Στον ταχέως μεταβαλλόμενο χώρο του μάρκετινγκ, εξακολουθεί να επικρατεί σύγχυση αναφορικά με δύο πολύ διαφορετικές αλλά ζωτικής σημασίας τεχνικές που χρησιμοποιούνται στις καμπάνιες ψηφιακού μάρκετινγκ: Το Content Μarketing και το SEO, τα οποία δρουν ως συμπληρωματικά αναμεταξύ τους και αλληλοτροφοδοτούν το ένα τη λειτουργία του άλλου, ενώ θεωρούνται παράλληλα ως τα πλέον απαραίτητα συστατικά για τις επιτυχημένες καμπάνιες του ψηφιακού μάρκετινγκ.
Το SEO (Search Engine Optimization–«Βελτιστοποίηση για τις μηχανές αναζήτησης») αφορά τις τεχνικές οι οποίες χρησιμοποιούνται σε διαδικτυακές σελίδες και διαδικτυακό περιεχόμενο ούτως ώστε να προωθηθούν και να είναι εμφανή σε συγκεκριμένο κοινό το οποίο η συγκεκριμένη αγορά στοχεύει - για παράδειγμα μια σελίδα με βρεφικά είδη θα εμφανιστεί στις προτεινόμενες σελίδες μιας μέλλουσας μητέρας η οποία αναζητά διαδικτυακά οτιδήποτε μπορεί να συνδέεται με το τι προσφέρει το σχετικό ψηφιακό κατάστημα αλλά και φράσεις όπως «νεογέννητο παιδί», «απαραίτητα είδη για μια μέλλουσα μητέρα», κ.λπ. Οπόταν, στόχος της τεχνικής του SEO είναι η στόχευση και η προώθηση -το κατάλληλο περιεχόμενο και η κατάλληλη πληροφορία στο κατάλληλο άτομο. Η κατηγοριοποίηση και η στόχευση των διαδικτυακών πληροφοριών γίνονται διαμέσω της κατηγοριοποίησης του περιεχομένου και της εργαλειοποίησης λέξεων ως «κλειδιά» για την εμφάνισή τους στο κατάλληλο άτομο.
Το Content Marketing (Mάρκετινγκ Περιεχομένου) αφορά τη δημιουργία περιεχομένου το οποίο είναι σχετικό για την προσέλκυση κοινού με απώτερο σκοπό την αναγνωσιμότητα μιας διαδικτυακής επιχείρησης/σελίδας και τη συνεπακόλουθη αύξηση της κερδοφορίας. Το Μάρκετινγκ Περιεχομένου, δικαίως θεωρείται ως ο θεμέλιος λίθος όλων των εκστρατειών ψηφιακού μάρκετινγκ, καθώς χωρίς αυτό δεν μπορεί να «τροφοδοτηθεί» η στρατηγική SEO και άρα δεν μπορούν να γίνουν οι απαραίτητες δράσεις προώθησης σε διαδικτυακούς χρήστες. Η δημιουργία περιεχομένου, η οποία θα είναι σχετική προς το κοινό στο οποίο θέλει να στοχεύσει η κάθε διαδικτυακή σελίδα, θεωρείται ως υψίστης σημασίας για τη σωστή προώθησή του.
Λέξεις-κλειδιά
Η χρήση των σωστών και κατάλληλων λέξεων-κλειδιών που αφορούν μια αναζήτηση αυξάνουν τις πιθανότητες μιας ιστοσελίδας να βρεθεί σε υψηλότερες θέσεις σχετικών αναζητήσεων, οπότε πρέπει να γίνεται σχετική έρευνα αναφορικά με τις επιθυμητές λέξεις για συσχετισμό τους με τη σελίδα.
Οι λέξεις-κλειδιά μπορούν να είναι short-tail ή long-tail. H αναζήτηση «χειμώνας» αποτελεί παράδειγμα short-tail λέξης-κλειδί καθώς η πρόθεση του ατόμου που προβαίνει στην αναζήτηση δεν καθίσταται προφανής. Η αναζήτηση της λέξης «χειμώνας», θα δείξει αποτελέσματα όπως τη διάρκεια του χειμώνα, ετυμολογία της λέξης, τουριστικούς προορισμούς για αυτή την περίοδο κ.λπ. Σε αντίθετη περίπτωση, η αναζήτηση της long-tail λέξης-κλειδί «προορισμοί για χειμώνα», είναι πιο επεξηγηματική και συγκεκριμένη και θα δείξει τα ανάλογα αποτελέσματα στον χρήστη. Μια long-tail λέξη-κλειδί παρουσιάζει στις μηχανές αναζήτησης λιγότερα και πιο συναφή αποτελέσματα καθώς ο χρήστης αναφέρεται συγκεκριμένα στο αντικείμενο της αναζήτησής του.
Το «πάντρεμα» του SEO και του Content Marketing θα επιφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα προώθησης, ιδιαίτερα η σωστή και στοχευμένη επιλογή λέξεων-κλειδιών, ιδιαίτερα long-tail. Η σωστή επιλογή λέξεων-κλειδιών εναπόκειται κυρίως στο πόσο γνώριμη είναι μια εταιρεία με το κοινό το οποίο θέλει να προσεγγίσει και να απευθυνθεί αλλά και οι παραλλαγές/variations των λέξεων-κλειδιών.
Πολλές στρατηγικές SEO προωθούν την βελτιστοποίηση του περιεχομένου μετά τη δημιουργία του. Δηλαδή, πρώτα γράφεται το σχετικό κείμενο που αφορά ένα προϊόν ή μια σελίδα και έπειτα γίνεται η έρευνα αναφορικά με τις πιθανές λέξεις-κλειδιά. H δημιουργία μιας λίστας με λέξεις-κλειδιά προωθεί την περαιτέρω ανάλυσή της και τη συζήτηση νέων ιδεών αναφορικά με το περιεχόμενο που ενδεχομένως να δημιουργηθεί. Είναι σημαντικό, επίσης, να γίνεται η χρήση διαφορετικών λέξεων-κλειδιών για αύξηση των πιθανοτήτων εμφάνισης στα αποτελέσματα έρευνας μιας συγκεκριμένης σελίδας -π.χ. κόστος 6θέσιου τραπεζιού και σαν παραλλαγή το πόσο κοστίζει ένα 6θέσεο τραπέζι. Η αξιοποίηση, επίσης, εργαλείων όπως είναι το Google Analytics μπορούν να βοηθήσουν στη διαδικασία επιλογής λέξεων-κλειδιών. Η ανάλυση των τάσεων επισκεψιμότητας σε μια διαδικτυακή σελίδα, οδηγεί στην εξαγωγή συμπερασμάτων αναφορικά με τις λέξεις-κλειδιά οι οποίες οδήγησαν τους επισκέπτες σε αυτή.
Οπόταν, το Content Μarketing και το SEO ως στρατηγικές μιας ψηφιακής εκστρατείας πρέπει να θεωρούνται ως αναπόσπαστα συστατικά για την επιτυχία της, με τους κατάλληλους επαγγελματίες στο πηδάλιο για την ορθή υιοθέτησή τους.
Έλενα Παχίτα-Γιακουμή, Content Writer, Clients & Markets, KPMG Limited
Ιάκωβος Αλεξάνδρου, Marketing & Communication Officer, KPMG Limited
Στέλιος Δημοσθένους, Marketing & Communication Officer, KPMG Limited.