαστήριο της ΕΕ εξαιτίας της καθυστέρησης που σημειώνεται για εναρμόνιση με σχετική ευρωπαϊκή οδηγία.
Οι ανησυχίες των εν λόγω εμπλεκόμενων φορέων κατατέθηκαν με σωρεία επιχειρημάτων ενώπιον της Βουλής στο πλαίσιο της συζήτησης σχετικού νομοσχεδίου, με την παράκληση να υπάρξει συνέργεια από όλους, ώστε να συμφωνηθεί σχέδιο «Β» για την επόμενη μέρα της αύξησης του ελάχιστου παγκόσμιου εταιρικού φόρου, ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι οποιεσδήποτε επικείμενες αρνητικές επιπτώσεις.
Την ίδια ώρα, οι εκπρόσωποι του CIBA, έχουν προτείνει όπως, πριν από την ολοκλήρωση της συζήτησης του ν/σ είναι αναγκαία η αποστολή επιστολής της Βουλής των Αντιπροσώπων προς τον Πρόεδρο του Κογκρέσου των ΗΠΑ, ως το αντίστοιχο νομοθετικό σώμα, για να δοθούν σαφείς διευκρινίσεις επί της πρόσφατης επιστολής της επιτροπής του Κογκρέσου για επιβολή μέτρων, σε βάρος οποιουδήποτε κράτους εφαρμόσει την αύξηση του ΕΕΦ.
Οι φορείς, έκαναν μνεία στην εν λόγω επιστολή του Κογκρέσου την οποία είχε αποκαλύψει στις 8 περασμένου Οκτωβρίου η Stockwatch με τον τίτλο «Τα πάνω – κάτω στον παγκόσμιο φόρο επιχειρήσεων».
Η εν λόγω επιστολή φέρει ημερομηνία 6 Σεπτεμβρίου 2024, είναι υπογεγραμμένη, τόσο από τον Πρόεδρο του Κογκρέσου, όσο και από τον Πρόεδρο καθώς και μέλη της επιτροπής Ways and Means και απευθύνεται προς τον ΓΓ του ΟΟΣΑ.
Σημειώνεται ότι μεταξύ των κρατών μελών της ομάδας των G7 που ψήφισαν υπέρ της αύξησης του ΕΕΦ, ήταν και οι ΗΠΑ, οι οποίες ανέκρουσαν πρύμναν, μετά τον έλεγχο του Κογκρέσου από τους Ρεπουμπλικάνους, ένδειξη, ότι τυχόν επιστροφή του κ. Τράμπ στο Λευκό Οίκο, πολλά θα αλλάξουν στην παγκόσμια σκηνή.
Ενδεικτικές είναι οι πρόσφατες δηλώσεις του υποψήφιου για την Προεδρία των ΗΠΑ, ο οποίος έχει αφήσει εμμέσως πλην σαφώς να υπονοήσει ότι θα σταματήσει ή θα επιβραδύνει δραματικά τη στρατιωτική βοήθεια προς την Ουκρανία εάν κερδίσει τις εκλογές της 5ης Νοεμβρίου.
Επίσης, προειδοποίησε ότι θα αυξήσει το φόρο κατά 10% σε όλα τα προϊόντα που εισάγονται από την Ευρώπη και 60% στα κινεζικά προϊόντα.
Κάλεσε τη Γερμανία να πληρώσει προς τις ΗΠΑ τα τεράστια ποσά που χρωστά, όπως είπε, στο ΝΑΤΟ και τις Ηνωμένες Πολιτείες σε σχέση με την άμυνα της χώρας.
Θα επηρεαστούν πέραν των 1900 εταιρειών
Οι επηρεαζόμενοι φορείς, επικαλέστηκαν επίσης δήλωση του Γιώργου Παντελή, τέως ΓΔ του ΥΠΟΙΚ και σήμερα ΓΔ στο Υπ. Παιδείας, ο οποίος είχε πει τον περασμένο Σεπτέμβριο ότι η επικείμενη αύξηση του ΕΕΦ θα επηρεάσει περίπου 1900 κυπριακές εταιρείες, με βάση στοιχεία από τις φορολογικές δηλώσεις που υποβάλλονται.
Το Συμβούλιο της ΕΕ είχε εκδώσει στις 14 Δεκεμβρίου 2022 τη σχετική για τη διασφάλιση ενός παγκόσμιου ελάχιστου επιπέδου φορολογίας των πολυεθνικών ομίλων επιχειρήσεων και των μεγάλων εγχώριων ομίλων, γνωστό και ως «Πυλώνας 2», που αποτελεί μέρος της προσέγγισης «δύο πυλώνων» στο πλαίσιο του ΟΟΣΑ, με στόχο τις δημοσιονομικές προκλήσεις που προκύπτουν από την ψηφιοποίηση της παγκόσμιας οικονομίας».
Σύμφωνα με την κοινοτική οδηγία, τα κράτη μέλη είχαν την υποχρέωση να εφαρμόσουν τις διατάξεις της προαναφερθείσας οδηγίας έως τις 31 Δεκεμβρίου 2023.
Η Κύπρος είχε λάβει αιτιολογημένη γνώμη στις 23 Μαΐου 2024 από την Κομισιόν λόγω μη κοινοποίησης των μέτρων στο εθνικό δίκαιο, μαζί με τέσσερα άλλα κράτη μέλη, την Πορτογαλία, τη Λιθουανία, τη Λετονία και την Ισπανία.
Στην περίπτωση κατά την οποία περάσει από την Ολομέλεια της Βουλής ο νόμος θα ισχύσει αναδρομικά από τις 31 Δεκεμβρίου 2023, όπως προβλέπεται από το κοινοτικό κεκτημένο.
Οι επηρεαζόμενες εταιρείες θα πρέπει να υποβάλουν την πρώτη φορολογική δήλωση τον Ιούνιο του 2026, για το οικονομικό έτος 2024.
Η πρώτη εισροή εσόδων από την εφαρμογή του Πυλώνα 2 αναμένεται το οικονομικό έτος 2026, με έτος αναφοράς το 2024.
Το ΥΠΟΙΚ υποστηρίζει ότι από την αύξηση του ΕΕΦ θα επηρεαστούν θετικά τα φορολογικά έσοδα όλων των δικαιοδοσιών, περιλαμβανομένης της Κύπρου και επομένως, όπως σημείωσαν οι εκπρόσωποι του ενώπιον της επιτροπής οικονομικών της Βουλής, δεν προβλέπονται αρνητικές επιπτώσεις από πιθανή ανακατανομή μεγάλων εγχώριων ομίλων από την Κύπρο.
Το φλέγον θέμα της εναρμόνισης της οδηγίας της ΕΕ για τον ΕΕΦ θα συζητηθεί εκ νέου στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.