You are here

Ψηφίζουν για δακτυλίους κυκλοφορίας οχημάτων

02/11/2023 06:26

Στην Ολομέλεια της Βουλής για ψήφιση οδηγείται το απόγευμα το νομοσχέδιο που αλλάζει το χάρτη της κυκλοφορίας των οχημάτων ως ισχύει σήμερα, με τη δημιουργία δακτυλίων κυκλοφορίας των οχημάτων, κυρίως στα κέντρα των πόλεων.

Ο νόμος που θα τεθεί σε ισχύ από τις αρχές του 2025, προβλέπει ότι με διάταγμα του Υπουργού Μεταφορών θα καθοριστούν περιοχές και οδοί χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών, στις οποίες θα απαγορεύεται καθολικά ή σε συγκεκριμένες μέρες ή και ώρες η διακίνηση οχημάτων που κινούνται με συμβατικά καύσιμα.

Τα οχήματα θα ελέγχονται με κάμερες, την ευθύνη των οποίων θα έχουν η αστυνομία και οι δήμοι, ενώ οι οδηγοί θα υποχρεούνται να καταβάλλουν τέλη κυκλοφορίας για τη διακίνηση τους σε δρόμους εκπομπής χαμηλών ή μηδενικών ρύπων.

Σημειώνεται ότι στις υποχρεώσεις της Κυπριακής Δημοκρατία, έναντι της ΕΕ είναι η υιοθέτηση της σχετικής νομοθεσίας μέχρι το τέλος του χρόνου, ενώ μέχρι το τέλος του 2025 θα πρέπει να εφαρμόσει τουλάχιστον δύο δράσεις που περιλαμβάνει.

Αξίζει να αναφερθεί ότι το η συγκεκριμένη νομοθεσία, είναι μία από 13 που θα πρέπει να υιοθετήσει η Βουλή των Αντιπροσώπων, στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης της Κύπρου, μέχρι και το 2026.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, το μέτρο αυτό συμπεριλαμβάνεται στη δέσμη προτάσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία αποσκοπεί στη διαμόρφωση πλαισίου για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την ονομασία «Προσαρμογή στον στόχο του 55%» (Fit for 55).

 Επισημαίνεται ότι οι οδικές μεταφορές στην Κύπρο είναι υπεύθυνες για το 50% περίπου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (κυρίως CO2), κάτι που μεταφράζεται σε περίπου δύο εκατομμύρια τόνους ανά έτος.

Ειδικότερα, με το νομοσχέδιο, προτείνονται ρυθμίσεις για την παραχώρηση δυνατότητας στον Υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, αφού λάβει υπόψη τις απόψεις της αρμόδιας για την ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα τεχνικής επιτροπής και της αρχής τοπικής διοίκησης, να εκδίδει διατάγματα που αφορούν μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

-Τον καθορισμό περιοχών ή οδών με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές.

-Την απαγόρευση διακίνησης οχημάτων καθορισμένων κατηγοριών με τη θέσπιση γεωγραφικών ή/και χρονικών περιορισμών στη βάση της έκτασης της ρύπανσης που προκαλεί το όχημα στην ατμόσφαιρα.

-Τον καθορισμό ημερομηνίας πέραν της οποίας δεν θα επιτρέπεται η εγγραφή οχημάτων καθορισμένων κατηγοριών στη βάση της έκτασης της ρύπανσης που προκαλεί το όχημα στην ατμόσφαιρα.

-Την επιβολή χρέωσης για τη διακίνηση οχημάτων σε συγκεκριμένες περιοχές ή οδούς ανάλογα με την έκταση της ρύπανσης που προκαλεί το όχημα στην ατμόσφαιρα.

Σημειώνεται ότι από τους περιορισμούς αυτούς εξαιρούνται δημόσιες κοινωφελείς υπηρεσίες, ενώ παράλληλα προβλέπεται η παραχώρηση κινήτρων και αντισταθμιστικών μέτρων σε κατοίκους και σε εργαζομένους των επηρεαζόμενων περιοχών.

Παράλληλα, ο έλεγχος της εφαρμογής του προτεινόμενου νόμου ανατίθεται στην Αστυνομία, στους επόπτες των οδικών μεταφορών, στους δημοτικούς τροχονόμους και σε εργοδοτούμενους της οικείας αρχής τοπικής διοίκησης, εφόσον οι τελευταίοι οριστούν ειδικά για τον σκοπό αυτό από τον αρμόδιο υπουργό.

Συναφώς, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει και επιπρόσθετες πρόνοιες, που αφορούν στην παραχώρηση συγκεκριμένων εξουσιών στα πιο πάνω πρόσωπα, στις υποχρεώσεις των οδηγών και άλλων προσώπων που διέρχονται ή βρίσκονται στις επηρεαζόμενες περιοχές και στις ποινές που δύναται να επιβληθούν στους παρανομούντες. 

Τέλος, παρέχεται η δυνατότητα εξώδικης ρύθμισης των αδικημάτων, καθώς και η δυνατότητα καταγραφής των παραβάσεων μέσω συσκευών φωτοεπισήμανσης.

Οι βουλευτές μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, που εξέτασε το σχετικό νομοσχέδιο, αφού έλαβε υπόψη όλα όσα τέθηκαν ενώπιον της, επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν επί των προνοιών του κατά τη συζήτησή του ενώπιον της Ολομέλειας του σώματος.

Της Ελένης Χαραλάμπους