Ποσό σχεδόν €25 εκατ. θα διαθέσει το υπουργείο Μεταφορών το 2025 σε σχέδια απόσυρσης παλαιών οχημάτων και την αγορά νέων ηλεκτροκίνητων οχημάτων, αλλά και για την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης.
Μιλώντας ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, η οποία εξετάζει τον προϋπολογισμό του υπουργείου του, ο Αλέξης Βαφεάδης είπε ότι εντός του 2025 έχει προγραμματισθεί να επαναπροκυρηχθούν τα σχέδια για απόσυρση παλιών ρυπογόνων οχημάτων και αγοράς νέων ηλεκτρικών οχημάτων.
Συγκεκριμένα ανέφερε ότι για το σχέδιο επιχορήγησης για την αγορά ηλεκτροκίνητων, το οποίο έχει προϋπολογισμό €38 εκατ., έχει υπολογισθεί δαπάνη για το 2025 ύψους €15 εκατομμυρίων.
Επίσης, για το σχέδιο απόσυρσης ρυπογόνων οχημάτων και παραχώρησης κινήτρων για χρήση εναλλακτικών τρόπων διακίνησης χαμηλών εκπομπών του οποίου ο προϋπολογισμός ανέρχεται στα €15 εκατ., αναμενόμενη δαπάνη για το 2025 ανέρχεται σε €7 εκατ.
Επίσης για την εγκατάσταση 10 σταθμών ταχείας επαναφόρτισης σε χώρους του κρατικού τομέα, δημόσιους χώρους στάθμευσης, νοσοκομεία, κτλ. έχει προϋπολογισθεί δαπάνη €1,04 εκατ. το 2025, ενώ για το σχέδιο επιδότησης για εγκατάσταση χιλίων (1000) σημείων επαναφόρτισης σε δημοσίως προσβάσιμους χώρους, σε επιχειρήσεις και τοπικές αρχές, έχει υπολογισθεί δαπάνη για το 2025 ύψους €1,5 εκατ.
Μιλώντας ενώπιον της κοινοβουλευτικής Επιτροπής, ο υπουργός Μεταφορών τόνισε ότι οι εγγραφές Ηλεκτρικών Οχημάτων (αυτοκίνητα) παρουσιάζουν εντυπωσιακή αύξηση καθώς μέχρι και τον Αύγουστο του 2024 εγγράφηκαν συνολικά 1107, σε σχέση με 995 το 2023, 512 το 2022, 120 το 2021 και 78 το 2020.
Ο κ. Βαφεάδης ανέφερε ότι κατά το 2024 εγγράφηκαν συνολικά 1697 οχήματα, εκ των οποίων πέραν των 1107 αυτοκινήτων, αφορούν σε 569 ηλεκτρικά μοτοποδήλατα και μοτοσυκλέτες, 20 εμπορικά οχήματα και ένα λεωφορείο. Σημείωσε ότι άλλα 20 ηλεκτρικά λεωφορεία έχουν εγγραφεί κατά το 2023.
Όσον αφορά τα σχέδια προώθησης ηλεκτροκίνησης κατά τα προηγούμενα χρόνια ανέφερε ότι δόθηκε κατά το 2024 ποσό ύψους €11,5 εκατ., και για τα έτη 2022 2023 από €8 εκατ.
Επίσης για την απόσυρση παλιών ρυπογόνων οχημάτων, σημείωσε ότι δόθηκε το 2024 ποσό ύψους €6 εκατ. και από €4 εκατ. τα έτη 2022 και 2023.
Οχήματα και σταθμοί φόρτισης στο δημόσιο
Ο κ. Βαφεάδης ανέφερε επίσης ότι στην προσπάθειά για προώθηση της χρήσης του ηλεκτρικού οχήματος και λόγω του περιορισμένου ενδιαφέροντος στο παρόν στάδιο για την ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων υποδομών επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων από τον ιδιωτικό τομέα, η κυβέρνηση συμπεριέλαβε στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας τις ακόλουθες επενδύσεις:
-Αγορά 100 ηλεκτρικών οχημάτων για τις ανάγκες του Δημόσιου Τομέα (παραλήφθηκαν 40 οχήματα το 2023 και 60 οχήματα το 2024 τα οποία βρίσκονται στο στάδιο διανομής και παράδοσης).
-Σχέδιο επιδότησης για εγκατάσταση χιλίων (1000) σημείων επαναφόρτισης (ΣΕ) σε δημοσίους προσβάσιμους χώρους, σε επιχειρήσεις και τοπικές αρχές. Προκηρύχθηκαν δύο φάσεις υποβολής αιτήσεων μεταξύ 2 Νοεμβρίου του 2022 και 30 Σεπτέμβριο του 2024. Παραλήφθηκαν συνολικά 155 αιτήσεις που αφορούν πέραν των 500 ΣΕ.
Όσον αφορά την Α Φάση εγκρίθηκαν 292 ΣΕ, υπογράφτηκαν συμφωνίες για τα 262 και χρηματοδοτήθηκαν τα 2 μέχρι σήμερα.
Στη Β Φάση παραλήφθηκαν αιτήσεις για 270 ΣΕ οι οποίες αξιολογούνται. Λόγω του χαμηλού ενδιαφέροντος που παρουσιάζει το Σχέδιο και της απένταξης αριθμού αιτήσεων από την Α Φάση αναμένεται ότι η συνολική συνεισφορά θα είναι κοντά στα 300 ΣΕ.
-Εγκατάσταση 10 σταθμών ταχείας επαναφόρτισης σε χώρους του κρατικού τομέα όπως δημόσιους χώρους στάθμευσης σε νοσοκομεία, μουσεία κτλ.
Παράλληλα, μέσα στο 2025, το Τμήμα θα συνεχίσει να έχει την ευθύνη για την ετοιμασία μελετών, την προκήρυξη διαγωνισμών και την επίβλεψη ηλεκτρομηχανολογικών έργων, την αγορά και συντήρηση μηχανημάτων, οχημάτων και εξοπλισμού τον εκσυγχρονισμό των δημόσιων υποδομών και την εξοικονόμηση λειτουργικών δαπανών.